2023-03-30, 23:58
Medlem
Blir så jävla förbannad när Clea går ut i tidningen och säger att ”rättegången har varit den värsta dagen i min klients liv”. Men tänk på Tove då som inte får något liv! Det borde ha varit den dagen hon brutalt mördade Tove som skulle varit den värsta om man nu är normal och har känslor. Men det har inte psykot JJ, nej hon var stolt över mordet och vad hon hade gjort. Och sen så kommer Clea och säger ”ja men tänk på hennes ålder också, hon är bara 20!” Varför ska man tänka på det? Kan man mörda någon så kallsinnigt så kan man fan sitta i fängelse och ruttna.
Och att de gör allt det här framför Toves anhöriga, så osmakligt och respektlöst. Bara erkänn, ta erat ansvar!
Jag hoppas och ber att det blir livstid
Citera
2023-03-30, 23:58
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du menar den där natten när JJ av misstag råkade misshandla Tove så att Tove av en ren olyckshändelse omkom?

Men snart kommer en ännu värre dag. Den då JJ får sin dom meddelad.
Undrar om hon kommer att tycka att det var värt det.
Undrar om en psykopat kan känna ånger.

Psykopater ångrar bara att de inte gjorde på nått annat sätt, så att de slapp upptäckt.

Men mentalisering… nej-nej.
Citera
2023-03-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Jag har utbildats av Sangborn inom juridik. Hon är fantastisk och en av de mest sympatiska människorna jag träffat på. Hon gör också sitt jobb 100% och skulle vara min no 1 advokat att önska om jag någonsin skulle begå ett brott. Det finns få som dedikerar sig så helhjärtat som Sangborn gör till sina klienters bästas räkning. Att ni hoppar på Sangborn är inte bara inkompetent och smaklöst, det är gränslöst och visar på hur dålig förståelse ni har inför svenska rättsapparaten och allas rätt till ett genuint försvar av en advokat som tar sin klients bästa på allvar. Sangborn har gjort precis det hon ska göra för J och försvarat henne på ett ypperligt sätt. Även om jag kan tycka att det är trams att hävda att T skulle ha dött av sina egna spyor så sett ur försvarsadvokatssynpunkt så gör Sangborn helt rätt som hävdar det i sitt försvar av J.

Det är skrämmande hur ni sitter och hoppar på en advokat som gör sitt jobb så här bakom era datorskärmas trygghet helt anonymt. SKÄRP ER!
Dödshot och annat är extremt barnsligt.
Dock helt obefogad är kritiken ändå inte, och det beror inte på att hon försvarar en mördare (alla har en laglig rätt till att försvaras) men mer att hon läste upp saker ur FUP, svarar på egna frågor eller ställde ledande frågor m.m. Clea fick tillsägelser av domaren flera gånger och även en fråga om vad det hade för relevans (angående en fråga till en kvinnlig granne till Toves pappa). Hon kanske var en jätteduktig lärare! Men under rättegången har hon gjort lite tabbar. Och sedan finner majoriteten av människor det lite smaklöst med alla kommentarer efter rättegången.
Jo visst att hon försvarar och kämpar på med savannen berättelser och berättelser om oskyldiga skojj slagsmål hon upplevde som barn - under rättegången. Men ingen tvingar henne till att gå ut i media och säga högt hur detta var den värsta dagen i hennes klients liv (medan Toves familj fortfarande inte ens har fått begrava kroppen som är helt oigenkännlig för Cleas klient har bränt upp och förstörd henne så mycket).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Verkligen
Men hoppas även att man anser det är bevisat att MH höll armarna

Ja hoppas de båda får livstid
Citera
Medlem
Citat:
Du menar den där natten när JJ av misstag råkade misshandla Tove så att Tove av en ren olyckshändelse omkom?

Men snart kommer en ännu värre dag. Den då JJ får sin dom meddelad.
Undrar om hon kommer att tycka att det var värt det.
Undrar om en psykopat kan känna ånger.

En psykopat känner ingen ånger, det enda hon ångrar är att hon inte kom undan med detta vidriga brott. Hon ska få allt straff som går att få. Och jag hoppas hon får det, helt jävla iskall. Tror t.o.m. hon hade kunnat mörda MH om hon hade vetat att hon skulle börja prata först!
Citera
Medlem
Citat:
Det kan mycket väl vara så att Sangborn har gjort det bästa som gick att göra av det hon hade att arbeta med.

Men faktum är att när hon inför sittande rätt drar upp skrivningar ur en tidig, preliminär obduktionsrapport som inte finns med i den slutgiltiga, och därtill inte har läst på om vad som gäller för den typ av fynd som nämndes, då ger det ett mycket dåligt intryck. Och som vi såg och hörde så blev hennes teorier och ifrågasättanden sågade under fotknölarna av rättsläkaren. Till och med rätten fick tillrättavisa Sangborn med orden att hon får acceptera vad obduktionsrapporten säger. Jag har svårt att tänka mig ett större nederlag för en försvarsadvokat än en sådan reprimand från rätten. Ärligt talat.

