2023-03-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Av händelseförloppet att döma så stämmer Johannas version bra mycket bättre än Majas, så fri blir hon inte.
Ja, Johanna är psykopat, men det friskriver inte Majas gärningar. Och deltagit i mordet har hon gjort. Inför hovrättsförhandlingarna kommer detta presenteras mycket tydligare än vad det gjorts nu. Om tingsrätten gör en ”snäll” bedömning mot Maja nu med tanke på hennes relation till Johanna och att hon är lite ”slow”, och kanske dömer henne till 8-10 år så tror jag snarare att detta kommer skärpas i hovrätten till 14-18 år.
Johanna åker på livstid i båda instanser.

Sund analys. Förstår inte varför alla tror att MH ska bli fri bara för att hon troligen inte har varit drivande. Precis som du säger, i hovrätten kommer skruvarna att dras åt från alla håll. Är dock inte helt säker på livstid för JJ. Kan vara svårt att bevisa planering så det kan stanna på 18 år.
Citera
2023-03-30, 22:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej så funkar det inte. Så länge de kan anses försvåra utredningen, utgöra en flyktrisk eller försvåra rättegången så kan de hållas häktade.

Vad fan, ska du inte bli född förrän imorrn, eller?

Utredningen stängdes innan åtal väcktes.
Rättegången avslutades idag.
Den som inte förväntas dömas till fängelse skall inte hållas fortsatt häktad och därför föreligger inte heller någon flyktrisk.

Citera
2023-03-30, 22:48
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Tove var inte medvetslös, sparkar i väggar och tumult har grannar vittnat om.
Att johanna inte har rivmärken eller att det finns spår under toves naglar är för att Maja höll fast Toves armar medans Johanna ströp henne.
Detta kommer bli en viktig pusselbit i hovrätten, oavsett hur det går i domen i eksjö.
Tror också att MH höll T händer, om inte, hade det varit svårt för JJ att strypa T. Hon har suttit på knä bakom T huvud o hållit T armar i vinkel med hennes händer vid sidan om T huvud.
Citera
2023-03-30, 22:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kloka invändningar på alla plan.

Jag tycker inte heller att åklagarens slutpläderng (av det vi fick refererat) känns övertygande.

Hälsoappen visar tidpunkt och steg, men inte var i lgh.
Och som du tar upp, under själva inleningen av brottet, där saknas ju aktivitet.

Det blir kort om tid för JJ att flytta kroppen, men det är inte bevisat att Maja ens var i badrummet även om hon säger det själv.

Det finns inte heller någon redogörelse med test av ljud, hur de tranporteras mm i lägenheten, och något som kan påverka är inte bara hur lghs planlösning ser ut, utan även hur påverkad och hur vaken Maja var. Svårt att bevisa något utan en rekonstruktion.

Allt handlar om vad som kan bevisas ( utom rimligt tvivel).

Om man kunnat bevisa på minuten när Tove dog, var kroppen legat och var Maja var vid 02:43, och tidigare då hade det sett annorlunda ut.

Visst, det ser skumt ut vid den tiden, då mycket händer inom några få minuter och strax därfter ses Toves och JJs mobil lämna.

Men det räcker inte med att "känna" att det verkar konstigt.
Tack för din feedback!

Man får vaska ordentligt för att ens finna korn av sanningar i J:s sista version där hon lättar på sitt frusna hjärta.

Det finns heller inget som helst stöd ens från rättsläkarens sida om gemensam gärning:

Trycket mot bröstkorgen: ”Vi har gjort bedömningen att det kan har varit en bidragande betydelse”

Frånvaron av avvärjningsskador: "I andra fall där offret är fysiskt underlägsen eller det finns överraskningsfaktor behöver man inte se några sådana skador. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskat eller på annat sätt gjorts oförmögen att försvara sig”

Svegfors tar upp uppgiften att 20-åringen fällt henne: Är det möjligt att man tar emot sig med armbågarna då undrar han. ”Man kan inte utesluta det nej”.

Kan medvetslöshet inträda tidigare förloppet? ”Ja absout, redan i fasen med lufthunger”

Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. Rättsläkaren verkar hålla med:
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren.

