2023-03-31, 06:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, så här kan man ju också resonera när argumenten är slut. Rätt barnsligt.
Ungefär som när du var bättre vetande när Papper1512 gjorde en Bitcoin transaktion till en leverantör, och du då påstod att Papper1512 ljög när du inte hade andra argument.

Jag garanterar att du har fel. Jag kan skicka Bitcoin till alla som har internet.
SEPA utesluter alla miljarder människor som inte får tillgång till bankkonton.

Bitcoin banks the unbanked.
https://www.weforum.org/agenda/2022/09/decentralized-finance-a-leapfrog-technology-for-the-unbanked/

Ses vid nästa halmstrå.
Jag har goda nyheter till dig!

Igår gjorde jag två SEPA-överföringar och de var båda framme samma dag (på mindre än en timme faktiskt). Det fina är också att de gick till en identifierbar mottagare så jag kunde känna mig säker på att de faktiskt hamnade hos rätt företag och inte hos en anonym innehavare av en slumpmässig sträng med siffror.

Senare på kvällen kunde jag swisha en kompis 195 kr och det kostade ingen av oss en krona. Pengarna var framme på en sekund.

Jag antar att dessa händelser måste då vara "argument mot bitcoinisering"

Slutsats: det finns i praktiken inga legitima användningsområden för bitcoin som betalningsmedel.
Citera
2023-03-31, 08:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag har goda nyheter till dig!

Igår gjorde jag två SEPA-överföringar och de var båda framme samma dag (på mindre än en timme faktiskt). Det fina är också att de gick till en identifierbar mottagare så jag kunde känna mig säker på att de faktiskt hamnade hos rätt företag och inte hos en anonym innehavare av en slumpmässig sträng med siffror.

Senare på kvällen kunde jag swisha en kompis 195 kr och det kostade ingen av oss en krona. Pengarna var framme på en sekund.

Jag antar att dessa händelser måste då vara "argument mot bitcoinisering"

Slutsats: det finns i praktiken inga legitima användningsområden för bitcoin som betalningsmedel.
Du är ju ett ordentligt troll...

Ja, gör man transaktionen (SEPA utlandsbetalning) på morgonen så kommer den NORMALT (inte alltid) fram samma dag. Det har jag redan utbildat dig i. Annars tar det 1-3 arbetsdagar.
https://seb.se/privat/betala/betala-till-utlandet/internationella-betalningar/hur-lang-tid-tar-en-utlandsbetalning

Gör du en plus/bankgiro överförning (dvs mellan svenska banker) kl 10 på en fredag så kommer den 3 (!!) dagar senare.
https://seb.se/privat/betala/betala-rakningar/overforingar-och-bryttider

Bitcoin kan du skicka kl 23 på en fredag och ha den framme 20 minuter senare. Med Lightning så tar det knappt en hundradels sekund innan den är framme. Finns inget mer att säga.
Senast redigerad av Leaston 2023-03-31 kl. 09:02.
Citera
2023-03-31, 09:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du är ju ett ordentligt troll...

Ja, gör man transaktionen (SEPA utlandsbetalning) på morgonen så kommer den NORMALT (inte alltid) fram samma dag. Det har jag redan utbildat dig i. Annars tar det 1-3 arbetsdagar.
https://seb.se/privat/betala/betala-till-utlandet/internationella-betalningar/hur-lang-tid-tar-en-utlandsbetalning
Vi kom redan fram till att du länkar till allmän information om utlandsbetalningar (IBAN), inte specifikt SEPA. Om SEPA står det ju klart och tydligt: "Pengarna når normalt mottagaren samma dag som uppdraget utförs".

Citat:
Gör du en plus/bankgiro överförning (dvs mellan svenska banker) kl 10 på en fredag så kommer den 3 (!!) dagar senare.
https://seb.se/privat/betala/betala-rakningar/overforingar-och-bryttider
Fast om jag swishar så är det framme omgående, och jag vet dessutom identiteten på mottagaren (precis som med bg/pg).

