2023-03-30, 23:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ny lag 2022

Förarbeten

Oavsett rubricering i åtalet innefattar åklagarens gärningsbeskrivning även gravfridsbrott som mycket väl kan användas istället för grovt brott då det gäller M.

Lite oklart för mig vad du menar med sista meningen där. Det är ju i så fall gravfridsbrott av grov grad som avses.

Lite beklämmande att man lägger in gärningsmannens syfte i lagtextens skrivning om vad som är särskilt hänsynslöst eller farligt. Det är ju då inte hänsynslöshet mot offret, utan mot rättsväsendet. Och då är det inte gravfriden i sig som är offret. Men jag vet, så där är det i många fall i vår lag. Det gör mig besviken på lagstiftarna
Citera
2023-03-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag svarade någon som tror att M inte blir dömd för mord och därför frågade jag varför hon då är kvar i häktet.

Det var jag. Jag tror inte hon blir det.

Att hon kvarstannat i häktet kan även bero på att utredningen kräver det om man misstänker att det finns exempelvis risk för påverkan på utredningen i någon form om hon frisläpps. Dessutom har misstankarna stärkts mot henne, hade det varit tvärtom hade man släppt henne på fri fot.

Men som sagt, utifrån åtalet och det som framkommit i rättegången så tror jag inte att hon kommer bli/vara dömd för mord efter att det avgjorts i hovrätten (utgår från att oavsett vad det blir för dom i tingsrätten så kommer man överklaga). Det är för mycket lösa trådar i Rullmans material för att man ska kunna döma M för mord. Det är iaf min uppfattning. Om man dömer M för mord så gör man det utan 100%ig teknisk bevisning iaf. Och då bygger det i princip enbart på J:s vittnesmål, för något annat har man inte riktigt som till 100% vittnar om att M skulle bära ansvar för mordet i sig.
Citera
2023-03-30, 23:08
Medlem
Aureuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poesidamen
Mm jag är helt med i vad du menar. Men en vän som är advokat har via ett annat känt fall uttryckt till mig (om jag förstod det rätt) att även om domstolen KAN ändra rubriceringen så göra det sällan, dvs de måste inte alls ta ställning till det egentligen. Därav är det mycket vanligt att rubriceringar ändras till hovrätten, även om de tidigare rymts inom samma gärningsmannabeskrivning.

Jag är ju ingen advokat heller men man blir ju nyfiken på om din vän (förutsatt då att du inte missförstått) menade i allmänhet eller om det till och med var så i grova brott? Som lekman inbillar jag mig att det i allmänhet förmodligen stämmer att det inte ändras.. men i grova brott tänker jag mig att man som domstol "skärper sig" men kanske önsketänkande från min sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Snippadomen visar att svängutrymmet är begränsat.

Kan ju inte praxis i detta men läste att riksåklagaren överklagat till HD och då bland annat skrivit i överklagan att det var ett "grovt fel" att inte pröva alternativa rubriceringar. Men kan ju mycket väl vara så att hon kryddar till språket för sina ändamål. En annan möjlig förklaring är väl kanske att gärningsbeskrivningen var "snäv" i lagens mening och att någon alternativ rubricering inte fick plats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Fråga din säkra källa om det är Leif GW som är ny ordförande i tingsrätten i målet som inte ska avslutas förrän på LångFredag.

Min kompis sa att det kommer att bli så många nya polisförhör med MGMs att det kommer dra ut på tiden Jätte Läääänge.
Och min kompis känner Påliser och han har aldrig ljugit i hela sitt Liv!
Det är helt säkert...

Herregud

Jag antar att jag är av den gamla skolans flashback, och saknar förståelsen för dagens tiktok-generation som ständigt är konfliktsökande.

Jaja. Lycka till med det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Mh lyckades hålla sig vaken under tiden J åkte till donken, är inte det lite konstigt så trött som hon var och inte sett något, annars verkar hon somna hela tiden.