Min tolkning:
Sammantaget talar rättsläkarens utlåtande för att fysisk överlägsenhet, hårt och djupt tryck över artärer i kombination med någon form av överraskningsmoment ökar sannolikheten för att en person har kunnat utföra gärningen. - Vad är din tolkning?
Citera
2023-03-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fyfan för hon Sangborn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgVolR/rattegangen-efter-tovemordet-avslutad-langa-straff-kan-vanta

Jag fattar att hon är försvarsadvokat och ser till sin klient.
Men hon har fan ingen skam i kroppen.

För Toves anhöriga så har varenda jävla dag sen Tove försvann varit den värsta jävla dagen i deras liv
Och än mer under dessa rättegångsdagar där dessa två jävla horor sitter och vägrar ta ansvar. Vägrar att rakryggade erkänna vad som har hänt.
Att behöva möta sin dotters jävla banekvinnor och höra vad dom utsatt Tove för.

Jag önskar Clea Sangborn all jävla olycka och misär i livet som det är möjligt.
Hon är en totalt jävla empatilös människa med ingen som helst finkänslighet. Utan hon utmålar sin klient som ett offer.

Hörredu Clea Fucking Sangborn, om din jävla klient INTE hade strypt Tove. Om hon INTE hade dumpat henne som en soppåse i skogen, om hon INTE hade försökt elda upp henne så hade ingenting av det här hänt.

Det finns två ansvariga för att det här har hänt (må vara i varierande grad, om det nu är så). Det är dom två jävlarna som sitter för skranket nu och leker offer. Fyfan.
WORD!!!
Citera
2023-03-30, 22:51
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Att M familj är chockade och tar avstånd för det hon gjort är inget konstigt
Den känslan skulle troligtvis alla föräldrar känna
Men det betyder inte att de kommer ta avstånd fr M för övrigt
Jag uppfattar M föräldrar som bra föräldrar
Självklart har detta förstört så mycket för hela familjen
De kanske inte ens kan bo kvar och kommer de få leva ett lugnt liv utan hat fr galningar?

Jag tror att M tårar i rätten är mer för sin egna skull
Hon har förtått nu att det här är på riktigt och att hon kommer att få ett staff
Jag tror att hon i början hade trott att hon skulle klara sig undan
Jag ser ingen ånger fr M
Hade hon haft ånger för T familj så hade hon berättat fr början vart de gömt Toves kropp
Jag hoppas du har fel med din spekulation att M kommer att ta sitt liv
Jag tror att hennes föräldrar kommer att finnas för henne

Jag tror lite som du. Att J är den som är helt skrupelfri, saknar empati, moralisk kompass och ett samvete, hon har helt klart psykopatiska drag.
M däremot visar mer empati och storbölar på de rätta ställena, hon är säkert styrd av J i deras tilltag men inte fan är hon oskyldig. Hon har stor del i det som har hänt.
Hon har valt att ljuga.
Hon har valt att vara tyst.
Hon har valt J som sin bästis.
Hon har valt att säga att det var bara J som gjorde detta, själv valde hon att ”sova” igenom hela mordet.
Hon har valt att bära ett ben nerför trappan, lyfta in ett lik i bilen, kånka ut i skogen och lysa med mobilen och sen blåljuga om allt.

Om hon nu är så viljelös så är ju hon helt livsfarlig, för då kan man inte ha henne gående lös på gator å torg då hon på kommando från vem som helst, kan hitta på vadsomhelst. Ett livs levande jävla minfält liksom som har kört upp sin moraliska kompass i röven.

LÅS IN!!!
Citera
2023-03-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Helt korrekt.

Men att flytta en död kropp är i sig inte ett grovt brott.

Att tända eld på kroppen är dock att betrakta som grovt.

Någonstans däremellan går skiljelinjen mellan brott av normalgraden och grovt brott.

Ny lag 2022

Förarbeten
Citat:
En annan faktor som bör kunna påverka bedömningen av gärningens allvar är om den kan medföra att en utredning om dödsfallet försvåras, t.ex. i fråga om det har samband med ett brott. För att omständigheter som dessa ska få genomslag i rättstillämpningen är det lämpligt att det, med förebild i annan lagstiftning, i regleringen om gravfridsbrott också anges att det vid bedömningen av om brottet är grovt särskilt ska beaktas om gärningen varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.

