2023-03-30, 20:57
Avstängd
konstapels avatar
Ser att gubbstrutten Silbersky uttalat sig i SvD om fallet. Med stor sannolikhet har han fel, åklagaren skulle inte väcka åtal mot båda om hen inte hade ordentligt på fötterna. Livstid resp 18 års fängelse är mitt stalltips.
Citera
2023-03-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olhuma
En fråga.

Om en person åtalas för mord men frias, varför kan man inte åtala denna för medhjälp till mord i efterhand? Det vill säga om tyngsta åtalet misslyckas, varför kan man inte ändra till en mildare variant tills man kommer till ett åtal som funkar?

Tänker på MH i det här fallet.

Som jag förstått det så kan hon dömas för något annat. Domstolen är bundna till gärningsbeskrivningen, inte åtalspunkten. Därför gjorde hovrätten fel i snippa-domen, för de hade kunnat döma för något annat så länge det rymdes i gärningsbeskrivningen.
Citera
2023-03-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Shit, Maja kommer bara fällas för gravfridsbrott! Inte medhjälp, inte gravt gravfridsbrott! :O

Ja, men är hon oskyldig till mord så är hon. Det låter ju på rättsläkaren som att Majas story stämmer överens med skadorna på Tove, jämfört med Johannas story.

Samtidigt som jag tänker i mitt huvud att det inte finns en chans på miljonen att Maja inte har stått och tittat på när Johanna ströp Tove.
Citera
2023-03-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ser att gubbstrutten Silbersky uttalat sig i SvD om fallet. Med stor sannolikhet har han fel, åklagaren skulle inte väcka åtal mot båda om hen inte hade ordentligt på fötterna. Livstid resp 18 års fängelse är mitt stalltips.

Man undrar ju vad det är Adam Rullman har på fötterna som vi inte förstår. Hur kan han vara så säker på Majas roll?
Citera
2023-03-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olhuma
Men om jag förstått det rätt så är det inte yrkat på någon alternativ brottsrubricering här. Kan det ändå bli så menar du?

Konstigt. Nej inte i efterhand.
Citera
2023-03-30, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Vad sa dom under förhören?

På rak arm kan jag inte redogöra för allt. Har för för mig att JJs pappa sa att JJ var ordningsam och en person man kunde lita på. Han sa också att JJ var mån om honom och besökte honom minst en dag i veckan.
Han uttryckte att JJ hade ett eget rum hos honom som var viktigt för henne men hon ville inte sova där för det var för kallt.
Jag fick upplevelsen av att JJ ofta fick som hon ville och var en bortskämd snorunge när jag läste förhören.

En gång i veckan har jag för mig att familjen käkade middag tillsammans. JJs far, nya sambo, JJ, JJs bror och JJs mamma. Jag har för mig att JJs pappas nya sambo hade ett speciellt namn som jag reagerade på.

JJs mamma sa att JJ bodde där när de renoverade JJs toalett. JJs mamma jobbade natt så de sågs inte. så mycket den kvällen/morgonen på söndagen. JJs mamma tvättade kläderna som JJ hade på sig på Nöjet.

MHs föräldrar kommer jag inte alls ihåg.

Ingen av de anhöriga behöver ju vittna och de får ljuga utan att åka dit också.
Citera
2023-03-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Min teori är att är hon vill blanda in MH och komma med en trolig historia för att få straffrabatt. Det är min tolkning av slutpläderingen från JJs advokat.

När hon berättar om M s inblandning så gör hon det på ett återhållsamt sätt. Hon berättar att M tar tag i T s händer när T försöker ta ett strypgrepp på J, hon säger att hon inte minns exakt var M satt eller hur länge hon höll i händerna. Hon är inte ens säker på att M höll i händerna när J höll runt halsen. (Från förhöret 9 jan).

Hon beskriver också att M tycker det är jobbigt, att J själv får göra grovjobbet. Hon lastar inte över något på M, vilket gör just den delen av historier trovärdig.

Ni som inte tror att M var med i badrummet och J ljuger för att hämnas. Varför är hon då så tveksam till vad exakt M gör?
Citera
2023-03-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Någon som minns bättre, men vad jag minns har de inte kollat efter Toves DNA eller gjort en undersökning av varken walk in closet eller förrådet?
Vet att Maja i förhör sagt att det kan vara där T var gömd för månader sedan.
Jag minns det var tekniker i det lilla förrådet utanför JJs lägenhetsdörr. Men jag har tagit för givet det inte fanns några spår så det var inte ens relevant att ta med i FUP.
MHs försvarsadvokat kommer väl antagligen påpeka detta om det visar sig det inte har utförts noggranna DNA undersökningar i alla utrymmen, men jag tror teknikerna bör ha utfört sitt jobb bra.

