Citat:
Ursprungligen postat av
endagitaget
Nu har jag inte följt hela tråden men det finns i vart fall ytterligare en faktor som påverkar bostadspriserna och det är att vår befolkning ökat. Någon kanske vet om bostadsbyggandet ökat i samma takt. Om inte, så finns en delförklaring här. Dessutom får man betänka att bostadspriserna gäller just BR och villor, dvs boende man äger själv. Även om många inflyttade inte haft råd med BR/villa misstänker jag att white flight fenomenet varit bidragande till prisökningarna. Många är de barnfamiljer som fått smått panik vid skolstarten och insett att deras gamla boende är ofördelaktigt när de små liven ska in i skolmiljön. Media har bara tassat runt detta faktum. Dessutom har vi en äldreboom. Dagens 80-åringar är mycket friskare än gårdagens och således har säljtrycket skjutits på framtiden några år.
Lite oklart varför stigande folkmängd skulle driva upp pris på varor och tjänster. Ja, jag antar att det gäller alla varor/tjänster.
Är det inte så att producenterna bara ökar produktionen?
Och levererar fler ex till samma pris?
--------------------------------------
Bostadspriserna har stigit i kommuner utan ökning i folkmängd. Det borde vara ett problem för ditt resonemang.