2023-03-31, 20:48
Medlem
Giddenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Jag tänkte mer att det är lätt att kolla upp folks diagnoser? vad vet jag, handlar det mer om att man har en skyldighet att nämna det för att få vissa jobb t.ex?

Åh, kära värld!
Såna register låter väldigt olagligt.
Det är inte lätt att kolla upp om du inte berättar om det.
Citera
2023-03-31, 21:52
Medlem
ProTapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, kan bli problem med försäkringar, även med värnplikt och körkort.

Har pratat med flera läkare, och personal på Transportstyrelsen och INGEN av dom har någonsin hört talas om/varit med om att någon blivit nekad att ta körkort på grund utav ADHD.
Citera
2023-03-31, 21:54
Medlem
ProTapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Jag får ingen livförsäkring -> Kan bli omöjligt att få ex. Huslån. Detta var iom min utredning men står i mina journaler att jag brukat droger.

Jag medicineras inte längre.

Hur fan kan livsförsäkring/ADHD-diagnos förhindra möjlighet till Huslån?
Citera
2023-03-31, 21:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProTaper
Har pratat med flera läkare, och personal på Transportstyrelsen och INGEN av dom har någonsin hört talas om/varit med om att någon blivit nekad att ta körkort på grund utav ADHD.

Du måste ha läkarintyg. Så om läkaren anser dig lämplig bilförare går det bra.
Citera
2023-03-31, 22:19
Medlem
b666ellsons avatar
Blivit nekad körkortstillstånd. Läkare tar en inte allvarligt pga ADD. Men annars inte så mycket
Citera
2023-04-01, 01:00
Medlem
Hade det riktigt nerjobbat med att få körkortet över 10 år efter att jag fick en ADHD diagnos som mindreårig.
Hamnade i en loop av att trafikverket ville ha ett utlåtande från psykiatrin och psykiatrin ville inte ge ett utlåtande utan att göra en ny utredning, då den tidigare var så gammal. Varken de eller jag ville heller göra någon ny utredning då jag uttryckte att jag inte tyckte mig ha någon problematik med det längre.

Men det löste sig till sist ändå, och det gör det nog för de flesta.
Citera
2023-04-01, 02:20
Medlem
SvampDamp.s avatar
Jag skulle inte säga att det finns några större nackdelar med det. Jag har inte haft något problem alls med att komma in och vara en del av systemet.
Citera
2023-04-01, 02:31
Medlem
Adhd är en grej som massvis med folk skyller sina fails på, vad är det i realiteten 3-4%? som har det men var och varannan människa skyller på att dom har.
Citera
2023-04-01, 03:00
Medlem
distraktions avatar
Förutom att ni anses vara totalt icke anställningsbara?
Citera
2023-04-01, 07:54
Medlem
Drugglarns avatar
Låter ändå som att det kan ställa till problematik när man har en diagnos och möjligtvis medicinerad.

Skulle ni ändå rekommendera att genomgå en utredning i vuxen ålder? Jag har problem i vardagen som troligtvis är kopplat till något.

Jag är rädd för att när jag väl blivit utredd kommer jag därifrån med Autism, ADD, Ångest osv. Känns som att man blir stämplad direkt och inte kommer bli tagen på allvar hos t.ex läkaren om man söker hjälp för något helt annat. Kanske blir svårare att få t.ex sömn piller utskrivna i framtiden då man klassas som en knarkare med alla tabletter man redan käkar?

Å andra sidan kanske man äntligen får bukt med sina problem och får en lättare vardag.
Senast redigerad av Drugglarn 2023-04-01 kl. 07:57.
Citera
2023-04-01, 11:46
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Låter ändå som att det kan ställa till problematik när man har en diagnos och möjligtvis medicinerad.

Skulle ni ändå rekommendera att genomgå en utredning i vuxen ålder? Jag har problem i vardagen som troligtvis är kopplat till något.

Jag är rädd för att när jag väl blivit utredd kommer jag därifrån med Autism, ADD, Ångest osv. Känns som att man blir stämplad direkt och inte kommer bli tagen på allvar hos t.ex läkaren om man söker hjälp för något helt annat. Kanske blir svårare att få t.ex sömn piller utskrivna i framtiden då man klassas som en knarkare med alla tabletter man redan käkar?

Å andra sidan kanske man äntligen får bukt med sina problem och får en lättare vardag.

Får du tillräckligt med återhämtning om nätterna, eller tittar du på skärm tills läggdags och sover fem timmar? Stoppar du dig full med snabba kolhydrater, kaffe och nikotin varje dag? Plus alkohol varje vecka?

Då är du nog mera hjälpt av att ändra på det än av ADHD-medicin. För den förvärrar den inre oron och hjärndimman, särskilt över tid. Och det krävs en jävla disciplin för att inte få försämrade sömnvanor när man går på CS varje dag. Om det ens är möjligt.

Men OnT så tror jag inte att en diagnos ställer till det för framtida vårdkontakter. Inte om du är skötsam iallafall. Läkare gillar oftast att skriva ut mediciner till skötsamma personer.

Transportstyrelsen kommer däremot vara tuffare mot dig. Men bara om du torskar körkortet, eller själv talar om din diagnos när du ansöker om tillstånd.

Och sen finns det såklart gamar som älskar att samla på andras svagheter, allt från skvallerkärringar till värre, som absolut älskar att känna till din diagnos. Men dom vet inte så länge inte du berättar själv.

Hade jag kunnat vrida klockan tillbaka så hade jag inte gjort nån utredning. Men inte främst pga mina problem med både myndigheter och gamar (har haft, och har, båda), utan för att mina adhd-symptom typ försvinner om jag lever sundare.

Ärligt talat så räckte det långt att bara dra ner på kaffet. Behövde inte ens sluta, bara sluta missbruka det.
Citera
2023-04-01, 21:42
Medlem
Gör man privat utredning så behöver man inte tala om det för systemet utan kan se om man blir hjälpt av CS först. Kostar en slant, men värt det om man vill behålla kontrollen över sitt liv. Räkna med att systemet någon gång kommer fucka dig om du berättar. Kanske inte nu. Men vem vet vem som har makten i morgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in