• 1
  • 2
2023-04-01, 14:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Orka limma... ett nytt glas kostar ju bara ett par hundralappar.
Det är själva glaset som lossnat. Så även med ett nytt glas är det samma jobb.
Men man kan givetvis byta hela insatsen.
Citera
2023-04-01, 14:04
Medlem
Har en golf, och spegeln lossnade satte dit den med dubbelhäftad tape. sitter kvar efter ett år.
Citera
2023-04-01, 16:08
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är själva glaset som lossnat. Så även med ett nytt glas är det samma jobb.
Men man kan givetvis byta hela insatsen.
Du snackar goja, ett nytt spegelglas klickar man dit, som tidigare angetts i tråden, på 4 minuter.
https://www.skruvat.se/Spegelglas-yt...-P1028718.aspx
Citera
2023-04-01, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pearsaga
Kan man använda aceton på plastkåpan också?

Citat:
Inuti ja, på ytan där spegeln skall limmas fast. Men inte på några synliga delar, för du kan lätt gnida bort allt lack.

ps.
Om vi talar om att det bara är spegelglaset som lossnat & inte hela jävla backspegeln som lossnat från själva bilen.
Skulle inte rekommendera att använda aceton på plast, eftersom aceton verkar uttorkande på många plaster och det i sin tur kan medföra att plasten spricker.
Det spelar ingen roll om du tar på insidan eller utsidan på plasten.
Citera
2023-04-01, 16:31
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pearsaga
Limmade fast backspegeln för nåt år sedan..och nu har den lossnat igen. Är ganska mycket limrester kvar, hur får jag bort det mesta så jag kan sätta fast spegeln igen? Och tips på bra lim tar jag gärna! 👍
Aceton kemisk bensin eller lacknafta funkar bra på limrester. sen har jag imat ett sånant glas med karlsons klister för ett antal år sedan funkade fint.
Citera
2023-04-02, 02:15
Medlem
PeterNosters avatar
Inte för att det hjälper dig men du ska veta att det kunde varit värre.

När jag kom iland i Dover i England skulle jag ställa in höger backspegel.
Hela spegeln lossnade från bilen och en bit av bilen följde med. Fick köra utan höger backspegel på hela resan Skottland runt. Det är vad jag kallar resa det.
Citera
2023-04-02, 10:01
Medlem
Pearsagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inte för att det hjälper dig men du ska veta att det kunde varit värre.

När jag kom iland i Dover i England skulle jag ställa in höger backspegel.
Hela spegeln lossnade från bilen och en bit av bilen följde med. Fick köra utan höger backspegel på hela resan Skottland runt. Det är vad jag kallar resa det.
Oj! Vilken grej! 😳
Citera
2023-04-02, 11:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du snackar goja, ett nytt spegelglas klickar man dit, som tidigare angetts i tråden, på 4 minuter.
https://www.skruvat.se/Spegelglas-yt...-P1028718.aspx
Det killen pratar om här är enbart spegelGLASET som lossnat. Det sitter limmat på en konvex plastyta. Har råkat ut för detta själv ett par gånger, att spegeln wobblat som fan under körning när limmet börjar släppa. Tar ett par minuter att rengöra & limma fast igen.
Citera
2023-04-03, 16:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Det killen pratar om här är enbart spegelGLASET som lossnat. Det sitter limmat på en konvex plastyta. Har råkat ut för detta själv ett par gånger, att spegeln wobblat som fan under körning när limmet börjar släppa. Tar ett par minuter att rengöra & limma fast igen.
Ja, det är glaset som lossnat, och ja, det går att limma. Men nej, man gör det inte på ett par minuter, speciellt inte om gamla limrester ska bort, och det tenderar till att hålla bara något år vilket TS kan vittna om. Jag upplyser om att ett nytt glas snäpper man fast på 4 minuter, för det glaset är färdiglimmat. Vad är det du inte förstår?

Jag har limmat många sådana glas, men slutat med det och byter numera till nya.
Citera
2023-04-03, 16:38
Medlem
WD40 fungerar utmärkt på lim och limrester, vi använder det på jobbet en hel del när vi tagit bort dekaler från företagets bilar m.m
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in