2023-04-01, 00:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Av vilken anledning skulle JJ ha gömt den döda Tove i garderoben eller i vindsutrymmet?
Av vilken anledning hade hon i såna fall lite senare dragit ut kroppen dit där MH såg den?
Vad har JJ själv sagt om dessa förflyttningar av kroppen? Jag har trott att hon sagt att den har legat i lägenheten (badrummet?) tills den sveptes in i lakanet men tydligen har jag trott fel.

Det skulle möjligen kunna vara så att Johanna velat gömma undan sitt brott för Maja (vinden) , men insett det omöjliga i att kunna frakta undan kroppen själv.

Nu säger jag inte att det är det som har hänt.
Citera
2023-04-01, 00:25
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Var Tove och systern enäggs tvillingar?
Om de var det har de exakt samma DNA och det går inte att skilja fynd från den ena eller andra.
(det går inte heller med DNA test att avgöra vem av två enäggstvillingar som är förälder till ett barn)
Vet faktiskt inte.
Oavsett, från förhör med My 2023-01-19.
Citat:

FL: Har du någon gång åkt i Johannas bil?
My: Det beror på vilken bil, förr hade hon sin pappas bil och den har jag åkt i. Men inte hennes nya bil.
FL: Vad är hennes pappas bil för bil?
My: Vet inte. En blå eller något.
FL: Det är ingen Suzuki?
My: Nej.
FL: Hennes bil är en KUM847, det är en rosa mindre Suzuki?
My: Nej, den har jag aldrig åkt i.

DNA-spåret talar extremt starkt (+4) för att det är Toves, om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. I och med My aldrig åkt i bilen, är det med stor sannolikhet Toves DNA.
Citera
2023-04-01, 00:28
Medlem
RIP Tove ❤️🙏🏻❤️
De pratar om en ”ventil” när grannen ringer på dörren…
Men fattar inte vad de menar men antar att det är något som borde få dem att haja till, avbyta
Det finns ju dock många ventiler
Om Johannas berättelse stämmer så är väl den första ventilen att Tove säger ” vad håller ni/du på med efter att ha slagit i huvudet rejält i golvet….. där fanns möjligheten för Johanna o Maja att hjälpa henne upp och säga att det var inte meningen att du skulle ramla så hårt osv men istället…. i olyckshändelsen hoppar Johanna på Tove och börjar strypa henne o svarar med ” vad håller du på med ”?!?!!!
Citera
2023-04-01, 00:30
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Du har rätt. Men hon dömdes i alla fall till livstids fängelse för anstiftan till mord. Så på så sätt ett bra exempel på att man kan bli dömd hårt trots att man inte utför själva mordet. Om det nu var det det handlar om. Orkar inte läsa tillbaka historiken i er diskussion.

Blir nog hårda straffar i det här fallet oavsett om båda var med och genomförde själva mordet.

"Mohammad Rajabi, som ännu inte fyllt 21 år vid tidpunkten för dådet, döms till 14 års fängelse, vilket är maxstraff för hans ålder.

På tisdagen föll hovrättens dom. Johanna Möller döms till livstids fängelse för mordet på hennes pappa och mordförsöket på hennes mamma. Däremot frikänns hon för anstiftan till mordet på den tidigare maken Aki Paasila.

Hon döms, däremot, för att vid tre olika tillfällen försökt förmå personer att döda Aki Paasila – ett brott som heter stämpling till mord.

”Fara för brottens fullbordan har inte i något av fallen varit ringa”, skriver rätten.

Hon frikänns också från misstankarna om grovt bedrägeri.
Hovrätten fastställer tingsrättens dom för Mohammad Rajabi."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/J1vpdb/arbogakvinnan-frias-for-tidigare-makens-dod--doms-anda-till-livstid

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/nu-avgors-fallet-med-sommarstugemorden
Citera
2023-04-01, 00:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurknisse33
Tack för FUP!
Man får ge de till cred annars hade det tagit en väldigt lång tid innan vi hade fått tag i FUP, eller kanske aldrig när domstolarna håller på som de gör.

Hur håller domstolarna på?
Citera
2023-04-01, 00:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Ehhhh???
Möller dömdes INTE för mord på fadern.
Däremot dömdes hon för mord på maken av tingsrätten, men friades sedan av hovrätten.

Du har alltså med andra ord inte läst på dig om Möller-fallet kan vi konstatera med tanke på hur fel du har.

Hade du inte studerar juridik…? Lite dålig koll på läget har du iallafall

”Svea hovrätt dömer Johanna Möller till livstids fängelse för mord och mordförsök på hennes mor och far.”

https://dagensdom.se/hovrattens-dom-mot-johanna-moller-arbogakvinnan/
Citera
2023-04-01, 00:36
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Om de var det har de exakt samma DNA och det går inte att skilja fynd från den ena eller andra.
(det går inte heller med DNA test att avgöra vem av två enäggstvillingar som är förälder till ett barn)

NEJ sannolikt inte.
I alla fall inte vad jag kan se.

Kolla här. Titta på bland annat på hakorna.

https://imgur.com/a/SnEKwQu
Citera
2023-04-01, 00:38
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Om man ser till foton så var de inte enäggstvillingar. Så det är ”vanligt” syskon-DNA
Citera
2023-04-01, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Bra där ...

