2023-03-30, 22:44
Medlem
Elektroniska pengar är miljövänligare än fysiska. Att köpa en bil för 300 000 med en kortbetalning ger mindre miljöpåverkan än att åka till bilhandlaren med ett par sedelbuntar och en påse mynt. Det är mycket transporter som sker av fysiska pengar vilket förbrukar resurser.

Problemet med Bitcoin är att den förbrukar mer elektricitet än andra elektroniska pengar. Med tanke på att man knappt kan handla något i en butik så blir det stor energiförbrukning för varje inköp som man kan göra.

Skulle därför säga att kortbetalning och Swish är miljövänligare än Bitcoin och fysiska pengar. Vad som ger mindre miljöpåverkan mellan Bitcoin och fysiska pengar vet jag inte men med tanke på att man knappt kan handla något med Bitcoin så känns det som en dålig valuta. Att förbruka resurser (tunga datorberäkningar) i onödan för att ge valutan ett värde känns mycket märkligt.
Citera
2023-03-30, 23:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Problemet med Bitcoin är att den förbrukar mer elektricitet än andra elektroniska pengar. Med tanke på att man knappt kan handla något i en butik så blir det stor energiförbrukning för varje inköp som man kan göra.
Först och främst:
Bitcoin Uses 50 Times Less Energy Than Traditional Banking, New Study Shows
https://www.fool.com/the-ascent/cryptocurrency/articles/bitcoin-uses-50-times-less-energy-than-traditional-banking-new-study-shows/

Vidare är det ointressant hur mycket energi som förbrukas om energin som förbrukas annars hade gått till spillo. Vilka andra industrier kan man driva på kopruttar, eller flaregas för att ta ett exempel där enorma mängder energi bara eldas upp? Eller energi som kastas bort när det är låg efterfrågan, om vi skall ta de största exempel på energiförluster. Kan inte vara slöseri att använda till mining om alternativet är att kasta bort det?
Bitcoin mining på ligger en bra bit över 60% grön energi och det ökar hela tiden.
Den energin som driver den 50 gånger energi tunga bank industrin, är den ens 20% grön energi?

Du förstår vart jag vill komma va? Bitcoin är bra för miljön…
Senast redigerad av Leaston 2023-03-30 kl. 23:39.
Citera
2023-03-31, 06:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Först och främst:
Bitcoin Uses 50 Times Less Energy Than Traditional Banking, New Study Shows
https://www.fool.com/the-ascent/cryptocurrency/articles/bitcoin-uses-50-times-less-energy-than-traditional-banking-new-study-shows/

Vidare är det ointressant hur mycket energi som förbrukas om energin som förbrukas annars hade gått till spillo. Vilka andra industrier kan man driva på kopruttar, eller flaregas för att ta ett exempel där enorma mängder energi bara eldas upp? Eller energi som kastas bort när det är låg efterfrågan, om vi skall ta de största exempel på energiförluster. Kan inte vara slöseri att använda till mining om alternativet är att kasta bort det?
Bitcoin mining på ligger en bra bit över 60% grön energi och det ökar hela tiden.
Den energin som driver den 50 gånger energi tunga bank industrin, är den ens 20% grön energi?

Du förstår vart jag vill komma va? Bitcoin är bra för miljön…

Vi har gått igenom den där ”rapporten” förr och den är skräp rakt igenom. Det är enkelt att konstatera genom att endast titta på rubriken.

Det är ocksån ohederligt att hävda att bitcoin i någon nämnvärd utsträckning drivs med ”energi som annars skulle ha gått till spillo”. Det är helt enkelt inte sant.

Du skriver helt vansinnigt felaktiga saker och upprepar dem om och om igen även när du har fått bevis på motsatsen. Varför gör du detta?
Citera
2023-03-31, 08:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vi har gått igenom den där ”rapporten” förr och den är skräp rakt igenom.
Det är INTE skräp.
Citat:
Vi
Det är ocksån ohederligt att hävda att bitcoin i någon nämnvärd utsträckning drivs med ”energi som annars skulle ha gått till spillo”. Det är helt enkelt inte sant.
Jo det ÄR sant.

