2023-03-31, 17:30
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Nackdelen är att du inte har nåt att skylla på längre om du har diagnosen och äter medicin. Behandlad ADHD är ingen ursäkt längre. Endast obehandlad.

Jag är lite trög, utveckla gärna. Skulle du rekommendera en utredning vid misstanke?
Citera
2023-03-31, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Intressant att du väljer att avstå från medicinerna, vilken skillnad märker du när du väl tar dem? Tänker eftersom att i ditt fall verkar det inte vara så pass viktigt?

Tyckte de inte hjälpte, snarare gjorde mig mer lättirriterad och fick hjärtklappning
Citera
2023-03-31, 17:59
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Nackdelen är att du inte har nåt att skylla på längre om du har diagnosen och äter medicin. Behandlad ADHD är ingen ursäkt längre. Endast obehandlad.
Medicin är hjälpmedel. Eller säger du att vi har löst ADHD-frågan?
Citera
2023-03-31, 18:03
Medlem
Citat:
Vad är de potentiella nackdelar om man skulle få det fastställd att man har t.ex ADHD/ADD och sätts på medicinering?

Tänker att det kan påverka t.ex jobb ansökningar?

Kom gärna med fler saker som kan vara problematiskt, jag har tidigare inga diagnoser så jag undrar om man skulle bli ''stämplad'' men jag kanske inte tänker rätt. Jag är rädd att gå en utredning enbart pågrund utav detta.

Bonus fråga: Överväger Fördelarna, Nackdelarna vid rätt dosering? låt oss säga att man går på Ritalin.
Kanske skönt att få en diagnos även om man väljer att inte ta något?

Mvh
En nackdel är att man förr eller senare ”blir” sin diagnos, det vill säga, man ser fler och fler tecken hos sig själv som bekräftar diagnosen. I slutändan blir det en grund för att hävda att man inte kan göra saker, eller måste göra saker, på grund av diagnosen. Oavsett om det faktiskt är så eller ej.
Citera
2023-03-31, 18:03
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Jag är lite trög, utveckla gärna. Skulle du rekommendera en utredning vid misstanke?

Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Medicin är hjälpmedel. Eller säger du att vi har löst ADHD-frågan?

Syftar på att samhällets bottenskrap extremt ofta skyller på odiagnostiserad/obehandlad ADHD, socionomer och annat skräp lyfter även de gärna fram det som ursäkt för ap-beteende bland apor.

Så med andra ord har du ingen ursäkt om du behandlas för det.
Citera
2023-03-31, 18:06
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Syftar på att samhällets bottenskrap extremt ofta skyller på odiagnostiserad/obehandlad ADHD, socionomer och annat skräp lyfter även de gärna fram det som ursäkt för ap-beteende bland apor.

Så med andra ord har du ingen ursäkt om du behandlas för det.
Man är den man är och där håller jag med dig. Det finns aldrig ursäkter för apbeteende.
Problemet är dock att man stämplar ADHD så ofta det går nuförtiden. ADHD innebär att man är riktiga problem. Inte att man beter sig illa. Då är man en riktig apa.
Citera
2023-03-31, 18:19
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Vad är de potentiella nackdelar om man skulle få det fastställd att man har t.ex ADHD/ADD och sätts på medicinering?

Kom gärna med fler saker som kan vara problematiskt, jag har tidigare inga diagnoser så jag undrar om man skulle bli ''stämplad'' men jag kanske inte tänker rätt. Jag är rädd att gå en utredning enbart pågrund utav detta.

Bonus fråga: Överväger Fördelarna, Nackdelarna vid rätt dosering? låt oss säga att man går på Ritalin.

Mvh
Fördel: Du får bättre stöd från samhället. Som anställd har du bättre skydd.
Du kan hålla käften om det. Det är inte ett brott att ha ADHD och den som får för sig att diskriminera nån som har ADHD kan bestraffas hårt. Med all rätt.
Citera
2023-03-31, 19:00
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Mvh

Jag är själv diagnostiserad med det. Har aldrig haft behovet av att skylta med det. Att dra upp det på arbetsintervju är ett annat sätt att berätta att du kan inte alltid ta ansvar för dina handlingar och försöker inte ens så du skyller på en diagnos. Fan finns det indier utan armar som är mekaniker kan du jobba utan att gnälla på någon diagnos. Anpassa dig
Citera
2023-03-31, 20:02
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:

Mvh

Jag får ingen livförsäkring -> Kan bli omöjligt att få ex. Huslån. Detta var iom min utredning men står i mina journaler att jag brukat droger.

Jag medicineras inte längre.
Citera
2023-03-31, 20:23
Medlem
hipsterkatts avatar
Ett väldigt stort problem för den enskilde med diagnos är att man nekas i stort sett alla personförsäkringar (kapitalförsäkring, sjuk- och olycksfallsförsäkring, livförsäkring osv). Ett antal fackförbund erbjuder dock sina medlemmar att teckna tex sjuk- och olycksfallsförsäkring utan hälsodeklaration, så man får gå den vägen.
Citera
2023-03-31, 20:30
Medlem
zombie-nations avatar
Ja, kan bli problem med försäkringar, även med värnplikt och körkort.
Citera
2023-03-31, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
En nackdel är att man förr eller senare ”blir” sin diagnos, det vill säga, man ser fler och fler tecken hos sig själv som bekräftar diagnosen. I slutändan blir det en grund för att hävda att man inte kan göra saker, eller måste göra saker, på grund av diagnosen. Oavsett om det faktiskt är så eller ej.
Bra synpunkt…”Du är inte din diagnos”🧐
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in