2023-03-29, 19:37
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men om vi gör det då, 2012 (dvs 11 år tidigare. Jag gör precis som du) var bolåneräntorna 4% och nu ca 4%. Varför är bostadspriserna högre nu?
För att det är en bubbla. 😁
Citera
2023-03-29, 19:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Du verkar utesluta en hel del andra ting som är direkt kopplat till bostädernas priser, om du gör det med flit eller om du inte förstå det vet jag inte.
Jag håller mig till trossatsen om att det är räntorna som drivit upp bostadspriserna.

Men menar du att den trossatsen inte är sann, utan de troende har helt missat att det finns andra faktorer som påverkar bostadspris?

(Aj aj, nu kommer de troende hata dig pga hädelse).
Citera
2023-03-29, 19:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Stefan Ingves pratade under många år om att politikerna behövde presentera åtgärder. Hade han rätt?
Erik Thedeen säger att staten gjorde massor.

Själv skulle jag säga att det var onödigt av staten.
Citera
2023-03-29, 19:45
Medlem
Dr.Judensteins avatar
2009-2010 var efterdyningarna efter finanskrisen med stramare tyglar på kreditmarknaden som följd.
2011-2012 repade sig marknaden igen efter att ha bottnat.

Korrelationen mellan låg ränta och höga priser är däremot klar som korvspad.
Kausaliteten kommer att visa sig framöver.

De som ska bygga nytt med högre ränta får väl nöja sig med ett mindre vräkigt hus som blir billigare.
Citera
2023-03-29, 19:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Nu har jag inte följt hela tråden men det finns i vart fall ytterligare en faktor som påverkar bostadspriserna och det är att vår befolkning ökat. Någon kanske vet om bostadsbyggandet ökat i samma takt. Om inte, så finns en delförklaring här. Dessutom får man betänka att bostadspriserna gäller just BR och villor, dvs boende man äger själv. Även om många inflyttade inte haft råd med BR/villa misstänker jag att white flight fenomenet varit bidragande till prisökningarna. Många är de barnfamiljer som fått smått panik vid skolstarten och insett att deras gamla boende är ofördelaktigt när de små liven ska in i skolmiljön. Media har bara tassat runt detta faktum. Dessutom har vi en äldreboom. Dagens 80-åringar är mycket friskare än gårdagens och således har säljtrycket skjutits på framtiden några år.
Lite oklart varför stigande folkmängd skulle driva upp pris på varor och tjänster. Ja, jag antar att det gäller alla varor/tjänster.

Är det inte så att producenterna bara ökar produktionen?
Och levererar fler ex till samma pris?

--------------------------------------
Bostadspriserna har stigit i kommuner utan ökning i folkmängd. Det borde vara ett problem för ditt resonemang.
Citera
2023-03-29, 20:05
Medlem
Zhkards avatar
Att låna 1 miljon kronor 2021 kostade 995kr i ränta.

Att låna 1 miljon kronor idag 2023 kostar. 3.483kr i ränta.

Det kostar närmare 3.5 gånger så mycket mer idag att låna samma miljon.

2021 kunde du låna 3 miljoner kronor för samma pris som 1 miljon kostar nu idag.

Priserna kommer att åka neråt. Eller så havererar hela bostadsmarknaden. För vi kommer inte se 1.20% ränta igen på överskådlig tid.
Citera
2023-03-29, 20:07
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Är det någon som ser var skribenten Lugnochro visar att det är räntorna som drivit upp bostadspriserna?

Jag hittar inte det. Jag ser bara trams och anekdotiska berättelser som inte säger något om frågan.

Och så enfaldigt repeterande av trossatsen.
Att du är högutbildad råder det ingen tvivel om, har hört liknande härskarteknik av högre chefer flera gånger. Funkar bra irl, men på nätet, ” not so much”.
Citera
2023-03-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Att låna 1 miljon kronor 2021 kostade 995kr i ränta.

Att låna 1 miljon kronor idag 2023 kostar. 3.483kr i ränta.

Det kostar närmare 3.5 gånger så mycket mer idag att låna samma miljon.

2021 kunde du låna 3 miljoner kronor för samma pris som 1 miljon kostar nu idag.

Priserna kommer att åka neråt. Eller så havererar hela bostadsmarknaden. För vi kommer inte se 1.20% ränta igen på överskådlig tid.

Fortfarande mycket billigare att köpa bostadsrätt till dagens priser än att hyra motsvarande.
Citera
2023-03-29, 20:20
Medlem
Citat:
Lite oklart varför stigande folkmängd skulle driva upp pris på varor och tjänster. Ja, jag antar att det gäller alla varor/tjänster.

Är det inte så att producenterna bara ökar produktionen?
Och levererar fler ex till samma pris?

--------------------------------------
Bostadspriserna har stigit i kommuner utan ökning i folkmängd. Det borde vara ett problem för ditt resonemang.

Om utbudet av bostäder totalt i landet understiger efterfrågan till följd av befolkningsökning torde marknadslagarna tala för prishöjning. Förvisso kan man bo mera trångbott.

Även landsortskommuner (klassiska avfolkningsbygder) med oförändrat invånarantal har välsignats med många nysvenskar. Etniska svenskar och en del välintegrerade invandrare flyr de områden dessa bosätter sig i och är benägna att lägga en större del av sin lön på boendet. Som ringar på vattnet sprider sig prishöjningarna uppåt i systemet. Hoppas jag förklarat tillräckligt bra. Tack för ditt svar förresten.
Citera
2023-03-29, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
2011 betalade vi våra nyexaminerade civilingenjörer 25000kr. Idag får de 38000kr. Tänkte bara hjälpa dig lite då du uppenbarligen glömde att lönerna ökat.

Nej det gör vi inte, snitt är ca 30000kr lite beroende på inriktning
Citera
2023-03-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Nej det gör vi inte, snitt är ca 30000kr lite beroende på inriktning

Men ”vi” menar jag min arbetsplats.

Betalar ni civilingenjörer 30000kr? Mycket snålt.
Citera
2023-03-29, 20:40
Medlem
Citat:
Är det någon som ser var skribenten Lugnochro visar att det är räntorna som drivit upp bostadspriserna?

Jag hittar inte det. Jag ser bara trams och anekdotiska berättelser som inte säger något om frågan.

Och så enfaldigt repeterande av trossatsen.

Stefan Yngves har sagt det tex..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in