2023-04-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vad är din poäng?

Hade du läst det ursprungliga inlägget och dess kontext hade du vetat det nu
Citera
2023-04-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Haha. Hela den här diskussionen med villan i Tierp har du påstått saker som du själv hade kunnat kolla upp innan du ”shitpostade” och försvarade in i absurdum. När argumenten tog slut blev du tvungen att ta till ad hominem. 😁

Men visst om du jämför med att skuldsätta sig för livet i ett gammalt plankhus med spånisolering och vitkål så förstår jag dina prioriteringar lite bättre.

Det är hens modus operandi. Han påstår att någon gäller generellt utifrån något enstaka exempel eller bara på känsla. Sen försvarar hen det in i graven.

Exempel i revy.
- "Utan att förhandla får jag boränta på 0.8 procentenheter under snitträntan"
- "Det finns mäklare som inte tar sig an objekt under 25 miljoner sek"
- "Bra mäklare säljer för över 1 miljard per år"
- "Det är en månads kö till alla bra resturanger i Stockholm"
Citera
2023-04-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Haha. Hela den här diskussionen med villan i Tierp har du påstått saker som du själv hade kunnat kolla upp innan du ”shitpostade” och försvarade in i absurdum. När argumenten tog slut blev du tvungen att ta till ad hominem. 😁

Men visst om du jämför med att skuldsätta sig för livet i ett gammalt plankhus med spånisolering och vitkål så förstår jag dina prioriteringar lite bättre.

Du vill inte acceptera att Stockholm och Sverige är väldigt billigt jämfört med andra städer i europa. I Sverige kräver man krypavstånd till allt vilket europeer i övrigt inte gör på samma sätt. Det driver upp prisnivå på bostäder inom krypavstånd.
Citera
2023-04-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du frångår hela poängen med mitt inlägg. Argumentera i sak eller inte alls.
Citat:
Hade du läst det ursprungliga inlägget och dess kontext hade du vetat det nu

Argumentera i sak var det. .

Jag vet genuint inte vad du försöker säga eftersom du byter fot hela tiden.
Jag svara på ett inlägg med faktafel men du har vridit vad du påstår i varenda svar.
Citera
2023-04-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Tycker endast det är ett hyfsat antagande om man har bra koll på just villor i Tierps kommun. Ingen av oss kan väl med stor säkerhet veta om den säljs för 2.2, utgångspris eller t o m högre? Spreaden på villor i landet ligger för mars på +0,03.

Det är korrekt om du kör på en helg utan trafik. Har du jobb i Sthlm kommer du inte i närheten av 1h 20 min under vardagar. Varför ska du jämföra med Hamburg? Knappt någon har väl uttalat sig om det?.

Det mest relevanta är väl ändå att (utgångs)priset gått upp 4,29x sedan det såldes hösten 2008. Det är ingen sund utveckling.

Du kommer lätt undan med en dryg timme så länge du inte åker den värsta tiden. Men samma problem får du i europeiska städer. Ändå är bostäder där på samma avstånd MYCKET dyrare. Ändå är Sverige ”sjukt dyrt” enligt tråden.

Tråden vill inte acceptera att svenskar har preferenser gällande avstånd som är extrema i en större kontext. Att pendla 1-2 timmar enkel resa till jobbet är vardag i resten av världen. Här ses det som otänkbart. Det gör att vi får extrema prisskillnader mellan stadsnära och icke lika stadsnära lägen.
Citera
2023-04-01, 11:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-kippinge-norrtalje-kommun-kippingevagen-92-18837876

Nyrenoverad villa på 160 kvm med garage och jättetomt på över 3000 kvm. Endast lite över 3 msek.

Dryga 40 min till Sthlm C med bil. Helt otroligt vad billigt det är med villa i Stockholm. Väntar fortfarande på liknande objekt till samma priser 40 min utanför centrala Hamburg, Amsterdam, Bryssel, Köpenhamn eller andra liknande städer. Obefintlig leverans från bubbelpratarna
Det som är intressant med länken du skickar är att man ser en hel radda hus som låg ute i höstas som forfarande är ute. Tittar man på grannkommunerna så är det samma visa, ibland kommande är det hus som plockats bort men som snart lägga ut på nytt.
”Stark marknad”.
Citera
2023-04-01, 11:48
Medlem
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-kippinge-norrtalje-kommun-kippingevagen-92-18837876

Nyrenoverad villa på 160 kvm med garage och jättetomt på över 3000 kvm. Endast lite över 3 msek.

