2023-03-29, 13:14
Medlem
Zhkards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Boräntorna låg på ca 4% 2011-2012. När jag tittar på SCB. Så det är ingen anekdot.

Och tittar jag på Mäklarstatistik så var villapriserna i landet 0.96 K/T både 2011 och 2012.
Och 2022 var de 1.85 KT. Dvs 2011 var dom 52% av nivån 2022.
Nu är priserna 1.65 KT.

Medelpris nu vid 1.65 K/T är 3.89 MSEK.
Skalat blir 1.85 -> 4.36 MSEK.
Skalat blir 0.96 -> 2.26 MSEK.

Vi talar alltså om 1.6 MSEK för högt pris nu, för de som menar att det är räntan som styr.
Ganska saftigt fel. Och då är det ingen anekdot utan prisdata för hel landet.

Nog borde väl de som gaggar om att räntan styr börja fundera lite över om dom inte är lite väl bortkopplade från verkligheten.

---------------------------
En annan lite roligt detalj var att när räntan steg fram till 2011-2012 så steg bostadspriserna.
Dvs stigande ränta -> stigande bostadspriser.
Stämmer verkligheten med era fantasier ?

Du verkar utesluta en hel del andra ting som är direkt kopplat till bostädernas priser, om du gör det med flit eller om du inte förstå det vet jag inte.

1 juni 2016 Vart det amorteringskrav på bolån.

2011 kostade bensin 13kr
Och 2011 var elen svin billig
Och maten får vi inte glömma den heller.

Räntan är lika hög som 2011. Men ALLT annat idag 2023 är dyrare än 2011.

Din lön äts upp betydligt fortare idag 2023 än 2011.
Citera
2023-03-29, 13:40
Medlem
Stefan Ingves pratade under många år om att politikerna behövde presentera åtgärder. Hade han rätt?
Citera
2023-03-29, 13:43
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Det är bortom mig varför ni alla ger liksom-fb så mycket uppmärksamhet.

Han är uppenbarligen en idiot.
Motarbetar globalismen i sin renaste form och för att det kliar i fingrarna. Ja, sen är jag för lat för att ta tag i något kreativt och även kallt ute.
Citera
2023-03-29, 13:55
Medlem
Citat:

Lite kul att bra ned brallorna på honom hela tiden. Han har gjort sig till åtlöje här ett antal gånger med utal som
- Styrräntan påverkar inte bostadspriserna
- Styrräntan påverkar inte valutan (https://www.privataaffarer.se/analys-riksbanken-maste-vara-beslutsam-annars-vantar-ny-kronpress/)
Citera
2023-03-29, 14:21
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Jag tror det handlar om deras målgrupp som är arga boomers som fortfarande läser smörjan.
Jag har aldrig hört någon under 50 använda varken smocka eller ryta ifrån.

Den här tråden har ju en lista med egna ord som bara används här.
Till 90% nedsättande tillmälen och stereotyper. Förbannat underhållande.

Vi ska väl inte glömma alla vinterns ”snösmockor”.

En smocka är ett slag. Dom vill väl ge oss upplevelsen av att få en käftsmäll.
Ingen kritik eller analys om varför det måste vara så här, bara nya ”smockor”.
Citera
2023-03-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Du verkar utesluta en hel del andra ting som är direkt kopplat till bostädernas priser, om du gör det med flit eller om du inte förstå det vet jag inte.

1 juni 2016 Vart det amorteringskrav på bolån.

2011 kostade bensin 13kr
Och 2011 var elen svin billig
Och maten får vi inte glömma den heller.

Räntan är lika hög som 2011. Men ALLT annat idag 2023 är dyrare än 2011.

Din lön äts upp betydligt fortare idag 2023 än 2011.

Har ju varit en hel del skattelättnader och löneökningar sen dess som täkt upp för prisökningarna.
Citera
2023-03-29, 14:30
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Idiot är för hårda ord. Tror han är helt normal förutom att han har oändlig tid, snöat in på ett ämne och ett enormt uppmärksamhetsbehov.

Egentligen är han rätt skicklig på att skriva påhittade storys..Han rör sig i ett fantasiland där han vrider korn ur verkligheten till en egenskapad fantasi. Och målet är givetvis uppmärksamhet. Ja, det fungerar. Och det kan finnas en o annan som tror på detta.
Påminner väldigt mkt om hur rysk propaganda fungerar.

Men du har egentligen rätt, Man ska inte ägna tid åt hans inlägg. Men ibland kliar det i tangentbordsfingrarna.
Citera
2023-03-29, 14:32
Medlem
Zhkards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Har ju varit en hel del skattelättnader och löneökningar sen dess som täkt upp för prisökningarna.

Plus minus noll idag ungefär då. Aka allt är 2011 igen, förutom bostadspriserna.
Citera
2023-03-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Plus minus noll idag ungefär då. Aka allt är 2011 igen, förutom bostadspriserna.

Och hyrorna. Får be hyresvärden sänka den när omkostnaderna gått upp så att vi får samma som 2011.
Citera
2023-03-29, 15:25
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Och hyrorna. Får be hyresvärden sänka den när omkostnaderna gått upp så att vi får samma som 2011.

Vete fan om hyrorna ökat som den där villan i exemplet dock. Vad var det, typ 80%.
Citera
2023-03-29, 17:08
Medlem
Nu har jag inte följt hela tråden men det finns i vart fall ytterligare en faktor som påverkar bostadspriserna och det är att vår befolkning ökat. Någon kanske vet om bostadsbyggandet ökat i samma takt. Om inte, så finns en delförklaring här. Dessutom får man betänka att bostadspriserna gäller just BR och villor, dvs boende man äger själv. Även om många inflyttade inte haft råd med BR/villa misstänker jag att white flight fenomenet varit bidragande till prisökningarna. Många är de barnfamiljer som fått smått panik vid skolstarten och insett att deras gamla boende är ofördelaktigt när de små liven ska in i skolmiljön. Media har bara tassat runt detta faktum. Dessutom har vi en äldreboom. Dagens 80-åringar är mycket friskare än gårdagens och således har säljtrycket skjutits på framtiden några år.
Citera
2023-03-29, 17:15
Medlem
Citat:

Realt sett sjönk väl hyrorna under 10-talet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in