2023-03-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxfelllan
Strypleken som alla småflickor prövat !
Ja vad var det hon sa nu igen.
Det är helt normalt att barn sätter sig på varandra och kittlar varandra, nu gjorde JJ det med T och hon råkade avlida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
För att hon är misstänkt för ett grovt brott och inväntar rättegång för det? Ska man sätta mordmisstänkta på fri fot menar du?

Jag svarade någon som tror att M inte blir dömd för mord och därför frågade jag varför hon då är kvar i häktet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie2006
Håller helt med dig.
Jag vill verkligen inte tro att det beror på MH:s hudfärg, men är rädd att det är pga hudfärg "vissa" vägrar tro på det MH berättar.
Har man läst fupen så förstår man att MH:s diagnos/diagnoser spelar in.
Jag önskar människor kunde se fakta utifrån utan att lägga in egna värderingar.
M var ju med på att T Skulle få stryk på vägen till lägenheten o var ju den som gick in o ut på nöjet för o leta efter Tove.

Att somna på stört när de väl kom till lägenheten känns otroligt då hon visste vad som skulle eller kunde hända..M var defenitivt med o hennes telefon i rörelse då brottet,dunsarna mm sker eller gjorde J så att M's mobil rörde sig samtidigt?

Tror verkligen M inte ville skada T på ngt sätt men blivit manipulerad av J som fäller T o får order av J att hjälpa till.

M hjälper till o kan inte hindra J's grymma handling då hon fått sin högsta dröm i uppfyllelse, ett dödsgrepp runt T.

Absolut ett mildare straff för M men ska ändå få några år....Hjälpt till o hålla fast(utan att veta att J skulle gå över alla gränser).....6-10 år kanske?
Citera
2023-03-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Hon låg på toan och spydde.kan det inte bero på att hon va fyllesjuk

Vem, vad , när och vad förändras i tidslinjen och de misstänktas redogörelse ?
Citera
2023-03-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forstpoplats
Det klart att hon inte skulle släppas nu i med hur stort målet är. Hon släpps troligivs om 1-2 veckor.

Knappast. Gravfridsbrott kommer hon inte undan med ursäkten att en kompis sa åt henne att göra det.
Citera
2023-03-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Att M familj är chockade och tar avstånd för det hon gjort är inget konstigt
Den känslan skulle troligtvis alla föräldrar känna
Men det betyder inte att de kommer ta avstånd fr M för övrigt
Jag uppfattar M föräldrar som bra föräldrar
Självklart har detta förstört så mycket för hela familjen
De kanske inte ens kan bo kvar och kommer de få leva ett lugnt liv utan hat fr galningar?

Jag tror att M tårar i rätten är mer för sin egna skull
Hon har förtått nu att det här är på riktigt och att hon kommer att få ett staff
Jag tror att hon i början hade trott att hon skulle klara sig undan
Jag ser ingen ånger fr M
Hade hon haft ånger för T familj så hade hon berättat fr början vart de gömt Toves kropp
Jag hoppas du har fel med din spekulation att M kommer att ta sitt liv
Jag tror att hennes föräldrar kommer att finnas för henne
Var vet vi att M familj tagit avstånd?
Citera
2023-03-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om de inte förväntas få ett fängelsestraff, skall de självklart försättas på fri fot!

I fallet MH är det iofs inte så märkligt om hon döms till fängelse även om brottet inte anses grovt. Det hon gjort är ändå rätt mycket allvarligare än att sparka omkull en gravsten.
Men det bör ändå beaktas att hon inte är den drivande i dessa gärningar.

För hennes del torde runt ett års fängelse för gravfridsbrott vara en rimlig dom. Hon har suttit häktad sedan i höstas, så då kommer hon ut igen i sommar.

Men det slutar väl med att TR dömer henne till två år, och så sänker HR straffet så då kommer att ha suttit för länge, åsså får hon för det mer skadestånd än Toves anhöriga. Det hade varit typiskt svenskt.

Av händelseförloppet att döma så stämmer Johannas version bra mycket bättre än Majas, så fri blir hon inte.
Ja, Johanna är psykopat, men det friskriver inte Majas gärningar. Och deltagit i mordet har hon gjort. Inför hovrättsförhandlingarna kommer detta presenteras mycket tydligare än vad det gjorts nu. Om tingsrätten gör en ”snäll” bedömning mot Maja nu med tanke på hennes relation till Johanna och att hon är lite ”slow”, och kanske dömer henne till 8-10 år så tror jag snarare att detta kommer skärpas i hovrätten till 14-18 år.
Johanna åker på livstid i båda instanser.
Citera
2023-03-30, 22:41
Medlem
Citat:
Det är en mycket berättigad fråga, tycker jag.
Jag hade inte blivit jätteförvånad om hon hade försatts på fri fot.