Det kanske var det bästa hon hade. Men det var inte gott nog för att tas upp inför sittande rätt.

Problemet för en försvarsadvokat är att denne måste följa sin klients linje. Här tycker jag personligen dock att Sangborn hade gjort bättre i att välja en annan linje. Istället för att ifrågasätta en av de mest vattentäta obduktionsrapporter jag sett, så borde hon ha accepterat den och istället gått på de "mjukare" delarna, det vill säga medge att JJ rent tekniskt orsakat Toves död, men att detta inte varit meningen, att uppsåt saknades, och istället jobbat för att skapa rimligt tvivel kring de delarna.

Trot det här är en ganska bra uppladdning inför hovrätten. Vattentät är knappast obduktionsrapporten, snarare oroväckande osäker och relativt lätt att ifrågasätta. Oavsett vad man tror och gissar angående skuldfrågan så blir det genast problematiskt när försvaret i hovrätten presenterar en alternativ rättsläkare som drar andra slutsatser. Tycker Sangborn gör ett riktigt bra jobb utifrån förutsättningarna. Blir trött på folk som gnäller på advokater som tar tillvara sina klienters intressen. Det är ju liksom deras uppgift. Utan advokater hade vi haft samma rättssystem som Nordkorea och det är det väl inte många som vill, eller?
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Psykopater ångrar bara att de inte gjorde på nått annat sätt, så att de slapp upptäckt.

Men mentalisering… nej-nej.

Så klart. Det låter rimligt. Borde jag ju insett
Citera
2023-03-31, 00:00
Medlem
Citat:
Det kan mycket väl vara så att Sangborn har gjort det bästa som gick att göra av det hon hade att arbeta med.

Men faktum är att när hon inför sittande rätt drar upp skrivningar ur en tidig, preliminär obduktionsrapport som inte finns med i den slutgiltiga, och därtill inte har läst på om vad som gäller för den typ av fynd som nämndes, då ger det ett mycket dåligt intryck. Och som vi såg och hörde så blev hennes teorier och ifrågasättanden sågade under fotknölarna av rättsläkaren. Till och med rätten fick tillrättavisa Sangborn med orden att hon får acceptera vad obduktionsrapporten säger. Jag har svårt att tänka mig ett större nederlag för en försvarsadvokat än en sådan reprimand från rätten. Ärligt talat.

Det kanske var det bästa hon hade. Men det var inte gott nog för att tas upp inför sittande rätt.

Problemet för en försvarsadvokat är att denne måste följa sin klients linje. Här tycker jag personligen dock att Sangborn hade gjort bättre i att välja en annan linje. Istället för att ifrågasätta en av de mest vattentäta obduktionsrapporter jag sett, så borde hon ha accepterat den och istället gått på de "mjukare" delarna, det vill säga medge att JJ rent tekniskt orsakat Toves död, men att detta inte varit meningen, att uppsåt saknades, och istället jobbat för att skapa rimligt tvivel kring de delarna.

Jag är ganska så övertygad om att man har en strategi inför tingsrätten och att man också har en B-plan vid förmodad framtida överklagan till hovrätten och hur man ska formulera sig där för att få till en annan dom än den förmodade i tingsrätten.

Du kan se det här som ett "spel" fram och tillbaks där man ibland måste försvara och ibland gå till anfall. Inget lag vinner på att enbart satsa på offensiven hela tiden, det behövs en balans. Lite halvkass liknelse, men jag hoppas du ser metaforen.
Citera
Medlem
Vilka är bevisen för att MH aktivt har varit med att mörda T? Har Rullman ens presenterat något?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rekylkrut
Ja hon är inte klok Hittar på massa saker som inte stämmer Käftar emot rättsläkare
Dessutom ser hon korkad ut

Ja hon ser helt jävla koko ut och det är hon också!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Exakt, det är jätteviktigt för allas säkerthet🙏!

Ja Åklagaren verkar bra
Citera
2023-03-31, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Frispel av mani och psykos? Vet du ens vad det innebär?

Hennes ansvar är att försvara J. Med alla (lagliga) medel. Frågor på det?
Såvitt jag läst/lyssnat mig till har inte Sangborn tagit till några olagligheter i sitt försvar. Så vad är det du invänder emot?

Det som väcker reaktioner är förmodligen det faktum att Sangborn yttrar sig i media om mördaren. Jag vill minnas en intervju med henne där hon påstod att Johanna mått väldigt dåligt över det här och att hon målade upp henne lite som ett offer i fallet redan i januari. Hon har med andra ord påvisat stor sympati för Johannas utgångspunkt, även fast det snabbt var känt att Johanna hade mycket hat mot Tove.

Utan att fråga dig retoriskt, är det ett legitimt arbetssätt att diskutera klientens känslor överhuvudtaget i media för att påverka fallet? Genuint intresserad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in