2023-03-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
T ska även ha tappats i trappen. Min teori är att JJ och MH vet att T har huvudskador och därför poängterar det i förhören.

Kan man tänka sig att även armbågarnas skador tillkommit EFTER mordet i badrummet? Tex om man drar ut en kropp ur ett bagageutrymme, då kan både huvud och armar skrapas. Och både M och J har ju sagt att de drog T's kropp över grusväg. Visserligen hade de virat in henne i ett lakan, men var lakanet helt? Ett nytt lakan tydligen. Det där får jag inte heller ihop, de säger att de virar in T i ett gammalt lakan på natten? Varför köper då J ett nytt dagen efter???
Citera
2023-03-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Hmm.. Ja, detta är inte helt omöjligt scenario. Trolig teori på varför de alla tre skulle vistats i badrummet samtidigt.

Det borde även (i mitt huvud) rimma bra med tidsstämplar/rörelse med koppling till förhören avseende hur JJ och MH placerar varandras fysiska person i lägenheten under perioden 01:52-02:49.

TT som pluggat en termin på läkarprogrammet kommer nog snabbt till badrummet för att hjälpa MH i nöd (som endast luras).
Citera
2023-03-29, 23:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag förstår inte!

Nästan den enda situationen som de anklagade är oense om är vad som hände i badrummet.

Det var där Tove dog = de absolut viktigaste minutrarna i hela denna historia.

VARFÖR har ingen rekonstruktion gjorts av denna situation? Ord står mot ord och alla andra bara gissar!😱 Får MH ens plats i badrummet så som JJ beskriver, det är ju snedtak och allt.

Jag utgår ifrån att ingen rekonstruktion gjorts av detta tillfälle eftersom det borde stått någonstans, men det är ju i såfall helt obegripligt. För nu sitter vi ju där och har kokat ned allt till vad/vem som dödade Tove under de minutrarna. Och alla bara gissar…

Instämmer i att det är extremt märkligt att man inte rekonstruerat händelserna i badrummet. Nästan så man undrar om åklagaren insett att en sådan rekonstruktion kommer att motbevisa hans teori, exempelvis som du är inne på att det kommer visa sig att alla inte får plats på det vis som JJ beskrivit.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
MH frågade var Tove var innan JJ åkte till donken.

Inte enligt SR. De säger att M frågade efter att J kom tillbaka, se själv:

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=3028621&Page=4&overlay=false
Citera
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Dum fråga kanske men hur kunde T falla med ryggen mot golv om hon blev knäad bakifrån?

Om det är en dum fråga så är vi två som är dumma, då även jag försökt tänka mig in i hur detta ska ha skett. Tack vare några användare här i tråden har jag lyckats få upp en någorlunda bild av hur det här överfallet där TT knäas kan ha skett. Tyvärr sitter jag ej vid en dator nu, så kan inte lika snabbt och smidigt lyckas söka fram inläggen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
De säger som MH själv, i garderoben eller innanför vindsdörren i trapphuset. Någon gång hörde jag någon prata om "balkongen" som om det vore ett alternativ... Tiderna i mobilerna måste de modifiera, sparkarna i väggen måste de bortförklara... osv.

Ja det är bara rena lögner ifrån MH, givetvis var hon med när Tove blev strypt.

JJs "walk in closet" som är hälften så stort som toaletten ligger i vardagsrummet och därmed måste hon ha släpat Tove typ 40cm ifrån MHs huvud medans hon "sover".

"förrådet" i trappuppgången har jag svårt att hyresgästerna har tillgång till eftersom det enbart är fastighetsägaren som behöver tillgång till vindsutrymmet, det är troligtvis bara krypvind eftersom JJs lägenhet är fastighetens ursprungliga vind från början som sedan byggdes om till lägenheter.

Balkongen kan vi utesluta helt, hon har ingen balkong.

Där har du rätt med sparkar osv, att grannarna hör sparkar och dunsar tyder ju på att det borde vara ett jävla liv inne i lägenheten, knappast något man sover igenom om man druckit 3 glas vin och 2st 6or på krogen fördelat på väldigt många timmar.

Skulle säga att MH var nog mer eller mindre spik nykter runt 02-03.
Senast redigerad av smalandsbo 2023-03-29 kl. 23:16.
Citera
2023-03-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Ajfan det har jag glömt/missat.

Men hur kan man då bli dömd för mened...

