2023-04-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Det var så jag tänkte att det låg till från början.
Men sen kom flera andra skribenter med andra argument. Det är f ö såna som jag uppskattar för dom skriver bra och genomtänkta inlägg.
Det är ju tur med att alla inte tycker likadant. Då hade det aldrig blivit nya infallsvinklar eller nån diskussion.
Precis , är mitt första inlägg här och beslutade mej för ett inlägg eftersom många verkar tycka att Maja är oskyldig och att det är synd om henne ,jag hoppas verkligen att även Maja får ett långt straff
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Att påpeka att hon är faktisk dummare än genomsnittet, inte att korelatera dumhet med mördande

Ok jag missförstod dig då. Ber om ursäkt. Är så himla nervös inför domen snart.
Citera
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTerminator
Ang. Det fetade ovan:
Det var ju två rättsläkare som utförde obduktionen av Tove för att säkerställa att de kom fram till samma slutsatser? Även om bara Aleksandra var den som hördes i rätten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rle0EA/mordet-pa-tove-i-dag-faller-domen

Enligt artikeln ovan så var det en men det spelar ingen roll. Två rättsläkare kan komma fram till samma slutsats men samtidigt kan två helt andra rättsläkare göra en annan bedömning. I helt andra fall har experter och sakkunniga kivats i åratal. Rättsmedicin är fortfarande ingen exakt vetenskap.
Citera
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Men sen kom flera andra skribenter med andra argument. Det är f ö såna som jag uppskattar för dom skriver bra och genomtänkta inlägg.
Det är ju tur med att alla inte tycker likadant. Då hade det aldrig blivit nya infallsvinklar eller nån diskussion.

Men någon som känner henne IRL vet väl bättre än Nötis och Sybel?
Citera
2023-04-19, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Nu var jag ju tydlig med att det panikartade eldandet bör leda till fällande dom, dock en mild sådan då det möjligen skedde i chock.
Det är fel att göra så, men mänskligt.

Att påstå att någon slagit ihjäl någon är felaktigt då det inte förefaller vara fallet. Visst har en person dött under fylleriet, men exakt hur det gått till och vem som gjort vad är ju inte bevisat.
Det förefaller mycket olyckligt och var förmodligen inte meningen.
Det är inte rätt att anta att tjejer agerar på samma sätt som killar och brukar massa meningslöst våld för nöjes skull, utan det är nog mer sannolikt att det hela beror på alkohol och olyckliga omständigheter.
Men ingen ska ju hållas ansvarig när det inte är så tydligt vad som hänt.

Man för hoppas att flickorna drar nödvändiga slutsatser av detta och kanske festar lite mindre framåt.
Det finns annat i livet än att fördärva sig med alkohol.

Det lär inte bli något festande för vare sug juden, eller importnegern. Båda fjollorna kommer sitta inne en lång tid framöver.
Citera
2023-04-19, 13:33
Medlem
Citat:
Nu var jag ju tydlig med att det panikartade eldandet bör leda till fällande dom, dock en mild sådan då det möjligen skedde i chock.

Att påstå att någon slagit ihjäl någon är felaktigt då det inte förefaller vara fallet. Visst har en person dött under fylleriet, men exakt hur det gått till och vem som gjort vad är ju inte bevisat.
Det är inte rätt att anta att tjejer agerar på samma sätt som killar och brukar massa meningslöst våld för nöjes skull, utan det är nog mer sannolikt att det hela beror på alkohol och olyckliga omständigheter.

Man för hoppas att flickorna drar nödvändiga slutsatser av detta och kanske festar lite mindre framåt.

Ja festa lär de göra mindre ett bra tag 😂
Citera
2023-04-19, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag håller helt med.

Jag brukar tänka på att min man och jag inte tycker lika i allt. Blir vi ovänner för det? Skriker vi "idiot" eller andra okvädningsord till varandra?

Eller föröker vi med våra argument övertala, och när det inte går respektera att vi har oliks åsikter? Alltså, det är ju helt omöjligt att tycka lika.

Men jag kan ofta förstå varför vissa har en åsikt, men inte alltid.

Det här är en disussionstråd, och vi diskuteraar. Ibland kan man faktiskt ändra sig också? Eller hur?

Jättebra på det viset att vi kan ha olika åsikter, det leder oftst till att tråden kommer framåt.

Maja klyver tråden i två, inte ovanligt i mordfall.
Citera
2023-04-19, 13:34
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbedissa66
Maja är inte så dum som hon verkar , har jobbat med henne

Tycker mest att hon spelar dum och lite efterbliven. Inget hon egentligen är tror jag .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Varför la J inte all skuld på M?
Svar: Damage control

När M berättat för samsittaren att T blivit strypt, körd till skogen och bränts, konfronteras J först med dumpningsresan, om jag minns rätt. J och Sangborn vet då inte hur mycket eller vad M ev. mer berättat.

Min tro är då att Sangborn pressat J lite på vad som hänt och J berättat - en del.
Sangborn har då insett att J ligger risigt till och för att styra förloppet råder hon J att erkänna en mindre förseelse som fick en olycklig utgång. Med erkännandet försatt J chansen att lägga skulden på M, vilket jag inte tror att de tänkt på.

Om J sett den kopplingen, tror jag inte hon är så förtjust i Sangborn längre.

Vid ett tillfälle kallar J till förhör för att ändra sin berättelse om haschkakaresan. Hon vill då hävda att M inte var med på den. Dock trodde inte FL på J och avbröt förhöret snabbt. I nästa steg om de lyssnat på henne då är det möjligt att J tänkt säga att T levde när hon lämnade lägenheten och att M var där med henne. För att på så sätt skylla mordet på M. Men detta är bara vad jag tror.

Strax efter detta erkänner dock M gravfridsbrott och i följande förhör blir J väldigt hårt pressat av FL och ber om en paus. J är dock smart då och säger ytterst lite för att sedan gissningsvis komma tillbaka med en version som hon tänkt igenom. Och där fick hon nog rådet av Clea som du beskriver ovan.
Citera
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

JJ hade inte druckit alkohol.
Hon hade ett starkt hat mot BO och hade försökt mörda henne tidigare.
Citera
2023-04-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men någon som känner henne IRL vet väl bättre än Nötis och Sybel?

Ja. Men visst är det konstigt att det har varit så extremt få personer som skrivit i tråden som känt till dom eller träffat dom?
Det var ju några i början som var från Vetlanda som skrev, men sen har det ju varit tyst.
Citera
2023-04-19, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rle0EA/mordet-pa-tove-i-dag-faller-domen

Enligt artikeln ovan så var det en men det spelar ingen roll. Två rättsläkare kan komma fram till samma slutsats men samtidigt kan två helt andra rättsläkare göra en annan bedömning. I helt andra fall har experter och sakkunniga kivats i åratal. Rättsmedicin är fortfarande ingen exakt vetenskap.
Eh, va?
Det är på obduktionsbordet som rättsläkarna går igenom exakt vad som orsakat någons död.
I detta fall, var det två rättsläkare som arbetade tillsammans.
Att afton*oran uppger felaktigheter är inte ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in