2023-03-29, 22:53
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapito
Har idag följt P4 Jönköping direktrapport från Eksjö tingsrätt gällande de unga kvinnorna som är misstänkta för mord och grovt gravfridsbrott i samband med 21-åriga Toves död i Vetlanda i oktober 2022.
Det som jag tycker utmärker förhöret med 20 åringen är att hennes svar på frågorna i rättssalen är fabricerade, väl förberedda och genomgångna med advokat Clea Sangborn. 20 åringens berättelse skiljer sig i stora drag från vad hon lämnat vid tidigare förhör.
18 åringen verkar mer trovärdig och ångerfylld och hennes redogörelse om vad som hände i lägenheten stämmar väl överens med vad hon lämnat i tidigare förhör.
I morgon torsdag kommer bland annat rättsläkaren att vittna i rätten. Enligt rättsläkaren har Tove Tönnies orsakats skador på bland annat halsen och halsens underliggande vävnader, armbågarna och ryggen samt syrebristskador på hjärnan och hjärtat. Rättsläkaren har slagit fast att den samlade skadebilden utesluter olyckshändelse.
Försvarsadvokaten förklaring till dödsorsaken är uppdiktad och väl planerad och samstämmer med vad 20 åringen säger vid förhör i rättssalen. Advokaten menar att struptaget som 20-åringen tog på Tove inte var dödande istället skulle dödsorsaken varit att Tove kvävts av sina spyor. Försvaret för fram detta alternativ trots att rättsläkaren slagit fast att den samlade skadebilden utesluter olyckshändelse.
Här kan du följa det senaste som händer direkt från rättegången.
https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-andra-rattegangsdagen-i-tove-fallet-har
Just Det där ska bli intressant att höra hur Clea ska förklara imorgon.
Citera
2023-03-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det märkliga är att inget blod från T hittades lägenheten.

Beror på hur våldet tar kanske. Jag svingade en icakasse med en colaflaska i rätt i skallen på brorsan när jag var liten. Han blödde inte men mådde inte så bra. En polare fick en fjällrävenryggsäck svingad i bakhuvudet och dragkedjan tog illa. Det var pölar med blod på golvet efteråt.

Sen vet vi inte vad som försvunnit från lägenheten mer än ett lakan och eventuellt några sopsäckar.
Citera
2023-03-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Det kommer till att bli VÄLDIGT intressant att lyssna på JJ i morgon i rätten.
Som den psykopat/narcissist hon här så kommer hon ljuga ända in i kaklet.

Det blir säkert en handling till i Hovrätten lite längre fram, där man avger en Ed.
Då hoppas jag verkligen att det har dykt upp mer fakta i målet under tiden, då åker hon dessutom på en dom om mened.

Sedan är hon körd, hoppas jag.
Hon ska inte ut på gatorna mera.

Hon ska tillhöra samma kategori som J.Möller och Ahmed Tishko (Wilma fallet) och en del andra liknande svin!

That said!
Åtalade avlägger inte någon ed i varken tingsrätt eller hovrätt och kan lagligen ljuga hur mycket de vill.
Citera
2023-03-29, 22:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Mats Alm drog en vals som var mycket mer otrolig och kom undan med det. Hon ljuger om att hon sov för hon vet att hon kommer undan med "bara" brott mot griftefriden. Börjar hon erkänna delaktighet åker hon på mord eller medhjälp till mord.

Fast den jämförelsen håller inte. När det gäller Mats Alm kan man inte styrka att Linda blev utsatt för dödligt våld.

Tove vet vi dog i lgh och att M var där. Vi vet också att M åtminstone måste ha vetat vad som hände. Så hennes rövarhistoria fyller ingen funktion, utan skadar henne bara. Alltså är det bättre för henne att komma med förklaring som inte är en uppenbar rövarhistoria. Jag säger inte att hon ska erkänna delaktighet, jag säger att hon ska komma med en trovärdigare förklaring till vad hon gjorde i lgh då mordet skedde. Hon har allt att vinna på det och inget att förlora eftersom den vänligaste tolkningen av rövarhistorien leder till samma slutsats, att hon åtminstone vet vad som hände. En uppenbar lögn gör henne mer misstänkt och kan leda till att hon bedöms ha varit delaktig. Jag skulle ha dömt henne för mord om hon gav mig den förklaringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Varför drog M den versionen? J hade sagt åt M vad de skulle säga till polisen, dvs att M ramlat i badrummet och spytt. Samt att T gick hem efter ett tag. Det framkommer både i FUP och under rättegången idag. Annars skulle de råka illa ut båda två, enligt J.

Vad gjorde M? Som hon brukade; lyssnade och lydde blint. Hon var rädd för att gå emot en hämndlysten J. Går att jämföra med män som hotar när kvinnan vill lämna, anmäla eller på andra sätt göra sin egen röst hörd. Manipulation, makt, dominans och kontroll.

Jo, jag hade också redan läst det i FUP:en.

