2023-03-31, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du hittar ett manligt nätverk för konstnärer. Som har funnits i 150 år. Jag gav exempel på ett tiotal kvinnoorganisationer bara i tech-branschen i Sverige.

Bara för att du påstår att vi lever i en värld full av "manligt nätverkande med direkta eller indirekta förbud mot kvinnor" så betyder det inte att det är sant. Man måste visa källor för att bli tagen på allvar i en diskussion.

Jepp du krävde ett exempel på nätverk enkom för män....jag gav dig ett, och nu gnäller du alltså på att det är över 150 år gammalt?

Och verkligen? jag måste visa källor på att det i världen finns ex. parlament utan en enda kvinna?
Citera
2023-03-31, 13:30
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det är en intressant fördom. Heterosexuella, vita CIS-män blir automatiskt inbjudna till hemliga föreningar, stödgrupper och kompisgäng. Antingen är det tydligen så eller så väljer alla tyckare och förståsigpåare att womansplaina hur dessa mäns sociala kontakter fungerar.

Jo, jag blev inbjuden på en backstagefest av arrangörerna på Peace & Love. Fast det var min chef (en trevlig kvinna som ville ha mig där) och det kan ha haft att göra något med att de tyckte jag gjort ett bra jobb och var en chill snubbe.

Jag önskar att de hårdast troende feministerna i Sverige hade kunnat få leva som män i ett år. Inte för att det är så jävla jobbigt att vara man utan för att de skulle inse vilken liten skillnad det är. Tänk besvikelsen efter några månader i våra "manliga miljöer" när de inser att det inte var så stor skillnad, bara lite mer offentligt fisande och mindre drama.
Citera
2023-03-31, 13:32
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är ju männen själva som får skapa dessa nätverk. Och de män som jobbar i kvinnodominerade branscher verkar inte ha behov av sådana nätverk. Hade de haft behov av det, hade nätverk skapats. Var så säker. Män kan, vet du.

Eller tror du att det är män som skapat de där kvinnliga nätverken åt kvinnorna i mansdominerade branscher?
Jag skulle säga att nätverken runt en arbetsplats skapas "naturligt". Några arbetskamrater blir man vän med, vissa spelar man laserdome med och någon kanske man rekryterar in från sitt tidigare jobb. Är man VD eller konsult minglar man.

I det här fallet undrar jag som sagt om de verkligen höll sig till planen att nätverka eller om de söp upp budgeten (med lite snittar och ladd vid sidan av). Cissi Wallins Gardets gjorde just detta när de mördade sin budget (som Cissis cuck antagligen finansierat).

Många forskare säger att sätten män och kvinnor bildar grupper är en av de stora könsskillnaderna.
Citera
2023-03-31, 13:34
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jepp du krävde ett exempel på nätverk enkom för män....jag gav dig ett, och nu gnäller du alltså på att det är över 150 år gammalt?

Och verkligen? jag måste visa källor på att det i världen finns ex. parlament utan en enda kvinna?

Du gav mig ett manligt nätverk, grundat för 150 år sedan. Jag gav dig tio kvinnliga nätverk bara inom tech, grundade de senaste 20 åren. Visa gärna ett storföretag som skyltar med att de stöttar konstnärsklubben... Jag kan visa dig flera som stöttar de kvinnoorganisationer jag länkade till.

Det här är ett svenskt forum, vi lever i Sverige. Jag står gärna bakom feminister i Saudi-Arabien om det är det du vill. I Sverige är vi jämställda sedan länge, och feminismen har spelat ut sin roll.
Citera
2023-03-31, 13:41
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Islam! Det är ett exkluderande (och sexuellt frustrerat) nätverk för män och kvinnor som är aktivt än idag.
Citera
2023-03-31, 13:44
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att nätverken runt en arbetsplats skapas "naturligt". Några arbetskamrater blir man vän med, vissa spelar man laserdome med och någon kanske man rekryterar in från sitt tidigare jobb. Är man VD eller konsult minglar man.

I det här fallet undrar jag som sagt om de verkligen höll sig till planen att nätverka eller om de söp upp budgeten (med lite snittar och ladd vid sidan av). Cissi Wallins Gardets gjorde just detta när de mördade sin budget (som Cissis cuck antagligen finansierat).

Många forskare säger att sätten män och kvinnor bildar grupper är en av de stora könsskillnaderna.

