2023-03-29, 23:04
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Dum fråga kanske men hur kunde T falla med ryggen mot golv om hon blev knäad bakifrån?

Inte som i knä, utan knäad som i ben bakom hennes fötter och knuff i bröstet. Vet inte om det är ett vedertaget begrepp i Jönköping, men det är iallafall så JJ förklarat begreppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ja, det kommer bli svårt. Och? Är väl fortfarande bättre att komma med en rimlig förklaring till passivitet än att presentera en rövarhistoria som endast med en rejäl portion god vilja kan tolkas på samma sätt?

M försvagade sina kort idag.

Hon vill komma undan helt enkelt. Hur skulle det se ut om hon plötsligt sa "jag höll i armarna"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
T blev misshandlad av J på Nöjet.

Isolera mördaren så att fler slipper behöva sätta livet till.

Var det inte tvärtom T som klappat till J på Nöjet?
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
De misstänkta talar fortfarande inte under ed under några omständigheter, det har vi ju redan kommit fram till.

Ajfan det har jag glömt/missat.

Men hur kan man då bli dömd för mened...
Citera
2023-03-29, 23:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag vet, redan rättat mig själv för några minuter sedan. M säger att hon frågade J om Tove var kvar efter att J kommit tillbaka från McDonalds och då ska J ha sagt att Tove inte var kvar. Så inget mobilspår. Men M:s historia förblir lika knäpp.

Redigerade det första inlägget också nu

MH frågade var Tove var innan JJ åkte till donken.
Citera
2023-03-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Om det nu ens har hänt.
Det finns inte på någon övervaknings kamera, ingen person förutom MH och MJ har sett detta.
Det har nämnts en Benny som inte har sett det påstådda (han sa dock att han var ganska berusad)

Den sista bilden på Tove, ser det inte ut som att hon har näsblod när hon går utifrån Nöjet?
jo ser så ut och rinnande mascara. Men ingen har bekräftat det på nöjet. Skumt med tanke på att hon skickar sms till pojkvännen att hon blivit slagen dessutom.
Citera
2023-03-29, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
En teori. Alla tre sitter till en början i köket; Tove säger efter en stund att hon ska på toa innan hon går hem; Johanna och Maja överlägger snabbt hur de ska gå tillväga. J. gör grovjobbet, spärrar vägen, överrumplar, sätter sig på T., och M. (hukande på tröskeln) assisterar genom att hålla ner så gott hon förmår, ena sidan, armen eller liknande.

——

Det är för stor skam att en pastorsdotter mördar, därför tiger Maja.

Det är för avslöjande att erkänna ett överlagt mord, därför friserar Johanna händelsen till största fördel för sig själv; hon t.o.m hävdar sin oskuld med att det snarare är en olyckshändelse, och närmast självförsvar; på olika sätt försöker hon svärta ner Tove.

Jo, något uteblir i förhören. Pusselbitarna faller sig inte för en helhetsbild.

Jag har ändå känt att MH nog varit den som talat mest sanning men jag är benägen att nu säga att jag vet inte längre. Sanningen ligger förmodligen mitt emellan deras båda historier.
Citera
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Haha sluta, den där ryggtavlan menar du? Det skulle kunna vara vem som helst!

Tittade oxå, gjorde samma reflektion…
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du har tid på dig att läsa igenom.

Grejen är ju den att M håller fast vid stora delar av sin story, förutom att hon ljuger till en början om att hon ramlat på golvet och spytt och att T gick hem; just den berättelse hon har fått veta att hon ska hålla sig till.

När M går upp ur sängen för andra gången (strax innan 02:43) möter hon J i hallen, men upptäcker ingen T. Frågar efter henne och får svaret att pojkvännen hämtat T.
Efter hamburgaren lägger sig M igen och väcks av J som vill ha bärhjälp. Först då får hon se det vita byltet på hallgolvet.

Detta är intressant, varför? Jo, hade M haft för avsikt att ljuga om sin inblandning vore det enklast att hävda att T låg på golvet redan runt 02:43 när hon är på väg till badrummet för andra gången.

