Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Nej, men majoriteten av Sveriges befolkning jobbar och har fått löneökningar. Jag bara nämnde min arbetsplats som ett exempel.
Ett annat exempel i min närhet:
Min pappa hade runt 27000kr som hantverkare i verkstad år 2011. Idag 35000kr.
Enligt SCB
Medianlönen i Sverige är 33 200 kronor (netto ca 25 450) dvs den lön som de flesta svenskar har.
Medellönen i Sverige är 37 100 kronor (netto ca 28 000) och ligger nära medianlönen.
Det innebär att
de flesta yrkesarbetande svenskar inte har en särskilt hög lön och ligger under gränsen för statlig skatt.
Enligt Konsumentverkets schablonberäkningar (ingen lyx eller semesterresa) om hushållsbudget har en person i yrkesaktiv ålder kostnader på nästan 10 000kr/månad - bostad och bil/transporter oräknat!
En ensamstående mediansvensk har alltså ca 15 000kr kvar att spendera på bostad, transporter, bil, semester och annan lyx.
Ensamhushållens andel av befolkningen är ca 36%.
Ensamstående, med eller utan barn, bor däremot främst i flerbostadshus med hyresrätt.
Inflationen kommer att (har redan) urholka lönerna rejält om vi inte får bukt med den.
Räntehöjning slår också hårt men inte mot alla svenskar.
Under en krisperiod kommer vi tyvärr både att tvingas utstå höjda räntor och inflation samtidigt innan situationen stabiliseras.
Utlåningsränta runt 5% kommer vi nog att få leva med länge i framtiden. Den kan under övergångsperioden t.o.m var betydligt högre.