2023-03-30, 12:11
Medlem
Vet inte om någon nämnt detta tidigare i tråden men minns ni mördarens hantering av Sarah Everard. Han ströp henne och eldade upp henne och dumpade henne i nån buildersbag i skogen. Undrar om JJ har tagit inspiration från detta när hon planerat mordet.
Citera
2023-03-30, 12:12
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Hur kommer det sig att en kommentar om maginnehåll i lungorna kunde hamna i den "preliminära" rapporten från rättsläkaren, trots att uppgiften tydligen är helt felaktig? Detta har åtminstone antytts under rättegången och i tråden.

Clea borde, om något, pressa rättsläkaren på just denna punkt.

I övrigt framstod rättsläkarens rapport som ganska amatörmässig; dålig grammatik, skrivfel, mm. Däremot tvivlar jag inte på slutsatsen, dvs. att Tove ströps till döds.
Om inte jag minns helt fel från rapporten, så var det väl maginnehåll i strupen?
Alltså inte lungorna.
Jag tyckte preliminära rapporten var jättebra. Hon är känd för att vara väldigt noggrann. Och det är alltid 2 rättsmedicinläkare närvarande.
Maginnehåll upp till strupen är standard när någon avlider. Musklerna stängs av och diverse vätskor tar sig ut både fram och bak.
Citera
2023-03-30, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Skillnaden är väl att va ute k det fria efter knappt sex år eller riskera livstid

Ja?
Citera
2023-03-30, 12:13
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
SR: "Rättsläkaren säger att det kan ha påverkat Toves möjligheter att försvara sig, att 20-åringen kom åt den punkt som reglerar pulsen.
- Det är mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet.

20-åringens advokat Clea Sangborn frågar om det talar för att strypgreppet var kortvarigt. Rättsläkaren säger att förloppet inte var kortvarigt, med tanke på skadorna och blödningarna hon sett vid obduktionen."

Där bevisar Clea än en gång att hennes klient ljuger.

Inget #10sekunderslättstryptag där inte.

Tack Clea för att du hjälpt samhället att bura in narcissistpsykopaten Johanna Jansson.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Ja?

Det är ingen som helst skillnad menar du?
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
För att döden ska inträffa måste ett fast och oupphörligt tryck appliceras under flera minuter. Detta var den dödskamp som Turkgrannen hörde fr o m det initiala "dånet" till det att ljuden inifrån lägenheten upphörde ("5-10 minuter"). Ljuden visar också att offret var vid medvetande. Frånvaron av avvärjningsskador visar då att TT måste ha hållits fast av ytterligare en person under dödskampen. Hade hon kunnat slå omkring sig hade detta kunnat ses både på TT och JJ kan man tänka.

In med TT i badrummet; pang! en smäll i huvudet och fälleben. JJ upp på TTs mage och på med stryptaget; TT kvicknar till; MH får order av JJ: "Håll fast horan för helvete!" - MH lyder. Efter fem minuters dödskamp där TT sparkar i väggen ett tiotal gånger, så är hon slutligen död.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja detta blir ingen fjäder i hatten för Clea. Visst hon gör ett jobb för sin klient. Hon har haft onödigt hög svansföring i media genom sina rätt okänsliga uttalanden och nu idag två rent ut sagt korkade svar/frågor. Lite skämskudde är det allt…

Samtidigt får man väl konstatera att Clea inte har ett lätt jobb med en klient som är fett lögnaktig, som har varit enormt aktiv och spridit lögner innan hon nästan lämnar sin ytterdörr. På det har hon skrivit och snackat vitt och brett om sitt hat, inklusive mordbränder.

Förvånar mig lite att åklagaren inte konfronterar Johanna med att hon nu i rätten drar nya versioner ( t ex om de mycket obehagliga sökningar som passa som hand i handske in på både mordbränder och död på vän).

Jag vet inte vad åklagaren har i sin slutplädering, och hur han kan komma att få in Maja där helt säkert för ett mordåtal.

Hoppas att SR och Svt slutar att svara på så många frågor, många som upprepas och koncnetrera sig på att rapportera mer och ordagrant.

