2023-03-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Kortfattat efter dagens rapportering kan man konstatera att M sannolikt inte kommer bli dömd för mord. Och om hon blir det i tingsrätten, så kommer hovrätten att ändra den domen till friande. M kommer dömas för gravfridsbrottet.

Har svårt att se något annat i det här fallet eftersom det tekniskt sett inte tycks finnas någon som helst teknisk bevisning gentemot M. Hypotetiskt sett kan det lika gärna vara J som hållit i T:s armar när hon satt över henne i något skede. Det vore inte helt ologiskt att J ljuger för att dra ner egna ansvaret till viss del.

J däremot döms för mord. Utan tvekan. Sangborns påståenden att T ska ha dött av sina egna spyor är rent trams, det finns uppenbarligen inga sådana spår alls i lungorna. Den rättsmedicinska undersökningen och obduktionen är glasklar. I J:s fall är frågan om det blir livstid eller 18 år. Jag tror inte på Sangborns yrkande om 16 år med tanke på att J trots allt under lång tid tycks ha planerat det här mordet, eller i någon form iaf lekt med tanken på att mörda T (det visar ju polisens upptäckter av J:s internetsökhistorik med sökningar på mordbrand, osv). Det motiverar ett strängare straff än 16 år. Eftersom J dock ändå är relativt ung så tror jag på 18 år eftersom det också kommer att vägas in att hon försökte bränna upp kroppen två gånger, något som visar på planering och också en viss grad av medvetenhet.

Det som egentligen förvånar mig mest är att Rullman ändå inte hade starkare bevisning än så här gentemot M. Läser man mellan raderna så är det ju ganska så tydligt att Rullman själv medger att man inte är övertygade om att M givet bär skuld till mordet. Det kommer bli principen hellre fria än fälla i hennes fall. Kommer bli förvånad om man inte kommer fram till det i tingsrätt, alternativt hovrätten.

Varför blev då M omhäktad?
Citera
2023-03-30, 22:18
Medlem
feigns avatar
Vad jag förstår så är rättegången avslutades nu, dom väntas komma i slutet av april. Min fråga är om det går att få ta del av ljudfiler från rättegången innan dom?
Citera
2023-03-30, 22:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Helt ärligt känns det som att MH inte kommer ha mycket till liv även om hon bara döms för gravfridsbrott. Hon hade inga direkta vänner förutom Jj, hon lär knappast kunna knyta nya kontakter efter detta om hon inte flyr utomlands vilket hon varken har kontakter eller pengar till. Tveksamt om adoptivföräldrarna ens vill ha henne sittandes därhemma isolerad på sitt rum och bli smygalkis. Hon kommer aldrig ha psyket att börja plugga igen eller söka jobb. Hon kommer förmodligen inte ens ha psyket att sätta sin fot på Ica. I samhällets ögon är hon dömd oavsett hur domen blir. Hon kommer bli lämnad ensam och deprimerad. I fängelset skulle hon ju iaf få träffa människor som inte dömde henne lika hårt, nästan så jag tror livet där hade blivit lättare för henne.

Ja det värsta fängelset för MH kan vara utanför murarna, hur tragiskt det än kan låta.
Citera
2023-03-30, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det klart att hon inte skulle släppas nu i med hur stort målet är. Hon släpps troligivs om 1-2 veckor.
Citera
2023-03-30, 22:20
Medlem
Thunderbolt11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Har för mig att Tove då hon fälldes utbröt: vad håller NI på med? Inte du.
Kan det fungerat så här att: om J sitter gränsle Ts mage och håller sina händer på Ts hals och stryper så kan väl M suttit på knä bakom T huvud och hållt T armar i vinkel då armbågarna varit mot golvet, händerna vid sidan av huvudet och hållit nere dessa? Längden blir Ts kroppslängd plus Ms yta sittandes på knä - knäskålar till fötterna. J sitter ju uppepå T.

Det kan självklart vara så det gått till. Detta fall gör en lite tokig för det är så otroligt mycket oklarheter kring vad som egentligen hänt, även nu efter rättegången.

Angående det TT sagt så är det ju inget som någonsin kommer att kunna bevisas då det bara är JJ som sagt det. Hon kan likväl sagt något helt annat eller absolut ingenting alls.

Själv tror jag att JJ utfört mordet ensam och skulle bli förvånad om MH döms. Det finns ingen bevisning alls mot henne i den rubriceringen, bara indicier. Det jag inte får ihop är hennes förklaring om att hon sovit under brottet, stegräknaren osv men utifrån hennes känslomässiga utspel i rätten så tror jag att hon hade haft det otroligt svårt att hålla inne med info om hon själv var med och exempelvis höll fast TT.

