2023-03-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
Vänta nu. De där håller inte. Så du menar att om man planerar det i förväg så öppnar man dörren om det ringer på?

Nej tvärtom. Om man råkar handla spontant bör man lättare kunna sluta om någon kallar på uppmärksamhet. Deras agerande tyder istället på beslutsamhet

”2 § för dråp. normalgraden, för att brottet ska rubriceras som dråp krävs att det med hänsyn till samtliga föreliggande omständigheter framstår som mindre grovt. dödande som mord om det skett med berått mod och som dråp om det skett i hastigt mod.”

Mord behöver då ske med ”berott mod” - dvs 'kallblodigt, avsiktligt, planlagt, uppsåtligen, överlagt; med vett och vilja'.

Och jag skulle hävda att det finns ett ytterligare lager att beslutsamhet av att döda någon samtidigt som man blir störd i akten dvs stärker mord anklagan. Men med det sagt är jag inte jurist
Senast redigerad av Fjalla 2023-03-29 kl. 22:56.
Citera
2023-03-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapito
Har idag följt P4 Jönköping direktrapport från Eksjö tingsrätt gällande de unga kvinnorna som är misstänkta för mord och grovt gravfridsbrott i samband med 21-åriga Toves död i Vetlanda i oktober 2022.
Det som jag tycker utmärker förhöret med 20 åringen är att hennes svar på frågorna i rättssalen är fabricerade, väl förberedda och genomgångna med advokat Clea Sangborn. 20 åringens berättelse skiljer sig i stora drag från vad hon lämnat vid tidigare förhör.
18 åringen verkar mer trovärdig och ångerfylld och hennes redogörelse om vad som hände i lägenheten stämmar väl överens med vad hon lämnat i tidigare förhör.
I morgon torsdag kommer bland annat rättsläkaren att vittna i rätten. Enligt rättsläkaren har Tove Tönnies orsakats skador på bland annat halsen och halsens underliggande vävnader, armbågarna och ryggen samt syrebristskador på hjärnan och hjärtat. Rättsläkaren har slagit fast att den samlade skadebilden utesluter olyckshändelse.
Försvarsadvokaten förklaring till dödsorsaken är uppdiktad och väl planerad och samstämmer med vad 20 åringen säger vid förhör i rättssalen. Advokaten menar att struptaget som 20-åringen tog på Tove inte var dödande istället skulle dödsorsaken varit att Tove kvävts av sina spyor. Försvaret för fram detta alternativ trots att rättsläkaren slagit fast att den samlade skadebilden utesluter olyckshändelse.
Här kan du följa det senaste som händer direkt från rättegången.
https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-andra-rattegangsdagen-i-tove-fallet-har
Okej vad är det som skiljer sig så mycket från tidigare förhör?
Jag tycker då att det det mesta följer som står i FUP,en
Citera
2023-03-29, 22:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om inte jag minns fel så sa han att tiden då J sprang upp för att hämta något innan de åkte till Donken var bara en kort tid
Minns inte exakt men ca 2-3 minuter
Skulle hon hinna gömma T kropp under den tiden?

Det tar inte ens en minut att släpa en kropp några meter.
Citera
2023-03-29, 22:47
Medlem
Egentligen inte kusligt men lite märkligt ändå.
Jag blev inte förens ikväll nyfiken på Vetlanda och Google Mapsade ”nöjet vetlanda” street view, inte mycket att se, gick en bit bort såg lite röda trähus vände tillbaka såg att en broshan kille med blurrat ansikte fastnat med maps bilen sittande på ett vägräcke med mobilen, svepte förbi, och ta mig sjutton en lång brud med muskulös underkropp i rosa mjukisbyxor och hoodie med lite mer än axellångt mörkbrunt hår nästan svart går utanför Nöjet -Johanna!
Citera
2023-03-29, 22:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HawkPie
Förlåt om jag missat detta men jag hittar ingen info. Vet vi exakt när TT, MH och JJ kom till lägenheten? Det borde väl gå att kolla med telefoner/router osv?

Ja. Det står i FUP. Baseras på information från telefonen.
Citera
2023-03-29, 22:50
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
J blev förolämpad och det triggade ett mord. Hon hade visserligen redan uttryckt sitt hat mot T och hennes syster innan på olika sätt, så enligt mig är hon farlig. En psykopat.
Om det nu ens har hänt.
Det finns inte på någon övervaknings kamera, ingen person förutom MH och MJ har sett detta.
Det har nämnts en Benny som inte har sett det påstådda (han sa dock att han var ganska berusad)

Den sista bilden på Tove, ser det inte ut som att hon har näsblod när hon går utifrån Nöjet?
Citera
2023-03-29, 22:51
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
En teori. Alla tre sitter till en början i köket; Tove säger efter en stund att hon ska på toa innan hon går hem; Johanna och Maja överlägger snabbt hur de ska gå tillväga. J. gör grovjobbet, spärrar vägen, överrumplar, sätter sig på T., och M. (hukande på tröskeln) assisterar genom att hålla ner så gott hon förmår, ena sidan, armen eller liknande.

