Citat:
Ursprungligen postat av
Jesss1234
Helt ärligt känns det som att MH inte kommer ha mycket till liv även om hon bara döms för gravfridsbrott. Hon hade inga direkta vänner förutom Jj, hon lär knappast kunna knyta nya kontakter efter detta om hon inte flyr utomlands vilket hon varken har kontakter eller pengar till. Tveksamt om adoptivföräldrarna ens vill ha henne sittandes därhemma isolerad på sitt rum och bli smygalkis. Hon kommer aldrig ha psyket att börja plugga igen eller söka jobb. Hon kommer förmodligen inte ens ha psyket att sätta sin fot på Ica. I samhällets ögon är hon dömd oavsett hur domen blir. Hon kommer bli lämnad ensam och deprimerad. I fängelset skulle hon ju iaf få träffa människor som inte dömde henne lika hårt, nästan så jag tror livet där hade blivit lättare för henne.
Men sluta bagatellisera hennes roll i ett mord. Hon är inget oskyldigt offer bara för att hennes IQ är något under snittet och att hon har ADD. Det gick väldigt bra att vara andra halvan av ett radarpar med den här hemska psykopaten som hon plötsligt målar upp J som nu. Jag har jobbat med människor som har intellektuella och psykiska funktionshinder, finns absolut ingenting som säger att man inte kan vara både utvecklingsstörd OCH ha moral och principer, det har jag träffat många som haft. Och jag har även träffat diagnostiserade ”psykopater”, alltså ej diagnostiserade som just psykopater men konstaterats sakna empati samt bedömts som mycket farliga, som ÄVEN varit utvecklingsstörda. Man kan alltså vara god och utvecklingsstörd och man kan vara ond och utvecklingsstörd. Man kan vara medveten om att ens kompis vill mörda en annan tjej (det säger ju Maja t.o.m. att hon är medveten om att J är kapabel till) samtidigt som man ändå
väljer att umgås med kompisen och själv försöka bryta sig in och misshandla tjejen som BÅDA hetsat emot. OCH ha en lindrig utvecklingsstörning. Maja blir inte ett offer utan skuld, uppsåt osv bara för att hon inte är med i Mensa eller bor med sina biologiska föräldrar. Jackie Arklöv är en känd mördare och nazist som också var adopterad och med begåvning konstaterad under snittet. Ska vi tycka synd om Jackie Arklöv då också och förmildra hans skuld?