Oavsett vad som skett önskar man bara att sanningen skulle komma fram, inte minst för TT:s anhöriga.
Citera
2023-03-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekosmos
Vet inte varför folk går så hårt mot MH här. Ja hon var med i lägenheten men det är så uppenbart så det inte är klokt att Johanna har velat döda Tove från första början. Är folk dumma i huvudet? MH råkade bara vara där och kände sig tvungen eftersom dom va goda vänner, ja hon kommer få sitta lite på kåken för detta och ta sitt straff men hon ska självklart inte fällas för mord och det kommer hon inte heller göra.
Att Johanna både skrivit en hatlåt samt försökt bränna upp hennes hus säger väl ändå allt vem det är som har mördat Tove?
Nej MH ska inte ruttna i fängelse för detta, men självklart få reflektera över sitt liv på kåken.

Håller helt med dig.
Jag vill verkligen inte tro att det beror på MH:s hudfärg, men är rädd att det är pga hudfärg "vissa" vägrar tro på det MH berättar.
Har man läst fupen så förstår man att MH:s diagnos/diagnoser spelar in.
Jag önskar människor kunde se fakta utifrån utan att lägga in egna värderingar.
Citera
2023-03-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Helt korrekt.

Men att flytta en död kropp är i sig inte ett grovt brott.

Att tända eld på kroppen är dock att betrakta som grovt.

Någonstans däremellan går skiljelinjen mellan brott av normalgraden och grovt brott.

Men att flytta en kropp i syfte att dölja mord kan väl ses som grovt brott?

”Numera finns ett grovt brott som kan ge längre straff och som bland annat ska kunna användas om en gärningsman försöker dölja ett mord genom sin hantering av kroppen.”
(artikel i AB)
Citera
2023-03-30, 22:22
Medlem
Citat:

För att gravfridsbrott också är en fängelsedom.
Citera
2023-03-30, 22:23
Medlem
trngws avatar
Citat:

Det är en mycket berättigad fråga, tycker jag.
Jag hade inte blivit jätteförvånad om hon hade försatts på fri fot.

Men det kan vara så att rätten helt enkelt dömer henne på känslor mer än på objektiva fakta, antingen till grovt gravfridsbrott, vilket det då skall bli intressant hur de motiverar, eller kanske till och med för mord, och även då skall det bli intressant att se hur de bedömt bevisningen, eller om de flummar ihop något.

Det kan också vara så att rätten helt enkelt ännu inte är så säkra på hur de skall bedöma bevisningen kring MH, och därför väljer att hålla henne häktad tills vidare.
Citera
2023-03-30, 22:26
Medlem
Citat:

För att hon är misstänkt för ett grovt brott och inväntar rättegång för det? Ska man sätta mordmisstänkta på fri fot menar du?
Citera
2023-03-30, 22:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men att flytta en kropp i syfte att dölja mord kan väl ses som grovt brott?

Nej, syftet påverkar inte graden av brottet, bara gärningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
”Numera finns ett grovt brott som kan ge längre straff och som bland annat ska kunna användas om en gärningsman försöker dölja ett mord genom sin hantering av kroppen.”
(artikel i AB)

Intressant. Vilket brott skulle det vara?

Ur BrB:
Citat:
10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar ett lik eller en avliden persons aska, döms för gravfridsbrott till böter eller fängelse i högst två år. För gravfridsbrott döms även den som obehörigen öppnar en grav eller förstör, skadar eller gör ofog på en kista, urna, grav eller ett annat vilorum för de döda eller en gravvård.

Om brottet är grovt, döms för grovt gravfridsbrott till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen tillfogat ett lik en svår skada eller om gärningen inneburit omfattande förstörelse eller annars varit av särskilt hänsynslös eller farlig art. Lag (2022:607).
Citera
2023-03-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Stackars flicka. Någonstans är det väl synd om Johanna också fast hon är en sådan best.
Jag hoppas inte Maja tar sitt liv. Det kan mycket väl vara så att hon är styrd av Johanna och då borde hennes straff bli lindrigare.
Art hennes familj tagit avstånd från henne är inget jag läst. Hoppas det inte stämmer.
Jag vet inte om de verkligen har tagit avstånd. Media rapporterade att båda JJ och MH hade anhöriga på plats igår och idag under rättegången men jag vet inte exakt vem det var, och ingen här verkar ha varit på plats/sett heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in