2023-03-30, 22:57
Medlem
Clea står fast vid sin mördarklient fast hon jobbat klart, eller inte?
Citerar sin ”klient” ”Det är den värsta dagen i hennes liv”, så otroligt känslokallt att förmedla det… , var det något hon var tvungen att citera?
Jag fullkomligt njuter av att Johanna känner så och visar hur sjuk hon är…
Men ryser o sörjer att något sådant måste komma till också… för Tove o familjen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Att M familj är chockade och tar avstånd för det hon gjort är inget konstigt
Den känslan skulle troligtvis alla föräldrar känna
Men det betyder inte att de kommer ta avstånd fr M för övrigt
Jag uppfattar M föräldrar som bra föräldrar
Självklart har detta förstört så mycket för hela familjen
De kanske inte ens kan bo kvar och kommer de få leva ett lugnt liv utan hat fr galningar?

Jag tror att M tårar i rätten är mer för sin egna skull
Hon har förtått nu att det här är på riktigt och att hon kommer att få ett staff
Jag tror att hon i början hade trott att hon skulle klara sig undan
Jag ser ingen ånger fr M
Hade hon haft ånger för T familj så hade hon berättat fr början vart de gömt Toves kropp
Jag hoppas du har fel med din spekulation att M kommer att ta sitt liv
Jag tror att hennes föräldrar kommer att finnas för henne
Ja de lär kanske få flytta. Det finns ett stort intresse kring fallet.

Jag tror inte hon gråter pga hon ska få ett straff, jag tror inte hon bryr sig om sitt eget liv och vad som händer med det.
Jag tror att det först var när hon satt med Toves anhöriga rakt framför sig och all information som kom upp, att hon kunde förstå vidden av vad de egentligen gjort och hur de förstörde alla människor som älskade Tove.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
”Straffet för brott mot griftefrid är böter eller fängelse i högst två år. Försök, förberedelse eller stämpling till brottet är inte straffbart. Bestämmelser om hantering av avlidna människor finns även i annan lagstiftning.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/skarpt-straff-for-gravfridsbrott_H903195/html

För första gången på 30 år har lagen om gravfridsbrott ändrats.
Numera finns ett grovt brott som kan ge längre straff och som bland annat ska kunna användas om en gärningsman försöker dölja ett mord genom sin hantering av kroppen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nW8E9n/nytt-gravfridsbrott-sa-kan-det-gora-skillnad

Men vilket är brottet? För BrB 16 kap 10 § nämner inget om detta.
Citera
2023-03-30, 22:58
Medlem
Vasaduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Johannas facebook har varit borta typ en vecka än sålänge, då jag kollade, men kan ha varit längre tid än så också
Jag kollade för inte allt för länge sedan. Kanske för en-två veckor sedan. Då fanns den kvar
Citera
2023-03-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
MH var enligt din mening "fullt funktionell" när hon lämnar utestället, och därför måste hon ha hållit Toves armar när JJ dödade Tove... inser du inte själv det fullständigt orimliga i den slutsatsen?
Vem är det för övrigt som har fastställt att MH var "fullt funktionell" när hon lämnade utestället? Eller är det något du har hittat på för att det passar ditt narrativ?
Faktum är att det räcker med 0,2 promille i blodet för att man enligt lagen inte skall anses vara "fullt funktionell". Påstår du alltså att du vet att MH var i princip nykter när hon lämnade Nöjet?
Tänk till lite nu och sluta med sådan "skönmålning"!

Vet du inte hur det kan vara att vara full, mitt i natten, det kan bli jävligt rörigt kring vad som skett, och när, och av vem, och inte. Om jag stampar i golvet här där jag är nu så kommer de under mig att tro att huset håller på att rämna, men de som ligger och sover i rummet intill kommer förmodligen inte att höra ett skvatt, in mindre om de är fulla. Det handlar om hur ljud färdas i en byggnad. Toan och sovalkoven är i varsin ände av bostaden. Det kan tänkas dunkas en hel del i badrummet utan att det hörs nämvärt, om alls i sovalkoven. Särskilt inte av någon berusad sömndrucken. Man kan vara duktigt berusad och halvt utslagen och ändå trycka i sig en hel kebabrulle. Fan, har du aldrig varit full, på fest, på krogen, kännt hungern, tröttheten, blurriga minnesbilderna?

Herregud vad du läser konstigt... MH var fullt kapabel att gå in och leta efter TT på Nöjet, verkade inte påverkad och har vad det verkar inte haft några svårigheter att ta sig hem till JJ, i ett hyfsat raskt tempo. Därför är det fullständigt orimligt att hon däckat så till den milda grad, en bra stund senare dessutom och utan att dricka mer (orörda vinflaskor osv), så att hon inte märker ett mord ett par meter ifrån där hon påstår att hon ligger och sover... Ett mord som är så in i bänken högljutt att grannarna är uppe och bankar på dörren på ett huj. 0,2 promille i blodet är inte en rimlig förklaring till detta. Inte heller hur "ljud färdas i en byggnad" kommer hålla, och det är inte heller nåt jag sett försvaret försöka sig på som förklaring. Ljud färdas genom vibrationer, och vibrationerna tar sig enklast vidare den "kortaste sträckan", om inte den längre sträckan har mindre massa. I 99% av alla hus skulle ett mord i rummet bredvid låta betydligt mer än ett mord i lägenheten ovanför, hur lyhört huset än är. Grannen har dessutom hört delar av mordet när han står UTANFÖR JJs YTTERDÖRR - en extra dörr bort.

