2023-03-30, 12:32
Medlem
Mcdonalds resan är bara en spontan grej, hon ska ju naturligvis flytta cykeln och kolla om kusten är klar, en hamburgare till de båda fattar ju vem som helst att hon vill bara hem o flytta tove.
Citera
2023-03-30, 12:33
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Rättsläkaren lutar mer åt att de kunnat uppstå om JJ låst armarna med benen när hon sitter uppepå
Jag börjar mer och mer tro att J strypt T ensam. Dock tror jag inte på att M låg och sov. Jag tror hon blev vittne till allt och på J:s inrådan hjälpt till att städa undan kropp efteråt. Jag tror att M blev skräckslagen och paralyserad av J :s handlingar . Handlingsförlamad och rädd. Vågade inte ingripa under själva mordet . Men inte faan sov hon....
Senast redigerad av MrGrant 2023-03-30 kl. 12:36.
Citera
2023-03-30, 12:34
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Toves längd och vikt vs JJs längs och vikt har samma fysiska skillnad som en tjej vs en kille. JJ har starka lårmuskler (alla hästtjejer vet detta). JJ haft stort fysiskt övertag. JJ har tryckt till på en halsartär som gör Tove tuppar av snabbt.
Hur förklarar man isåfall alla slag/sparkar/ljud som grannen har hört.
Det går inte ihop
Citera
2023-03-30, 12:35
Medlem
Skyliner.s avatar
” Noterbart är att Clea Sangborn, 20-åringens advokat, sa i rättssalen att hon känner sig stressad. När hon kommer ut från rättssalen säger hon att hon "är helt slut" och att rättegången tyvärr tycks avslutas i dag, som planerat. Hon vill ha mer tid. ”

Expressen
Citera
2023-03-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här får man försöka läsa på flera håll, bli rlite förvirrad.
Men som det verkar:

SR:

"18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar om de skador som rättsläkaren hittat på Toves armar. 20-åringen har ju sagt att 18-åringen höll i Toves händer medan hon själv tog strypgrepp på Tove.
Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. Rättsläkaren verkar hålla med:
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.
"

Expressen, direktrapportering:

"Mikael Svegfors fokuserar inledningsvis på de skador som rättsläkaren redogjort för, på Toves kropp. Specifikt några skador som uppstått på armbågarna. Svegfors frågar om det kan uppstå skador på armarna av ett sådant fall som beskrivits, på badrummet.

Det kan det, svarar rättsläkaren.

Det kan också uppstå sådana skador av att någon sitter på en person.

Kan skadorna ha uppstått av att någon hållit fast armarna? frågar han.

Aleksandra Lazarevic säger att det kan vara så – men att sannolikheten är liten.
"

Sannolikheten är liten för att skadorna som uppstått på armbågarna är lite för att någon har hållit fast armarna?

Nu vet jag inte om det var så som det stod i den slutgiltiga rapporten?

Är jag helt snurrig nu?

Rättsläkaren kunde inte utesluta någon av dom beskrivna händelseförloppen av J och M.

Min tolkning är att rättsläkarna inte kan utesluta att skadorna på T s armbågar och armar kan ha uppkommit av att M hållit fast dom, men sannolikheten är liten.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag tror att MH kommer att klara sig från mordåtalet, jag tror inte att Rullman kommer justera åtalet mot MH.
Det finns för mycket tveksamheter i hennes medverkan

J, så ser jag det också av det vi fått till oss hittills.

Men... åklagaren kan ha annat som de olika it- forensiska fynden med tider för rörelser av Maja och hur det stämmer med grannen, JJ osv.

Jag vet inte om jag missat det, men jag har inte sett någon direktrapportering om just sådant, mer än Majas två tillfällen där hon rör på sig.

Och rättsläkarens vittnesmål idag, gör mig än mer tveksam över om Maja deltagit i mordet öht.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Teoretiskt ja men rent praktiskt måste det vara rent av omöjligt att lyckas låsa båda armarna med benen och strypa samtidigt utan att få ett enda rivmärke.