Dryga 40 min till Sthlm C med bil. Helt otroligt vad billigt det är med villa i Stockholm. Väntar fortfarande på liknande objekt till samma priser 40 min utanför centrala Hamburg, Amsterdam, Bryssel, Köpenhamn eller andra liknande städer. Obefintlig leverans från bubbelpratarna
Köpenhamn är väl i så fall mest relevant att jämföra med. Intressant att priserna i Köpenhamn för ägarlägenheter är betydligt billigare än BRF i Stockholm. I Köpenhamn tjänar man dessutom bättre.
Vad beror det på?
Citera
2023-04-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det som är intressant med länken du skickar är att man ser en hel radda hus som låg ute i höstas som forfarande är ute. Tittar man på grannkommunerna så är det samma visa, ibland kommande är det hus som plockats bort men som snart lägga ut på nytt.
”Stark marknad”.

Ja det är galet att man tom kan få ÄNNU billigare hus än såhär så nära stan. Sverige har ju verkligen humana bostadspriser.
Citera
2023-04-01, 11:52
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Du kommer lätt undan med en dryg timme så länge du inte åker den värsta tiden. Men samma problem får du i europeiska städer. Ändå är bostäder där på samma avstånd MYCKET dyrare. Ändå är Sverige ”sjukt dyrt” enligt tråden.

Glömde du att justera för inkomstnivåerna nu? Snittlönen i tex Hamburg som nämnts i tråden är 600'/år. Det är en smula över den stockholmska snittlönen.
Citera
2023-04-01, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Köpenhamn är väl i så fall mest relevant att jämföra med. Intressant att priserna i Köpenhamn för ägarlägenheter är betydligt billigare än BRF i Stockholm. I Köpenhamn tjänar man dessutom bättre.
Vad beror det på?

Jag svarar men väntar fortfarande på prisuppgift på nytenoverad villa 40 min från centrala Kph med 200 kvm yta totalt och 3000 kvm tomt för runt 3 msek totalt.

Köpenhamn är (min uppfattning) mycket tätare bebyggt än Stockholm som har enorma obebyggda områden nära stan. Det driver upp priserna på det lilla som är stadsnära i Sthlm.

Sen har inte köpenhamn samma sovjetiska bostadskö till hyresrätter vilket minskar pressen kraftigt på ägt boende.

De få ägarlägenheter du hittar i Sthlm är mycket billigare än motsvarande Brf.

Tittar du på Göteborg/Malmö och jämför med liknande städer i Danmark är Göteborg/Malmö klart billigare
Senast redigerad av flanders 2023-04-01 kl. 11:59.
Citera
2023-04-01, 12:00
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Det är billigt ute i Norrtälje, eller där kostar husen ungefär vad de kostar att bygga. Lägesfaktorn är 1 ungefär alltså. Inte så många som vill bo ute på en åker utan grannar med obefintlig kollektivtrafik. Motsvarande hus i Kungsängen skulle prisas till 5-6 mille.

Här är ett hus med stor tomt en timme från Berlin för dryga miljonen. Blir mao en hel del pengar över till att renovera upp det till svensk bubbelstandard.

https://www.markt.de/haeuser-zum-kauf/grosszuegiges+efh+mit+riesigem+garten+in+brandenbu rgischem+idyll/a/35b8e9df/
Citera
2023-04-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag ser inte att Hemnet levererar data för län. Det är bara på kommun-nivå.

Borde inte Stockholms kommun och Stockholms län iaf röra sig ungefär likartat?

Nu vet jag skälet. Boytan var runt 10 % större än normalt i mars så det drog upp medianen på hemnet.

Kvm priset i sthlm kommun är ungefär som i februari.

Det är komiskt att du sitter konstans och hänvisar till att du inte haft fel när du inte har en aning om hur man tolkar statistik. Här hade du bevisligen fel än en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in