Detta med "kebabrulle" är ju fullständigt trams och naturligtvis inte nåt rätten kommer jiddra om - det märkliga är alltså inte att hon äter en hamburgare, det som gör historien svår att få ihop är att MH sover genom ett högljutt mord ett par meter bort, sover igenom att en kropp bärs ut genom dörren och in i ett förråd, vaknar av att hennes polare undrar om hon vill ha en burgare från mcd (eller gör hon det, oklart?), somnar om igen, vaknar för att äta en burgare hon eventuellt inte har bett om, somnar om igen och sover genom att kroppen bärs in i lägenheten och viras in i lakan, vaknar till och helt plötsligt ligger en död kropp där - varpå hon helt sonika accepterar att bära ut den till en bil, köra ut den i skogen och kolla på medan hennes polare eldar upp den. Att hennes telefon dessutom inte verkar följa detta (påhittade) scenario alls är bara grädden på moset.

Du verkar ha svårt att följa indicier i flera led, men det kommer inte rätten ha. Återstår dock fortfarande såklart att se om man anser att det kan finnas nån annan förklaring till allt ovanstående. Jag tror det är lite 50/50.
Citera
2023-03-30, 23:00
Medlem
ICKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasaduva
Jag kollade för inte allt för länge sedan. Kanske för en-två veckor sedan. Då fanns den kvar
Dubbelkollade nu, den är borttagen.
Citera
2023-03-30, 23:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När jag skrev involverad I allra högsta grad, tänkte jag juridiskt.

Jag tror inte att M var medveten om vad som var i görningen, hon var helt säker inte delaktig i dödandet och jag har börjat tvivla på om hon var vaken.

Trots att hon upplevde obehag kände hon sig tvingad att bära. Jag tror att hon insåg att de inte kunde lämna T i trappan när J inte orkade mer och att hon var rädd för J nog är en efterkonstruktion. Rädslan för J tror jag faktiskt att Svegfors och polisen hjälpte till att plantera, lite så som Sangborn hävdade. Frö till den fanns nog, men att det fick hjälp att gro. Och att hon under tiden i häktet började lägga ihop ett och ett och se Js svarta baksida. Då tror jag rädslan fick ett ansikte.

M föreföll genuint chockad när hon under förhöret berättade om lakanspaketet, bärandet och dumpningsresan. Jag tror att det tog lång tid med kaos i huvudet, innan hon orkade släppa ner poletterna en och en och börja sätta ord på de traumatiska upplevelserna.

Jo, jag var nog med på det (rättsliga), men tappade nog bort mig i tankarna på vägen...

Nä, jag tror inte heller att Maja visste vad som var i görningen, men hon kunde säkert ana med det hon visste innan. Och rent juridiskt kan man ju knappt bevisa det, även om Rullman verkar mena att även hon haft uppsåt.

Jag tror inte att det finns bevis nog för att fälla Maja, och hoppas faktiskt på att hon blir fiad på den punkten av den anledningen. Vad man än tror, så ska det bevis utom rimligt tvivel, och tvivel tycker jag att det finns.

Ja, jag kan tycka att Svegfors har varit lite väl ledande i frågor till Maja, samtidigt verkar ju Maja ha svårt med att läsa mellan raderna och behöver input från någon som hjälper henne med sådan tankar som kanske andra har, och att sätta ord på sina egna känslor.

Själv pendlar jag fram och åter, men har stannat vid att det ändå finns några punkter som gör att jag inte tror på henne fullt ut. Det är dels att Maja pratar om den kalla kroppen (som ju inte kan ha kallnat) och sedan är det nog så att Tove ligger kvar (spekulation som inte kan bevisas) i badrummet.
Hade kropppen flyttats tror jag nog att Maja hade sagt om Johanna hade bett om hjälp att få ut kroppen.

Jag tycker att JJ verkar väldigt svävande om hur det går till när Maja kommer och hjälper till med händerna. Här ser jag två möjligheter:

- att JJ inte vill berätta att hon ber Maja hjälpa till. Det skulle förstöra hennes version av den lätta och korta strypningen. Och Maja vill inte erkänna att hon vairt där inne.

- att JJ hittar på för att det är det enda sättet att kom åt Maja som inte alls varit med.

Det troligste är för mig att Maja visste om vad som hände, hon hörde, men ingrep inte. Precis som med de tänkta mordbränderna väntar hon ut ända in i det sista, men klarar inte av heller att avstyra eller säga nej fast hon inte vill. Hon berättar inte heller för någon.

