2023-04-01, 18:17
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Sådant verkar alla advokater plocka fram.

Man behöver bara visa att det kan finnas andra förklaringar och att det inte är ett bevis, utan ett indicium.

I Stefan Ds fall tog försvaret upp att Stefan inte kunde vara mördaren. Varför skulle han ta Lenas kort (som låg i mobilfodralet). Han hade ju ett eget kort. 😂

Det var ju naturligtvis solklart för alla att mördaren tog mobilen, för att kunna göra sig av med bevis.

Ja, precis. "Skitsamma, det kanske flyger..."
Citera
2023-04-01, 18:18
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har svårt för att hålla reda på vem som sagt vad och när. Var det inte Js kommentar till bilden hon blev förevisad?
Vem var det som sa att J inte gillade att någon annan låg i hennes säng? Var det J själv?

Ja, JJ sade det.
Citera
2023-04-01, 18:20
Medlem
Citat:
Jag reagerade också på att M sa att hon la sig på sängen, mitt ibland alla saker. J hade uttryckt att hon inte gillade att någon låg i hennes säng (minns inte om det var hon själv eller M som sa det) så det förvånade mig att hon placerade sig själv där.

Granbarren vittnade om att M bevisligen befunnit sig i sängen efter dumpningen, så kanske det stämmer att hon låg där även innan, men J hade skällt på henne för att hon lagt sig där efter trippen så jag är tveksam till att M skulle legat där även innan de åkte. Det synes lite märkligt att hon gick emot Js vilja på det viset. Då var hon inte rädd.
Det var J som sa att hon inte gillade att M låg på sängen
Hon var så pass irriterad på det så hon ville få bort M fr säng och ville skjutsa hem henne snabbt
Och som du säger
Hur vågade hon det?
Tror inte M låg på sängen innan dumpning
J hade reagerat på det
Citera
Medlem
Citat:
Jag reagerade också på att M sa att hon la sig på sängen, mitt ibland alla saker. J hade uttryckt att hon inte gillade att någon låg i hennes säng (minns inte om det var hon själv eller M som sa det) så det förvånade mig att hon placerade sig själv där.

Granbarren vittnade om att M bevisligen befunnit sig i sängen efter dumpningen, så kanske det stämmer att hon låg där även innan, men J hade skällt på henne för att hon lagt sig där efter trippen så jag är tveksam till att M skulle legat där även innan de åkte. Det synes lite märkligt att hon gick emot Js vilja på det viset. Då var hon inte rädd.
Hon var så pass irriterad på det så hon ville få bort M fr säng och ville skjutsa hem henne snabbt
Och som du säger
Hur vågade hon det?
J hade reagerat på det
Citera
Medlem
Citat:

Och som du säger
Hur vågade hon det?
J hade reagerat på det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Visst kan det gått till så här - men klockslagen är väldigt tajta.
Jag har också lite svårt att se att J verkligen skulle placera Ts kropp ute i trapphuset när hon vet att grannarna just varit uppe och ringt på.

Och allt det där kissandet - utan att upptäcka en död kropp i den pyttelilla lägenheten eller att det faktiskt skett ett strypmord på golvet i det för övrigt närmast helt tomma badrummet. Eller se att en kropp släpats runt.

Det framstår nästan som en sån där fars med folk som slår i dörrar och gömmer sig på scen. Skulle verkligen M kunna missa att någon strypmördas ett par meter bort och kroppen ligger i närheten när hon går omkring. Jag tvivlar.

Nä, inte särskilt troligt att kroppen placerats i trapphuset. Inte ens för en kort stund.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har svårt för att hålla reda på vem som sagt vad och när. Var det inte Js kommentar till bilden hon blev förevisad?
Vem var det som sa att J inte gillade att någon annan låg i hennes säng? Var det J själv?

Jag har för mig att det var hon själv. Men får dubbelkolla .
Citera
2023-04-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Exakt så. Den förslagna J är ute efter att mellan raderna förmedla att M aldrig sov i hennes säng den natten.
För att förekomma, för att stärka sin egen version om M:s delaktighet i mordet; att alltid ligga ett steg före är genomgående för sluga personlighetstyper.

