2023-03-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Det vet jag inte, det jag vet är att det inte har med p7 att göra.<

Möjligen kan det du drar upp ha att göra med att de är tidigare ostraffade.
Det står ju i P7..
Citera
2023-03-18, 17:29
Medlem
Har inte läst FUP men hur beskrivs JJ av sina föräldrar och syskon? Har dom verkligen inte uppmärksammat att det är något fel på henne?
Citera
2023-03-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Det står ju i P7..
Ja men sinnesundersökningen syftar bara till om man ska kunna döma till fängelse eller ej.

Har någon skrivit något annat är den ut i det blå.

Absolut fängelseförbud är f.ö. avskaffat.
Citera
2023-03-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Tror inte jag. Kolla på hennes språkliga bruk. Skriver ”nt” istället för inte och ”aah” istället för Ja. Har hon slunkit igenom p7:an hade hon väl lika bra kunnat vara lite smartare när hon skulle dölja brottet.

Jag tror inte det är ett tecken på någonting alls. Så skriver min 17-åring och hens vänner hela tiden. Jag påpekar varje gång jag får såna svar, språkpolis som jag är, men det har ingen effekt .

Ungdomar skriver helt enkelt så nu för tiden.
Citera
2023-03-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ja, det hoppas jag att jag läst rätt i FUP… men var fett trött, jag hoppas verkligen inte jag sagt något som inte stämmer här

Har endast sett uppgift på att T hade skador/märken på armbågarna, inte runt/vid handlederna.
(förutom övr skador vid hals etc)

Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Ja hon har erkänt att hon hjälte till att både hålla i Tove medan Johanna ströp, hjälpte att bära ner Tove till bilen. Det enda M inte klarade av att se och vara med i är bränningen av kroppen

Är du helt säker på att M erkänt att hon hållit i T vid strypningen?
Har bara sett att hon hävdat att hon låg och sov.
Citera
2023-03-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Har inte läst FUP men hur beskrivs JJ av sina föräldrar och syskon? Har dom verkligen inte uppmärksammat att det är något fel på henne?

Psykopater är mästare på att vara sociala kameleonter.
Citera
2023-03-18, 17:35
Medlem
Citat:
Jajaja ring för fan när din granne släpper en brakskit. Vi säger så, idiot.

Det är du som förminskar våldet mot kvinnor.
Citera
2023-03-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Dråp har samma rekvisit som Mord - och därför kan rätten pröva frågan om Dråp, utan att åklagaren yrkat på detta.

Jag anser att okunskapen om vad Dråp är försvårar/förvirrar diskussionerna i denna tråden. Dråp är alltså (liksom mord) ett avsiktligt dödande, MEN! där det föreligger förmildrande omständigheter som t ex att gärningen inte varit planerad, att gärningsmannen varit starkt pressad, att gärningsmannen befunnit sig i en nödvärnsliknande situation eller att man hjälpt en person som viljat ta sitt egna liv. Pratar vi istället om dödsfall där oaktsamhet förelegat, t ex att man knuffat/slagit/strypt en person, helt utan att uppsåt att döda - så är det Vållande till annans död. Vilket är det man från försvararhåll anfört i detta målet.

Skulle åklagaren vinna fullt gehör med sitt påstående att vederbörande dödat Tove genom strypning, medans den andra hållit fast i henne (och att man därefter forslat bort och bränt kroppen) så har jag oerhört svårt att se att det skulle bedömas som någonting annat än Mord. För jag kan inte se att några förmildrande omständigheter finns; Det har inte handlat om ett snabbt händelseförlopp, Tove har inte själv utövat hot eller våld mot gärningspersonerna osv.

Att rekvisiten är de samma vet jag, och att åtalet kan ändras om det går vidare till hovrätten (har för mig att det är villkorat, men osäker) vet jag också, men du menar att mordåtalet för J & M kan ändras från mord till dråp under pågående rättegång i tingsrätten? Förstår jag rätt?
Tänker på "snippandomen" där pervot frikändes därför att enda åtalspunkten var våldtäkt. Det var i och för sig i hovrätten, och där tillåts inte ändringar i åtalet mig veterligen (?). Som sagt, jag är inte jurist.
Citera
2023-03-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ja men sinnesundersökningen syftar bara till om man ska kunna döma till fängelse eller ej.

Har någon skrivit något annat är den ut i det blå.

Absolut fängelseförbud är f.ö. avskaffat.

Nej också för rekommendationer till domstolen t.ex. om samhällstjänst, och de gör någon typ av helhetsbedömning. Men vi är iallafall ense om att allvarlig psykisk störning inte är personlighetsstörning utan psykos och liknande.
Citera
2023-03-18, 17:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender

Då läser du från sidan 725 i aktbilaga 153.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-03-18 kl. 18:11.
Citera
2023-03-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
För att JJs trakasserier normaliserats till att vara fjortisbråk

Tror som du.
Konflikten har pågått så länge och det finns inte i någons föreställningsvärld att det ska sluta så här. Mottagaren av sms:et kan mycket väl ha tolkat "slog" som en dask, och fortfarande inte kunnat i fantasin föreställa sig utgången.
Citera
2023-03-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har endast sett uppgift på att T hade skador/märken på armbågarna, inte runt/vid handlederna.
(förutom övr skador vid hals etc)

Är du helt säker på att M erkänt att hon hållit i T vid strypningen?
Har bara sett att hon hävdat att hon låg och sov.
Samma här inte sett hon erkänt att hon höll fast armarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in