Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Här är länken till hur det presenterades.
Notera att Stenbeck säger att hon har noll koll på sociala medier. Alltså så lyckades hon bli övertalad eller blev utsatt för bondfångeri. Skulle vara kul att veta hur det gick till. Undrar även om det var hennes egna ord när hon sa att hon har erfarenhet att tillföra och inte bara pengar. Var det någon som smörat för henne under ett mingel kanske?
Andra frågor man kan fundera över är vad premium skulle ha kostat och om de pengarna även skulle gått till "snittar" till ickebetalande.
Där har vi ännu en förklaring som dödat många projekt som sålts in som feministiska. Jag var inne på det tidigare när jag skrev något i stil med att alla kvinnor är jämlika men vissa är mer jämlika än andra. Man måste vara skitnoga med att ingen känner sig felfördelad eller utanför för då rasar allt direkt.
Kvinnor och män bygger som sagt grupper på olika sätt. Det är svårare att få kvinnor att fungera i jobbnätverk som dessa. Speciellt om det finns två sorters medlemmar. Jag kan se det framför mig hur ena gruppen undrar varför de "erbjuds" ett premiummedlemskap och då Toxiskt Maskulint™ undrar "vad fan de får för pengarna" och varför inte alla bara betalar samma medlemsavgift rakt av.
Samtidigt undrar den andra halvan som inte vill betala vad det är de exkluderas från i detta "Inkluderande™" närverk.
Sedan är offerkoftandet, bitterfittandet och projicerandet igång.
IT/teknik - branscherna är ju två områden där kvinnor varit "svaga". Kvinnorna som jobbar inom dessa branscher skapar nätverk för att andra kvinnor ska få upp ögonen för branscherna och för att det ska vara enkelt att hitta information om vad det finns för jobb inom IT, hur det är att jobba inom IT, vad man behöver för utbildning/betyg, osv. Även för att hjälpa varandra, tipsa om jobb, osv.
I kvinnliga nätverk slipper kvinnor dryga män som mansplainar sönder allting. De slipper bli raggade på. De slipper dryga kommentarer från killar/män som inte tycker kvinnor passar till ditten o datten. De slipper kommentarer som "kvinnor ska stå vid spisen och föda ungar" och massa annan hatpropaganda mot kvinnor. Osv.
När en man berättar för en kvinna att han jobbar som sjuksköterska så får han inte höra "män ska ligga i skyttegravarna och offra sig för nationen!"
Om det ens väcker någon reaktion alls så är den 10 gånger av 10 positiv. Det är därför som män inte behöver extra nätverk utöver fackföreningen.
Detta fenomen existerar också inom bistånd och medicin. "Kvinna till kvinna", olika stödgrupper för specifika sjukdomar som drabbar endast kvinnor osv osv osv.
Kvinnor är helt enkelt bra på att bygga nätverk och hjälpa/stötta/rådge/hjälpa fram varandra.
Historiskt och i nutid hjälper kvinnor fram sina söner och män också. "Bakom varje stor man står en stark kvinna" - stämmer till punkt och pricka om man läser historia.
En mänsklig varelse som utvecklar den verbala förmågan tidigt, som hellre använder kommunikation än aggressivitet och andra irrationella känslor - kommer ha naturlig fallenhet för att bygga upp nätverk inom allsköns branscher/områden.
Män har historiskt byggt upp nätverk som Frimurarna, har för mig att det började som en typ av fackförbund(?) Diverse mer eller mindre hemliga politiska sällskap, Sirius bröderna, Hells Angels, alla arméer, alla fotbollssupporter klubbar, osv osv osv.
Det är oftast starkt hierarkiska nätverk, man ska stiga i graderna, man ska vara lojal och lyda order, ofta innefattar det våld och aggressivitet och annat känslostyrt beteende. Historiskt har dessa verkligen tjänat sitt syfte, det är män som innehaft den politiska makten, lagstiftande makten, styrt det sociala och kulturella livet, osv.
För att inte tala om katolska kyrkan. Där snackar vi manligt nätverkande.