• 1
  • 2
2023-04-01, 10:19
Medlem
Pearsagas avatar
Limmade fast backspegeln för nåt år sedan..och nu har den lossnat igen. Är ganska mycket limrester kvar, hur får jag bort det mesta så jag kan sätta fast spegeln igen? Och tips på bra lim tar jag gärna! 👍
Citera
2023-04-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pearsaga
Limmade fast backspegeln för nåt år sedan..och nu har den lossnat igen. Är ganska mycket limrester kvar, hur får jag bort det mesta så jag kan sätta fast spegeln igen? Och tips på bra lim tar jag gärna! 👍

Hänt mig några gånger också, jag köpte epoxy lim på Biltema, sitter riktigt fint fortfarande.

Du bör nog ha en fin yta att limma på plus varmgarage så limmet torkar bra.
Citera
2023-04-01, 10:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Aceton funkar bra på limrester, men gnid inte för jävla hårt för då blir spegeln till slut genomskinlig.
Citera
2023-04-01, 10:37
Medlem
Ta bort limrester, sedan drar du på ordentligt med exempelvis liknande produkt som denna. (RTV Silikon)
https://www.skruvat.se/Svart-RTV-Sil...RoCM00QAvD_BwE

Varför du ska använda sådan produkt. För det tål temperaturskillnaderna som kan uppstå, vilket påverkar plasten, samt vibrationerna. Sen har vi kemikalierna som kan användas när du tvättar bilen.

Eller vad pratar vi om exakt? Är det hela backspegeln? (Så håller nog inte mitt förslag) Är det bara själva spegelglaset, eller är det plastkåpan bara? Då funkar mitt förslag.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-04-01 kl. 10:40.
Citera
2023-04-01, 10:43
Medlem
Pearsagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ta bort limrester, sedan drar du på ordentligt med exempelvis liknande produkt som denna. (RTV Silikon)
https://www.skruvat.se/Svart-RTV-Sil...RoCM00QAvD_BwE

Varför du ska använda sådan produkt. För det tål temperaturskillnaderna som kan uppstå, vilket påverkar plasten, samt vibrationerna. Sen har vi kemikalierna som kan användas när du tvättar bilen.

Eller vad pratar vi om exakt? Är det hela backspegeln? (Så håller nog inte mitt förslag) Är det bara själva spegelglaset, eller är det plastkåpan bara? Då funkar mitt förslag.
Både plastkåpa och baksida av spegel.
Citera
2023-04-01, 10:46
Medlem
Pearsagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Hänt mig några gånger också, jag köpte epoxy lim på Biltema, sitter riktigt fint fortfarande.

Du bör nog ha en fin yta att limma på plus varmgarage så limmet torkar bra.
Har inget varmgarage, hoppas plusgraderna håller i sig idag. 🙂
Citera
2023-04-01, 10:47
Medlem
Pearsagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Aceton funkar bra på limrester, men gnid inte för jävla hårt för då blir spegeln till slut genomskinlig.
Kan man använda aceton på plastkåpan också?
Citera
2023-04-01, 10:48
Medlem
VoktorDodkas avatar
För drygt fem år sedan var jag på väg att tappa ena sidospegeln, den gick att ta loss med ett enkelt handgrepp. Jag var nära biltema så jag gick in och köpte deras kontaktlim och utan att ta bort limrester satte jag fast den, den sitter än idag som berget.
Citera
2023-04-01, 10:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pearsaga
Kan man använda aceton på plastkåpan också?
Inuti ja, på ytan där spegeln skall limmas fast. Men inte på några synliga delar, för du kan lätt gnida bort allt lack.

ps.
Om vi talar om att det bara är spegelglaset som lossnat & inte hela jävla backspegeln som lossnat från själva bilen.
Citera
2023-04-01, 10:50
Medlem
ormbitens avatar
Varför inte köpa ett helt nytt spegelglas med dess klickfäste... Byts ju på typ 4 minuter... Istället för att hålla på å kladda med lim...
Senast redigerad av ormbiten 2023-04-01 kl. 10:57.
Citera
2023-04-01, 11:00
Medlem
Pearsagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Inuti ja, på ytan där spegeln skall limmas fast. Men inte på några synliga delar, för du kan lätt gnida bort allt lack.

ps.
Om vi talar om att det bara är spegelglaset som lossnat & inte hela jävla backspegeln som lossnat från själva bilen.
Det är glaset som lossnat.
Citera
2023-04-01, 11:07
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Orka limma... ett nytt glas kostar ju bara ett par hundralappar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in