Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-29, 16:09
  #1
Medlem
HansScrotums avatar
Hur kommer det sig att i praktiken alla ärver antingen landets, samhällets eller familjens trosuppfattning/religion?
Alla i muslimska länder blir muslimer, katoliker kommer ursprungligen från katolska länder/miljöer, judar har judiska rötter och hinduer kommer nästan alltid från Indien.
Är det troligt att alla dessa har gjort självständiga analyser om vad som verkligen är mest troligt och korrekt eller sant?
För mig låter det som typexempel på följa John-mentalitet.

Inser troende detta själva, eller hur resonerar ni som tror att ni högst sannolikt bara tror som era föräldrar/ursprung/omgivning? Är det inte pinsamt när ni samtidigt proklamerar för att just er religion är sann?
Skäms ni inte över att det är så uppenbart genomskinligt att ni inte har självständigt tänkande? Hur resonerar ni kring det?
Citera
2023-03-29, 16:15
  #2
Medlem
Och ateist i ateistiska länder som Sverige?
Citera
2023-03-29, 16:17
  #3
Medlem
zombie-nations avatar
Nu är det enligt en gammal undersökning från nittiotalet vanligare att svensken tror på reinkarnation än att jesus dog för våra synder. Så jag vet inte.

Det är väldigt många pursvenskar som inte är kristna.

Jag "testade" kristendomen ett tag men den var en skitreligion som de andra. Dem enda religionen jag kan se något hos är viss form av hinduism och buddhism. T ex tror jag litegranna på mayas slöja, att vi på något vis lever i en programmerad verklighet och det finns en annan utanför denna.
Citera
2023-03-29, 16:34
  #4
Medlem
människor i allmänhet lär sig sin religion och sina trosuppfattningar från de människor och källor som finns tillgängliga för dem när de växer upp. Har alltid fungerat så och kommer alltid att göra det.

Samtidigt är det viktigt att poängtera att det finns många människor som gör egna självständiga analyser av sin religion och sin trosuppfattning och som väljer att byta trosuppfattning eller religion under sin livstid. Det är inte alltid så att människor stannar kvar i den religion de föddes in i, utan det kan finnas många faktorer som påverkar deras val av religion eller trosuppfattning.

För dem som tror att deras religion är den sanna, kan det vara viktigt att reflektera över hur de kommit till denna uppfattning och om den grundar sig på självständig reflektion eller bara är ett resultat av deras uppväxt och kulturella miljö.
Citera
2023-03-29, 16:40
  #5
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScrotum
Hur kommer det sig att i praktiken alla ärver antingen landets, samhällets eller familjens trosuppfattning/religion?
Alla i muslimska länder blir muslimer, katoliker kommer ursprungligen från katolska länder/miljöer, judar har judiska rötter och hinduer kommer nästan alltid från Indien.
Är det troligt att alla dessa har gjort självständiga analyser om vad som verkligen är mest troligt och korrekt eller sant?
För mig låter det som typexempel på följa John-mentalitet.

Inser troende detta själva, eller hur resonerar ni som tror att ni högst sannolikt bara tror som era föräldrar/ursprung/omgivning? Är det inte pinsamt när ni samtidigt proklamerar för att just er religion är sann?
Skäms ni inte över att det är så uppenbart genomskinligt att ni inte har självständigt tänkande? Hur resonerar ni kring det?

Rastafaris på Jamaica, Lutheraner i Sverige, Judar i Israel och Muslimer i Indonesien tror på samma Gud.
Citera
2023-03-29, 16:53
  #6
Medlem
HansScrotums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Och ateist i ateistiska länder som Sverige?
Initialtillståndet är att inte ha någon tro. Tro hör inte hemma när det är vetskap och sanning som är av betydelse. Om du har objektiva belägg för att just din tro är sann så visa oss andra i världen dessa tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Rastafaris på Jamaica, Lutheraner i Sverige, Judar i Israel och Muslimer i Indonesien tror på samma Gud.
Nej det är bara särskilt vissa muslimer som menar att det är så, t.ex. att ljudet "ååohhmm" från munkar i Indien egentligen är en bön till Allah men det köper jag inte.
Citera
2023-03-29, 16:55
  #7
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScrotum
Nej det är bara särskilt vissa muslimer som menar att det är så, t.ex. att ljudet "ååohhmm" från munkar i Indien egentligen är en bön till Allah men det köper jag inte.

