2023-04-01, 18:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har svårt för att hålla reda på vem som sagt vad och när. Var det inte Js kommentar till bilden hon blev förevisad?
Vem var det som sa att J inte gillade att någon annan låg i hennes säng? Var det J själv?

Johanna:
"så hittar jag Maja, eh, hon ligger med jacka och allt på min säng och sen säger jag att vi ska åka och jag vet att jag är lite arg för jag tycker inte om att hon ligger i min säng liksom."
Citera
2023-04-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Men är jag nasse för att jag anser att Maja gjort sig skyldig till mord? Enligt mig alltså... Asså, nu får du ge dig..haha..

Ska jag vända på det? Bara för att hon är mörk, ska hon gå skuldfri då enligt dina preferenser?
pajas
Åh tydligen lät det tillräckligt för att det skulle skaka nere hos grannen?
Citera
2023-04-01, 18:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det var J som sa att hon inte gillade att M låg på sängen
Hon var så pass irriterad på det så hon ville få bort M fr säng och ville skjutsa hem henne snabbt
Och som du säger
Hur vågade hon det?
Tror inte M låg på sängen innan dumpning
J hade reagerat på det
Ja, jag funderar också över det. J bör väl rimligtvis sagt till M, vid tidigare tillfälle, att hon vill ha din säng för sig själv.
Citera
2023-04-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Bra fråga. M hade i alla fall en vinbox hos J, ska kolla upp om hon beställde alkohol på Nöjet.
Hon hade bett sin bror köpa ut en box och en tetra och det gjorde han.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Vid förhör får M*aja frågan om var hon brukar sova då hon övernattar hos J*ohanna och svarar då: På luftmadrass eller i en fåtölj.
Därefter frågar de henne hur hon sover i en fåtölj och hon svarar att hon då lägger benen på soffbordet.

Angående sängsovandet så har jag för mig att de båda svarar att J*ohanna inte tycker om att någon sover i hennes säng.
Tror att även L*ouise S nämner något om detta.

J har blivit förbannad och vill inte att någon ska sitta i hennes säng .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Ja eller så tog hon ingen medicin alls den dagen . Hade hon tagit den mkt sent så hade hon mest troligt haft svårt att sova på natten .
Concerta brukar inte göra en mer berusad . Snarare tvärtom isåfall .
Hon tog väl inte concerta utan ritalin? Effekten på sömnen är samma, jag vet.
Citera
2023-04-01, 19:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det har redan diskuterats att sannolikheten för att J eller T skulle haft hand om Ms telefon är rätt liten. Ingen av dem hade något rimlig orsak att göra det och M själv har inte uppgett att det skulle hänt.

Instämmer i att det är osannolikt.
Om det osannolika skulle ha inträffat, så vet MH såklart inte om det. Hon låg i så fall och sov.
Det är det som är grejen, det dras en himla massa förhastade slutsatser hela tiden om vad MH måste ha vetat och inte och om vad hon måste ha gjort osv.

Bara en sådan sak som att man inte skulle hinna somna på 30 minuter.
Är man trött kan man somna på några sekunder.

Den som aldrig varit full, den som aldrig upplevt att somna och vakna om vartannat flera gånger på kort stund, den som aldrig upplevt att ha glömt bort en händelse, för att plötsligt minnas den vid ett senare tillfälle, t.ex. om någon omtalar händelsen, den personen har extremt lite livserfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
M var vaken och rörde sig med telefonen 11 minuter före händelsen i badrummet,

Med vilken säkerhet vet vi exakt på minuten när Tove dödades?
Och på vilken information grundar sig den tiden, och hur exakta och pålitliga är den informationen?

Hur vet vi att telefonen inte registrerat steg när MH legat och sovit, och rört sig i sömnen?

Tanken slog mig nu, så jag googlade.
Första träffen.

https://community.fitbit.com/t5/Blaze/Counting-Step-when-asleep/td-p/1285637

Citat:
this morning it recorded that I've walked a mile, took 2500 steps

Det registrerades 2500 steg under en natts sömn.

Visserligen inte en mobiltelefon, men det är exakt samma typ av teknik i en fitbit som i en mobil, som registrerar steg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I rätten säger grannen att det tar mellan 5- 10 minuter innan Johanna kommer ner efter att han själv gått tillbaka till lgh.

Toves och JJs mobil rör sig 02:46- 02:47 mot Donken.

