2023-03-31, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
För att göra det klart: jag har inte nämnt din mor eller far. Eller använt dem som argument.

Du å andra sidan har inte haft några spärrar att använda min mor eller far eller mig själv. Du har ledigt använt pissa om mina föräldrar.

Du saknar spärrar. Du vill vinna debatten oavsett.

Vet inte varför du gör som du gör.

Men du går långt över acceptabel gräns som du gör.

Tack och lov uppfostrade mina föräldrar mig.

Fick du nån uppfostran Ipsi? Eller kommer gränslösheten naturligt?
Haha, det är ju just det du har så det där med din uppfostran verkar inte vara så mycket att hänga i julgranen, du påstod att jag genom att inte hålla med om att kvinnor är värdelösa snyltare pissade på min fars prestationer, varpå jag påtalade att det inte var någon skillnad på min fars och min mors prestationer. Du påstod att jag hade mycket mer att tacka min pappa som traderare av civilisation och kunskap för än min mor som det endast förlöst mig vilket även en kossa klarar, vilket naturligtvis inte stämmer utan jag har mycket att tacka båda för.

Du tackar dina förFÄDER, jag tackar gärna både min pappa, mamma, farfar, farmor och mormor.

Så hur är det; är din mor en värdelös snyltare som inte uppfostrat dig att vara tacksam mot henne eller pissar du på din fars prestationer?

När du pratar om mina föräldrar som du inte ens känner så är det naturligtvis en projicering av dina egna så nej, du behöver inte påstå igen att jag attackerar din mor när jag konstaterar vad du sagt.
Senast redigerad av Ipsi 2023-04-01 kl. 00:00.
Citera
2023-04-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du skrev så här:

Sen gav du mig ett exempel på ett manligt nätverk:
konstnärsklubben.se

Jag börjar bli trött på ditt trollande så här får du igen mina exempel på kvinnliga branschnätverk bara inom tech:

Sigma Smart Women Society:
https://www.sigmait.se/ssws

teknikkvinnor:
https://www.teknikkvinnor.se/

WTEQ:
https://www.dmatch.se/sv/wteq-sv/

witech:
https://witech.nu/

addher:
https://www.sogeti.se/om-oss/csr/addher/

datatjej:
https://datatjej.se/

womenintech:
https://womenintech.se/

femtechse:
https://www.femtechse.com/

pinkprogramming:
https://www.pinkprogramming.se/

Weexist:
https://www.weexist.se/

techella:
https://techella.se/

Återigen:

Manliga nätverk genom tiderna har medvetet uteslutit kvinnor för att de existerat i ett samhälle som juridiskt, socialt ...m.m. aktivt och högt medvetet förbjudit kvinnor att delta.
Och de fanns inom snart sagt alla områden.

Kvinnliga nätverk idag existerar för att motverka ovan, och INTE för att försöka skapa ett samhälle där män utesluts, och de existerar i ett samhälle som fortsatt har en dominans av män inom en rad områden.
Teknik och IT som tydliga exempel (så gott som alla dina länkar rör dessa områden).
Det är därför du just ser dessa nätverk inom dessa områden och inte ex. i områden där kivnnor redan finns till 50% eller dominerar.

Om du inte begriper denna distinkta skillnad ..så well...

Citera
2023-04-01, 10:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Frågan är hur woke de och klientelet är. Innehållet känns mest som ett gäng borgarkärringar, krämare, idépitchare, charlataner och hipsters. De kanske godhetssignalerar (som man ska) men de ville såklart inte ha in vilket fruntimmer som helst med en butik eller företag i sin klick. Alla kvinnor är jämlika men vissa är mer jämlika än andra.
Visst är det mest godhetssignalering. Några hårfrisörskor & liknande var nog inte välkomna.

Det som satt griller i huvudet på många i målgruppen för HON är nog hetsen "Att få in fler kvinnor i bolagsstyrelserna, annars blir det lagstiftning". Detta har gjort att ett ganska stort antal kvinnor på relativt kort tid blivit befordrade långt över sin inkompetensnivå & fått dom att tro att dom är betydligt mer kompetenta än dom i verkligheten är.

De äldre kvinnorna med hårda nypor som satt i styrelser tidigare var oftast kompetenta, jag har haft mina duster med några av dom.
Men de senaste årets tillsättningar har verkligen sänkt kompetensen över hela linjen.

Så nu tänker dom "Fan vad jag ar big bussines-kunnig, vi måste starta nätverk & få in fler kvinnliga bolagsgenier"
Citera
2023-04-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst är det mest godhetssignalering. Några hårfrisörskor & liknande var nog inte välkomna.

Det som satt griller i huvudet på många i målgruppen för HON är nog hetsen "Att få in fler kvinnor i bolagsstyrelserna, annars blir det lagstiftning". Detta har gjort att ett ganska stort antal kvinnor på relativt kort tid blivit befordrade långt över sin inkompetensnivå & fått dom att tro att dom är betydligt mer kompetenta än dom i verkligheten är.

