2023-03-31, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Så Voyager I räknas inte av okänd anledning? 1977 och 1990. Eller Galileo? 1990 eller foton från Mir 1999 eller MGS 2003. Och det är bara de mest kända så klart. Men måste kännas tråkigt att basera hela sitt argument på en lögn enbart.
Du tror ju lika mycket på de du läser på en "sicenst" sida som det vore givet. Du tror inte de med makt kan ljuga ?
De ljuger ju mest!
Citera
2023-03-31, 21:27
Medlem
Bluffsmurfens avatar
Eftersom jordens radie är 638 mil, så blir horisontens avstånd på en meters höjd (2*1*6380000)1/2=3600m=3.6km.

http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=1075

Kan man göra så här för att få reda om det stämmer?

Man har två höga byggnader skilda på ex. 1000m avstånd. Du vet exakt höjden över havet(vi säger att bägge byggnaderna bas står vid havets yta(stiltje på sjön). Du går upp i byggnaderna på exakt samma höjd över havet(referens punkter). Du riktar en kalibrerad laserstråle exakt från horisontellt läge (vattenpass) byggnad 1 mot byggnad 2 och avläser laserpunktens "centrum" mot referenspunkt på byggnad 2.

Om jorden är platt ska ingen höjd avvikelse finnas.

Är den rund (omkrets 40000km) så ska laserpunktens "centrum" avläsas:
1000/3600=0,2777777777778m dvs. ca 3 dm över referenspunkt.

Går detta att genomföra. Om inte, varför?
Citera
2023-04-01, 00:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forstpoplats
Du tror ju lika mycket på de du läser på en "sicenst" sida som det vore givet. Du tror inte de med makt kan ljuga ?
De ljuger ju mest!
Finns för mycket saker som vem som helst ganska enkelt kan kontrollera om jordens form för att dom skulle ha kunnat ljuga i över två tusen år. Vem som helst kan segla och konstatera att avstånden är korrekta enligt globmodellen. Vem som helst kan mäta upp rotationen med ett gyroskop. Vem som helst kan konstatera själv att södra korset ligger där det skall ligga enligt globmodellen. Vem som helst kan åka till Sydamerikas sydspets och se dom ljusa sommarnätterna.
Dom som har makt kan ljuga om många saker men inte om jordens form. Det hade avslöjats för länge sedan.
Citera
2023-04-01, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluffsmurfen
Eftersom jordens radie är 638 mil, så blir horisontens avstånd på en meters höjd (2*1*6380000)1/2=3600m=3.6km.

http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=1075

Kan man göra så här för att få reda om det stämmer?

Man har två höga byggnader skilda på ex. 1000m avstånd. Du vet exakt höjden över havet(vi säger att bägge byggnaderna bas står vid havets yta(stiltje på sjön). Du går upp i byggnaderna på exakt samma höjd över havet(referens punkter). Du riktar en kalibrerad laserstråle exakt från horisontellt läge (vattenpass) byggnad 1 mot byggnad 2 och avläser laserpunktens "centrum" mot referenspunkt på byggnad 2.

Om jorden är platt ska ingen höjd avvikelse finnas.

Är den rund (omkrets 40000km) så ska laserpunktens "centrum" avläsas:
1000/3600=0,2777777777778m dvs. ca 3 dm över referenspunkt.

Går detta att genomföra. Om inte, varför?

Blir ju jobbigt att samla en laser på 1km men förutom det har redan ett sådant experiment utförts där plattisar surt fick äta upp sitt påstående om platt jord. De har också gjorts experiment med jordens rotation där man konsekvent fick indikation på 15°/h och då försökte man förklara bort det med diverse skrattretande påståenden som hade behövt en egen förklaringsmodell.
Citera
2023-04-01, 07:38
Medlem
Citat:
De ljuger ju mest!

Det där med att komma med bevis för sin tes ligger inte riktigt i er konspiratörers intresse, varför är det så?
Går ni igång på att tjafsa istället för att ge bevis på det ni påstår? I tråden finns nog tusentals experiment du själv kan utföra hemma.

Du kan få en lätt uppgift, förklara för mig hur en sextant fungerar. När du förklarat med utförlig information vill jag också att du förklarar hur detta fungerar på en platt jord.
Vill du köpa en billig men fungerande sextant så säljer Davis Instruments en billig i plast som fungerar ypperligt att navigera med.
Mark 3 Sextant Navigation Tool

Billig men fungerar ypperligt, hoppas du är kunnig på normal matematik för mätningarna är den lätta delen 😁
Hade jag vetat vart min är kunde du fått den av mig mot att du lagt ut en vide på den när du använder den.

Vet du inte hur en sådan fungerar kan du läsa här
Astronomisk Navigation

Ser fram emot det första inlägget från en konspiratör med fakta och bevis för sin tes.
Citera
2023-04-01, 15:20
Medlem
BradSs avatar
Citat:
De ljuger ju mest!

