2023-04-01, 18:45
Medlem
Jag funderade lite såhär

När J hade strypt T så åkte hon och hämtade mat, det vet vi ju

Men min tanke är, hade M velat vara själv i lägenheten med en död person/vän i badrummet?

Att ha en död person i lägenheten tror jag en 18 åring har svårt att palla med

Så hon kanske sov ändå?
Citera
2023-04-01, 18:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Stämmer. Om man då inte kör desperata och skrattretande kortet från MHs försvarsadvokat: "nån annan kan ha gått runt med mobilen..."
Ridå.

Så du menar att det omöjligen kan ha varit någon annan som har gått omkring med Toves mobil. Det är ett "skrattretande kort" om någon påstår det, säger du ju nämligen. Tove måste alltså ha varit i livet och följt med när hennes telefon åkte till donken.

Ridå.
Citera
2023-04-01, 18:50
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så du menar att det omöjligen kan ha varit någon annan som har gått omkring med Toves mobil. Det är ett "skrattretande kort" om någon påstår det, säger du ju nämligen. Tove måste alltså ha varit i livet och följt med när hennes telefon åkte till donken.

Ridå.

Herregud. Ge dig.
Citera
2023-04-01, 18:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Jag funderade lite såhär

När J hade strypt T så åkte hon och hämtade mat, det vet vi ju

Men min tanke är, hade M velat vara själv i lägenheten med en död person/vän i badrummet?

Att ha en död person i lägenheten tror jag en 18 åring har svårt att palla med

Så hon kanske sov ändå?

Och framförallt, skulle JJ verkligen lämna MH ensam i lägenheten, vaken, med Toves lik, direkt efter mordet?

Jag har haft uppe denna frågeställningen tidigare. Men det är inga av MH-hatarna som vågar ta i den med tång.

Mer sannolikt är, IMO, att JJ lämnade lägenheten efter att ha sett till att TT var väl undanstuvad och MH ovetandes om vad som skett, tryggt sovandes på JJs säng.
Citera
2023-04-01, 18:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Herregud. Ge dig.

Tack för bekräftelsen.

När du påstår något om MH, då måste det vara som du säger och allt annat är "skrattretande".

När någon annan påstår detsamma om JJ eller TT, då ska de "ge" sig.

Herregud. Ge dig.
Citera
2023-04-01, 18:53
Medlem
Citat:

Ridå.
Herrejävlar, kan man verkligen vara så här korkad?
Den stora skillnaden är ju naturligtvis att Ts mobil tillhör ett mordoffer. Det är självklart mer rimligt att den tas med av mördaren, än att en levande väns mobil av någon anledning följer med Johanna.
Citera
2023-04-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Förutsatt att Concerta tas på morgonen, ja.

Beror alltså på hur M:s dygnsrytm såg ut vid tillfället och om hon verkligen tog den tidigt på förmiddagen.
Ja eller så tog hon ingen medicin alls den dagen . Hade hon tagit den mkt sent så hade hon mest troligt haft svårt att sova på natten .
Concerta brukar inte göra en mer berusad . Snarare tvärtom isåfall .
Citera
2023-04-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I rätten säger grannen att det tar mellan 5- 10 minuter innan Johanna kommer ner efter att han själv gått tillbaka till lgh.

Toves och JJs mobil rör sig 02:46- 02:47 mot Donken.

Innan dess har detta hänt (mina egna spekulationer utifrån de tider som finns i FUP, svärtade)

- 02:30 -02:32- mordets början, dunsar några minuter
- 02:33- 02:34- grannarna pratar om detta; är det normalt?, ska vi larma?, någon minut
- 02:35- 02:36- grannen går upp, ringer på, väntar en halv minut
- 02:37- 02:38-ringer på en andra gång, nu hörs 5-10 sparkar, väntar en halv minut
- 02:39- går ner till sig, då hörs inget längre
- 02:45- det har dröjt 5- 10 min efter sista sparken innan JJ kommer ut. JJ har Toves mobil med sig (visar rörelse)
- de pratar lite och
- 02:46 JJ hämtar något i lgh (sin egen mobil? JJs mobil visar 71 steg), medan grannen hämtar sin jacka
- 02:46 de går nedför trappen och ut från huset och sätter sig i bilen
- 02:47 påbörjar Toves mobil resan till McD

Tiden för mordet är förstås mycket ungefärlig, då grannens uppgifter inte verkar kunna styrkas av att han själv har haft sin mobl med sig när han ringer på.

Och åklagaren sa enligt media att mordet ska ha skett närmare 02:30. Såg tyvärr ingen rapportering om just den tiden, som han tydligen sagt att han skule återkomma till.

Jag tror alltså att mordet sker tidigare än du, vilket gör att Majas steg 02:43 sker strax efter att mordet skett och avslutats (ung 02:39- 02:40).

