2023-04-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men HUR har då telefonen kunnat registrera dessa steg - såväl som kort föra och stracks efter mordet?
Om Ms verkligen skulle sovit så djupt att hon inte ens hörde det grannarna reagerade kraftfullt på.

Telefonrörelser vid andra brottsutredningar brukar ju räknas som tung bevisning för var någon varit och gjort. I det här fallet ledde ju telefonrörelser också till att Ts kropp återfanns.

HUR ska man kunna förklara telefonens registrerade steg och rörelser under den halvtimme som Tove faktiskt ströps ihjäl - om M låg still och sov?

Finns det några alternativa möjliga förklaringar?

1. Det kan ha varit JJ som förflyttade MHs mobil.

2. Att MHs mobil registrerar rörelse 11 min före mordet är knappast något anmärkningsvärt, hon gick väl och kissade, sa hejdå till TT och gick och la sig.

3. Att MHs mobil registrerar rörelse efter mordet kan bero på att MH gick upp och kissade, pratade med JJ eller att JJ rörde mobilen etc.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
T beräknas ha dödats omkring klockan 2.30.
Ms telefon var i rörelse 11 minuter före och 18 minuter efter detta klockslag. Tidpunkterna med telefonrörelser ligger inom den halvtimme som tidsmässigt också innehåller mordet på T.
Hur lång tid mordet tar har inte specificerats med angivna klockslag.

Toves telefon åkte bl a till McD - därför att J tog hand om den efter mordet. Det har J berättat i förhör.

Så JJ hade 29 minuter på sig att döda Tove då MH låg och sov. Varför menar du att det är en omöjlighet?

Intressant. Toves telefon kunde röra på sig trots att hon själv låg orörlig.
Skall jag anta att inte du heller klarar av att ta den tanken ett steg till?
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Japp!
Men en mobil kan rimligen inte röra sig själv, registrera 33+48 steg, medan ägarinnan påstås ligga still och sova.

Stämmer. Om man då inte kör desperata och skrattretande kortet från MHs försvarsadvokat: "nån annan kan ha gått runt med mobilen..."
Ridå.
Citera
2023-04-01, 17:32
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det kan ha varit JJ som förflyttade MHs mobil.

Där kom den.
Haha.
Citera
2023-04-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Hon kan inte ha legat på sängen och sovit, skanderar mobben.
Granbarren indikerar annorlunda.

Granbarren har INTE kommit i sängen när mordet utfördes din grälsjuka djävul. Lägg ned din usla attityd mot bättre vetande skribenter.
Citera
Medlem
Citat:
Jo då, dina inlägg ger en klar och tydlig bild av din bristande kunskap. Ingen i ämnet kompetent person skulle skriva som du.

Murstockar, pianon, draperier och väggar hjälper alla till att dämpa ljud. Liksom möbler, mattor och gardiner. Inte minst sängar. Ljud dämpas mycket bättre mellan två rum som inte ligger vägg i vägg, än de dämpas från golvet det dunsas i till utrymmet rakt under golvet.

Jepp, det kan de. De kan tänkas ha hamnat där på massvis med sätt.
Icke desto mindre styrker de uttalandet om att MH legat där. Särskilt i ljuset av att även JJ bekräftar att så är fallet.

Ur MH's perspektiv handlar det inte att bevisa att hon låg på sängen. Det handlar om att skapa rimligt tvivel kring huruvida hon mördade Tove.

Hon kan inte ha legat på sängen och sovit, skanderar mobben.
Granbarren indikerar annorlunda.

Diskussionen handlar väl om huruvida hon legat och sovit under tiden som T blivit strypt. Att hon haft granbarr på kläderna kopplar ju bara henne till skogen där hon dumpat TT EFTER mordet. Vad gjorde hon under tiden som JJ ströp TT, är väl frågan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
1. Det kan ha varit JJ som förflyttade MHs mobil.

2. Att MHs mobil registrerar rörelse 11 min före mordet är knappast något anmärkningsvärt, hon gick väl och kissade, sa hejdå till TT och gick och la sig.

3. Att MHs mobil registrerar rörelse efter mordet kan bero på att MH gick upp och kissade, pratade med JJ eller att JJ rörde mobilen etc.
Väldigt mycket kissande
Citera
2023-04-01, 17:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det förklarar inte varför det skulle vara kontraintuitivt att försöka dölja att man begått ett mord.
Högst intuitivt att man vill dölja att man mördat någon, för precis varenda människa på hela jordklotet.