Det finns ändå en hel del rimliga tvivel gällande MHs delaktighet i mordet. Att ens nämna livstid för en tjej som är lågintellekt, i beroendeställning till JJ, och aldrig visat mordiska tendenser som JJ, som inte haft någon konflikt med brottsoffret, som inte har Google sökningar om hur man mördar någon diskret eller bränner inne någon, som inte har skändat kroppen genom att elda på två gånger.. är rätt absurt men samtidigt förstår jag Rullman sätter domen högt som åklagare och för Toves anhörigas skull.
Önskade på alternativa yrkande för MH, som medhjälp eller annat i den stil. Men jag tror han är medveten om att JJ hade överklagat oavsett vad så det kommer gå till HR ändå. Så även om han också vet MH kommer få lägre straff än JJ så tänkte han att han kommer satsa det högsta straff på båda direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Att Sangborn nu ylar om JJ att det var "värsta dagen i hennes liv" och "mått dåligt" tyder helt klart på att hon är desperat och att hela fallet går åt helvete för hennes klient!
Det blir livstid!
Dagen JJ få veta åklagaren yrkar på livstid för skit hon själv utfört, är den värsta dagen i hennes liv? Inte dagen hon mördade sin gamla kompis, transporterade ut hennes kropp i skogen, brände upp henne två gånger? Okej, noterad! Noterade även hur JJ var arg och upprörd när MHs advokat pratade i slutet, hon satt väl och viskade ilsket till sin advokat? Inga tårar fällde hon när hela rättssalen grät, utan hon pillade i sitt hår och fixade till tröjan lite och verkade väl allmänt uttråkad. Läste även att MH lämnade när rättsläkaren skulle gå igenom bilder och prata föe hon inte klarade av det säkert. Men JJ verkade alltså sitta kvar där, skulle hon inspektera sitt verk???

Tack JJ för att du bevisar gång på gång hur iskall och likgiltig du är. Ingen ånger överhuvudtaget. Detta är alltså tjejen som var exalterad efter hon hade mördat Tove, och jublade, hon trodde hon hade vunnit något i livet. Snacka om totalt bristande verklighetsuppfattning om hon seriöst trodde ingen skulle märka något och de skulle komma undan?
Vill så gärna tro hon får livstid men känner det tyvärr krävs för mycket i Sverige för livstid. Visst, 18 åring i Malmö fick det men han gick in på en skola utan motiv, utan någon vidare relation eller historia till två lärare och slaktade dem, och han försökte aldrig säga det var en olycka heller. JJ kommer nog få 16-18 år bara. Trist, för en sådan människa bör vara inspärrad för alltid. Hon är farlig.
Citera
2023-03-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Man undrar ju vad det är Adam Rullman har på fötterna som vi inte förstår. Hur kan han vara så säker på Majas roll?

Just att hennes version inte är trovärdig, den är motbevisad. Hennes telefon var uppe och rörde sig under tiden för mordet. Sen var hon involverad i alla andra delar, som att få med Tove hem och sen göra av med kroppen.
Citera
2023-03-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aureus
Även fast åklagaren i detta fall har yrkat på mord och inget annat (vad jag minns) så behöver inte domstolen förhålla sig till det helt utan kan ändra det till medhjälp tex. Så tolkar jag iaf följande "... Domstolen får inte döma en person för något som inte ryms inom åklagarens gärningsbeskrivning, men däremot är inte domstolen bunden av själva brottsrubriceringen eller det lagrum som åklagaren angett..." från (https://lawline.se/answers/kan-man-domas-for-ett-annat-brott-an-det-man-atalats-for).

Bra fråga. Kanske någon juridiskt kunnigare än jag kan ge svar.
Citera
2023-03-30, 21:08
Medlem
Poesidamens avatar
Visst tar de i beaktning också gällande återfallsrisk? Med JJ känns det ju som att detta kunde ha hänt när som helst innan, och även kan hända igen, med tanke på hur hon verkar vara som person. Därav borde hon få livstids fängelse. Gällande MH så tänker jag att hon kommer vara djupt påverkad av vad som hänt, resten av sitt liv. Och troligast inte kommer att låta sig utsättas för liknande sällskap igen. Även hur hon deltog i brotten, så skulle det aldrig hänt utan J. M ska absolut ha sitt straff, men jag tänker att hon borde dömas för brott mot griftefriden. Jag tror även att hon inte kommer att kunnas dömas för mord utan rimligt tvivel. Dock kan det ju bli annar utfall i hovrätten om åklagaren då ändrar rubriceringen till t ex medhjälp till mord. Då är det nog mycket större chans att hon döms för än grovt griftefridsbrott.
Citera
2023-03-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag läser så mycket fram och tillbaka att jag tillslut inte vet vad jag läst. Men har Johanna berättat hur/var de satt i badrummet? Antar det eftersom vi verkar veta att Maja inte ska ha fått plats? Jag har sett bilderna på badrummet, och även om det är snedtak så bör de ha fått plats alla tre där inne?speciellt när man tänker hur de måste suttit som i en hög.

Utan probelem. 255 cm x 210 cm.

Får man in 25 pers i en telefonkiosk är det nog inga större problem med 3 st i J s badrum.

Men att dom alla tre skulle in där på rundvisning köper jag inte. Speciellt inte då J säger att detta är sista anhalten på rundturen. Badrummet är nästan det första man ser när man öppnar ytterdörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in