Citat:
Ursprungligen postat av
argusmaximus
Nedan är min uträkning utifrån mobilrörelser och grannarnas vittnesmål.
Notera: man kan röra sig utan mobil...
I rätten säger grannen att det tar mellan 5- 10 minuter innan Johanna kommer ner efter att han själv gått tillbaka till lgh.
Toves och JJs mobil rör sig 02:46- 02:47 mot Donken.
Innan dess har detta hänt (mina egna spekulationer utifrån de tider som finns i FUP, svärtade)
- 02:30 -02:32- mordets början, dunsar några minuter
- 02:33- 02:34- grannarna pratar om detta; är det normalt?, ska vi larma?, någon minut
- 02:35- 02:36- grannen går upp, ringer på, väntar en halv minut
- 02:37- 02:38-ringer på en andra gång, nu hörs 5-10 sparkar, väntar en halv minut
- 02:39- går ner till sig, då hörs inget längre
-
02:45- det har dröjt 5- 10 min efter sista sparken innan JJ kommer ut. JJ har Toves mobil med sig (visar rörelse)
- de pratar lite och
-
02:46 JJ hämtar något i lgh (sin egen mobil? JJs mobil visar 71 steg), medan grannen hämtar sin jacka
- 02:46 de går nedför trappen och ut från huset och sätter sig i bilen
-
02:47 påbörjar Toves mobil resan till McD
Tiden för mordet är förstås mycket ungefärlig, då grannens uppgifter inte verkar kunna styrkas av att han själv har haft sin mobl med sig när han ringer på.
Och åklagaren sa enligt media att mordet ska ha skett närmare 02:30. Såg tyvärr ingen rapportering om just den tiden, som han tydligen sagt att han skule återkomma till.
Jag tror alltså att mordet sker tidigare än du, vilket gör att Majas steg
02:43 sker strax efter att mordet skett och avslutats (ung 02:39- 02:40).
Jag tror att detta inte är tillräckligt för en morddom för Maja, även om det kan synas som konstigt att Maja är vaken strax innan och strax efter.