2023-03-30, 23:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Gärningsmannens syfte med en gärning är avgörande för brottets karaktär i de flesta fall där man talar om brott. Eftersom de flesta kriminaliserade handlingar kräver att det finns just uppsåt (syfte) bakom.

Nu blandar du ihop vilket syftet är, med att det finns ett syfte. Det är också därför det heter uppsåt, och inte syfte.

Uppsåt är att jag avser göra en handling, syfte är varför jag avser göra handlingen.
Citera
2023-03-30, 23:38
Medlem
Citat:
Jag har utbildats av Sangborn inom juridik. Hon är fantastisk och en av de mest sympatiska människorna jag träffat på. Hon gör också sitt jobb 100% och skulle vara min no 1 advokat att önska om jag någonsin skulle begå ett brott. Det finns få som dedikerar sig så helhjärtat som Sangborn gör till sina klienters bästas räkning. Att ni hoppar på Sangborn är inte bara inkompetent och smaklöst, det är gränslöst och visar på hur dålig förståelse ni har inför svenska rättsapparaten och allas rätt till ett genuint försvar av en advokat som tar sin klients bästa på allvar. Sangborn har gjort precis det hon ska göra för J och försvarat henne på ett ypperligt sätt. Även om jag kan tycka att det är trams att hävda att T skulle ha dött av sina egna spyor så sett ur försvarsadvokatssynpunkt så gör Sangborn helt rätt som hävdar det i sitt försvar av J.

Det är skrämmande hur ni sitter och hoppar på en advokat som gör sitt jobb så här bakom era datorskärmas trygghet helt anonymt. SKÄRP ER!
Herregud menar du allvar? Med all respekt, jag vet att advokater måste bryta gränser och blunda för värderingar, när de tar sig an att försvara en klient.
Men har vi upplevt samma sak idag? Har hon inte ett ansvar för det hon vräker ut ur sin mun? Det har inte ens med försvar att göra. Hon va ute och vandra ngn helt annanstans idag, inte omöjligt påverkad av droger. Ett frispel av mani och psykos under ngr minuter fick vi uppleva idag!
Hur kan du försvara ett så uppenbart uselt utfört jobb!?
Lycka till med din karriär!
Citera
2023-03-30, 23:39
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aureus
Gissar att planen från förhörsledarna var att om hon skulle erkänna att hon var kär i JJ så spelar man vidare på det med hon egentligen blivit utnyttjad hela tiden för att på så sätt så split mellan dom och så småningom förmå MH att prata om vad som verkligen hände eftersom bevisläget var tunnt kring henne.

Men rätt mycket gissning.

Jag tror åtminstone gravfridsbrott, men max medhjälp till mord. Personligen är jag övertygad om att MH har hjälpt till med misshandeln på ett eller annat sätt men det är ju svårt att se hur bevisningen ska räcka till bortom rimligt tvivel för nåt högre.

Kan hon åka på medhjälp när åtalet gäller mord och gravfridsbrott ?
Citera
2023-03-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontegeniberg
Det här är vad som händer enligt M i relation till de tider vi känner till:

1.50 M, J och T kommer hem till J. M går till sängen, sover, J och T till köket.

2.19 M går på toan, säger något kort till J och T i köket, somnar sedan om i sängen.

Ca 2.30 J knuffar in T på toaletten och dödar henne, för att sedan gömma kroppen i vindsförrådet utanför lägenheten

Ca 2.41 J går ner för trappan första gången och möter grannen. Går upp igen.

2.43 M går upp från sängen och möter J i hallen. J berättar att hon ska till Mc Donalds. J hämtar sin telefon. M går på toan, sen till sängen och... sover.

2.46 J:s telefon förflyttar sig för första gången sen hon kom hem från Nöjet.

2.47 Åker till Mc Donalds.

M:s berättelse stämmer åtminstone betydligt bättre än J:s angående de tider som är fastslagna.

Från början säger hon att hon säger till J att hon är hungrig och DÅ säger J att hon åker till mcdonalds. Uppenbar lögn

Sen verkar hon vakna väldigt ofta men däremot vaknar hon inte när d är flera höga dunsar som grannen berättar om och hon vaknar heller inte när grannen ringer på dörren efteråt. Eller när J då skulle hålla på o packa in en kropp o hålla på
Citera
2023-03-30, 23:42
Medlem
Aureuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Kan hon åka på medhjälp när åtalet gäller mord och gravfridsbrott ?

Juridiskt ja sålänge gärningen får plats inom åklagarens gärningsbeskrivning, men sen har någon annan i tråden påtalat att det är ovanligt i praktiken. Så vi får väl se hur det blir i detta fall.
Citera
2023-03-30, 23:43
Medlem
Tror ni JJs Facebook plockades bort för hon själv ville det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Herregud menar du allvar? Med all respekt, jag vet att advokater måste bryta gränser och blunda för värderingar, när de tar sig an att försvara en klient.
Men har vi upplevt samma sak idag? Har hon inte ett ansvar för det hon vräker ut ur sin mun? Det har inte ens med försvar att göra. Hon va ute och vandra ngn helt annanstans idag, inte omöjligt påverkad av droger. Ett frispel av mani och psykos under ngr minuter fick vi uppleva idag!