Jag tror de båda 2 misshandlat/jävlats med T mellan ca 02.00 fram till 02.40 då hon branden om livet

Tror du att M höll fast armarna i syfte att T skulle dö?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Ja de lär kanske få flytta. Det finns ett stort intresse kring fallet.

Jag tror inte hon gråter pga hon ska få ett straff, jag tror inte hon bryr sig om sitt eget liv och vad som händer med det.
Jag tror att det först var när hon satt med Toves anhöriga rakt framför sig och all information som kom upp, att hon kunde förstå vidden av vad de egentligen gjort och hur de förstörde alla människor som älskade Tove.

Har ni andra sett någon info om hur JJ betedde sig framför allt under slutpläderingen? Hela Toves familj storgrät…
MH vad jag förstod bröt ihop när åklagaren sa att hon ska minst ha 18 år?
Citera
2023-03-30, 23:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Polisförhören i fråga ägde rum med både Maja och Johanna.
Att det inte resulterade i någon vikt eller förändring av åtalet är ovidkommande. Flashback är väl platsen där allmänheten kan informeras om saker som händer bakom kulisserna?
Men några mer sådan information kommer jag inte delge.
Resten är killgissningar, ja. Precis som dina.

Yeah right. Dra den om tomten också

Du skrev själv att vi minsann skulle få veta om detta senast idag.

Troll.
Citera
2023-03-30, 23:10
Medlem
Celestrons avatar
Jag jämförde tidigare fallet med det berömda Leopold-Leob-fallet 1924. Loeb var galningen som mördade Robert Franks, och Leopold den som passivt assisterade Loeb.
Bägge fick livstid+99 år. Leopold frigavs efter 35 år 1963. Så här sa han i en intervju:

"När mina känslor äntligen mognade, när jag var omkring tjugofem, inträdde ånger för vad jag hade gjort och har aldrig lämnat mig sedan dess;
inte för en enda dag. Hur kan jag hoppas kunna förklara för dig om det? För att förstå det skulle en man ha behövt uppleva det, ha gjort något så hemskt som jag och ångrat det. Du kan omöjligt föreställa dig det. Jag kan inte beskriva det.

Det är definitivt den starkaste känslan jag någonsin haft. Den är med mig hela tiden, ibland i mitt medvetande så att jag inte kan tänka på något annat, men även när jag är upptagen av andra problem, finns det alltid där i hörnet av mitt medvetande. Det finns där i mina tankar hela dagen, varje dag.

Om du har stulit något kan du lämna tillbaka det, eller så kan du arbeta för att betala tillbaka ägaren. Även om du har skadat någon fysiskt, kan du på något sätt försöka kompensera honom.
Men för att delta i ett människolivs död, vad kan du göra? Du kan inte väcka offret till liv igen."

Jag antar att MH kommer att få samma samvetskval när hon blir några år äldre. JJ tycks däremot inte ha nåt samvete alls.
Citera
2023-03-30, 23:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Avslutades verkligen rättegången idag?
Jag har fått information om att det trots till synes var klart idag ska fortsätta imorgon.
Och båda förväntas ju dömas till väldigt långa fängelsestraff så naturlitvis kommer de fortsatt hållas inlåsta

Låt mig gissa. Rättegången kommer att fortsätta imorgon men ingen kommer att veta något om det i förväg, när det händer, eller efteråt.

Utom du.

Precis som med gårdagens förhör

Troll.
Citera
2023-03-30, 23:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Brottet skulle vara grovt gravfridsbrott.
Hade uppfattat det som att det hade klubbats att hantering av kropp i syfte att försvåra utredning skulle klassas som grovt brott.
Men tydligen har det inte gått igenom, trots Riksdagens uppmaning:

”Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Riksdagen beslutade samtidigt att rikta två uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen om att

straffskalan för grovt brott bör vara fängelse i lägst två och högst åtta år

grund för att anse ett brott som grovt bör gälla när hantering av en avliden kropp försvårar en brottsutredning.