De äldre kvinnorna med hårda nypor som satt i styrelser tidigare var oftast kompetenta, jag har haft mina duster med några av dom.
Men de senaste årets tillsättningar har verkligen sänkt kompetensen över hela linjen.

Så nu tänker dom "Fan vad jag ar big bussines-kunnig, vi måste starta nätverk & få in fler kvinnliga bolagsgenier"

Din tro att kvoterade kvinnor garanterat har lägre kompetens och därför blir "befordrade långt över sin inkompetensnivå" är enkom din fantasi.

Forskning i saken, speciellt från Norge som haft bolagskvotering nu rätt länge, visar raka motsatsen.
Kvoteringen gav högre kompetensnivå i bolagsstyrelser än vad den var innan, vilket förklarades av att mediokra män fick ge plats till mer kompetenta kvinnor.
Citera
2023-04-01, 10:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Din tro att kvoterade kvinnor garanterat har lägre kompetens och därför blir "befordrade långt över sin inkompetensnivå" är enkom din fantasi.

Forskning i saken, speciellt från Norge som haft bolagskvotering nu rätt länge, visar raka motsatsen.
Kvoteringen gav högre kompetensnivå i bolagsstyrelser än vad den var innan, vilket förklarades av att mediokra män fick ge plats till mer kompetenta kvinnor.
Det där tramset tror du inte ens själv på. Kvotering ger alltid lägra kompetens. Oavsett vilken grupp & av vilken anledning det kvoteras.

När kvinnor flyttar in så betyder det alltid att makten flyttat någon annanstans.
Citera
2023-04-01, 10:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Din optimism är bra, men vad betyder det att böckerna på na-linjen liknar de du använde för 40-50 år sedan? Och kunskapsinnehållet i dessa böcker finns bevisligen inte tillgodogjorda hos eleverna själv med tanke på hur dåliga förkunskaperna är till högskolorna, särskilt hos pojkar. Betygen, könsfördelningen, programvalen mm är mycket annorlunda idag än tidigare. Du är kanske en engagerad förälder som hjälper dina barn dagligen med läxor mm. Det visar bara att du är en engagerad förälder. Säger inget om helheten.

Nä, först måste lögnerna och missvisande information bort. Svårt att ändra eller rätta till när alla använder sin egna tillrättalagda info eller gömmer den info som är mindre smickrande.
...eller så killgissar du medans jag själv gått NA-linjen i Danderyd, är matematiker och kan avgöra läroböckers kvalitet, och har tre barn som gått den alldeles nyligen på Spyken och Katte i Lund som jag hjälp med matten. Varav två läser till civilingenjör och en jurist.
Citera
2023-04-01, 10:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Återigen. Hade journalistjäveln gjort sitt jobb hade Avli såklart fått en fråga på det. "Är inte styrelsen just erfarna rävar som jobbat med liknande projekt, finansiering och administration". Istället blir det styckvis plattityder. Var journalisten själv med i nätverket och inte vågade göra sitt jobb på grund av Systerskapet™?
Eller så var det en systerskaps-journalist med en lika naiv verklighetsuppfattning som de flesta kvinnor verkar ha. Att det bara är att starta något på nätet och sedan rullar det på "kvinnor kan vi är bara netryckta". Öh nej, först skaffar man kompetens kring teknik, kollar upp liknande sajter, gör undersökning varför vissa fungerar och vissa inte osv osv. Ju mer research ju bättre sajt. Och sedan måste man ÄNDÅ ha tur. Finns troligen 1000 manliga kopior av linkedin som ingen känner till. Det kräver ett ofattbart jobb och enorm kompetens och tur att starta upp en linkedin.
Citera
2023-04-01, 10:58
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
...eller så killgissar du medans jag själv gått NA-linjen i Danderyd, är matematiker och kan avgöra läroböckers kvalitet, och har tre barn som gått den alldeles nyligen på Spyken och Katte i Lund som jag hjälp med matten. Varav två läser till civilingenjör och en jurist.
Återigen antar du mina kunskaper och du antar att andras barn har samma föräldrar och support som du uppenbarligen varit till dina barn. Du, jämte några andra, är undantag. Enligt färsk statistik, vilken jag är övertygad är friserad för att visa bättre resultat än fallet, säger att 26% inte når kunskapsmålen i grundskolan....nästan lika många har inte ens betyg i något kärnämne.

Du är matematiker och har pluggat i Danderyd. Något säger mig att du är inte representativ för Sveriges befolkning. Men det är bara min killgissning. Så allt är mao bra enligt dig, eftersom dina barn gör bra ifrån sig. Case closed. Sverige har sitt på det torra.🤨
Senast redigerad av Tomtekukar 2023-04-01 kl. 11:02.
Citera
2023-04-01, 11:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Återigen antar du mina kunskaper och du antar att andras barn har samma föräldrar och support som du uppenbarligen varit till dina barn. Du, jämte några andra, är undantag. Enligt färsk statistik, vilken jag är övertygad är friserad för att visa bättre resultat än fallet, säger att 26% inte når kunskapsmålen i grundskolan....nästan lika många har inte ens betyg i något kärnämne.