Jag tror att detta inte är tillräckligt för en morddom för Maja, även om det kan synas som konstigt att Maja är vaken strax innan och strax efter.

Det fetade: Tror också att mordet skedde tidigare (runt 02.10 - 02.15) Grannens vittnesmål är det enda som säger en senare tid för mordet, men han kan ju ha fel.

Efter mordet tror jag att JJ och MH satt och pustade ut i ca 20-30 minuter. Och att det var därefter som JJ kom ner i trappen och mötte grannen.
Citera
2023-04-01, 18:57
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har svårt för att hålla reda på vem som sagt vad och när. Var det inte Js kommentar till bilden hon blev förevisad?
Vem var det som sa att J inte gillade att någon annan låg i hennes säng? Var det J själv?
Vid förhör får M*aja frågan om var hon brukar sova då hon övernattar hos J*ohanna och svarar då: På luftmadrass eller i en fåtölj.
Därefter frågar de henne hur hon sover i en fåtölj och hon svarar att hon då lägger benen på soffbordet.

Angående sängsovandet så har jag för mig att de båda svarar att J*ohanna inte tycker om att någon sover i hennes säng.
Senast redigerad av BayouX 2023-04-01 kl. 19:09.
Citera
2023-04-01, 18:57
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Din sista rad i inlägget:

"Som sagt, JJ är tränad att tävla i trav och tänka mycket snabbt, leta efter öppningar. tränga sig fram fort och effektivt på nästan omöjliga ställen, ha full koll på kuskarna runt omkring, hålla många bollar i luften samtidigt. Tänk rallyförare eller Formel1".

Vad har du fått det ifrån?
Vad jag kan se (på ATG) har JJ inte kört en enda lopp i travsammanhang.
JJ.s pappa hade travhästar (hyrde in kuskar när de startade) som JJ var ute och red. Kanske körde hon även hästarna i en träningsvagn runt om på ägorna.

Jag har aldrig påstått att JJ skulle ha kört några riktiga tävlingslopp. JJs pappa hade ett företag som innebar att även träna travhästar åt andra, kanske ägde han någon/några själv och tränade dem också. De hade även egen travslinga på markerna.

Nä, travkusk blev hon aldrig, jag tror hon blev/är både för lång och tung för det. Men det hindra inte alls att hon kört/sparrat träningslopp mot/med andra.....

Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Det är 1 april idag 😝

Hrrmff.....

Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Hur mycket drack M den kvällen?

MH drack även kvällen innan....

Citat:
Finns det en möjlighet att hon kan ha druckit så mycket att hon till följd av alkoholen varit så berusad att hon fått minnesluckor. Är IMO frågan du bör ställa.

Man har forskat på hur människor uppger hur mycket de har druckit, kontra med hur mycket de faktiskt druckit, de uppger ALLTID mindre än verkligheten, minst en tredjedel mindre alkohol är i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Att J ogillade att M låg i hennes säng är visst relevant. När hon sovit där innan har hon fått sova på luftmadrass eller i fåtöljen. Bevis för det, är att J blir upprörd när M lägger sig där efter dumpningen.

Alltså är chansen liten för att hon skulle få ligga i sängen just vid tillfället M påstår.

Nej, varför det. JJ kanske t o m erbjöd MH sängen för att få utföra sin mordplan helt i fred. JJ har ju inte berättat ett jota om halvtimmen före mordet!!
Citera
2023-04-01, 18:58
Medlem
Citat:
Hörru nassen... hur mycket lät det nu inne i sovalkoven. Varför svarar du inte på frågan?

Att hjälpa någon att flytta ett lik är inte att begå mord. Är det för svårt för dig att förstå det?
Men är jag nasse för att jag anser att Maja gjort sig skyldig till mord? Enligt mig alltså... Asså, nu får du ge dig..haha..

Ska jag vända på det? Bara för att hon är mörk, ska hon gå skuldfri då enligt dina preferenser?
pajas
Citera
2023-04-01, 18:58
Medlem
Citat:
Och MH ställde upp på det?
Nej, just det...

Jösses vilken idiot du är. Tror du att MH bara för att hon har minnesluckor efter en fylla, inte skall komma ihåg någonting alls. Hur dum i huvudet är du egentligen?

Det beror på hur du definierar "frivillig".
Men det är bara för dig att läsa förhören med MH i FUPen, från december och framåt, så kommer du att hitta massor.

Nej, det kan du inte. Att du gör ett sådant påstående visar bara på att du kan påstå vad som helst om saker som du egentligen inte har någon som helst kunskap om. Du är ett Dunning-Kruger praktexemplar.

Hon kom ju ihåg på morgonen efter för då fick hon panik när Ts pojkvän smsade o frågade om Tove .
Så när menar ni att minnesförlusten kom ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in