2023-03-29, 22:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Kanske har MH sett alltihop utan att ingripa och vill bara ta bort sig själv helt från händelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Andra stycket: För att om hon inte sov så borde hon ha ingripit?

Men varför då hitta på en rövarhistoria som omöjligt kan stämma? Det får ju henne bara att se mer skyldig ut. Den vänligaste tolkningen av hennes historia är ju trots lögnen fortfarande att hon inte ingrep. Så det hade alltså fortfarande varit väldigt mycket bättre att säga hon inte vågade ingripa eller något liknande. Komma med en egen förklaring. Som det är nu kan man nästan bara dra slutsatsen att hon hjälpte till handgripligen. Jag menar, vem gör en vänlig tolkning när någon uppenbart ljuger? Och underlåter att ringa 112? Och konspirerar ihop en historia? Och ljuger för polisen i månader? Det är svårt att tolka på annat sätt än att hon var högst delaktig.
Citera
2023-03-29, 22:36
Medlem
Chrizzys avatar
Finns det möjlighet att lyssna på rättegången? jag tänkte Eftersom vissa tidningar lägger ut små ljudklipp från rättegången... eller måste vi vänta på Prime Crime på tuben?`och isåfall hur länge kan det ta?
Citera
2023-03-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag minns hur chockad jag blev när vi fick veta hur illa de hanterat Toves döda kropp, tom bränt henne 2 gånger. Så jag kan inte ens föreställa mig de grymheter de två har gjort mot Tove under den här halvtimmen som saknas i bådas redogörelser. Jag undrar om vi någonsin får veta. MH verkar ju lika styvnackad psykopataktig som JJ.

Håller med det är båda psykopatiska.
Citera
2023-03-29, 22:38
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrizzy
Finns det möjlighet att lyssna på rättegången? jag tänkte Eftersom vissa tidningar lägger ut små ljudklipp från rättegången... eller måste vi vänta på Prime Crime på tuben?`och isåfall hur länge kan det ta?

Du kan ju maila tingsrätten och fråga om du kan få ut ljudfilerna redan nu. Så kan du lägga upp dom om du får ut dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men varför då hitta på en rövarhistoria som omöjligt kan stämma? Det får ju henne bara att se mer skyldig ut. Den vänligaste tolkningen av hennes historia är ju trots lögnen fortfarande att hon inte ingrep. Så det hade alltså fortfarande varit väldigt mycket bättre att säga hon inte vågade ingripa eller något liknande. Komma med en egen förklaring. Som det är nu kan man nästan bara dra slutsatsen att hon hjälpte till handgripligen. Jag menar, vem gör en vänlig tolkning när någon uppenbart ljuger? Och underlåter att ringa 112? Och konspirerar ihop en historia? Och ljuger för polisen i månader? Det är svårt att tolka på annat sätt än att hon var högst delaktig.

