2023-04-02, 17:24
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du är tvåa på den, långt efter.

Men så kan det också vara. Fast varför välja en så krånglig förklaring, när den enklaste förklaringen är att hon låg och sov 🤣

Oj, är jag tvåa. ? Så förskräckligt! Jag valde att gå ut och njuta av solen istället för att hänga här. Så det kan jag bjuda på.

Vad är det för krångligt med det?
Citera
2023-04-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den förklaringen skulle jag delvis kunna köpa. Jag tror dock fortfarande inte att hon höll fast Ts armar medan J ströp.

Nä det tror inte jag heller. Men kanske att hon tagit bort Ts händer från Js hals om det nu stämmer att dom höll varann om halsen.
Men det fanns väl inga tecken på det heller egentligen? Mer än Js ord om att dom tid strypgrepp på varann.
Men min gissning är att det uppstod nån slags brottningsmatch som M försökte avstyra.

Alt 2: M såg brottningsmatchen men tänkte att ”nu får dom göra upp det där själva, jag har redan tagit isär dom en gång förut ikväll”.

Alt 3. M visste att J ville ge T en omgång, och visste att J blir vansinnig om M lägger sig i. Därför gjorde hon inget och tänkte inte att det skulle sluta så allvarligt.

Knepigt det där. Blir fan inte klok på det hela.
Citera
2023-04-02, 17:25
Medlem
Citat:
Från obduktionsprotokollet:
Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet”
Ja, jag vet men senare på frågor och i protokollet så framhåller hon det jag skrev… det som ju Rullman åtalar för.
Därför det blir så diffust om vad hon menar egentligen…
Citera
2023-04-02, 17:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja säkert! Det var väl också så att när F uttryckte sin oro över att J skulle kunna göra samma sak mot honom som mot H (branden). så menade hon på att F ju varit snäll. Och därför inte behövde oroa sig....gissningsvis fick detta honom att 'tassa på tå'.
Jag vet inte hur man citerar från FUP men incidenten i simhallen reagerade jag på.

När J gjorde slut blev F ledsen och grät. Trots behandlingen han fick utstå. Det är först efter relationen tagit slut som F inser att förhållandet inte fått honom att må bra. Själv tycker jag att det är lite svårt att förstå att han inte lämnade. Men Ms samsittare fick ju uppfattningen att J både lyft upp och tryckt ned M. Så det var troligen på ett liknande sätt för F. Jag ser framför mig ett svartvitt tänkande där partnen antingen blir 'upplyft till skyarna' eller helt nedsänkt.

Ja, bra beskrivet.
Jag läser mellan raderna när F*ilip berättar om hur Johanna menar att F*ilip är snäll, så han behöver inte oroa sig som H*ampus. Det är väl ett hot om något!

F*lilp verkar var en känslig person, och verkar känna mer än vad han själv uppfattar där och då. Föräldrar och andra verkar se att Johanna int eär bra för honom, och han mår allt sämre.

Det är väl exakt så många i narcissistiska relationer hamnar i, ett mycket dåligt mående, men de kan inte koppla det till relationen.

Ja, även händelsen i simbassängen där Johanna klagar på honom för att han inte kan simma fjärilssim. Alltid klanka på...
Citera
2023-04-02, 17:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Från obduktionsprotokollet:
Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet”

Jo det är själva dilemmat i det här mordfallet.
Det finns två möjliga beskrivna scenarier i Rättsutlåtandet efter obduktionen.

”Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen uppkommit på det sättet som den misstänkta JJI har beskrivit, d vs att den avlidna hamnat på rygg på golvet, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot bålen/ryggen mot ett hårt underlag när JJ satt sig på hennes mage/bröst.”
Citera
2023-04-02, 17:31
Medlem
Förstod ni om de två stora svullnaderna och lilafärgat på båda Toves ben strax ovanför vristerna var orsakat av våld?
Av allt bärande av M så kan de ju uppkommit av det fast jag tror inte man bär med enbart händer när det är så tungt…, mer att de isåfall uppkom av riktigt hårt grepp länge med händer …
Men vill minnas att rättsläkaren inte kan fastställa dessa?
Citera
2023-04-02, 17:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Nä det tror inte jag heller. Men kanske att hon tagit bort Ts händer från Js hals om det nu stämmer att dom höll varann om halsen.
Men det fanns väl inga tecken på det heller egentligen? Mer än Js ord om att dom tid strypgrepp på varann.
Men min gissning är att det uppstod nån slags brottningsmatch som M försökte avstyra.