Oavsett rubricering i åtalet innefattar åklagarens gärningsbeskrivning även gravfridsbrott som mycket väl kan användas istället för grovt brott då det gäller M.
Citera
2023-03-30, 22:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Tror på sista. De är inte helt säkra än, det finns saker som de vill kolla närmre på (som tiderna i hennes mobil).

Jag har svårt att se en fällande dom för mord mot MH. Jag hittar inga tekniska bevis överhuvudtaget. Det är JJs ord. Skadorna på armbågarna hade kunnat vara tekniskt bevis men rättsläkaren verkade ju gå på MHs försvarsadvokats linje. Att sannolikheten är liten för att de uppkom av att MH skulle tryckt dem ned mot golvet så som JJ hade beskrivit, men att möjligheten fanns de hade kunnat uppstå genom att JJ tryckte med sina ben/knä/lår och höll fast armarna.

Förresten håller med i princip alla dina inlägg.

Tack!

Det är ju inte så svårt att ha vår åsikt, det är bara att gå på fakta som framkommit i målet, och lägga fördomar med mera åt sidan
Citera
2023-03-30, 22:54
Medlem
Vad tror ni? Vad M delaktig i mordet eller låg hon och sov?
Först tyckte jag det var konstigt när hon sa att hon gick på toaletten när J åkte till McDonalds...
Men nu tror jag mer o mer på att J gjorde det själv på toaletten och sen drog ut henne till hennes walking closet eller förråd för att gömma henne från M (men insåg sen att hon behövde M för att flytta kroppen till bilen), gick sen för att flytta cykeln, hamnade på McDonalds, kom hem, de åt mat, sen gick M och la sig igen och då svepte J in T i ett lakan drog ut henne i hallen och sen väckte M för att få hjälp...

Har alltid tyckt att det varit konstigt att åka till McDonalds och lämna någon hemma med ett lik...
Och J säger inga detaljer om när M håller hennes armar...
Och sannorlikheten att två mördar är liten....
Vad tror ni?
Citera
2023-03-30, 22:55
Medlem
JJ kan mycket väl ha satt sig på T's ansikte med sin feta röv och låst hennes armar med benen.

Vilket jävla sätt att dö på.
Citera
2023-03-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vad fan, ska du inte bli född förrän imorrn, eller?

Utredningen stängdes innan åtal väcktes.
Rättegången avslutades idag.
Den som inte förväntas dömas till fängelse skall inte hållas fortsatt häktad och därför föreligger inte heller någon flyktrisk.

Avslutades verkligen rättegången idag?
Jag har fått information om att det trots till synes var klart idag ska fortsätta imorgon.
Och båda förväntas ju dömas till väldigt långa fängelsestraff så naturlitvis kommer de fortsatt hållas inlåsta
Citera
2023-03-30, 22:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Det faktum att JJ tänt eld på, inte bara en gång, är onekligen att betrakta som grovt. Men, ingår inte även sättet som kroppen behandlats på från mord- till fyndplatsen i vad som avgör om det är grovt eller ej?*

Inte enligt min uppfattning. Men du vet, smaken är som baken, delad

Citat:
Där har ju båda uppgett att de medverkat, och utifrån vad som framgått i förhör så har de väl ändå inte behandlat TT med respekt och ömhet precis.

De virade in henne i ett vitt lakan. Jag tänker att vi av respekt brukar skyla de döda på ungefär det viset. I alla fall mer respektfullt än att t.ex. stycka henne. sedan kan man alltid argumentera för att det inte fanns någon form av respekt i någonting här. Men när det nu skall graderas.

Citat:
*(frågar av ren nyfikenhet då jag ej är insatt i vad som kan avgöra grovt/icke grovt, samt försöker sätta mig in i vad som gör att Rullman är säker på sin sak).

Jag klippte väl in lagtexten kring gravfridsbrott i något av mina inlägg tidigare. Det framgår ganska tydligt där tycker jag vad som är brott av normalgraden och vad som är grovt, i en kontext som detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in