2023-03-30, 10:04
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Är där ingen liverapportering från SR idag? Hittar inte.
Var läser ni?

https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-tredje-dagen-av-rattegangen-i-tove-fallet-har
Citera
2023-03-30, 10:05
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popupcoffee
GW inte på plats idag. Då är det ju faktiskt hopp för att det här blir sista dagen nu när avbrotten blir färre.

Jag tror att han fått besöksförbud.
Citera
2023-03-30, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thousandwindows
Det var MH som att rosa kläder kvällen på Nöjet. JJ bar svart

JJ bar svart kjol och rosa skjorta/blus
Citera
2023-03-30, 10:08
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Maja: Hon är 18 år, dvs samma ålder då grabbar och tjejer gör värnplikt. På morddagen steg hon upp ganska tidigt, åkte bil från Göteborg till Vetlanda, åt ganska dåligt, gick ut och festade på kvällen och drack då tre glas vin, två flaskor öl och en cocktail. Detta beskrivs som en så omänsklig påfrestning kombinerad med kopiöst alkoholintag så att denna "späda" flicka (sportig, 175 cm, 65 kg !) bedöms inte kunna vara tillräknelig överhuvudtaget enligt försvaret. Tillåt mig vara skeptisk. Detta är något som de flesta personer i hennes ålder och med hennes fysiska förutsättningar klarar utan problem.

Hon agerar utan anmärkning på förfest, klubben, under promenad då hon plåtar rådjur, etc.

Däremot händer det saker så snart som hon får obehagliga frågor: hon somnar sex gånger under tre timmar pga "utmattning", kroppen "fryser till is", hjärnan "slutar fungera", hon "kan inte klockan", minnesfunktionerna "upphör".

Jag ser allt som helt löjeväckande försök till undanflykter.

Håller med till fullo 👍
Citera
2023-03-30, 10:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Sangborn börjar starkt, verkar verkligen vara hennes andra dag på jobbet

"Advokat Sangborn frågar om grannen själv varit med om att hus har brunnit. Det har hon, "det var fruktansvärt". Advokaten ställer ingen följdfråga på det. Rättens ordförande, rådman Erik Handman, undrar vad det har med saken att göra."

Märklig människa. Hon verkar pendla mellan teatralisk och irrationell. Blandar Clea ihop flera olika fall? Har hon någon missbruksproblematik? Bag-in-box nedvarvning är ju inte ovanligt….
Citera
2023-03-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Märklig människa. Hon verkar pendla mellan teatralisk och irrationell. Blandar Clea ihop flera olika fall? Har hon någon missbruksproblematik? Bag-in-box nedvarvning är ju inte ovanligt….

Låter otroligt oerfaren, om inte iallafall av sånahär allvarliga brott
Citera
2023-03-30, 10:11
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Haha, eller "krökhosta"!!
Citera
2023-03-30, 10:13
Medlem
verkar ju otroligt att grannen hör dunsarna och reagerer kraftigt på det men inte maja som sover i sängen några meter därifrån
Citera
2023-03-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Kan man få det? Vore fantastiskt komiskt i så fall
Citera
2023-03-30, 10:14
Medlem
ICKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Låter otroligt oerfaren, om inte iallafall av sånahär allvarliga brott

Hon vill väl få någon typ av Sibersky-status och kör stenhårt på att dra i alla trådar i hopp om att säcken ska knytas ihop på något osannolikt vis.
Citera
2023-03-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICK
Hon vill väl få någon typ av Sibersky-status och kör stenhårt på att dra i alla trådar i hopp om att säcken ska knytas ihop på något osannolikt vis.

Helt helt blåst. En av de sämsta lögnerna jag hört
Citera
2023-03-30, 10:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Vad har JJ sagt om detta? Var har Tove legat medan JJ var på Donken eftersom inte MH såg kroppen?

Varför pressar de inte Majan mer om detta och om fasthållandet under kvävningen? De tycks ju helt ha köpt att hon sover och sover medan det pågår ett mord och dunsar och släpande och paketering av en död kropp i hennes omedelbara närhet.

Ska man lägga till hörselskada till MHs alla andra defekter? Vad kan hon få för jobb med sömnsjuka, partiell dövhet, minnesluckor och en hjärna som stänger av sig till och från när det passar? Går hon ens att ha i en skyddad verkstad?

Det enda jag ser att JJ säger i rätten är att Tove är i badrummet (SR) och inget annat, sedan flyttar hon ut Tove efter McD till hallen och lindar in henne i ett lakan.

Och grejen är väl också att Maja inte säger något om att Tove är ute i trapphus, eller hämtas från något annat ställe, utan Maja ser alltså Tove från vardagsrummet. Detta borde vara hallen.
Där är de överens alltså.

Majas version har också en förklaring till att grannen hör dörren öppnas och stängas flera gånger. Maja säger att hon kollar att det är fritt fram på uppmaning av JJ.

SR (min fetning):
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
""Jag kunde fortfarande inte riktigt koppla vad som hade hänt. Jag vet att jag gick tillbaka till badrummet flera gånger för att kolla. Jag förväntade mig att Tove skulle ha rest på sig igen och..."
20-åringen snyftar.
"Hon hade inte gjort det. Så efter ett tag förstod jag att Tove inte levde längre."
"

På åklagarens fråga vad som händer efter McD säger JJ att hon går upp till lgh och att Maja är någonstans runt sovalkoven eller sovrummet och att hon ger Maja maten.

Sen gör sig JJ av med cykeln och kör fram bilen. JJ berättar hur hon lindar in Tove i ett lakan och att Maja ser Toves kropp när hon kommer ut från vardagsrummet.

"Hon berättar hur hon lindar in Tove i ett lakan. "(18-åringen) föreslår också hur vi ska sätta sopsäckar runt Tove så att vi inte ska behöva se henne, då.""
//
"20-åringen säger att hon släpar ut Tove ur badrummet till hallen, där hon lindar lakanet om henne.
"Har kroppen legat någon annanstans i lägenheten någon gång?"
"Nej.
"
"

https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-andra-rattegangsdagen-i-tove-fallet-har

Majas version i rätten är (samma källa):

"Sedan somnar hon om. Och sedan väcker 20-åringen henne och säger att hon behöver hjälp. "Jag går upp ur sängen och... kommer ut i vardagsrummet och ser..."
18-åringen suckar djupt. Hon har svårt att prata nu.
"
//
""..ser jag Tove ligga..."
18-åringen har väldigt svårt att prata nu. Hon darrar på rösten.
"...inrullad i ett lakan."
"
//
"18-åringen fuktar läpparna. Skakar på huvudet. "(20-åringen) säger då att jag...att jag måste gå först och kolla så att inte, alltså så att det är lugnt i trapphuset.""
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in