De ljuger båda 2 så de storknar, de vill inte all skit skall komma fram därav vidhåller de fortfarande vissa saker, när J åker på livstid och M klarar sig undan så kommer J öppna sig och fälla ännu en kompis
Jag tror och hoppas också att det blir så att JJ kommer öppna upp sig mer om det är så att MH varit delaktig i mordet men endast åker dit för gravfridsbrott.

Jag känner på mig att JJ är en sådan person som kommer tycka att det är jävligt orättvist att MH slipper ett långt straff medans hon själv får ett så hon kommer öppna upp sig helt i hovrätten isåfall och berätta varje liten detalj om MHs inblandning.

Sen kommer det antagligen inte hålla då bevisen inte finns men då vet vi iaf om MH varit delaktig.
Citera
2023-04-01, 00:40
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcolic
Nej, hon har fått möjlighet att berätta om var kroppen fanns, det som hände i lägenheten, samt allt kring det hemska hon blev inblandad in men vägrade berätta om.

Föddes du igår eller? Det var MH som började berätta redan i höstas.

Det är som sagt det som är skillnaden på mig och fantasifoster som dig. Jag utgår från fakta, inte som du, fantasier.

Citat:
Tycker du inte att hon har ansvar för en ung människans död?

Bara det faktum att du anser att jag skall kunna veta det, säger en hel del om hur insnöad du är.

Jag vet inte om hon var med när Tove dödades. Jag vet inte om hon visste eller inte visste att Tove skulle dödas. Jag vet inte ens om JJ hade planerat att döda Tove innan de befann sig i badrummet.

Det jag vet är att det inte finns några bevis för att MH var i badrummet när Tove dödades.

Att du har en massa våta fantasier om saken må så vara. Det är inget annat än fantasier.

Citat:
Hon lever, hon manipulerar, hon ljuger, hon ändrar på sina utsagor, hon skyller på sina diagnoser…..

Tur för dig att du aldrig levt, att du aldrig manipulerat, att du aldrig ljuget, att du aldrig ändrat en lögn till en sanning, att du aldrig skyllt ufrån dig. För du är väl ingen mördare?
Citera
2023-04-01, 00:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hmmm, varför är det så viktigt med den där spyan??? JJ nämner det ofta, MH upprepar det som ett mantra.......

Det finns spyor med på 2 ställen i fuppen, MH som "spyr" i badrummet (fast det finns inte ett uns DNA från MH i badrummet), och MH tar ju till sist tillbaka att hon ens spytt i badrummet.......
Därför att J möter grannen nedanför när hon är på väg ut. Hon måste då komma med en förklaring till dunsarna och eftersom M har mått illa så drar hon till med att kompisen ramlade på golvet och kräktes.
Dagen därpå får M instruktioner av J att de ska komma överens om att M ramlar i badrummet och spyr ner det. J och T sitter i köket och efter ett tag hör M avskedet i hallen; T lämnar lägenheten.
Samtidigt ska J ha berättat för M om vad som hände i badrummet och att de bägge råkar illa ut om sanningen kommer fram.

Får intrycket att J utövar gaslighting på M som till sist tror att hon verkligen har kräkts. Åtminstone intalar hon sig själv det pga traumat med bortforslingen av kroppen?

Om hon berättar sanningen för polisen, vad händer då; kommer J att hämnas? Det är inte givet att M känner till hur rättsväsendet fungerar, hon är trots allt en omogen och osäker 18-åring med en stark känslomässig bindning till J. Samtidigt känner hon till J:s kapacitet och vet om att hon själv riskerar att råka illa ut om hon sviker J.
Citat:
Men i obduktionsrapporten finns det med att TT har kräkts/spytt........
Verkar som att uppkastningen har stannat i luftstrupen utan att ta sig ut.
Citat:
Vet man att TT blev strypt från fram eller bakifrån?
Framifrån med J sittande grensle över bröstkorgen.
Citat:
Vindsförrådet kan även vara ouppvärmt. MHs beskrivning av TTs kropp som iskall.....
Uppmärksamt! Ja, då kan det faktiskt stämma det M säger.
Citat:
För att MH blir ett bättre och mer trovärdigt vittne för JJ om MH vet så lite som möjligt. Att TT gick hem där vid ca 2.30-tiden.....
Precis så jag med resonerar. J börjar till och med att bära ner kroppen utan hjälp av M. Min teori är att J hade tänkt mörka allt för M och även fixa efterloppet på egen hand.
Därför frågar också M efter T när hon stiger upp 02:43. J svarar att pojkvännen har hämtat T.
M äter sin hamburgare och lägger sig igen. Väcks av J som behöver bärhjälp. M går ut i hallen och får se T ligga där.

02:43 var mordet på T över, så varför låtsas som att T är borta först? Det ligger väl närmast till hands att anta att M varit frånvarande vid gärningen och att J släpat bort kroppen för att undvika upptäckt av M.
Citera
2023-04-01, 00:43
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag tror nog att båda JJ och MH var med från början,

''F: Sen berättade du förra gången att hon tog ett tag mot din hals?
J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då
försöker hon ju ta undan Toves händer.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
J: Ja.
F: Okej. I båda händerna eller?
J: Ja.
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag.
F: Nu säger du sitter.
J: Mmm.
F: Har Maja satt sig ner alltså?
J: Mmm

Vad håller NI på med...

Kan vara ännu en lögn från JJ
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-04-01 kl. 00:53. Anledning: Kan vara ännu en lögn från JJ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in