Mats Alm drog en vals som var mycket mer otrolig och kom undan med det. Hon ljuger om att hon sov för hon vet att hon kommer undan med "bara" brott mot griftefriden. Börjar hon erkänna delaktighet åker hon på mord eller medhjälp till mord.
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är bara J som hört det. Men Ts syster kunde tänka sig att T kläckt ur sig något mindre snällt.
U FUPn:
I ett Snapchat meddelande den 16 oktober 2022, till kontakten Tilda Freij, skriver Johanna föl-
jande om incidenten inne på Nöjet: Nä asså hon kom fram t mig på nöjet o
bah ”johanna hur känns d o va världens
sämsta person?” O då bad ja henne gå, o
då kastade hon sig över mig o hamrade
slag i huvudet på mig, hade mina vänner
nt vart där o skyddat mig hade ja kunnat
skadats ordentligt. Så efter nöjet väntade
ja på henne o bad henne lugnt följa me så
vi kunde snacka, så då gick vi hem t min
lägenhet o pratade ut, hon bad om ursäkt
o vi skiljdes åt me en kram. Sen vet ja nt
vart hon tog vägen o tydligen ingen
annan heller....
Sammanställning av digitala spår , 2023-02-10 10:55 diarienr: 5000-K1226065-22 21
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Innan eller efter att T sagt att J var den sämsta människan eller nåt i den stilen? Jag har bara läst nåt om det i tråden eller media så det kanske inte är sant att T förolämpade J?
Tror att det bara är J ord i fup
Har inte läst om att något annat vittne sagt något att de hört eller sett bråket
Men kanske sa T det???
I vittnesförhör så sas det att det hönde ibland att T kunde säga dumma saker när hon var onykter
Citera
2023-03-29, 22:39
Medlem
Har idag följt P4 Jönköping direktrapport från Eksjö tingsrätt gällande de unga kvinnorna som är misstänkta för mord och grovt gravfridsbrott i samband med 21-åriga Toves död i Vetlanda i oktober 2022.
Det som jag tycker utmärker förhöret med 20 åringen är att hennes svar på frågorna i rättssalen är fabricerade, väl förberedda och genomgångna med advokat Clea Sangborn. 20 åringens berättelse skiljer sig i stora drag från vad hon lämnat vid tidigare förhör.
18 åringen verkar mer trovärdig och ångerfylld och hennes redogörelse om vad som hände i lägenheten stämmar väl överens med vad hon lämnat i tidigare förhör.
I morgon torsdag kommer bland annat rättsläkaren att vittna i rätten. Enligt rättsläkaren har Tove Tönnies orsakats skador på bland annat halsen och halsens underliggande vävnader, armbågarna och ryggen samt syrebristskador på hjärnan och hjärtat. Rättsläkaren har slagit fast att den samlade skadebilden utesluter olyckshändelse.
Försvarsadvokaten förklaring till dödsorsaken är uppdiktad och väl planerad och samstämmer med vad 20 åringen säger vid förhör i rättssalen. Advokaten menar att struptaget som 20-åringen tog på Tove inte var dödande istället skulle dödsorsaken varit att Tove kvävts av sina spyor. Försvaret för fram detta alternativ trots att rättsläkaren slagit fast att den samlade skadebilden utesluter olyckshändelse.
Här kan du följa det senaste som händer direkt från rättegången.
https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-andra-rattegangsdagen-i-tove-fallet-har
Citera
2023-03-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är bara J som hört det. Men Ts syster kunde tänka sig att T kläckt ur sig något mindre snällt.
J blev förolämpad och det triggade ett mord. Hon hade visserligen redan uttryckt sitt hat mot T och hennes syster innan på olika sätt, så enligt mig är hon farlig. En psykopat.
Citera
2023-03-29, 22:41
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enrundost
Och där skiljer sig också historierna. MH säger hon gått rakt in och lagt sig för att sen vakna och se att TT och JJ satt i köket och pratade. Men JJ säger att de ganska omgående efter de kommit in i lägenheten gått in i badrummet för att JJ ”var stolt över renoveringen”. En renovering som enligt mig kan ses från dörren, då det endast är en toastol där inne och inte mycket mer att se. Men det är en annan diskussion.

Enligt JJ har hon väl inte ens nämnt att de satt i köket och pratade först?

En teori. Alla tre sitter till en början i köket; Tove säger efter en stund att hon ska på toa innan hon går hem; Johanna och Maja överlägger snabbt hur de ska gå tillväga. J. gör grovjobbet, spärrar vägen, överrumplar, sätter sig på T., och M. (hukande på tröskeln) assisterar genom att hålla ner så gott hon förmår, ena sidan, armen eller liknande.

——

Det är för stor skam att en pastorsdotter mördar, därför tiger Maja.

Det är för avslöjande att erkänna ett överlagt mord, därför friserar Johanna händelsen till största fördel för sig själv; hon t.o.m hävdar sin oskuld med att det snarare är en olyckshändelse, och närmast självförsvar; på olika sätt försöker hon svärta ner Tove.
Citera
2023-03-29, 22:41
Medlem
Citat:

Jag säger inte att hon inte varit delaktig, jag vet helt enkelt inte vad jag tror. Jag köper iaf inte hennes egen historia alls, men känns som inga bitar passar helt.
Citera
2023-03-29, 22:42
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HawkPie
Förlåt om jag missat detta men jag hittar ingen info. Vet vi exakt när TT, MH och JJ kom till lägenheten? Det borde väl gå att kolla med telefoner/router osv?

5.1.3 Ankomst till Johannas bostad vid Storgatan 71
Vid kl. 01:49:08 inkommer ett samtal från Albin Warrén till Tove som pågår i 1 minut och 3 se-
kunder. Vid tidpunkten för samtalet kopplar Toves telefon upp mot en basstation vid Bättrings-
vägen, vilken även täcker Storgatan 71 där Johannas bostad är belägen.
Johannas och Majas telefoner positionerar respektive kopplar upp mot basstationer som täcker
området vid Johannas bostad vid ungefär samma tid som Toves mobiltelefon.
Johannas telefon positionerar, enligt platstjänster, vid Storgatan 71 omkring kl. 01:51.
Majas telefon kopplar upp mot basstationer som täcker Storgatan 71 omkring kl. 01:45.
Toves telefon lokaliseras till Lärkgatan 9D enligt hennes Google konto kl. 01:48. Lärkgatan 9D är
belägen alldeles intill Storgatan 71, med ett avstånd på cirka 126 meter (fågelvägen) enligt
Google Maps.
Citera
2023-03-29, 22:44
Medlem
Citat:

Om hon vetat om vad Johanna hade gjort skulle man förväntat sig att Maja borde ha ringt efter någon alternativt åkt därifrån medan Johanna var på McDonalds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in