2023-03-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Att Sangborn nu ylar om JJ att det var "värsta dagen i hennes liv" och "mått dåligt" tyder helt klart på att hon är desperat och att hela fallet går åt helvete för hennes klient!
Det blir livstid!

Mår illa av det!! Tove är död och hennes familj sörjer. Det är ENBArt synd om dom!!! Usch vadå tänker dom ja stackars flicka 20 år och sitter inne..

TOVE DÅ? Hela livet framför sig!!!
Citera
2023-03-30, 20:42
Medlem
Har lusläst fup, vart finns förhören med M och J föräldrar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olhuma
En fråga.

Om en person åtalas för mord men frias, varför kan man inte åtala denna för medhjälp till mord i efterhand? Det vill säga om tyngsta åtalet misslyckas, varför kan man inte ändra till en mildare variant tills man kommer till ett åtal som funkar?

Tänker på MH i det här fallet.

Åklagaren kan yrka på en alternativ brottsrubricering i samma rättegång.
Dvs ”…i andra hand för medhjälp till mord”
(Då kan rätten fria för mord men döma för medhjälp).
Jag antar att så är fallet här?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Helt ärligt känns det som att MH inte kommer ha mycket till liv även om hon bara döms för gravfridsbrott. Hon hade inga direkta vänner förutom Jj, hon lär knappast kunna knyta nya kontakter efter detta om hon inte flyr utomlands vilket hon varken har kontakter eller pengar till. Tveksamt om adoptivföräldrarna ens vill ha henne sittandes därhemma isolerad på sitt rum och bli smygalkis. Hon kommer aldrig ha psyket att börja plugga igen eller söka jobb. Hon kommer förmodligen inte ens ha psyket att sätta sin fot på Ica. I samhällets ögon är hon dömd oavsett hur domen blir. Hon kommer bli lämnad ensam och deprimerad. I fängelset skulle hon ju iaf få träffa människor som inte dömde henne lika hårt, nästan så jag tror livet där hade blivit lättare för henne.

Men sluta bagatellisera hennes roll i ett mord. Hon är inget oskyldigt offer bara för att hennes IQ är något under snittet och att hon har ADD. Det gick väldigt bra att vara andra halvan av ett radarpar med den här hemska psykopaten som hon plötsligt målar upp J som nu. Jag har jobbat med människor som har intellektuella och psykiska funktionshinder, finns absolut ingenting som säger att man inte kan vara både utvecklingsstörd OCH ha moral och principer, det har jag träffat många som haft. Och jag har även träffat diagnostiserade ”psykopater”, alltså ej diagnostiserade som just psykopater men konstaterats sakna empati samt bedömts som mycket farliga, som ÄVEN varit utvecklingsstörda. Man kan alltså vara god och utvecklingsstörd och man kan vara ond och utvecklingsstörd. Man kan vara medveten om att ens kompis vill mörda en annan tjej (det säger ju Maja t.o.m. att hon är medveten om att J är kapabel till) samtidigt som man ändå väljer att umgås med kompisen och själv försöka bryta sig in och misshandla tjejen som BÅDA hetsat emot. OCH ha en lindrig utvecklingsstörning. Maja blir inte ett offer utan skuld, uppsåt osv bara för att hon inte är med i Mensa eller bor med sina biologiska föräldrar. Jackie Arklöv är en känd mördare och nazist som också var adopterad och med begåvning konstaterad under snittet. Ska vi tycka synd om Jackie Arklöv då också och förmildra hans skuld?
Citera
2023-03-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olhuma
En fråga.

Om en person åtalas för mord men frias, varför kan man inte åtala denna för medhjälp till mord i efterhand? Det vill säga om tyngsta åtalet misslyckas, varför kan man inte ändra till en mildare variant tills man kommer till ett åtal som funkar?

Tänker på MH i det här fallet.

Rätten kan döma till annan påföljd än just den åklagaren specificerar om det ryms inom samma gärningsbeslrivning. Om rätten kommer fram till att åtalet inte räcker för mord, så är de fria att döma till något mildare. Finns alltså ingen anledning att ta om rättegången.
Citera
2023-03-30, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fyfan för hon Sangborn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgVolR/rattegangen-efter-tovemordet-avslutad-langa-straff-kan-vanta

Jag fattar att hon är försvarsadvokat och ser till sin klient.
Men hon har fan ingen skam i kroppen.

För Toves anhöriga så har varenda jävla dag sen Tove försvann varit den värsta jävla dagen i deras liv
Och än mer under dessa rättegångsdagar där dessa två jävla horor sitter och vägrar ta ansvar. Vägrar att rakryggade erkänna vad som har hänt.
Att behöva möta sin dotters jävla banekvinnor och höra vad dom utsatt Tove för.

Jag önskar Clea Sangborn all jävla olycka och misär i livet som det är möjligt.
Hon är en totalt jävla empatilös människa med ingen som helst finkänslighet. Utan hon utmålar sin klient som ett offer.

Hörredu Clea Fucking Sangborn, om din jävla klient INTE hade strypt Tove. Om hon INTE hade dumpat henne som en soppåse i skogen, om hon INTE hade försökt elda upp henne så hade ingenting av det här hänt.

Det finns två ansvariga för att det här har hänt (må vara i varierande grad, om det nu är så). Det är dom två jävlarna som sitter för skranket nu och leker offer. Fyfan.