Lagändringarna ska börja gälla den 1 juli 2022.”
(Justitieutskottets betänkande)

Har läst i media (tex då AB) att den nya lagen, grovt brott, kan gälla vid försvårande av utredning. Men detta verkar då inte stämma.
Får då erkänna att jag var fel ute.

Ok, verkar vara lite delade meningar om detta.
Tack för info och klargörande!
Citera
2023-03-30, 23:14
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbolt11
Det kan självklart vara så det gått till. Detta fall gör en lite tokig för det är så otroligt mycket oklarheter kring vad som egentligen hänt, även nu efter rättegången.

Angående det TT sagt så är det ju inget som någonsin kommer att kunna bevisas då det bara är JJ som sagt det. Hon kan likväl sagt något helt annat eller absolut ingenting alls.

Själv tror jag att JJ utfört mordet ensam och skulle bli förvånad om MH döms. Det finns ingen bevisning alls mot henne i den rubriceringen, bara indicier. Det jag inte får ihop är hennes förklaring om att hon sovit under brottet, stegräknaren osv men utifrån hennes känslomässiga utspel i rätten så tror jag att hon hade haft det otroligt svårt att hålla inne med info om hon själv var med och exempelvis höll fast TT.

Oavsett vad som skett önskar man bara att sanningen skulle komma fram, inte minst för TT:s anhöriga.

Har du läst förhören med MH? Hon ljög hela tiden tills kroppen hittades och även därefter. Hon blev tillslut överbevisad med granbarr och andra indicier. Bara för hon nu började gråta i förhandlingen innebär det ju absolut inte att hon talar sanning. Att hon nu bröt ihop handlar ju om alla åhörare och medier och hon har insett vilka vidrigheter hon gjort.
Däremot så är det möjligt att hon förträngt vad hon gjort vilket tydligen även psykologen intygade är fullt möjligt.
JJ berättelse stämmer mer ihop och JJ tjänar ingenting på att ange MH. JJ kunde lätt hävdat att hon och TT slogs.

Många vill ursäkta MH beteende pga hon varit som en hund till JJ. Även advokaten påstår ju hon blev tvingad.
Jag tror MH varit kär i JJ. Men självklart har hon en egen vilja. Och så många chanser hon fått att berätta sanningen eller larmat. Men hon har varit likgiltig
Citera
2023-03-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag tror lite som du. Att J är den som är helt skrupelfri, saknar empati, moralisk kompass och ett samvete, hon har helt klart psykopatiska drag.
M däremot visar mer empati och storbölar på de rätta ställena, hon är säkert styrd av J i deras tilltag men inte fan är hon oskyldig. Hon har stor del i det som har hänt.
Hon har valt att ljuga.
Hon har valt att vara tyst.
Hon har valt J som sin bästis.
Hon har valt att säga att det var bara J som gjorde detta, själv valde hon att ”sova” igenom hela mordet.
Hon har valt att bära ett ben nerför trappan, lyfta in ett lik i bilen, kånka ut i skogen och lysa med mobilen och sen blåljuga om allt.

Om hon nu är så viljelös så är ju hon helt livsfarlig, för då kan man inte ha henne gående lös på gator å torg då hon på kommando från vem som helst, kan hitta på vadsomhelst. Ett livs levande jävla minfält liksom som har kört upp sin moraliska kompass i röven.

LÅS IN!!!
Oavsett vad hon är skyldig till när det gället hangripligt eller inte vid dödandet av T
Så ser inte jag heller att M är oskyldig
Och jag tror inte på
att hon sov
Där tror jag på Rullman
Jag tror att har man ett stort ångerfyllt samvete så hade hon visat det med att berätta var T kropp fanns
Sen är det nog sant att hon har en viss bindning till J
Men hon ljuger för mycket
Och enl förhör med hennes medsittare så har hon pratat ner J totalt
(vilket i sig inte är något som är konstigt för J är psykopat)
Men det jag reagerar på att hon inte har pratat om ånger av det hon själv är skyldig till
Hennes medsittare ifrågasätter inte
Och hennes bedömning är att M är ett offer
Senast redigerad av Anedin 2023-03-30 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in