Det är inte så att T har varit medgörlig hon måste ju ha försökt göra motstånd och försökt freda sig.
Armarna kan ju knappast ha varit stilla.

Om jag försöker låsa min flickväns armar med mina ben, hon gör allt för att komma loss och hon väger 40 kg mindre än mig så har jag rediga problem och jag får flera rivmärken innan jag lyckas och då kämpar hon inte ens för livet.

Testa själv på någon så får du se.
Först fälls Tove ned helt oförberett, hon är alkoholpåverkad (långsammare reaktionsförmåga) och försöker i chock förstå vad som händer men innan hon hinner försvara sig har JJ redan grepp om och trycker på den artär som gör man snabbt förlorar medvetandet. Så vi pratar inte om att Tove hade 1min+ på sig att försöka ta sig ur ett grepp med en person som har fysiskt övertag, utan vi snackar om sekunder.

Rättsläkaren just nu:

Rättsläkaren visar på modellen och förklarar vad som händer hos en person när man trycker på halsartärerna och samtidigt klämmer åt lufttillförseln, och dessutom också trycker på den punkt som styr pulsen, som hon menar att det finns tecken på att 20-åringen gjort.
- Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck. Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas.
Senast redigerad av Allasmeknamn 2023-03-30 kl. 12:43.
Citera
2023-03-30, 12:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Rättsläkaren kunde inte utesluta någon av dom beskrivna händelseförloppen av J och M.

Min tolkning är att rättsläkarna inte kan utesluta att skadorna på T s armbågar och armar kan ha uppkommit av att M hållit fast dom, men sannolikheten är liten.

Sannolikheten är lite till att Maja har hållit fast armarna...

Ja.
Citera
2023-03-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det går inte ihop
Håller med går inte ihop,
Frågan är nu hur tungt JJ,s uttalande om MH,S medverkan kommer att inverka på domen.
Citera
2023-03-30, 12:40
Medlem
trngws avatar
MHs försvarare gör sitt jobb bra.

Här är, med råge, det rimliga tvivel han behöver för att MH inte skall kunna fällas för mord, precis som jag varit inne på en tid nu.

Citat:
18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar om de skador som rättsläkaren hittat på Toves armar. 20-åringen har ju sagt att 18-åringen höll i Toves händer medan hon själv tog strypgrepp på Tove.
Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. Rättsläkaren verkar hålla med:
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.

Citat:
18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. Det är möjligt, enligt rättsläkaren.
Citera
2023-03-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det går inte ihop
Första duns - Tove slog i golvet.
Efterföljande 3-4 dunsar - JJ håller runt halsen, lyfter och dunkar i Toves huvud i golvet 3-4 gånger.
Sista sparkar som uppstod några minuter efter när grannen plingar - spasmer/ryckningar när Tove dött.
Citera
2023-03-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Teoretiskt ja men rent praktiskt måste det vara rent av omöjligt att lyckas låsa båda armarna med benen och strypa samtidigt utan att få ett enda rivmärke.

Det är inte så att T har varit medgörlig hon måste ju ha försökt göra motstånd och försökt freda sig.
Armarna kan ju knappast ha varit stilla.

Om jag försöker låsa min flickväns armar med mina ben, hon gör allt för att komma loss och hon väger 40 kg mindre än mig så har jag rediga problem och jag får flera rivmärken innan jag lyckas och då kämpar hon inte ens för livet.

Testa själv på någon så får du se.
Precis och ljuden talar för att hon försökte göra mycket motstånd. Kanske till och med slog med näven med tanke på svullnaden i handen. Som dom tog upp nu. Så JJ behövde hjälp. Och jag i mitt huvud är säker på att hon fick det av MH. Det krävdes nog inte en micro sekund av MH att besluta sig för att hjälpa JJ. Speciellt om det dessutom plingar på dörren två gånger. Då om någon gång hade hon kunnat vända skeendet men valde att istället fullfölja dödandet. Hoppas så att MH också får långt straff 🙏🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in