Extremt avgörande för oss för att förstå hur han och utredningen har sett på saken.
Citera
2023-03-30, 12:15
Medlem
Aftonbladet : "Nu ställer 18-åringens advokat Mikael Svegfors frågor.
Han frågar om skador de sett på ögonen.
Hur uppkommer en sådan? Den är uppkommen i livet?
– Hos en frisk person, opåverkad av narkotiska substanser, talar starkt för övergrepp av annan person. Man kan inte själv ramla och få en sån skada, säger rättsläkaren.
Mikael: 20-åringen säger att hon fällt Tove och att hon ramlat och slagit i huvudet. Han säger också att man sett skador på armbågarna. Kan man tänka sig att någon tar emot sig med armbågarna då?
– Ja, det är möjligt, säger rättsläkaren.
Om 20-åringen sätter sig över henne. Åstadkommer man möjligen det trycket mot golvet då?
– Ja, det är möjligt.
Om man tittar på det andra möjliga, att armarna hållits fast. Kan skadorna då uppkomma på armbågarna?
– Det kan inte uteslutas, men sannolikheten är liten, säger rättsläkaren.
AMANDA HÄLLSTEN5 min
Clea Sangborn: I ditt utlåtande i obduktionsprotokollet beskriver du den sammantagna skadebilden. Du skriver också att det överensstämmer med hur 20-åringen beskrivitn det. Att hon (Tove) fällts, att 20-åringen sedan satt sig över henne och att 18-åringen håller fast armarna... det är väldigt mycket text där. Du verkar mycket påverkad av vad de misstänkta har sagt?
– Min ambition var inte att upplevas som påverkad, jag måste bestrida det du säger, säger rättsläkaren.
– När vi undersöker utgår vi ifrån att delar, eller hel berättelse är sann, eller att det inte är sant allt. Vi har inte varit påverkade, fortsätter rättsläkaren.
Clea Sangborn: Hade det inte räckt med att du skrivit "skadorna uppkom så som 20-åringen beskrivit".
Där bryter rådmannen in och säger:
– Clea för acceptera att det står som det står, säger han."
Citera
2023-03-30, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Nu är väl saken biff för JJs del.

Återstår att få MH att erkänna medhjälp till själva mordet, att hon ljugit minst lika mycket som JJ och att hon hållit fast Tove under strypningen. Det räcker med att hon hållit i, hon behöver inte ha hållit hårt om nu Tove var omtumlad eller redan hade förlorat medvetandet. Ett löst grepp, där man är beredd att ta i hårdare om det behövs, lämnar knappast några avvärjningsspår.

Ja hennes nekande kan ju slå åt två håll det ena att hon blir friad helt eller det andra att de bedöms utföra allt i samförstånd och hon får lika långt fängelsestraff som Jj. Det bästa hade väl varit att tala sanning från start. Berätta att hon Deltog men inte på samma sätt som Jj. Hon kunde ju också struntat i att knipa käft i 17 dagar om vart kroppen var.
Citera
2023-03-30, 12:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Samtidigt får man väl konstatera att Clea inte har ett lätt jobb med en klient som är fett lögnaktig, som har varit enormt aktiv och spridit lögner innan hon nästan lämnar sin ytterdörr. På det har hon skrivit och snackat vitt och brett om sitt hat, inklusive mordbränder.

Förvånar mig lite att åklagaren inte konfronterar Johanna med att hon nu i rätten drar nya versioner ( t ex om de mycket obehagliga sökningar som passa som hand i handske in på både mordbränder och död på vän).

Jag vet inte vad åklagaren har i sin slutplädering, och hur han kan komma att få in Maja där helt säkert för ett mordåtal.

Hoppas att SR och Svt slutar att svara på så många frågor, många som upprepas och koncnetrera sig på att rapportera mer och ordagrant.

Extremt avgörande för oss för att förstå hur han och utredningen har sett på saken.

Expressen har den bästa rapporteringen tycker jag.

Såklart det inte är lätt. Men hon kanske inte borde haft så hög svansföring i kvällspressen,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Man får ge henne att hon försöker, men jobbet var dömt att misslyckas på förhand. De kommer överklagas detta garanterat, och då skulle de inte förvåna mig ett dugg om Johanna byter igen till han dåren Hurtig som friades precis, han nosar alltid upp uppmärksammade fall att hoppa in i för att tjäna lite extra pengar
Citera
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
JJ är judinna, hennes försvarare Clea Sangborn är judinna, obducenten Aleksandra Lazarevic är judinna. Silbersky som lagt sin långa näsa i blöt är jude. Vem fler? Judarna har tydligen mobiliserat för att fria JJ och vi måste förmoda att det lyckas.

Efter dagens battalj mellan rättsläkaren och Clea så kan vi nog begrava denna konspirationsteori
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in