Citat:
Du skriver helt vansinnigt felaktiga saker och upprepar dem om och om igen även när du har fått bevis på motsatsen. Varför gör du detta?
DU skriver felaktiga saker.

- - - -

Allvarligt, är det den här nivån du vill diskutera på nu? Du är förstås fri att ha åsikter, men skall du argumentera så behöver du höja dig från dagis nivå.
Citera
2023-03-31, 08:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är INTE skräp.
Haha! Så om vi tar endast rubriken då. Om bitcoin redan nu förbrukar lika mycket el som ett normalt land, då måste ju banksystemet som förbrukar 50 ggr mer förbruka lika mycket som en hel kontinent?
Citat:
Jo det ÄR sant.
Hur stor andel är det?
Citera
2023-03-31, 09:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hur stor andel är det?

Har du provat att googla själv?

Jag tänker svara för att det finns andra som kan reflektera över att över 50% av all el i världen som produceras går till spillo på olika sätt. Kan man driva all Bitcoin på 1% av detta så är man en papphatt om man fortfarande anser att Bitcoin är skadligt för miljön.

Noterbart är att mycket av denna waste är att man tex eldar upp gaser och liknande och på så vis ökar växthus effekten. Kan man istället driva Bitcoin mining på denna energi så kan man börja prata om att Bitcoin har en positiv effekt (!!) på miljön.

Och då kommer din trötta idiotiska invändning "men då kan ju typ SSAB lika gärna använda flare gas för att smälta sitt stål". Nej det kan dom inte, för stålverken (och andra industrier) kan man inte ta ditt energikällan finns, men det kan man med Bitcoin riggarna. Tex: Flared natural gas powers Bitcoin mining

Du kan börja googla på energiförluster vid transport av el. Men sluta inte där sen.

Simply put, the U.S. economy is not an efficient economy. Incredible as it may sound, we waste about two-thirds of the roughly 100 quads (quadrillion Btu) of energy we consume each year
https://news.utexas.edu/2017/12/19/the-solution-to-americas-energy-waste-problem/

On the diagram, one thing that is immediately noticeable is that a whopping 68% of all energy is actually rejected energy, or energy that gets wasted through various inefficiencies.
https://www.weforum.org/agenda/2018/05/visualizing-u-s-energy-consumption-in-one-chart

- - -

Bitcoin mining booms in Texas
https://www.reuters.com/technology/despite-industry-headwinds-bitcoin-mining-booms-texas-2023-03-23/

Mind blowing va?
Citera
2023-03-31, 09:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Har du provat att googla själv?
Varför ska jag googla när du skriver påståenden? Det är inte så det fungerar.

Citat:
Jag tänker svara för att det finns andra som kan reflektera över att över 50% av all el i världen som produceras går till spillo på olika sätt. Kan man driva all Bitcoin på 1% av detta så är man en papphatt om man fortfarande anser att Bitcoin är skadligt för miljön.

Noterbart är att mycket av denna waste är att man tex eldar upp gaser och liknande och på så vis ökar växthus effekten. Kan man istället driva Bitcoin mining på denna energi så kan man börja prata om att Bitcoin har en positiv effekt (!!) på miljön.
Du skriver nu att det "kan" drivas, inte att det faktiskt sker.

Citat:
Och då kommer din trötta idiotiska invändning "men då kan ju typ SSAB lika gärna använda flare gas för att smälta sitt stål".
Jag har aldrig skrivit något sådant.