Alt 2: M såg brottningsmatchen men tänkte att ”nu får dom göra upp det där själva, jag har redan tagit isär dom en gång förut ikväll”.

Alt 3. M visste att J ville ge T en omgång, och visste att J blir vansinnig om M lägger sig i. Därför gjorde hon inget och tänkte inte att det skulle sluta så allvarligt.

Knepigt det där. Blir fan inte klok på det hela.
Stryptag från T när J sitter på henne, tror jag inte alls på. Och jag tror inte heller att M är så snabb i vändningarna så att hon skulle hinna fånga Ts händer innan T åstadkommit motvärnsskador.

Jo, M är onekligen en knepig figur.
Citera
2023-04-02, 17:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jo det är själva dilemmat i det här mordfallet.
Det finns två möjliga beskrivna scenarier i Rättsutlåtandet efter obduktionen.

”Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen uppkommit på det sättet som den misstänkta JJI har beskrivit, d vs att den avlidna hamnat på rygg på golvet, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot bålen/ryggen mot ett hårt underlag när JJ satt sig på hennes mage/bröst.”
Nu hittar jag inte igen det, men visst sa hon även att Js version var mindre trolig?
Citera
2023-04-02, 17:40
Medlem
GW…
Alltså wtf?!? Det låter som han pratar om ett annat fall!?! Blev än mer irriterad nu i fm … varför ska han låta Svenska folket få tro att det är en ” brottningsmatch” som sker och kanske jag missat att JJ sagt det men det har jag aldrig hört?!?? Varför berättar han inte i TV att JJ fäller och svingar ner Tove i golvet med huvudet först?!
Och sen ändrar han hela rubriceringen till att J inte mördar utan dödar T av misstag pga en vanlig tonårskonflikt som det brukar vara”
J har ju googlat, är åtalad för två andra bränder, den ena mot T och dessutom planerat att slå henne på vägen hem…
Vad är det för fel på honom?! Jag tycker det är förjävligt att han får sitta som professor och säga så
Det är ju inte alls vad som hände
Citera
2023-04-02, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Är det bekräftat av någon annan än J och M att T sa så?

Jag tycker att det låter mer troligt att J sagt så till T och fått en örfil som svar.

M hade berättat för sin mamma att T mådde dåligt för att hon hoppat av läkarstudierna, att hon kände sig värdelös.

Nej det är inte bekräftat av någon förutom av J . Ingen har heller sett att T har matat på med massa slag mot J .
J sa oxå att T var så förvånansvärt lugn och trevlig och bad om ursäkt .
Tror hon ibland speglar och pratar om sig själv .
Så ja det var nog hon som sa något riktigt nedlåtande till T . Och som sedan fick lov att stålsätta sig allt hon kunde för att verka så ” förvånansvärt lugn och trevlig . Allt bara för att kunna locka med T .

Men oavsett vad som hände på Nöjet så var MH väldigt insatt i Js känslor och tankar och tankar angående T - Js största hatobjekt.
Och med vetskapen att ens kompis som är kapabel att döda sitter i rummet bredvid med den person hon tidigare har försökt döda . Så kan man ju tänka att det är svårt att komma till ro och somna utan att inte lyssna med ett halvt öre .
Citera
2023-04-02, 17:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ja, jag vet men senare på frågor och i protokollet så framhåller hon det jag skrev… det som ju Rullman åtalar för.
Därför det blir så diffust om vad hon menar egentligen…
Ingen av berättelserna är givet sann och den andra falsk. Båda är tänkbara. Men jag har för mig att hon ansåg Js mindre trolig.
Citera
2023-04-02, 17:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Nu hittar jag inte igen det, men visst sa hon även att Js version var mindre trolig?

Rättsläkaren sa - i något sammanhang under rättegången - att något var ”mindre sannolikt”.
Jag minns inte heller vad som just då diskuterades, om det var hur vissa skador kan ha uppkommit eller hur många som deltagit i mordet. Lämnar det öppet, för jag minns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in