Jo, så kan det mycket väl vara.
Men detta Linkedin-HON nätverket verkar ha skapats på annat sätt?
Citera
2023-03-31, 13:47
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Jag önskar att de hårdast troende feministerna i Sverige hade kunnat få leva som män i ett år. Inte för att det är så jävla jobbigt att vara man utan för att de skulle inse vilken liten skillnad det är. Tänk besvikelsen efter några månader i våra "manliga miljöer" när de inser att det inte var så stor skillnad, bara lite mer offentligt fisande och mindre drama.
Ja, men det offentliga narrativet är just det som Avli och hela tyckareliten ironiskt nog framhåller när de säger: "DU som CIS-man har det såhär och om du själv försöker förklara, förneka eller nyansera din situation eller åsikt så ljuger du, förstår inte hur du själv tänker eller uppfattar Verkligheten™".

Sedan medverkar Avli i en artikel där hon slipper förklara hur projektet kraschade utan behöver bara komma med sönderfesna och trötta plattityder om "starka kvinnor" och att det visst fanns ett stort behov som på något sätt ändå tydligen inte alls fanns.

Kognitiv dissonans är väl toxiskt maskulint antar jag för det är ju okej att skjuta bort frågor genom att påpeka att personen som ställer dem biologiskt är dum i huvudet och inte kan uppfatta Verkligheten™.
Citera
2023-03-31, 13:54
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jo, så kan det mycket väl vara.
Men detta Linkedin-HON nätverket verkar ha skapats på annat sätt?
Det är min poäng.

Det här skapades tydligen med ett socioekonomiskt syfte. Girlbosses skulle ha en egen kontaktlista och därigenom skulle det skapas bättre företag. Eftersom ingen verkar vilja förklara hur allt skulle hänga ihop och varför de tydligen inte fick "affärsdelen" att fungera så börjar jag tro mer och mer att de hittat på ett sätt att få finansiärerna att bekosta deras fester.
Citera
2023-03-31, 13:59
Medlem
Citat:
Nej uppenbarligen finns det långt fler sexistiska kvinnor än sexistiska män.

Behöver väl inte vara sexism?
Det hade varit sexism, eller rättare sagt negativ särbehandling om tex. förskolepersonal bildade "Nätverk endast för kvinnliga förskolelärare" och uteslöt de fåtal manliga förskolelärare som finns...

Men att en minoritet vill nätverka med andra ur sin minoritet är väl naturligt? Och kvinnor inom teknologiska fältet är i minoritet.

Här på FB finns det en tråd där sexarbetare diskuterar kunder etc. Ett slags nätverkande för sexarbetare. Visst får alla vi andra som inte är sexarbetare ställa frågor osv. i tråden, men tråden är främst till för dem, det är tydligt. Och det måste de ju få ha, inte sant?

Likadant kan tex. kvinnliga teknologer (som är i minoritet) behöva sina nätverk och tex. diskutera sitt perspektiv i en mansdominerad bransch. Folk i olika branscher kan behöva diskutera/nätverka med varandra och dela erfarenheter. Har inte med sexism att göra.

Skulle minoritetsgruppen "manlig dagispersonal" behöva ett sådant nätverk, skulle jag knappast se det som sexism. Skulle fan rentav förstå det...
Citera
2023-03-31, 14:01
Medlem
Citat:
Det är min poäng.

Det här skapades tydligen med ett socioekonomiskt syfte. Girlbosses skulle ha en egen kontaktlista och därigenom skulle det skapas bättre företag. Eftersom ingen verkar vilja förklara hur allt skulle hänga ihop och varför de tydligen inte fick "affärsdelen" att fungera så börjar jag tro mer och mer att de hittat på ett sätt att få finansiärerna att bekosta deras fester.

Låter spretigt och ett onaturligt sätt att skapa nätverk på. Så det är inte konstigt att Linkedin-HON gick under.

Nätverk ska som du skriver, gärna skapas naturligt och av eldsjälar som vill något med det hela. Då blir det mer hållbart i längden.
Citera
2023-03-31, 14:02
Medlem
Citat:
Du gav mig ett manligt nätverk, grundat för 150 år sedan. Jag gav dig tio kvinnliga nätverk bara inom tech, grundade de senaste 20 åren. Visa gärna ett storföretag som skyltar med att de stöttar konstnärsklubben... Jag kan visa dig flera som stöttar de kvinnoorganisationer jag länkade till.

Det här är ett svenskt forum, vi lever i Sverige. Jag står gärna bakom feminister i Saudi-Arabien om det är det du vill. I Sverige är vi jämställda sedan länge, och feminismen har spelat ut sin roll.