Men det kan vara så att rätten helt enkelt dömer henne på känslor mer än på objektiva fakta, antingen till grovt gravfridsbrott, vilket det då skall bli intressant hur de motiverar, eller kanske till och med för mord, och även då skall det bli intressant att se hur de bedömt bevisningen, eller om de flummar ihop något.

Det kan också vara så att rätten helt enkelt ännu inte är så säkra på hur de skall bedöma bevisningen kring MH, och därför väljer att hålla henne häktad tills vidare.
Tror på sista. De är inte helt säkra än, det finns saker som de vill kolla närmre på (som tiderna i hennes mobil).

Jag har svårt att se en fällande dom för mord mot MH. Jag hittar inga tekniska bevis överhuvudtaget. Det är JJs ord. Skadorna på armbågarna hade kunnat vara tekniskt bevis men rättsläkaren verkade ju gå på MHs försvarsadvokats linje. Att sannolikheten är liten för att de uppkom av att MH skulle tryckt dem ned mot golvet så som JJ hade beskrivit, men att möjligheten fanns de hade kunnat uppstå genom att JJ tryckte med sina ben/knä/lår och höll fast armarna.

Förresten håller med i princip alla dina inlägg.
Citera
2023-03-30, 22:42
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Helt korrekt.

Men att flytta en död kropp är i sig inte ett grovt brott.

Att tända eld på kroppen är dock att betrakta som grovt.

Någonstans däremellan går skiljelinjen mellan brott av normalgraden och grovt brott.

Det faktum att JJ tänt eld på, inte bara en gång, är onekligen att betrakta som grovt. Men, ingår inte även sättet som kroppen behandlats på från mord- till fyndplatsen i vad som avgör om det är grovt eller ej?*
Där har ju båda uppgett att de medverkat, och utifrån vad som framgått i förhör så har de väl ändå inte behandlat TT med respekt och ömhet precis.
*(frågar av ren nyfikenhet då jag ej är insatt i vad som kan avgöra grovt/icke grovt, samt försöker sätta mig in i vad som gör att Rullman är säker på sin sak).
Citera
2023-03-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Var vet vi att M familj tagit avstånd?
Vi vet inte
men en person spekulerade att M kommer att ta sitt liv pga av att hon inte kommer att ha en framtid med vänner och familj

Jag tror inte att M föräldrar tar avstånd fr M
Senast redigerad av Anedin 2023-03-30 kl. 22:49.
Citera
2023-03-30, 22:44
Medlem
Vad räknas som Gravfridsbrott Den som obehörigen flyttar lik mm

Citat:
Helt korrekt.

Men att flytta en död kropp är i sig inte ett grovt brott.

Att tända eld på kroppen är dock att betrakta som grovt.

Någonstans däremellan går skiljelinjen mellan brott av normalgraden och grovt brott.

”Straffet för brott mot griftefrid är böter eller fängelse i högst två år. Försök, förberedelse eller stämpling till brottet är inte straffbart. Bestämmelser om hantering av avlidna människor finns även i annan lagstiftning.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/skarpt-straff-for-gravfridsbrott_H903195/html

För första gången på 30 år har lagen om gravfridsbrott ändrats.
Numera finns ett grovt brott som kan ge längre straff och som bland annat ska kunna användas om en gärningsman försöker dölja ett mord genom sin hantering av kroppen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nW8E9n/nytt-gravfridsbrott-sa-kan-det-gora-skillnad
Senast redigerad av Doiten 2023-03-30 kl. 22:56.
Citera
2023-03-30, 22:44
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror att mordet skedde runt 02.05 - 02.10. Därefter vilade mördarn, pustade ut - en stund.

Dessutom tror jag att grannen har lite fel i tid.

Om nu TT, JJ och MH kom till lägenheten runt 01.59 så kan jag inte tänka mig att de hade trevligt när de kom dit. Överfallet och mordet skedde nog ganska direkt. Grannens vittnesmål var säkert rätt ur hans egen synvinkel, men jag tror han har fel på ca 10-15 minuter.

Om jag förstod rätt så sa J att de kikade runt i lgh när de kom och när de sen kom till badrummet så blev T bragd om livet, det bör ju inte tagit många minuter och visa lgh ?

Så i min värld saknas det en ca30-40 min ? om nu dunsarna var vid ca 02.40 för enligt J utsaga så stämmer det ju bättre att T avled straxt efter 02 ?

Fast de kanske misshandlade henne mellan ca 02.?? - 02.40 ?

De har ju Donken tiden säker så då borde det ändå stämma med ca 02.40 om man räknar bakåt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in