Du är matematiker och har pluggat i Danderyd. Något säger mig att du är inte representativ för Sveriges befolkning. Men det är bara min killgissning. Så allt är mao bra enligt dig, eftersom dina barn gör bra ifrån sig. Case closed. Sverige har sitt på det torra.🤨
Jag är ointresserad av att framstå på det ena eller det andra sättet. Jag bara påpekar att matteböckerna på NA-linjen i Lund är lika bra nu som på min tid 1980 när skolan anses varit bra i Sverige, och den som säger emot det vet inte vad han pratar om. Detta är inget personligt och ingen självhävdelse och jag är bara ute efter sanningen på FB.

Den kunskap dagens studenter har på civilingenjörslinjen i Lund eller Linköping ligger generellt skyhögt över vad man läste på KTH 1980-talet. Möjligen kan de vara lite sämre på just matte, som KTHs nybörjarprov visar, men detta är på väg upp och dagens gymnasieböcker är iallafall bra. Just saying.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-01 kl. 11:24.
Citera
2023-04-01, 11:30
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Eller så var det en systerskaps-journalist med en lika naiv verklighetsuppfattning som de flesta kvinnor verkar ha. Att det bara är att starta något på nätet och sedan rullar det på "kvinnor kan vi är bara netryckta". Öh nej, först skaffar man kompetens kring teknik, kollar upp liknande sajter, gör undersökning varför vissa fungerar och vissa inte osv osv. Ju mer research ju bättre sajt. Och sedan måste man ÄNDÅ ha tur. Finns troligen 1000 manliga kopior av linkedin som ingen känner till. Det kräver ett ofattbart jobb och enorm kompetens och tur att starta upp en linkedin.
Människor har generellt låga trösklar när någon förklarar för dem att de är offer och att någon, någonstans är förklaringen till varför det skiter sig och att de är skyldiga dig massor med gentjänster, skydd, resurser, respekt och beundran. Ja, risken att journalisten kände sig som dem och inte ville kasta skit i fläkten eller att hon fått order från redaktionschefen att inte ställa till en scen är möjlig.

Vad gäller gänget bakom nätverket kan de (eller rättare sagt deras egon) helt köpt narrativet att de var förtryckta och om de bara fick ha sin skyddade verkstad skulle närverket bygga och finansiera sig självt eller att det var så förträffligt att alla som inte förstod det skulle skämmas ut offentligt om de inte såg kejsarens nya kläder.
Återigen så tycker jag upplägget att vara inkluderande genom att vara exkluderande ger mig kognitiv dissonans. Man sätter upp bestämda trösklar för att freda grupp X från grupp Y eller bonda med andra i grupp X.
Karriärskontakterna ofta går ut på att man tillhör bransch G och H och snabbt vill skapa kontakt - utan trösklar. Att man är grupp X och Y är då ofta underordnat eller oviktigt. Nätverket byggdes nog mer på vad deras egon ville än vad forskning och erfarenhet sa. Undrar om de ens ville lyssna på de som undrade vad de extra trösklarna var bra för när man i redan existerande närverk kan skräddarsy grupper och listor.

Reportrarna på SR visade ju att det utmärkt att både ge en försvarsplattform åt en galen salafist på jobbet och ta hans penis i munnen som privatperson.
Därför måste man som nyhetsreporter i alla fall försöka klämma in relevant kritik. Här fanns ingenting.
Senast redigerad av Ratad 2023-04-01 kl. 11:42.
Citera
2023-04-01, 11:31
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Jag är ointresserad av att framstå på det ena eller det andra sättet. Jag bara påpekar att matteböckerna på NA-linjen i Lund nu är lika bra som på min tid, och den som säger emot det vet inte vad han pratar om. Detta är inget personligt och ingen självhävdelse och jag är bara ute efter sanningen på FB.
Inte någonstans har jag sagt att dagens na-böcker är mindre omfattande än de vi hade förr. Jag pratar om elevernas resultat. Antingen läser du dåligt eller så utgår du från att de flesta är mindre begåvade än vad du själv är och avfärdar andra därför och skall börja mästra i trådar. Så visst kissekatten tar du det personligt och visst ägnar du dig åt självhävdelse. Ha det så bra i lala-land.
Citera
2023-04-01, 11:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Inte någonstans har jag sagt att dagens na-böcker är mindre omfattande än de vi hade förr. Jag pratar om elevernas resultat. Antingen läser du dåligt eller så utgår du från att de flesta är mindre begåvade än vad du själv är och avfärdar andra därför och skall börja mästra i trådar. Så visst kissekatten tar du det personligt och visst ägnar du dig åt självhävdelse. Ha det så bra i lala-land.
Vartannat ord i ditt inlägg osar din personlighet. Skippa det så tillför du mer.

Om matte-böckerna är lika bra nu som för 40 år sedan så är det iallafall inte skolans fel om dagens elever kan mindre matte. Det är något annat, t.ex tidsandan, matte kanske inte är lika intressant eller viktigt längre. Det är helt OK för mig, jag kan ärligt inte säga att jag använt mina mattekunskaper särskilt mycket i mitt arbetsliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in