Självklart valde J en psykopat till advokat.
Citera
2023-03-30, 20:44
Medlem
Hydrangeas avatar
Någon som vet varför man inte låter sig göra en rekonstruktion?
Citera
2023-03-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Åklagaren kan yrka på en alternativ brottsrubricering i samma rättegång.
Dvs ”…i andra hand för medhjälp till mord”
(Då kan rätten fria för mord men döma för medhjälp).
Jag antar att så är fallet här?

Det tror jag inte man gjort här.

Tingsrätten är bara ett första steg. Beroende på hur rätten bedömmer bevisningen kanske man slänger in det när det är dags för hovrätten ifall det i tingsrättens resonemang pekar åt att bevisningen inte räcker för mord/oklart vem som gjort vad.
Citera
2023-03-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hur ser den tekniska bevisningen ut mot JJ egentligen? Nu har hon ju typ erkänt att det var hon som ströp Tove, och det finns kanske ingen anledning att tro något annat. Men hur hade det sett ut om hon hade gett samma berättelse som 18-åringen? Dvs att hon låg och sov och när hon vaknade var Tove död. Hade inte åklagaren och rätten fått det besvärligt att reda ut vem det egentligen var som utförde själva strypningen då, och kanske t.o.m fått svårt att få någon fälld för mordet? Eller finns det teknisk bevisning som binder JJ till strypningen?

Ett erkännande ska väl egentligen inte räcka för en fällande dom heller, utan de måste kunna fastställa tekniskt att det verkligen var JJ?
Håller med! JJ hade kunnat trolla här faktiskt om hon varit lite smartare. Det som finns är ju att hon åker med Toves mobil till Donken. Sen finns det ju hennes hat låt, hennes försök till mordbrand mot Tove och hennes hat osv. Bråket på Nöjet. Men inget av det binder ju henne till att ha gjort själva strypnigen. Det hade lätt kunnat bli ord mot ord. Och jag tror Johanna grämer sig ordentligt över att hon inte tänkte igenom det lite mer!
Citera
2023-03-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fyfan för hon Sangborn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgVolR/rattegangen-efter-tovemordet-avslutad-langa-straff-kan-vanta

Jag fattar att hon är försvarsadvokat och ser till sin klient.
Men hon har fan ingen skam i kroppen.

För Toves anhöriga så har varenda jävla dag sen Tove försvann varit den värsta jävla dagen i deras liv
Och än mer under dessa rättegångsdagar där dessa två jävla horor sitter och vägrar ta ansvar. Vägrar att rakryggade erkänna vad som har hänt.
Att behöva möta sin dotters jävla banekvinnor och höra vad dom utsatt Tove för.

Jag önskar Clea Sangborn all jävla olycka och misär i livet som det är möjligt.
Hon är en totalt jävla empatilös människa med ingen som helst finkänslighet. Utan hon utmålar sin klient som ett offer.

Hörredu Clea Fucking Sangborn, om din jävla klient INTE hade strypt Tove. Om hon INTE hade dumpat henne som en soppåse i skogen, om hon INTE hade försökt elda upp henne så hade ingenting av det här hänt.

Det finns två ansvariga för att det här har hänt (må vara i varierande grad, om det nu är så). Det är dom två jävlarna som sitter för skranket nu och leker offer. Fyfan.

Håller helt med dig. CS har strött sig med ”olyckliga” uttalanden mer än en gång. Det ingår inte i hennes roll som advokat, och jag upplever henne därför som empatilös och barnslig.
Citera
2023-03-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, nu vet vi ju inte om det var planerat mord från Nöjet direkt efter bråket, men redan där var ju Maja med för att kolla efter Tove flera gånger. Hon har vetat om Johannas mordiska och hatiska tankar och kan inte vara främmande för att något hemskt skulle kunna hända.

Hon vet om mordbränningarna ju...

Så på sätt och vis har hon delaktig i det som hände, för det kan inte varit helt främmande att JJ velat skada Tove. Och knakse därför Maja inte erkänner om hon vet mer, t ex kan hon ha hört/sett men vill inte erkänna detta, pga av att hon känner stor skuld.

När mordet väl är ett faktum, har hon inte larmat, inte gjort något för att avslöja brottet. Hon har medverkat till att hjälpa JJ med bortforslingen, och sedan suttit tyst väldigt länge, medan anhöriga har haft ångest och fruktansvärt med letande efter sin Tove.

Så även om hon varit manipulerad och helt förstörd, har hon inte motverkat till att Tove följde med hem, inte avslöjat något hemma, eller i förhör berättat minsta lilla förrän man hittat Tove.

Så visst, hon har verkligen varit involverad och delaktig i flera stycken, även om det inte varit aktivt, utan passivt.

Men även Stefans begdragna hustru ljög ju både för sin egen vän, i förhör och i rätten, trots att hon måste ha fattat att Stefan var skydlig till mord. Vet inte hur man kan bli så manipulerad eller hur hon kunde göra det.

Ja MH har ju främjat brottet och hållt tyst efteråt. Att inte J kan ge en trovärdig beskrivning av vad MH gjort i badrummet gör att jag inte tror att hon var delaktig i strypningen dock. Då hade hon nog haft andra minnesbilder. Även om MH faktiskt låg i sängen kan man ju tänka att hon inte borde lämnat TT ensam med en hatisk J. Att det var hennes ansvar..
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-03-30 kl. 21:00.
Citera
2023-03-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Verkar som JJ fått utdelning av att studerat mord på nätet och i böcker...tydligen fanns skada på halsen där halsvenen går..hon har väl lärt sig att man kan trycka till hårt där för att sänka medvetandet hos någon...
Hennes far är exmilitär i israeliska armén. Har du hört talas som Krav maga? Just den tekniken och liknande använder de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in