——

Det är för stor skam att en pastorsdotter mördar, därför tiger Maja.

Det är för avslöjande att erkänna ett överlagt mord, därför friserar Johanna händelsen till största fördel för sig själv; hon t.o.m hävdar sin oskuld med att det snarare är en olyckshändelse, och närmast självförsvar; på olika sätt försöker hon svärta ner Tove.

Hukande på tröskeln? Hur tänker du då? Vi vet, mestadels baserat på JJ:s förhör, hur Tove låg. Det styrks även av sparkarna i väggen som grannen hör. Att MH skulle sitta på huk på tröskeln skulle helt enkelt aldrig fungera i praktiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag upplevde också att åklagarens förhör kändes lite svagt
Vi får se hur han binder ihop det och med tanke på att fr början gått ut med att vara så säker på samförstånd
Så förväntar man sig att han får ihop det bra
Blir väldigt intressant!
Jag undrar var Rullman vill komma med att han upprepar frågan till MH flera gånger att det är första gången vid Illharjen hon får veta hur Tove dött..... Förutom då att hon antagligen ljuger o ju var i lgh....
finns det något man missat där hon försagt sig i något förhör?
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
U FUPn:
I ett Snapchat meddelande den 16 oktober 2022, till kontakten Tilda Freij, skriver Johanna föl-
jande om incidenten inne på Nöjet: Nä asså hon kom fram t mig på nöjet o
bah ”johanna hur känns d o va världens
sämsta person?” O då bad ja henne gå, o
då kastade hon sig över mig o hamrade
slag i huvudet på mig, hade mina vänner
nt vart där o skyddat mig hade ja kunnat
skadats ordentligt. Så efter nöjet väntade
ja på henne o bad henne lugnt följa me så
vi kunde snacka, så då gick vi hem t min
lägenhet o pratade ut, hon bad om ursäkt
o vi skiljdes åt me en kram. Sen vet ja nt
vart hon tog vägen o tydligen ingen
annan heller....
Sammanställning av digitala spår , 2023-02-10 10:55 diarienr: 5000-K1226065-22 21
Enligt M var de två tillsammans när T kom. M hörde inte vad T sa, men efter att J knuffat till T och T "börjat veva" försökte M sära dem.
Två olika versioner att välja mellan.
Citera
2023-03-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Det kommer till att bli VÄLDIGT intressant att lyssna på JJ i morgon i rätten.
Som den psykopat/narcissist hon här så kommer hon ljuga ända in i kaklet.

Det blir säkert en handling till i Hovrätten lite längre fram, där man avger en Ed.
Då hoppas jag verkligen att det har dykt upp mer fakta i målet under tiden, då åker hon dessutom på en dom om mened.

Sedan är hon körd, hoppas jag.
Hon ska inte ut på gatorna mera.

Hon ska tillhöra samma kategori som J.Möller och Ahmed Tishko (Wilma fallet) och en del andra liknande svin!

That said!

De misstänkta talar fortfarande inte under ed under några omständigheter, det har vi ju redan kommit fram till.
Citera
Medlem
Pirellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
Då är du inne på att T blev medvetslös o handlingsförlamad? O att J kunde se,hjälpa till att ta livet av T ensam i lugn o ro....

Nej inte helt medvetslös - det var (enligt rättsläkaren) inte troligt att skadorna i bakhuvudet orsakade medvetslöshet men däremot kan det ha påverkat medvetandegraden.

Har svårt att se att inte T knäade J i ryggen om hon var fullt medveten och hade hela underkroppen fri. J satt på bröstet enligt henne själv. MH kanske höll fast både ben och armar?

Jag tror att J klarade det på egen hand, hon är inte liten precis och full av vrede.
Citera
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag hakar på din berättelse:
1. De kommer till lägenheten 01.52
2. JJ och TT går till köket och sätter sig. MH säger att hon mår dåligt och lägger sig i sovalkoven.
3. Tidpunkt 02:19 MH (enligt plan/överenskommelse med/eller instruktion från JJ) säger att hon mår illa och går till toaletten, där hon gör något udda ljud för att påkalla JJ och TT uppmärksamhet. Kanske en icensatt hög duns? Både JJ och TT rusar in till toaletten. Detta händelseförlopp tar några minuter i anspråk.
4. Då befinner sig alla tre i toaletten, när Tove märker att MH mår bra (TT säger till JJ, här finns inget att se och syftar på MH) och hon försöker ta sig ut från toaletten. Men då låser JJ dörren och misshandel/mord är ett faktum. Klockan är nu ca 02:25-02:30.
5. Tidpunkt 02.43 är det färdigt och de tar sig ut från toaletten.
6. Några minuter senare så möter hon granne och de åker mot mc. 02:49.

Denna teori kan både innehålla MH på toaletten under mordet och utan MH. Men eftersom MH i överenskommelse med JJ lurar in henne på toaletten är hon att betrakta som medgärningsman.

Hmm.. Ja, detta är inte helt omöjligt scenario. Trolig teori på varför de alla tre skulle vistats i badrummet samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in