Istället verkar hon uppriktigt förvånad över att T inte syntes till och försöker hitta en logisk förklaring; klädkammaren som förvaringsplats. En plats jag inte finner rimlig, då den ligger i anslutning till sovalkoven. Däremot är det enkelt att dra ut från badrummet till hallen och vidare utanför dörren; notera grannens vittnesmål om att dörren öppnas och stängs minst två gånger innan... J går ner.

Så, vad pågår inuti J:s huvud om hon har varit ensam om att ha ihjäl T? Att frakta bort kroppen utan hjälp och därefter åka hem till M som om inget hade hänt vore mest praktiskt ur hennes synvinkel; att aldrig blanda in M överhuvudtaget.

Men M vaknar. Och J överraskas av grannen nedanför vilket leder till plan B?

En intressant iakktagelse från dig som man kan fundera över. Ja, varför skulle Maja hitta på något sådant,krångla till det?

Det kan finnas förklaringar, likaväl som hon bara säger som hon uppfattar det. Likaså kan man reflektera över varför Johanna drar in Maja om hon inte skulle vara skyldig.

Precis som du säger ligger klädkammaren olägligt till. Jag har precis som du tänkt att JJ skulle kunna har dragit ut Tove redan utanför dörren.

https://imgur.com/a/fl7k3Vf

Denna kväll var det höstfest på Nöjet, och läser man förhör kan man se att det är mycket spring i huset sent på natten. Det är en ren slump att ingen kommer och ser vad som är i görningen, eller det gör ju grannen. De flesta verkar dcok lite tidigare än tjejerna när de tar ner kroppen.

Även JJs granne W*ilhelm ä ju upp sent, men verkar ändå inte riktigt höra eller ha koll på vad som händer.

Mycket riskabelt att lämna kroppen utanför dörren, om än en sekund.

Något jag funderar på; varför släpar JJ ensam ner Toves kropp halva trappan?
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Beror på hur mycket vi ska tro på JJ:s berättelse. Men hon fäller Tove när hon ska gå ut från badrummet med benet bakom hennes ben och knuffar till. Alltså bör fötterna vara mot dörröppningen. JJ har även markerat hur Tove låg i ett av sina förhör. Finns ingenting som tyder på att hon skulle ha huvudet mot dörröppningen.

Säger inte J. att hon spärrar vägen, dörröppningen, för T.? Då kan väl J. inte plötsligt befinna sig bakom henne?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag förstår inte!

Nästan den enda situationen som de anklagade är oense om är vad som hände i badrummet.

Det var där Tove dog = de absolut viktigaste minutrarna i hela denna historia.

VARFÖR har ingen rekonstruktion gjorts av denna situation? Ord står mot ord och alla andra bara gissar!😱 Får MH ens plats i badrummet så som JJ beskriver, det är ju snedtak och allt.

Jag utgår ifrån att ingen rekonstruktion gjorts av detta tillfälle eftersom det borde stått någonstans, men det är ju i såfall helt obegripligt. För nu sitter vi ju där och har kokat ned allt till vad/vem som dödade Tove under de minutrarna. Och alla bara gissar…
Tänker detsamma
Hur ska de kunna reda ut ord mot ord
i det allra viktigaste frågan i det här fallet?
Varför gjordes ingen rekonstruktion?
Det blir ju bara en gissning
Känns som att det gynnar brottslingar i vissa fall att komma undan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Nej jag skojar inte, nu har jag ränt fram och tillbaka på den gatan ser inte henne längre, tog dock screen shot, sen på en kort sekvens ser man en ung svart tjej gående mot henne i rosa byxor! SKOJAR INTE, och nu ta mig sjutton så ser man en rödhårig kvinna cykla på cykelbanan längre bort.
Jag svär på mitt liv.
Titta själv ränn fram och tillbaka, två svarta och en silver färgad bil också.
Bilden är tagen 5 Oktober 2022.
Kolla själv

Men looool lägg ner
Citera
2023-03-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Hittat inte JJ där? Hittade snubben på vägräcket men var är Johanna?
Jag vet inte hur man hostar bilder.. byter profilbild till den strax, om jag fattar hur man gör med mobil..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in