Det är så jag tolkar det med.
Citera
2023-04-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ni som tvivlar på grovt gravfridsbrott för MH.

"Att en gärning kvalificeras som grovt brott på grund av sin särskilt farliga art kan exempelvis komma i fråga om den föregåtts av noggrann planering. Vidare bör det förhållande att gärningsmannen hanterat den avlidnes kropp på ett sätt som innebär att dödsorsaken inte kan fastställas, eller att utredningen av ett misstänkt brott på annat sätt försvåras, normalt kunna medföra att brottet bedöms som grovt. Ett exempel på det sistnämnda är att gärningsmannen har undanskaffat liket för att det inte ska upptäckas."

"Straffet för grovt gravfridsbrott är fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Minimistraffet på sex månader speglar straffvärdet av ett grovt brott på en lägsta nivå. De omständigheter som särskilt ska beaktas vid bedömningen av om gravfridsbrottet är grovt kan föreligga tillsammans och i olika grad. I de fall ett lik vanställts eller bränts upp torde normalt den övre delen av straffskalan behöva komma till användning för att kunna döma ut en proportionerlig påföljd."

Har du någon källa till dina citat?
Citera
2023-04-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det var väl J själv som nämnde detta i förhör, att M la sig i sängen med jackan på. Det är svårt att veta om det stämmer att J blev upprörd eller om J hade en baktanke med att påpeka detta.
Jag tror att det var något som gick öv J gränser?
så det var nog mest hennes irritation som läckte
Vissa saker fick man inte göra mot J
och det här var nog en

Ja det var J som sa det i förhör
Senast redigerad av Anedin 2023-04-01 kl. 18:27.
Citera
2023-04-01, 18:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Nedan är min uträkning utifrån mobilrörelser och grannarnas vittnesmål.

Notera: man kan röra sig utan mobil...

I rätten säger grannen att det tar mellan 5- 10 minuter innan Johanna kommer ner efter att han själv gått tillbaka till lgh.

Toves och JJs mobil rör sig 02:46- 02:47 mot Donken.

Innan dess har detta hänt (mina egna spekulationer utifrån de tider som finns i FUP, svärtade)

- 02:30 -02:32- mordets början, dunsar några minuter
- 02:33- 02:34- grannarna pratar om detta; är det normalt?, ska vi larma?, någon minut
- 02:35- 02:36- grannen går upp, ringer på, väntar en halv minut
- 02:37- 02:38-ringer på en andra gång, nu hörs 5-10 sparkar, väntar en halv minut
- 02:39- går ner till sig, då hörs inget längre
- 02:45- det har dröjt 5- 10 min efter sista sparken innan JJ kommer ut. JJ har Toves mobil med sig (visar rörelse)
- de pratar lite och
- 02:46 JJ hämtar något i lgh (sin egen mobil? JJs mobil visar 71 steg), medan grannen hämtar sin jacka
- 02:46 de går nedför trappen och ut från huset och sätter sig i bilen
- 02:47 påbörjar Toves mobil resan till McD

Tiden för mordet är förstås mycket ungefärlig, då grannens uppgifter inte verkar kunna styrkas av att han själv har haft sin mobl med sig när han ringer på.

Och åklagaren sa enligt media att mordet ska ha skett närmare 02:30. Såg tyvärr ingen rapportering om just den tiden, som han tydligen sagt att han skule återkomma till.

Jag tror alltså att mordet sker tidigare än du, vilket gör att Majas steg 02:43 sker strax efter att mordet skett och avslutats (ung 02:39- 02:40).

Jag tror att detta inte är tillräckligt för en morddom för Maja, även om det kan synas som konstigt att Maja är vaken strax innan och strax efter.
Citera
2023-04-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Nä, inte särskilt troligt att kroppen placerats i trapphuset. Inte ens för en kort stund.

Nog för att Jj inte är skarpast men att direkt efter grannen vart uppe släpa ut henne i trappen så vem som helst skulle kunna upptäcka det tror jag inget på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in