Kom fortfarande ihåg - MH:s version innebär att hon somnar till och från vid otroligt lägliga tillfällen trots att hon inte var särskilt berusad, att hon inte hör någonting från mordet (inklusive dunsar som fick grannar 1-2 våningar längre ned att reagera samt sedan sparkar i golvet), att hon inte vaknar av grannens påringningar, att JJ lyckas få undan kroppen lägligt nog under MH:s sömn, att MH inte ifrågasätter någonting av vad som skett när hon vaknar upp av att JJ bär ut TT från lägenheten etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Om det nu ens har hänt.
Det finns inte på någon övervaknings kamera, ingen person förutom MH och MJ har sett detta.
Det har nämnts en Benny som inte har sett det påstådda (han sa dock att han var ganska berusad)

Den sista bilden på Tove, ser det inte ut som att hon har näsblod när hon går utifrån Nöjet?
Men läs FUPen för helvete. Tove bekräftade att ett bråk uppstod på Nöjet.
Citera
2023-03-29, 22:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Om hon vetat om vad Johanna hade gjort skulle man förväntat sig att Maja borde ha ringt efter någon alternativt åkt därifrån medan Johanna var på McDonalds
Ja, om hon inte varit delaktig, vilket jag inte tror att hon var.
Citera
2023-03-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
5.1.3 Ankomst till Johannas bostad vid Storgatan 71
Vid kl. 01:49:08 inkommer ett samtal från Albin Warrén till Tove som pågår i 1 minut och 3 se-
kunder. Vid tidpunkten för samtalet kopplar Toves telefon upp mot en basstation vid Bättrings-
vägen, vilken även täcker Storgatan 71 där Johannas bostad är belägen.
Johannas och Majas telefoner positionerar respektive kopplar upp mot basstationer som täcker
området vid Johannas bostad vid ungefär samma tid som Toves mobiltelefon.
Johannas telefon positionerar, enligt platstjänster, vid Storgatan 71 omkring kl. 01:51.
Majas telefon kopplar upp mot basstationer som täcker Storgatan 71 omkring kl. 01:45.
Toves telefon lokaliseras till Lärkgatan 9D enligt hennes Google konto kl. 01:48. Lärkgatan 9D är
belägen alldeles intill Storgatan 71, med ett avstånd på cirka 126 meter (fågelvägen) enligt
Google Maps.

Tack för ett utförligt svar! Men vad konstigt att dom inte kan se när telefonerna anslöt till Wi-Fi? Borde det inte enkelt gå att få reda på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
MH har ju garanterat hållt i T's armar.
Finns ingen anledning för JJ att säga det annars.
Det hjälper inte henne på något sätt alls att säga det.

Jag är rätt säker på att JJ försöker hålla sig så nära sanningen som möjligt men sen tonar hon ner strypningen rejält bara för att slippa åka dit för mord.

MH ljuger såklart om att hon inte hållt i armarna då det är skillnaden på att få fängelse i 15+ år och 2-3 år.

Jag förstår inte!

Nästan den enda situationen som de anklagade är oense om är vad som hände i badrummet.

Det var där Tove dog = de absolut viktigaste minutrarna i hela denna historia.

VARFÖR har ingen rekonstruktion gjorts av denna situation? Ord står mot ord och alla andra bara gissar!😱 Får MH ens plats i badrummet så som JJ beskriver, det är ju snedtak och allt.

Jag utgår ifrån att ingen rekonstruktion gjorts av detta tillfälle eftersom det borde stått någonstans, men det är ju i såfall helt obegripligt. För nu sitter vi ju där och har kokat ned allt till vad/vem som dödade Tove under de minutrarna. Och alla bara gissar…
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Egentligen inte kusligt men lite märkligt ändå.
Jag blev inte förens ikväll nyfiken på Vetlanda och Google Mapsade ”nöjet vetlanda” street view, inte mycket att se, gick en bit bort såg lite röda trähus vände tillbaka såg att en broshan kille med blurrat ansikte fastnat med maps bilen sittande på ett vägräcke med mobilen, svepte förbi, och ta mig sjutton en lång brud med muskulös underkropp i rosa mjukisbyxor och hoodie med lite mer än axellångt mörkbrunt hår nästan svart går utanför Nöjet -Johanna!

Haha sluta, den där ryggtavlan menar du? Det skulle kunna vara vem som helst!
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast där är vårt rättsystem uppbyggt att det är åklagaren som ska bevisa vad Maja har gjort eller inte.
Om Maja bortförklarar något hjälper det inte om det finns bevisning, s a s.

Fast hon är redan påkommen med flertalet lögner där hon påstår att hon sov...
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Hukande på tröskeln? Hur tänker du då? Vi vet, mestadels baserat på JJ:s förhör, hur Tove låg. Det styrks även av sparkarna i väggen som grannen hör. Att MH skulle sitta på huk på tröskeln skulle helt enkelt aldrig fungera i praktiken.

Om Tove inte låg med fötterna mot dörröppningen går det väl utmärkt med någon form av assistans från Maja? Inte som J. vill få det det till, utan ”valhäntare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in