Fast hon har ju redan berättat för M om ett tidigare mordförsök? T o m försökt få med henne

Citat:
Det förklarar inte varför jag skulle anse världens mest naturliga skeende

Inte ens du kan kalla en mördares påstådda minnesförlust för naturligt

Citat:
Att MH medvetet ljugit om saker och ting är det ingen som har ifrågasatt. Men icke desto mindre är det också så att mycket av det hon har sagt har också varit sant.

Så nu är minnesförlusten inte äkta längre??? Bestäm dig.

Nämn en enda sann sak som ligger henne i fatet som hon frivilligt berättat för polisen. En enda.

Citat:
Jo, det kan det mycket väl vara. Vet du inte ens vad kroppen/hjärnan gärna gör med minnen av traumatiska händelser, vad som sker när man utsätts för trauma och eller upplever en chock?

Trams

Jag kan garantera dig att inte en enda person som dumpat ett lik drabbats av äkta minnesförlust.
Citera
2023-04-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Sovalkoven är bara delad med ett tunt gardintyg från Rusta, efter vad jag ser på bilderna. Oerhört tunt billigt sammetstyg. Jag har själv kollat på dem för att jag gillar färgen.

MH som blir så lätt trött och måste sova, höll sig vaken en timme efter att ha gömt och skändat Toves döda kropp genom att spela spel på telefonen och kolla Pinterest. Så nej, jag har samma åsikt som dig att MH ljuger om att hon sovit sig genom mordet.

Till Pinterest har M ett tvångsmässigt beteende. När M kom hem till familjens hus (föräldrarna var bortresta) och blev själv med sina egna tankar kanske hon inte fixade att lägga sig direkt. Jag tycker det hade varit konstigare. Hur utmattad M än var då. Detta var ju efter hon sett T död. En vän till mig sorterar te x sina garderober eller spelar på sin gitarr när hon får ångest. Hon måste göra något. Min äldsta här hemma spelar tv-spel mer frenetiskt när hen är stressad eller ordlig över något. Det blir ett sätt att tillfälligt stänga ute det runt omkring.

Men självklart är det kallsinnigt av M. Hon borde ju larmat.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-01 kl. 18:26.
Citera
2023-04-01, 17:38
Medlem
Citat:
Just precis.

Klarar du av att ta den tanken ett steg till?
Jag tycker att det ser ut som att du inte klarar av tanken med att lyssna på Rullman och det rörelsemönstertider han hänvisar till på M tel
Citera
2023-04-01, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Stämmer. Om man då inte kör desperata och skrattretande kortet från MHs försvarsadvokat: "nån annan kan ha gått runt med mobilen..."
Ridå.

Sådant verkar alla advokater plocka fram.

Man behöver bara visa att det kan finnas andra förklaringar och att det inte är ett bevis, utan ett indicium.

I Stefan Ds fall tog försvaret upp att Stefan inte kunde vara mördaren. Varför skulle han ta Lenas kort (som låg i mobilfodralet). Han hade ju ett eget kort. 😂

Det var ju naturligtvis solklart för alla att mördaren tog mobilen, för att kunna göra sig av med bevis.
Senast redigerad av notknapparen 2023-04-01 kl. 17:44.
Citera
2023-04-01, 17:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Här kan du lyssna hur mycket dunsarna, slagen och ljuden lät!

https://aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/354473

Om t.om porslinet och tv’n skakar hos grannarna nedanför så bör ljuden vara än högre i sovalkoven (i vilken hon förresten inte ens fick ligga för J). M brukade sova på luftmadrass eller fåtölj de ggr hon sov hos J.
Jag reagerade också på att M sa att hon la sig på sängen, mitt ibland alla saker. J hade uttryckt att hon inte gillade att någon låg i hennes säng (minns inte om det var hon själv eller M som sa det) så det förvånade mig att hon placerade sig själv där.

Granbarren vittnade om att M bevisligen befunnit sig i sängen efter dumpningen, så kanske det stämmer att hon låg där även innan, men J hade skällt på henne för att hon lagt sig där efter trippen så jag är tveksam till att M skulle legat där även innan de åkte. Det synes lite märkligt att hon gick emot Js vilja på det viset. Då var hon inte rädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in