Du får istället fråga dig om alla i världen är internationella affärsmän som varje fredagkväll MÅSTE göra snabba affärer med någon nigerian och hela deras affärsmodell rasar ihop annars? Det finns inget reellt problem som du "löser" med bitcoin (som för övrigt ändå inte är pengar).
Citera
2023-03-31, 09:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vi kom redan fram till att du länkar till allmän information om utlandsbetalningar (IBAN), inte specifikt SEPA. Om SEPA står det ju klart och tydligt: "Pengarna når normalt mottagaren samma dag som uppdraget utförs".

Vad är SEPA vid en utlandsbetalning?
SEPA står för Single Euro Payments Area och är ett EU-initiativ med syfte att skapa en gemensam betalmarknad för valutan euro. En SEPA-betalning är en utlandsbetalning i valutan euro inom EU/EES, Monaco samt Schweiz.

Dumstruten är din.

Citat:
Fast om jag swishar så är det framme omgående, och jag vet dessutom identiteten på mottagaren (precis som med bg/pg).
Nu talade vi om SEPA utlandsbetalningar. Varför vill du plötsligt byta ämne? Mottagaren som jag skickade till var som sagt i utlandet, hur hjälper Swish mig då menar du?

Citat:
Du får istället fråga dig om alla i världen är internationella affärsmän som varje fredagkväll MÅSTE göra snabba affärer med någon nigerian och hela deras affärsmodell rasar ihop annars? Det finns inget reellt problem som du "löser" med bitcoin (som för övrigt ändå inte är pengar).
Du tyckte inte själv att detta var ett så bra argument va?
Citera
2023-03-31, 09:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Dumstruten är din.
Undrar vems dumstruten är. En SEPA-betalning är en utlandsbetalning, men alla utlandsbetalningar är naturligtvis inte SEPA. Du lider av oerhört låg läsförståelse.

Citat:
Nu talade vi om SEPA utlandsbetalningar. Varför vill du plötsligt byta ämne? Mottagaren som jag skickade till var som sagt i utlandet, hur hjälper Swish mig då menar du?
Du började dividera om pg/bg-betalningar och att de tar flera dagar. De uppfyller liksom inte samma syfte.
Citat:
Du tyckte inte själv att detta var ett så bra argument va?
Tvärtom så är det ju du som hela tiden lyfter fram hur otroligt viktigt det är att du kan betala en öl åt någon utomlands OMGÅENDE MED BITCOIN!!

I verkligheten så finns inga reella problem som du tror dig kunna lösa med bitcoin (eller lightning). Ingen bryr sig!
Citera
2023-03-31, 10:57
Medlem
Citat:
Det finns inget reellt problem som du "löser" med bitcoin (som för övrigt ändå inte är pengar).

Det finns inget problem som bitcoin löser som andra kryptovalutor inte skulle kunna lösa bättre möjligtvis, men du missar ju helt att bank-lösningarna inte är jämförbara i och med att de kräver att alla dina pengar är utlånade till bankerna.
Det är inte sunt att tvingas låna ut sina pengar till en bank mot nära noll ränta, massor av avgifter, och värdelös säkerhet.
Citera
2023-03-31, 11:19
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det finns inget problem som bitcoin löser som andra kryptovalutor inte skulle kunna lösa bättre möjligtvis, men du missar ju helt att bank-lösningarna inte är jämförbara i och med att de kräver att alla dina pengar är utlånade till bankerna.
Det är inte sunt att tvingas låna ut sina pengar till en bank mot nära noll ränta, massor av avgifter, och värdelös säkerhet.
Du börjar diskutera helt andra saker mitt i nu.

Men vill du verkligen ta jämförelsen mellan banker och bitcoin vad gäller "värdelös säkerhet"??
Citera
2023-03-31, 11:32
Medlem
Citat:

Men vill du verkligen ta jämförelsen mellan banker och bitcoin vad gäller "värdelös säkerhet"??