Citat:
Mind blowing va?
Tvärtom faktiskt, du undvek att besvara alla frågeställningar utan skriver bara en massa ovidkommande förhoppningar.
Citera
2023-03-31, 09:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du skriver nu att det "kan" drivas, inte att det faktiskt sker.
Bitcoin drivs på över 60% grön energi vilket få industrier kan mäta sig med.
Hur mycket mining som drivs på energi som annars går till waste är oklart (för mig) men det sker ju onekligen (flare gas och Texas electricity grid är några exempel av många) och det är en ständigt växande sektor.

Som sagt, mind blowing att Bitcoin kan vara med och rädda miljön på sikt.
Citera
2023-03-31, 09:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin drivs på över 60% grön energi vilket få industrier kan mäta sig med.
Hur går det ihop egentligen? Drivs bitcoinmining med egna dedikerade vindkraftverk eller vad är det frågan om? Det är naturligtvis samma el som alla andra får från elnätet.

Citat:
Hur mycket mining som drivs på energi som annars går till waste är oklart (för mig) men det sker ju onekligen.
Frågan var ju just hur stor andel som drivs med denna typ av energi. Bra att du kan erkänna att du inte vet. Då kanske du kan sluta tjata om det här med "energi som går till spillo". Sannolikheten är ju ganska stor att denna andel av bitcoins totala energiförbrukning är försumbar.
Citera
2023-03-31, 09:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hur går det ihop egentligen? Drivs bitcoinmining med egna dedikerade vindkraftverk eller vad är det frågan om? Det är naturligtvis samma el som alla andra får från elnätet.
Jag, till skillnad från dig, läser på i ämnet innan jag diskuterar det. Det är så jag får ihop allting. Vill du förkovra dig i ämnet är som sagt google att rekommendera.
Att Bitcoin drivs på runt 60% grön energi är inte så mycket att debattera utan svälja som fakta (alternativt motbevisa MED FAKTA som stöd)

Citat:
Frågan var ju just hur stor andel som drivs med denna typ av energi. Bra att du kan erkänna att du inte vet. Då kanske du kan sluta tjata om det här med "energi som går till spillo". Sannolikheten är ju ganska stor att denna andel av bitcoins totala energiförbrukning är försumbar.
Att jag inte är så intresserad av den exakta procenten betyder förstås inte att Bitcoin inte drivs på detta sätt. Otroligt märkligt argument från dig med tanke på att du säkert fått 10 talet länkar som backar upp att Bitcoin de facto drivs på detta sätt. Är du intresserad av mer detaljer så...googla.
Senast redigerad av Leaston 2023-03-31 kl. 09:45.
Citera
2023-03-31, 09:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag, till skillnad från dig, läser på i ämnet innan jag diskuterar det. Det är så jag får ihop allting. Vill du förkovra dig i ämnet är som sagt google att rekommendera.
Att Bitcoin drivs på runt 60% grön energi är inte så mycket att debattera utan svälja som fakta (alternativt motbevisa MED FAKTA som stöd)
Så det här är ett krångligare sätt att uttrycka att övrig energiförbrukning i världen också är 60% grön då? Eller finns det belägg för att bitcoinmining i mycket större utsträckning skulle bedrivas just i områden där elförsörjningen är "grön"?

Citat:
Att jag inte är så intresserad av den exakta procenten betyder förstås inte att Bitcoin inte drivs på detta sätt. Otroligt märkligt argument från dig med tanke på att du säkert fått 10 talet länkar som backar upp att Bitcoin de facto drivs på detta sätt. Är du intresserad av mer detaljer så...googla.
Det är naturligtvis relevant om det är 0,1% eller 50% men du vill förstås inte veta, för det skulle ju potentiellt förstöra din marknadsföring om siffrorna kom fram.
Citera
2023-03-31, 10:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så det här är ett krångligare sätt att uttrycka att övrig energiförbrukning i världen också är 60% grön då? Eller finns det belägg för att bitcoinmining i mycket större utsträckning skulle bedrivas just i områden där elförsörjningen är "grön"?

Jag tror, som jag sade, att få industrier kommer upp i ens 30% (dvs hälften av Bitcoin) grön energi, globalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in