Om du är vittne så talar du under ed, ljuger man då för att som exempel få sin kompis friad så kan man dömas för mened.
Citera
2023-03-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Kan man tänka sig att även armbågarnas skador tillkommit EFTER mordet i badrummet? Tex om man drar ut en kropp ur ett bagageutrymme, då kan både huvud och armar skrapas. Och både M och J har ju sagt att de drog T's kropp över grusväg. Visserligen hade de virat in henne i ett lakan, men var lakanet helt? Ett nytt lakan tydligen. Det där får jag inte heller ihop, de säger att de virar in T i ett gammalt lakan på natten? Varför köper då J ett nytt dagen efter???

Hon kanske bara hade 1 lakan?
Citera
2023-03-29, 23:12
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Nej jag skojar inte, nu har jag ränt fram och tillbaka på den gatan ser inte henne längre, tog dock screen shot, sen på en kort sekvens ser man en ung svart tjej gående mot henne i rosa byxor! SKOJAR INTE, och nu ta mig sjutton så ser man en rödhårig kvinna cykla på cykelbanan längre bort.
Jag svär på mitt liv.
Titta själv ränn fram och tillbaka, två svarta och en silver färgad bil också.
Bilden är tagen 5 Oktober 2022.
Kolla själv

Det här är det enda jag hittar: https://i.imgur.com/YmBMPsi.png

Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Säger inte J. att hon spärrar vägen, dörröppningen, för T.? Då kan väl J. inte plötsligt befinna sig bakom henne?

Tove knuffar till henne när hon går ut och det är därefter hon fäller. Vet inte om hon ändrat på den biten.
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Ajfan det har jag glömt/missat.

Men hur kan man då bli dömd för mened...
Mened

Den som avlagt vittnesed inför domstol och sedan i sitt vittnesmål ljuger på ett sådant sätt att målets utgång påverkas kan dömas för mened.
Påföljden för mened är normalt fängelse. Det är skillnad på mened och på att vägra besvara en fråga under huvudförhandling. Den som vägrar att svara på frågor kan bli häktad.

Den som ljuger i en rättegång utan att ha avgivit ed men under sanningsförsäkran gör sig skyldig till brottet osann partsutsaga.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/berord-av-brott/vittne/mened/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirella
Nej inte helt medvetslös - det var (enligt rättsläkaren) inte troligt att skadorna i bakhuvudet orsakade medvetslöshet men däremot kan det ha påverkat medvetandegraden.

Har svårt att se att inte T knäade J i ryggen om hon var fullt medveten och hade hela underkroppen fri. J satt på bröstet enligt henne själv. MH kanske höll fast både ben och armar?

Jag tror att J klarade det på egen hand, hon är inte liten precis och full av vrede.
T var inte mindre än J....J var längre men inte tyngre...Hon såg väldigt tunn ut på rättegången...o ska man gå efter J's version så pratade hon o tog tag i J's hals( men det är ju J's version)...Hur som helst är det inte möjligt att M inte deltog eller hörde allt utan att ingripa...
Citera
2023-03-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du har tid på dig att läsa igenom.

Grejen är ju den att M håller fast vid stora delar av sin story, förutom att hon ljuger till en början om att hon ramlat på golvet och spytt och att T gick hem; just den berättelse hon har fått veta att hon ska hålla sig till.

När M går upp ur sängen för andra gången (strax innan 02:43) möter hon J i hallen, men upptäcker ingen T. Frågar efter henne och får svaret att pojkvännen hämtat T.
Efter hamburgaren lägger sig M igen och väcks av J som vill ha bärhjälp. Först då får hon se det vita byltet på hallgolvet.

Detta är intressant, varför? Jo, hade M haft för avsikt att ljuga om sin inblandning vore det enklast att hävda att T låg på golvet redan runt 02:43 när hon är på väg till badrummet för andra gången.

Istället verkar hon uppriktigt förvånad över att T inte syntes till och försöker hitta en logisk förklaring; klädkammaren som förvaringsplats. En plats jag inte finner rimlig, då den ligger i anslutning till sovalkoven. Däremot är det enkelt att dra ut från badrummet till hallen och vidare utanför dörren; notera grannens vittnesmål om att dörren öppnas och stängs minst två gånger innan... J går ner.

Så, vad pågår inuti J:s huvud om hon har varit ensam om att ha ihjäl T? Att frakta bort kroppen utan hjälp och därefter åka hem till M som om inget hade hänt vore mest praktiskt ur hennes synvinkel; att aldrig blanda in M överhuvudtaget.

Men M vaknar. Och J överraskas av grannen nedanför vilket leder till plan B?

Ms försvarsadvokat borde anställa dig. Jag tror du är i stort sett den enda i tråden som försökt visa på att Ms story kan vara möjlig. (även om vissa trott att hon bara sett på) Vi får se hur rätten bedömer åklagarens bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in