Att påstå att någon ljuger är ju en kul sak att göra, eller hur? Blir jobbigare för dig om du skulle försöka bevisa att dessa miljontals människor genom all modern vetenskap skulle ha ljugit av okänd anledning. Det är därför ditt argument stannar vid "Uh, dom ljuger" och sen inget mer. Tafatt
Citera
2023-04-01, 17:15
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
du hävdar "det finns inga platta kartor". För alla vet ju att kartor är ju det ja, platta..

Coolt, så här har vi en platt karta, skulle du säga att då den är platt så är den en bra representation av hur jorden ser ut? Om jag ska resa från Sverige till USA, måste jag då flyga söderut ned till ekvatorn för att runda den stora vit delen "ingenting" där, eller kan jag flyga över det? Hur ser det ut? Jag minns inte den biten faktiskt men jag kanske sov eller såg på film under tiden, helt klart möjligt.

Eller så har vi den här platta kartan, är det en karta över den platta jorden? Den är ju platt, eller hur? Så för att flyga från Tokyo till Californien så måste jag flyga över hela Asien, Europa och hela USA, eller hur? Det är inte riktigt förenligt med vad som faktiskt händer när man se ut genom fönstret på flygplanet dock.

Varför kan du inte producera en platt karta över den platta jorden som är förenlig med det vi kan se med blotta ögat?
Citera
2023-04-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
När du tar solhöjden med hjälp av en sextant gör du det i förhållande till vågrätt på den plats du befinner dig.

Ja

Citat:
Vågrätt är vinkelrätt mot lodrätt och lodrätt är en följd av jordens gravitation.

Kan på sätt och vis hålla med om det också...

Citat:
(Ett lod som hänger i ett snöre dras mot gravitationscentrum) Vågrätt är alltså ditt tangentplan.

Men nu blev det väldigt mycket sv.wikipedia.org/wiki/Petitio_principii

Citat:
Du vänder på argumentet om sextanten.
En sextant kan användas vid navigering på grund av att jorden är rund. Om jorden vore platt skulle du få samma solhöjd var du än befinner dig på jordens yta.

Mera sv.wikipedia.org/wiki/Petitio_principii

Citat:
Om du vet hur det går till att ta solhöjden får du ge en fullständig förklaring till hur du tror att man gör. Om du inte kan ge rätt förklaring är det bekräftat att du inte har en aning om vad du svamlar om i den här tråden.

Tror på sätt och vis att varken du eller jag "vet vad vi svamlar om", eftersom varken du eller jag vet vad solen eller andra himlaobjekt är för nåt.
Citera
2023-04-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Coolt, så här har vi en platt karta, skulle du säga att då den är platt så är den en bra representation av hur jorden ser ut? Om jag ska resa från Sverige till USA, måste jag då flyga söderut ned till ekvatorn för att runda den stora vit delen "ingenting" där, eller kan jag flyga över det? Hur ser det ut? Jag minns inte den biten faktiskt men jag kanske sov eller såg på film under tiden, helt klart möjligt.

Eller så har vi den här platta kartan, är det en karta över den platta jorden? Den är ju platt, eller hur? Så för att flyga från Tokyo till Californien så måste jag flyga över hela Asien, Europa och hela USA, eller hur? Det är inte riktigt förenligt med vad som faktiskt händer när man se ut genom fönstret på flygplanet dock.

Varför kan du inte producera en platt karta över den platta jorden som är förenlig med det vi kan se med blotta ögat?

Den riktigt korrekta kartan skulle då vara en jordglob. Menar du att piloten som flyger dig till USA måste ha med sig en sådan?
Citera
2023-04-01, 21:14
Medlem
Citat:
Den riktigt korrekta kartan skulle då vara en jordglob.

Korrekt, du är inte så fullt så dum som du verkar. En karta som fungerar är en projektion av en jordglob, inte en plattjord, eftersom sådana kartor inte stämmer med verkligheten och därigenom bevisar att jorden inte kan vara platt. Så, nu kan du sluta spamma meningslösa upprepningar i tråden.
Citera
2023-04-01, 21:23
Medlem
Citat:
... Menar du att piloten som flyger dig till USA måste ha med sig en sådan?

Ja det är ju exakt det vi säger. Enda skillnaden är att jordgloben är i elektronisk form, WGS84 som är grunden för all modern navigation är att likställa med en jordglob. WGS84 är en "karta" över en elliptisk jord.

Här är en schematisk bild på kartan alla navigerar efter:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:WGS_84_reference_frame_(vector_graphic).svg

Och just det faktum att "kartan" WGS84 överenstämmer med verkligheten är ett bevis för att jorden ser ut som WGS84.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-04-01 kl. 21:27.
Citera
2023-04-01, 21:26
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Tror på sätt och vis att varken du eller jag "vet vad vi svamlar om", eftersom varken du eller jag vet vad solen eller andra himlaobjekt är för nåt.
Sextanten har använts vid navigering i några hundra år. Med den mäts solhöjden. Det är inte nödvändigt att veta vad solen är för någonting. Det är bara nödvändigt att veta varför man mäter solhöjden.

Tydligen kan du inte beskriva hur sextanten används. Då är det bekräftat att du inte vet vad du svamlar om.
Länkarna i ditt inlägg falsifierar inte begreppen lodrätt och vågrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in