2023-03-28, 20:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det står naturligtvis inte någonstans eftersom detta är ingenting som banken berättar för dig om, eller ens vad de har för specifika kontroller.
Däremot har det gått ett mail till dig med förklaring om att jag fastnade i AML kontroller för att det var en ytterst misstänksam betalning...?

Citat:
Den handlar alltså om utlandsbetalningar generellt, inte specifikt SEPA. Det finns sedan ett stycke längst ner som tydliggör att SEPA-betalningar i sin tur är mycket snabbare, nämligen "når normalt mottagaren samma dag som uppdraget utförs".
Ok, jag gjorde väl ingen SEPA betalning, trots att jag sagt det 5 gånger att det var precis det som det var. En SEPA betalning till en bank utomlands. Tog 2 dagar innan pengarna var framme och tillgängliga på kontot.

Att det "normalt" tar en dag OM man betalar innan kl 15 hjälper föga när detta var en betalning kl 16, som jag påpekat ett par gånger. Ska du komma och berätta att jag betalade innan 15 nu också, och att pengarna var framme samma dag?
Senast redigerad av Leaston 2023-03-28 kl. 20:35.
Citera
2023-03-28, 20:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Däremot har det gått ett mail till dig med förklaring om att jag fastnade i AML kontroller för att det var en ytterst misstänksam betalning...?
Jag sa att det var en sannolik förklaring till fördröjningen.

Du som har "konsultat på banker i flera år" och "förstår deras IT system" borde väl förstå hur dessa rutiner ser ut? Jag har själv arbetat med dessa system i över ett decennium så jag vet naturligtvis också.

Citat:
Ok, jag gjorde väl ingen SEPA betalning, trots att jag sagt det 5 gånger att det var precis det som det var. En SEPA betalning till en bank utomlands. Tog 2 dagar innan pengarna var framme och tillgängliga på kontot.
Du säger det, men troligtvis ljuger du ihop historien precis som vi kan utläsa från din berättelse som inte går ihop, eller så fastnade du kanske i en manuell kontroll pga misstänkt aktivitet. Jag tror dock att det första alternativet är det klart mest sannolika.

För övrigt har väl majoriteten av banker nu implementerat SEPA express vilket gör att din betalning i princip alltid är framme inom några sekunder (och 24/7/365). Nästan lika bra som bitcoin, eller hur?
Citera
2023-03-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Trams, bitcoin finns väl i Ryssland, hur har det hjälpt folket?
Borde inte bitcoin kunna stoppa Putin om det kan rädda afrika?

Valutor är inte till för att stoppa människor beroende på politiska mål. De är till för att transportera värde. Att t ex inte kunna stoppa terrorfinansiering är ett jätteplus för en valuta. Det skulle visa att valutan fungerar.
Kan en valuta kontrolleras i meningen vilka som kan få använda den, så pratar vi om en skräp-valuta.
Citera
2023-03-29, 10:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin fixes this.
Du glömde besvara dessa frågeställningar, som känns ganska relevanta i sammanhanget:

Citat:
För övrigt har väl majoriteten av banker nu implementerat SEPA express vilket gör att din betalning i princip alltid är framme inom några sekunder (och 24/7/365). Nästan lika bra som bitcoin, eller hur?

Citat:
Men rent allmänt kan man fråga sig vad det finns för use case för ditt trams med bitcoin och "lightning" när saker som SEPA Instant, FedNow, P27 och mängder av dylika tjänster lanseras eller redan är lanserade?

Du kommer alltså in i en tråd, skriver ett gäng lögner och vill inte erkänna när det bevisas svart på vitt att du ljuger. Sedan svarar du heller inte på relevanta frågeställningar med mer än floskeln "bitcoin fixes this". Pinsamt.
Citera
2023-03-29, 10:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Tydligen inte med tanke på att jag häromdagen gjorde en SEPA betalning på onsdagen, som kom fram på kontot på fredagen.
Hade inget val "använd billiga SEPA express och ha pengarna framme inom sekunder" att kryssa i.

Citat:
Men rent allmänt kan man fråga sig vad det finns för use case för ditt trams med bitcoin och "lightning" när saker som SEPA Instant, FedNow, P27 och mängder av dylika tjänster lanseras eller redan är lanserade?
Verkar inte finnas tillgängliga i min svenska storbank iaf.
Men det faller på sin egen orimlighet att någon av dessa tjänster kan vara effektivare än Bitcoin med tanke på att ingen av dom lär vara peer to peer, utan det är massa aktörer som är inblandade. Aktörer som inte bedriver välgörenhet.
Gissar att samtliga faller bland annat på egenskapen "inkluderande".