Frispel av mani och psykos? Vet du ens vad det innebär?

Hennes ansvar är att försvara J. Med alla (lagliga) medel. Frågor på det?
Såvitt jag läst/lyssnat mig till har inte Sangborn tagit till några olagligheter i sitt försvar. Så vad är det du invänder emot?
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontegeniberg
Det här är vad som händer enligt M i relation till de tider vi känner till:

1.50 M, J och T kommer hem till J. M går till sängen, sover, J och T till köket.

2.19 M går på toan, säger något kort till J och T i köket, somnar sedan om i sängen.

Ca 2.30 J knuffar in T på toaletten och dödar henne, för att sedan gömma kroppen i vindsförrådet utanför lägenheten

Ca 2.41 J går ner för trappan första gången och möter grannen. Går upp igen.

2.43 M går upp från sängen och möter J i hallen. J berättar att hon ska till Mc Donalds. J hämtar sin telefon. M går på toan, sen till sängen och... sover.

2.46 J:s telefon förflyttar sig för första gången sen hon kom hem från Nöjet.

2.47 Åker till Mc Donalds.

M:s berättelse stämmer åtminstone betydligt bättre än J:s angående de tider som är fastslagna.
Absolut, helt riktigt. M hade med sig mobilen vid de tillfällen hon uppger illamående. Andra gången (02:43) går hon och hämtar mobilen i sängen efter att först ha mött en påklädd J i hallen.

Avstånd badrum-ytterdörr: c: a 2.50 m.

En intressant iakttagelse som jag upptäckte ikväll är murstockens placering i lägenheten; till höger om badrummet vilket innebär att ljud inifrån badrummet fungerar dämpande när du befinner dig i sovalkoven. Så även pianot som står uppställt utanför sovalkoven borde ha en dämpande effekt.
Däremot ska ljud inifrån köket kunna uppfattas betydligt bättre.
Citera
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Vad tror ni att MH blir dömd för?

Skjuten-från-höften-dom:

Grov gravfrid + mörkande av mord 3-5 år i buren.
Citera
2023-03-30, 23:44
Medlem
Citat:
Jag har utbildats av Sangborn inom juridik. Hon är fantastisk och en av de mest sympatiska människorna jag träffat på. Hon gör också sitt jobb 100% och skulle vara min no 1 advokat att önska om jag någonsin skulle begå ett brott. Det finns få som dedikerar sig så helhjärtat som Sangborn gör till sina klienters bästas räkning. Att ni hoppar på Sangborn är inte bara inkompetent och smaklöst, det är gränslöst och visar på hur dålig förståelse ni har inför svenska rättsapparaten och allas rätt till ett genuint försvar av en advokat som tar sin klients bästa på allvar. Sangborn har gjort precis det hon ska göra för J och försvarat henne på ett ypperligt sätt. Även om jag kan tycka att det är trams att hävda att T skulle ha dött av sina egna spyor så sett ur försvarsadvokatssynpunkt så gör Sangborn helt rätt som hävdar det i sitt försvar av J.

Det är skrämmande hur ni sitter och hoppar på en advokat som gör sitt jobb så här bakom era datorskärmas trygghet helt anonymt. SKÄRP ER!

Tänk på Toves familj som ska sitta och lyssna på denna sörja, hon är inte mänsklig och slänger ur sig rena felaktigheter, faktiskt verkar hon inte klok. Eller som någon sa lätt berusad!!! Du kan inte försvara hennes uttalanden mot rättsläkaren och hennes uttalade om att det var hennes klients värsta dag i livet. Detta bagatelliserar Toves död totalt. Usch.
Citera
2023-03-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77

Så bra skrivet, jag har också svarat på detta. Clea är inte mänsklig och definitivt inte klok i huvudet.
Citera
2023-03-30, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Tänk på Toves familj som ska sitta och lyssna på denna sörja, hon är inte mänsklig och slänger ur sig rena felaktigheter, faktiskt verkar hon inte klok. Eller som någon sa lätt berusad!!! Du kan inte försvara hennes uttalanden mot rättsläkaren och hennes uttalade om att det var hennes klients värsta dag i livet. Detta bagatelliserar Toves död totalt. Usch.

Jag ser inte det konstiga i att en försvarsadvokat säger att det är sin klients värsta dag i livet. Försvarsadvokatens uppgift är att väcka känslor hos nämndemännen och anspela på att de bör ge en mild dom/fria utifrån sympati mm. Det Sangborn gör är fullt rimligt utifrån hennes uppdrag. Det är trots allt ett ganska extremt brott där det dessutom är en kvinnlig klient hon har som är misstänkt för brottet, att anspela på att den kvinnlige MGM mår dåligt osv går helt i led med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in