Ska du jämföra en överföring bitcoin peer to peer med Euro peer to peer, måste du även ta med insättning på bank, och uttag från bankomat. Pengarna är liksom inte framme bara för att du har gjort en SEPA-betalning. Säg att du vill skicka från Sverige till Schweiz. Då måste du även växla två gånger. Kronor till Euro, och Euro till CHF.
Senast redigerad av ManManne 2023-03-31 kl. 11:42.
Citera
2023-03-31, 11:56
Medlem
Citat:

Säkerhet är nog ett bra tema att ta upp också där bankerna har både för och nackdelar i jämförelse.
Att enkelt betala till fel adress och aldrig få tillbaka pengarna är naturligtvis en otrevlig risk med BTC. Man måste veta vad man gör.
Samtidigt skulle jag gärna helt slippa kreditkort och alla risker som de medför. Att betala med krypto on-line istället för kreditkort är enligt mig en självklarhet att göra där det är möjligt.

Att spara i BTC och ha ett betalkonto i en annan kryptovaluta ämnad för betalningar kan nog vara smart. Man kan ju alltid växla mellan dem och så slipper man centraliserade lösningar som lightning.
Senast redigerad av ManManne 2023-03-31 kl. 12:05.
Citera
2023-03-31, 13:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Säkerhet är nog ett bra tema att ta upp också där bankerna har både för och nackdelar i jämförelse.
Att enkelt betala till fel adress och aldrig få tillbaka pengarna är naturligtvis en otrevlig risk med BTC. Man måste veta vad man gör.
Samtidigt skulle jag gärna helt slippa kreditkort och alla risker som de medför. Att betala med krypto on-line istället för kreditkort är enligt mig en självklarhet att göra där det är möjligt.

Att spara i BTC och ha ett betalkonto i en annan kryptovaluta ämnad för betalningar kan nog vara smart. Man kan ju alltid växla mellan dem och så slipper man centraliserade lösningar som lightning.

Fördelen med Bitcoin är att det kommer vara opt out endast om man vill. Vill man ta eget ansvar så kan man göra det. Många tror jag föredrar custodial tjänster pga bekvämligheten, men Bitcoin kommer funka lika bra för dem. Vissa kommer köra lite av varje.
En annan fördel är att om man kör custodial med Bitcoin så är det 3-4 tryck och 1-25 sekunder bort innan du har tagit hand om dina värden själv. Hur fort går det att ta ut alla sina värden från banken idag? En vecka, räcker det? Går det ens att få ut, säg en halv miljon, på något sätt?
Citera
2023-03-31, 14:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Fördelen med Bitcoin är att det kommer vara opt out endast om man vill. Vill man ta eget ansvar så kan man göra det. Många tror jag föredrar custodial tjänster pga bekvämligheten, men Bitcoin kommer funka lika bra för dem. Vissa kommer köra lite av varje.
En annan fördel är att om man kör custodial med Bitcoin så är det 3-4 tryck och 1-25 sekunder bort innan du har tagit hand om dina värden själv. Hur fort går det att ta ut alla sina värden från banken idag? En vecka, räcker det? Går det ens att få ut, säg en halv miljon, på något sätt?
Jag antar att du släppte frågan om SEPA och övriga betalningar ovan för att du gjorde bort dig så rejält.

Vad gäller att "ta hand om sina värden" så är det exakt därför banker existerar. Tror du att gemene man har högre förtroende för Binance, Coinbase och deras kompisar än för någon befintlig storbank där de redan har sitt lönekonto?

Det är nästan omöjligt att förstå vad du försöker argumentera för. Otroligt virrigt och motstridigt.
Citera
2023-03-31, 14:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag antar att du släppte frågan om SEPA och övriga betalningar ovan för att du gjorde bort dig så rejält.
För det handlar inte om att få sista ordet, det handlar om att lägga fram bäst argument för sin sak.

Citat:
Vad gäller att "ta hand om sina värden" så är det exakt därför banker existerar. Tror du att gemene man har högre förtroende för Binance, Coinbase och deras kompisar än för någon befintlig storbank där de redan har sitt lönekonto?

Det är nästan omöjligt att förstå vad du försöker argumentera för. Otroligt virrigt och motstridigt.
Jag föreslår att du läser inlägget du kommenterade en gång till, för svaret på dina funderingar finns där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in