Innan dess har detta hänt (mina egna spekulationer utifrån de tider som finns i FUP, svärtade)

- 02:30 -02:32- mordets början, dunsar några minuter
- 02:33- 02:34- grannarna pratar om detta; är det normalt?, ska vi larma?, någon minut
- 02:35- 02:36- grannen går upp, ringer på, väntar en halv minut
- 02:37- 02:38-ringer på en andra gång, nu hörs 5-10 sparkar, väntar en halv minut
- 02:39- går ner till sig, då hörs inget längre
- 02:45- det har dröjt 5- 10 min efter sista sparken innan JJ kommer ut. JJ har Toves mobil med sig (visar rörelse)
- de pratar lite och
- 02:46 JJ hämtar något i lgh (sin egen mobil? JJs mobil visar 71 steg), medan grannen hämtar sin jacka
- 02:46 de går nedför trappen och ut från huset och sätter sig i bilen
- 02:47 påbörjar Toves mobil resan till McD

Tiden för mordet är förstås mycket ungefärlig, då grannens uppgifter inte verkar kunna styrkas av att han själv har haft sin mobl med sig när han ringer på.

Och åklagaren sa enligt media att mordet ska ha skett närmare 02:30. Såg tyvärr ingen rapportering om just den tiden, som han tydligen sagt att han skule återkomma till.

Jag tror alltså att mordet sker tidigare än du, vilket gör att Majas steg 02:43 sker strax efter att mordet skett och avslutats (ung 02:39- 02:40).

Jag tror att detta inte är tillräckligt för en morddom för Maja, även om det kan synas som konstigt att Maja är vaken strax innan och strax efter.

Min teori om stegräknarna är ganska enkel.

Mellan 02:20-02:40 sker ingen aktivitet. Det är under denna tid mordet sker i badrummet och telefonerna ligger still någonstans i lägenheten.

Efter 02:40 blir det lite panik. Dom behöver kolla sina telefoner om nån har ringt osv. M plockar upp sin telefon 02:43, J och T s telefon rör sig nån minut efteråt.

En annan sak jag noterat som iaf jag tycker är lite underlig. Det är att M efter försökt spy säger att hon är hungrig. Själv har har jag aldrig varig hungrig precis efter jag försökt spy.

Förhör med M 25/1 gällande andra badrumsbesöket: "Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan

(Min text, ej från förhör)
M, Jaf är hungrig och behöver äta.
j , Ok, jag åker.

Inga frågor om vart ska du? Detta vill jag att du köper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Och framförallt, skulle JJ verkligen lämna MH ensam i lägenheten, vaken, med Toves lik, direkt efter mordet?

Jag har haft uppe denna frågeställningen tidigare. Men det är inga av MH-hatarna som vågar ta i den med tång.

Mer sannolikt är, IMO, att JJ lämnade lägenheten efter att ha sett till att TT var väl undanstuvad och MH ovetandes om vad som skett, tryggt sovandes på JJs säng.

Jag tror så oxå, det var säkert packat och klart.
M hade aldrig varit kvar själv med en död person, särskilt med en person som hon kände så väl
Citera
2023-04-01, 19:05
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Tack för bekräftelsen.

När du påstår något om MH, då måste det vara som du säger och allt annat är "skrattretande".

När någon annan påstår detsamma om JJ eller TT, då ska de "ge" sig.

Herregud. Ge dig.

Men du fattar väl skillnaden på TT och MH. Den enas ägodelar ska slängas, den andra personen ska leva och så småningom lura blåögda, naiva foliehattar som dig.

Varfrån kommer du förresten? Kommer in som en elefant och bara är pubertal.
Citera
2023-04-01, 19:08
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Adhd -medicin går ut till kvällen
Har du sett (läst) någonting ang. när och hur (storlek på dos tex.)
som Maja tog ADHD medicin den aktuella helgen?

Hennes mamma berättade att det var föräldrarna som gav Maja mediciner.

Det skulle ju kunna vara som så att Maja tog en för stor dos, ingen dos alls eller tom.
att det var en anställd på stripklubben i Göteborg som gav Maja medicin på Fredagen...
Citera
2023-04-01, 19:10
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: Tror också att mordet skedde tidigare (runt 02.10 - 02.15) Grannens vittnesmål är det enda som säger en senare tid för mordet, men han kan ju ha fel.

Efter mordet tror jag att JJ och MH satt och pustade ut i ca 20-30 minuter. Och att det var därefter som JJ kom ner i trappen och mötte grannen.

Men sa inte grannen ovanpå att han var i telefon med sin tjej 02.30 när det dunsarna inträffade ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in