Du blandar ihop mig och vår diskussion med någon annan.
Du har inte gett mig 10 kvinnliga nätverk.
Och vi diskuterar inte om dessa skulle finnas eller ej, vi diskuterar the brighta i att gnälla på kvinnliga nätverk i en verklighet där manliga dito flödat och fortsatt existerar, och!! för övrigt utgör själva grunden för att kvinnor känner att de måste agera på samma sätt.

Det största problemet avseende makt som har med kön att göra, i världen men även i Sverige, är fortsatt förtryck mot kvinnor.
Påståendena som ständigt startas i tråd efter tråd efter tråd på detta forum att män skulle vara förtryckta på motsvarande sätt eller tom mer! är i regel nonsens.
Citera
2023-03-31, 14:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ordnar hör till privatlivet. Jag talar om branschorganisationer. HER-nätverket var riktat till kvinnor för att bygga karriärsnätverk, där män inte är välkomna. Här har du exempel på kvinnliga branschorganisationer i IT-branschen:

Sigma Smart Women Society:
https://www.sigmait.se/ssws

teknikkvinnor:
https://www.teknikkvinnor.se/

WTEQ:
https://www.dmatch.se/sv/wteq-sv/

witech:
https://witech.nu/

addher:
https://www.sogeti.se/om-oss/csr/addher/

datatjej:
https://datatjej.se/

womenintech:
https://womenintech.se/

femtechse:
https://www.femtechse.com/

pinkprogramming:
https://www.pinkprogramming.se/

Weexist:
https://www.weexist.se/

techella:
https://techella.se/

Storföretag och myndigheter i Sverige promotar dessa nätverk med stolthet som om att främja könsdiskriminering på arbetsmarknaden vore något positivt, så länge man diskriminerar mot män. Märk väl att denna lista är bara inom tech. Listan med branschorganisationer för kvinnliga chefer är troligtvis ännu längre.

Jag väntar nu med spänning på att du producerar motsvarande lista över branschorganisationer för män. Varsågod.

IT/teknik - branscherna är ju två områden där kvinnor varit "svaga". Kvinnorna som jobbar inom dessa branscher skapar nätverk för att andra kvinnor ska få upp ögonen för branscherna och för att det ska vara enkelt att hitta information om vad det finns för jobb inom IT, hur det är att jobba inom IT, vad man behöver för utbildning/betyg, osv. Även för att hjälpa varandra, tipsa om jobb, osv.

I kvinnliga nätverk slipper kvinnor dryga män som mansplainar sönder allting. De slipper bli raggade på. De slipper dryga kommentarer från killar/män som inte tycker kvinnor passar till ditten o datten. De slipper kommentarer som "kvinnor ska stå vid spisen och föda ungar" och massa annan hatpropaganda mot kvinnor. Osv.

När en man berättar för en kvinna att han jobbar som sjuksköterska så får han inte höra "män ska ligga i skyttegravarna och offra sig för nationen!"

Om det ens väcker någon reaktion alls så är den 10 gånger av 10 positiv. Det är därför som män inte behöver extra nätverk utöver fackföreningen.

Detta fenomen existerar också inom bistånd och medicin. "Kvinna till kvinna", olika stödgrupper för specifika sjukdomar som drabbar endast kvinnor osv osv osv.

Kvinnor är helt enkelt bra på att bygga nätverk och hjälpa/stötta/rådge/hjälpa fram varandra.

Historiskt och i nutid hjälper kvinnor fram sina söner och män också. "Bakom varje stor man står en stark kvinna" - stämmer till punkt och pricka om man läser historia.

En mänsklig varelse som utvecklar den verbala förmågan tidigt, som hellre använder kommunikation än aggressivitet och andra irrationella känslor - kommer ha naturlig fallenhet för att bygga upp nätverk inom allsköns branscher/områden.

Män har historiskt byggt upp nätverk som Frimurarna, har för mig att det började som en typ av fackförbund(?) Diverse mer eller mindre hemliga politiska sällskap, Sirius bröderna, Hells Angels, alla arméer, alla fotbollssupporter klubbar, osv osv osv.

Det är oftast starkt hierarkiska nätverk, man ska stiga i graderna, man ska vara lojal och lyda order, ofta innefattar det våld och aggressivitet och annat känslostyrt beteende. Historiskt har dessa verkligen tjänat sitt syfte, det är män som innehaft den politiska makten, lagstiftande makten, styrt det sociala och kulturella livet, osv.

För att inte tala om katolska kyrkan! Där snackar vi manligt nätverkande.
Senast redigerad av Jenny9 2023-03-31 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in