Det är möjligt att Svegfors och även polisen börjat få upp ögonen på Maja. Maja har blivit utnyttjad av en person som bara tänkt på sig själv. Kanske bheövs en typ av avprogrammering, likt de som har varit i sekter? Någonting känns väldigt fel i hur hon lyder Johannas minsta vink.

Maja är långt ifrån iskall som Johanna. Jag berördes av hennes berättelse om det hemska ljudet när Tove drogs i gruset. Så kan inte en människa utan känslor berätta, inte ens fantisera ihop. Det är helt klart självupplevt.

Utan Johanna hade aldrig Maja hamnat i den här sitsen. Hon har haft en extrem otur att hon hana ti klorna på Johanna. Johanna däremot hade även utan Maja hamnat i en liknande situation förr eller senare. Det var bara en tidsfråga.

Ja, nu for mina tankar iväg igen från vad man skulle kunna bedöma Maja rent juridiskt för vad gäller brottet. Det enda jag kan se att man kan bevisa, det är gravfridsbrottet. Hon har ju inte tuttat eld på Tove, så där undrar jag om man kan fälla för grovt, även om hon undanhöll att hon vissta att Tove var död och bortfraktad.
Citera
2023-03-30, 23:02
Medlem
Citat:
Nej, syftet påverkar inte graden av brottet, bara gärningen.

Intressant. Vilket brott skulle det vara?

Ur BrB:

Brottet skulle vara grovt gravfridsbrott.
Hade uppfattat det som att det hade klubbats att hantering av kropp i syfte att försvåra utredning skulle klassas som grovt brott.
Men tydligen har det inte gått igenom, trots Riksdagens uppmaning:

”Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Riksdagen beslutade samtidigt att rikta två uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen om att

straffskalan för grovt brott bör vara fängelse i lägst två och högst åtta år

grund för att anse ett brott som grovt bör gälla när hantering av en avliden kropp försvårar en brottsutredning.

Lagändringarna ska börja gälla den 1 juli 2022.”
(Justitieutskottets betänkande)

Har läst i media (tex då AB) att den nya lagen, grovt brott, kan gälla vid försvårande av utredning. Men detta verkar då inte stämma.
Får då erkänna att jag var fel ute.
Citera
2023-03-30, 23:02
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Vad tror ni? Vad M delaktig i mordet eller låg hon och sov?
Först tyckte jag det var konstigt när hon sa att hon gick på toaletten när J åkte till McDonalds...
Men nu tror jag mer o mer på att J gjorde det själv på toaletten och sen drog ut henne till hennes walking closet eller förråd för att gömma henne från M (men insåg sen att hon behövde M för att flytta kroppen till bilen), gick sen för att flytta cykeln, hamnade på McDonalds, kom hem, de åt mat, sen gick M och la sig igen och då svepte J in T i ett lakan drog ut henne i hallen och sen väckte M för att få hjälp...

Har alltid tyckt att det varit konstigt att åka till McDonalds och lämna någon hemma med ett lik...
Och J säger inga detaljer om när M håller hennes armar...
Och sannorlikheten att två mördar är liten....
Vad tror ni?

Mh lyckades hålla sig vaken under tiden J åkte till donken, är inte det lite konstigt så trött som hon var och inte sett något, annars verkar hon somna hela tiden.

Jag tror de båda 2 misshandlat/jävlats med T mellan ca 02.00 fram till 02.40 då hon branden om livet
Citera
2023-03-30, 23:03
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Avslutades verkligen rättegången idag?
Jag har fått information om att det trots till synes var klart idag ska fortsätta imorgon.
Och båda förväntas ju dömas till väldigt långa fängelsestraff så naturlitvis kommer de fortsatt hållas inlåsta
Fråga din säkra källa om det är Leif GW som är ny ordförande i tingsrätten i målet som inte ska avslutas förrän på LångFredag.

Min kompis sa att det kommer att bli så många nya polisförhör med MGMs att det kommer dra ut på tiden Jätte Läääänge.
Och min kompis känner Påliser och han har aldrig ljugit i hela sitt Liv!
Det är helt säkert...
Citera
2023-03-30, 23:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Någon som vet varför man inte låter sig göra en rekonstruktion?

Det går inte att placera MH i badrummet.
Citera
2023-03-30, 23:04
Medlem
Citat:
Nämen oj då, "De ska in på polisförhör imorgon- säker källa" - trollet har visst vaknat igen.

Har du fått ovanstående från samma "säkra källa", eller? Källan heter mållgan, va?

Och så kommer du dragandes med en massa gamla killgissningar där varenda människa med sunt förnuft redan vet bättre.

Polisförhören i fråga ägde rum med både Maja och Johanna.
Att det inte resulterade i någon vikt eller förändring av åtalet är ovidkommande. Flashback är väl platsen där allmänheten kan informeras om saker som händer bakom kulisserna?
Men några mer sådan information kommer jag inte delge.
Resten är killgissningar, ja. Precis som dina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in