2023-03-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Du verkar utesluta en hel del andra ting som är direkt kopplat till bostädernas priser, om du gör det med flit eller om du inte förstå det vet jag inte.

1 juni 2016 Vart det amorteringskrav på bolån.

2011 kostade bensin 13kr
Och 2011 var elen svin billig
Och maten får vi inte glömma den heller.

Räntan är lika hög som 2011. Men ALLT annat idag 2023 är dyrare än 2011.

Din lön äts upp betydligt fortare idag 2023 än 2011.

2011 betalade vi våra nyexaminerade civilingenjörer 25000kr. Idag får de 38000kr. Tänkte bara hjälpa dig lite då du uppenbarligen glömde att lönerna ökat.
Citera
2023-03-29, 18:02
Medlem
Zhkards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
2011 betalade vi våra nyexaminerade civilingenjörer 25000kr. Idag får de 38000kr. Tänkte bara hjälpa dig lite då du uppenbarligen glömde att lönerna ökat.

He he. Ja för majoriteten av Sveriges befolkning är civilingenjör. Det glömde jag.
Citera
2023-03-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
He he. Ja för majoriteten av Sveriges befolkning är civilingenjör. Det glömde jag.

Nej, men majoriteten av Sveriges befolkning jobbar och har fått löneökningar. Jag bara nämnde min arbetsplats som ett exempel.

Ett annat exempel i min närhet:

Min pappa hade runt 27000kr som hantverkare i verkstad år 2011. Idag 35000kr.
Citera
2023-03-29, 19:02
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Nej, men majoriteten av Sveriges befolkning jobbar och har fått löneökningar. Jag bara nämnde min arbetsplats som ett exempel.

Problemet är att bostäder ökat i värde med 100-150% under den perioden.
Citera
2023-03-29, 19:07
Medlem
Citat:

Enligt SCB
Medianlönen i Sverige är 33 200 kronor (netto ca 25 450) dvs den lön som de flesta svenskar har.
Medellönen i Sverige är 37 100 kronor (netto ca 28 000) och ligger nära medianlönen.
Det innebär att de flesta yrkesarbetande svenskar inte har en särskilt hög lön och ligger under gränsen för statlig skatt.
Enligt Konsumentverkets schablonberäkningar (ingen lyx eller semesterresa) om hushållsbudget har en person i yrkesaktiv ålder kostnader på nästan 10 000kr/månad - bostad och bil/transporter oräknat!
En ensamstående mediansvensk har alltså ca 15 000kr kvar att spendera på bostad, transporter, bil, semester och annan lyx.
Ensamhushållens andel av befolkningen är ca 36%.
Ensamstående, med eller utan barn, bor däremot främst i flerbostadshus med hyresrätt.
Inflationen kommer att (har redan) urholka lönerna rejält om vi inte får bukt med den.
Räntehöjning slår också hårt men inte mot alla svenskar.
Under en krisperiod kommer vi tyvärr både att tvingas utstå höjda räntor och inflation samtidigt innan situationen stabiliseras.
Utlåningsränta runt 5% kommer vi nog att få leva med länge i framtiden. Den kan under övergångsperioden t.o.m var betydligt högre.
Citera
2023-03-29, 19:12
Medlem
biljons avatar
Citat:

I år får de flesta en lönesänkning på 8-10%.
Citera
2023-03-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
I år får de flesta en lönesänkning på 8-10%.

På 12 år? Då har du gjort något jävligt fel.
Citera
2023-03-29, 19:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Har du bara copypastat in svaren? Är nog tionde gånger jag läser det ovanför.

Förvirrade fantasier? Skillnad mot dig så jämför jag inte begagnat med nytt. För övrigt när husen i medelstora tidigare utflyttningskommuner kostade 300t kostade det fortfarande 3 milj att bygga nytt.
Nu kostar de mellan två och tre miljoner samtidigt som man bygger nytt för 4 miljoner.
Endast den låga räntan och att folk vill ha allt NU, har bidragit till den här cirkusen ( bubblan) som vi är i nu och som håller på att spricka.
Är det någon som ser var skribenten Lugnochro visar att det är räntorna som drivit upp bostadspriserna?

Jag hittar inte det. Jag ser bara trams och anekdotiska berättelser som inte säger något om frågan.

Och så enfaldigt repeterande av trossatsen.
Citera
2023-03-29, 19:21
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
På 12 år? Då har du gjort något jävligt fel.
Inte lätt att förstå vad "i år" innebär, det kan ju vara vad som helst, till exempel 12 år....
Citera
2023-03-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Problemet är att bostäder ökat i värde med 100-150% under den perioden.

Så är det. Den nyexade civilingenjören skulle behövt 50-65 lax i månaden idag, för att linjärt matcha lön/bopris-ratio från 2011, i storstadsregionerna.

Men för att vara rättvis, går det inte att stirra sig blind på linjära samband. Många konsumtionsvaror har inte stigit 100-150% under samma period, så kexchokladen är "billigare" (realt) för civilingenjören idag än 2011.

Kan dra en anekdot från mitt egna liv:
Runt 2010 hade jag "knegarjobb" och sparat ihop kontantinsatsen (som då var 10%, om jag inte minns fel) för en liten lgh i min stad. Men pga att jag antogs till högre studier som jag valde att hoppa på, lades bostadsköpet på is. När jag examinerades några år senare och hittade jobb, hade jag inte kunnat köpa bostaden jag tittade på som butiksmedarbetare 2010. Och det dröjde fram till dippen 2017 som jag "sparat ikapp marknaden" och rent teoretiskt skulle kunnat köpt den. Men då hade jag andra preferenser.
Citera
2023-03-29, 19:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Du framför 2 fantasier:
1. Att räntan inte påverkar bostadspriserna. Förklaring: Behövs ej.

Bubbelpratarna har hittat ett nytt sätt att värja sig från verkligheten. "Förklaringar behövs ej".
Det är bara fria fantasier som dom behöver befatta sig med. Ingen koppling till verkligheten nödvändig.

Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
2. När räntan steg fram till 2011-2012 så steg bostadspriserna. Förklaring: 2000 var styrräntan runt 4 %. 2011-2012 runt 1.5 %.

Så vad räntorna var 2010, 2009 och så har ingen betydelse. Utan man skall titta en så där 11-12 år tillbaka.

Men om vi gör det då, 2012 (dvs 11 år tidigare. Jag gör precis som du) var bolåneräntorna 4% och nu ca 4%. Varför är bostadspriserna högre nu?
Citera
2023-03-29, 19:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Stigande ränta -> sjunkande priser (allt annat lika). Det kan väl inte vara så svårt att förstå??
Reallöne sänkning -> sjunkande priser (allt annat lika)
Högre löner -> högre priser
Lägre räntor -> högre priser
Verkligen stämmer rätt bra, då lånelöften har en viss giltlighet så finns där en vissa eftersläpning.
Hm så vad du säger nu är att det är inte fallande räntor som drivit upp bostadspriserna utan stigande löner.
Vid tidigare ränteuppgångar så har stigande löner vunnit stort och påverkan från stigande räntor var helt försumbart.

Är det din förklaring?
Du är inte så tydlig i dina förklaringar, om jag skall uttrycka mig väldigt diplomatiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in