Bitcoin fixes this.
Citera
2023-03-29, 10:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Tydligen inte med tanke på att jag häromdagen gjorde en SEPA betalning på onsdagen, som kom fram på kontot på fredagen.
Vi kom redan fram till att du sannolikt hittade på denna historia. Det står svart på vitt ovan. Varför fortsätter du ljuga?

Citat:
Verkar inte finnas tillgängliga i min svenska storbank iaf.
Men det faller på sin egen orimlighet att någon av dessa tjänster kan vara effektivare än Bitcoin med tanke på att ingen av dom lär vara peer to peer, utan det är massa aktörer som är inblandade. Aktörer som inte bedriver välgörenhet.
Jag garanterar att du kan skicka pengar via SEPA express till långt fler individer än via bitcoin. Det största problemet är förstås att bitcoin inte är pengar.
Citera
2023-03-29, 10:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vi kom redan fram till att du sannolikt hittade på denna historia. Det står svart på vitt ovan. Varför fortsätter du ljuga?
Ja, så här kan man ju också resonera när argumenten är slut. Rätt barnsligt.
Ungefär som när du var bättre vetande när Papper1512 gjorde en Bitcoin transaktion till en leverantör, och du då påstod att Papper1512 ljög när du inte hade andra argument.

Citat:
Jag garanterar att du kan skicka pengar via SEPA express till långt fler individer än via bitcoin. Det största problemet är förstås att bitcoin inte är pengar.
Jag garanterar att du har fel. Jag kan skicka Bitcoin till alla som har internet.
SEPA utesluter alla miljarder människor som inte får tillgång till bankkonton.

Bitcoin banks the unbanked.
https://www.weforum.org/agenda/2022/09/decentralized-finance-a-leapfrog-technology-for-the-unbanked/

Ses vid nästa halmstrå.
Senast redigerad av Leaston 2023-03-29 kl. 10:36.
Citera
2023-03-29, 10:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag garanterar att du har fel. Jag kan skicka Bitcoin till alla som har internet.

Eller ja, dom behöver inte ens ha tillgång till internet så länge dom har tillgång till en viss adress.

Så påståendet borde vara att jag i princip kan skicka Bitcoin till varenda människa i hela världen.
Citera
2023-03-29, 10:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, så här kan man ju också resonera när argumenten är slut. Rätt barnsligt.
Ungefär som när du var bättre vetande när Papper1512 gjorde en Bitcoin transaktion till en leverantör, och du då påstod att Papper1512 ljög när du inte hade andra argument.
När de historier som ni drar inte går ihop logiskt så är den sannolika slutsatsen att ni ljuger.

Citat:
SEPA utesluter alla miljarder människor som inte får tillgång till bankkonton.

Bitcoin banks the unbanked.
https://www.weforum.org/agenda/2022/09/decentralized-finance-a-leapfrog-technology-for-the-unbanked/

Ses vid nästa halmstrå.
Vad du "garanterar" är ointressant. Vi kunde konstatera svart på vitt att du ljög om villkoren för SEPA-betalningar.

Du glömmer dessutom fortfarande att bitcoin inte är pengar. Ska du skicka "pengar" till någon med hjälp av bitcoin så måste de sälja sina bitcoin.

Det är också ohederligt att hävda att du kan skicka bitcoin till alla som har internet.

Du jämför helt ojämförbara saker.
Citera
2023-03-29, 11:30
Medlem
Bitcoin kommer tokförbjudas den dagen då makthavarnas valutor, eller deras kontroll över handel hotas.
Så länge Bitcoin inte riskerar att konkurrera med tex oljevalutan så är det inga problem, den kommer få leva sitt eget lilla liv. Men, vid första lilla tendens till att länder börjar vilja handla tex olja i bitcoin så kommer det ta hus i helvete. Irak och Libyen ville komma bort från dollarn, det gick som det gick för dem, ren "slump" givetvis...
Citera
2023-03-29, 12:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Bitcoin kommer tokförbjudas den dagen då makthavarnas valutor, eller deras kontroll över handel hotas.
Så länge Bitcoin inte riskerar att konkurrera med tex oljevalutan så är det inga problem, den kommer få leva sitt eget lilla liv. Men, vid första lilla tendens till att länder börjar vilja handla tex olja i bitcoin så kommer det ta hus i helvete. Irak och Libyen ville komma bort från dollarn, det gick som det gick för dem, ren "slump" givetvis...

2014 ringde och ville ha tillbaka sina åsikter ;P
Citera
2023-03-29, 12:57
Medlem
Citat:
2014 ringde och ville ha tillbaka sina åsikter ;P
Tror du för ett ögonblick att dagens makthavare skulle stå vid sidan av och se på medan deras makt via bankväsendet helt raderas?
Inte en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in