Nä, om du frågar en muslim om samma Gud skapade dig som skapade honom så kommer han svara javisst.
Citera
2023-03-29, 16:57
  #8
Medlem
Tomtekukars avatar
Varför skall man skämmas? Känner du dig överlägsen för att du rackar ner på människor för att de tyr sig till en viss religion? Har du samma attityd beträffande klimat, könsmaktsordningen och geopolitik? Är det din åsikt som gäller?
Citera
2023-03-29, 17:44
  #9
Medlem
HansScrotums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Varför skall man skämmas? Känner du dig överlägsen för att du rackar ner på människor för att de tyr sig till en viss religion? Har du samma attityd beträffande klimat, könsmaktsordningen och geopolitik? Är det din åsikt som gäller?
"tyr sig till en viss religion"...?
Är det inte sanning, eller det mest sannolika, som vi människor söker?
Är det att "ty sig till" som tro och religioner handlar om... Ja i så fall känner jag mig berättigat överlägsen.
Citera
2023-03-29, 17:46
  #10
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScrotum
"tyr sig till en viss religion"...?
Är det inte sanning, eller det mest sannolika, som vi människor söker?
Är det att "ty sig till" som tro och religioner handlar om... Ja i så fall känner jag mig berättigat överlägsen.
Du ser, jag hade rätt om dig. Känner mig också berättigat överlägsen.
Citera
2023-03-29, 17:54
  #11
Medlem
Man blir hjärntvättad av sina föräldrar och omgivningen i barndomen. Religionens idé presenteras som något fint, barn vill bli accepterade av sina föräldrar och anpassar sig till deras idéer. Traditioner anses ju att vara något fint.

Det är exakt samma sak som i Sverige 80 % av människor gillar kungahuset. För det är så fin tradition (!!!). För utlänningar är det helt sjukt att i ett demokratisk land ha en kung, drottning och prinsessor. Svenskarna är stolta över kungahuset precis som katoliker är stolta över sin Gud och muslimer över sin Allah. Jag ser ingen skillnad, möjligen ännu värre att ha kungahuset än att tro på gud eller allah. Hur kan 80 % av befolkningen vilja ha massa prinsar och prinsessor, medan största delen av världsbefolkningen har de i sagor för barn. Svenskarna skäms inte, tvärtom :-(

Monarki är ett odemokratiskt statsskick som härstammar från den tid då Sverige inte var en demokrati. Varför fortsätter svenskarna ha ett statsskick där statschefsuppdraget går i arv i en utvald släkt?

Själva ursprunget av svenska kungahuset är lika sjukt. En fransk marskalk Jean Baptiste Bernadotte med mycket enkel borgerlig bakgrund slutade sina dagar som kung av Sverige.

Svenskarna vill tro att kungahuset har något betydelse för Sverige utomlands ;.( :-( :-( Faktum är att det är precis tvärtom, de flesta undrar vad är det för fel på svenskarna. Precis som någon här undrar vad är det för fel på katoliker eller muslimer. Varför de inte skäms? Har de inga egna hjärnor?
Citera
2023-03-29, 21:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansScrotum
Hur kommer det sig att i praktiken alla ärver antingen landets, samhällets eller familjens trosuppfattning/religion?
Alla i muslimska länder blir muslimer, katoliker kommer ursprungligen från katolska länder/miljöer, judar har judiska rötter och hinduer kommer nästan alltid från Indien.
Är det troligt att alla dessa har gjort självständiga analyser om vad som verkligen är mest troligt och korrekt eller sant?
För mig låter det som typexempel på följa John-mentalitet.

Inser troende detta själva, eller hur resonerar ni som tror att ni högst sannolikt bara tror som era föräldrar/ursprung/omgivning? Är det inte pinsamt när ni samtidigt proklamerar för att just er religion är sann?
Skäms ni inte över att det är så uppenbart genomskinligt att ni inte har självständigt tänkande? Hur resonerar ni kring det?

Kan vara så att man ser alla religioner som potentiellt sanna. Man går den väg som är närmast en bara eftersom familjen leder in en på den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback