2023-03-24, 12:30
Medlem
PrincessAnnes avatar
Eva O´Neill är ett mysterium. Ingen vet exakt när hon är född (uppgifterna varierar mellan 1940-1949), ingen vet exakt var (vissa säger Österrike, andra forna Tjeckoslovakien). Det enda som är känt om henne är att hon är skild fyra gånger, att varje ny man var ännu rikare än den föregående och att alla hennes barn gift in sig i societeten. Hon verkar ha lämnat dem till barnflickor direkt efter födseln och sedan skickat dem till internatskolor så fort de uppnådde skolåldern. Men man kan undra varför hon är så hemlighetsfull? Skvallerpressen brukar kunna gräva fram information om de flesta, men i Eva O´Neills fall verkar den ha gått bet. Titta bara på skriverierna om drottningens pappa för ca tio år sedan där journalister grävde fram Walther Sommerlaths gamla medlemskort i NSP från 1930-talet ur något arkiv och även köpehandlingarna där han övertog "leksaksfabriken" i Berlin. Finns det verkligen inga uppgifter någonstans om Eva?
Citera
2023-03-24, 14:52
Medlem
PrincessAnnes avatar
Om jag omformulerar frågan: om Chris bor i Sverige men har inkomster från utlandet, är han då skyldig att deklarera för dem i Sverige? Eller hämtar Skatteverket inkomstuppgifter från andra länder? Jag antar att det sker ett informationsutbyte mellan EU-länder, förmodligen mellan många länder i Europa, men jag antar att det blir svårare om någon har inkomster från länder utanför Europa.
Om man bor i Sverige och utnyttjar skattefinansierade förmåner där, som skola och sjukvård, men inte uppbär inkomst i Sverige, hur fungerar det då?
Ärligt menad fråga då jag är intresserad men inte vet mycket om svensk skattepolitik (annat än vad som gäller om man har svensk inkomst av arbete).
Jag har bara svårt att tro att en slipad affärsman som Chris vill skatta för sina inkomster i Sverige med tanke på att skattetrycket väl är högt vid en internationell jämförelse...
Citera
2023-03-24, 15:53
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Är det någon här som är insatt i svensk skattelagstiftning och vet vad som händer med Chris inkomst om det nu blir så att han bosätter sig i Sverige?
Behöver han bara deklarera inkomst i Sverige?
Har han eget företag eller är han anställd? Är hans företag/arbetsgivare registrerat i USA eller något skatteparais typ Bahamas eller Caymanöarna?
Skattedeklarationer i Sverige är, såvitt jag vet, allmänna handlingar och kan laddas ned på diverse sajter för en mindre summa. Uppgifter om Daniels gym har ju varit allmängods i åratal, men på något sätt har jag svårt att se Chris skattedeklaration på Ratsit eller Mrkoll...

https://skatteverket.se/privat/deklaration/deklarerainkomsterfranutlandet.4.71004e4c133e23bf6 db8000109217.html

Citat:
Om du bor i Sverige är du skattskyldig här för alla dina inkomster. Huvudregeln är att du ska ta upp dina utländska inkomster till beskattning i din svenska deklaration. Även om du har flyttat från Sverige kan du vara skyldig att betala skatt här.

En inkomst kan vara undantagen från beskattning i Sverige på grund av svenska regler eller bestämmelser i skatteavtal. Även om du inte ska betala skatt på inkomsten i Sverige ska du lämna uppgift om att du haft inkomsten i din svenska inkomstdeklaration.
Citera
2023-03-24, 16:12
Medlem
Slints avatar
Citat:
Om jag omformulerar frågan: om Chris bor i Sverige men har inkomster från utlandet, är han då skyldig att deklarera för dem i Sverige? Eller hämtar Skatteverket inkomstuppgifter från andra länder? Jag antar att det sker ett informationsutbyte mellan EU-länder, förmodligen mellan många länder i Europa, men jag antar att det blir svårare om någon har inkomster från länder utanför Europa.
Om man bor i Sverige och utnyttjar skattefinansierade förmåner där, som skola och sjukvård, men inte uppbär inkomst i Sverige, hur fungerar det då?
Ärligt menad fråga då jag är intresserad men inte vet mycket om svensk skattepolitik (annat än vad som gäller om man har svensk inkomst av arbete).
Jag har bara svårt att tro att en slipad affärsman som Chris vill skatta för sina inkomster i Sverige med tanke på att skattetrycket väl är högt vid en internationell jämförelse...

Håller du dig utanför landet i mer än 180 dagar per år så har jag för mig att du inte behöver skatta i Sverige om din arbetsgivare är utanför ESS, men citera mig inte på det.
Citera
2023-03-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ny medlem, har länge läst i trådarna här men gått med först nu. Gillar diskussionsklimatet här!

Normalt sett är Johan T Lindwall (chefredaktör på Svensk Damtidning) ingen jag har något större förtroende för, men i den här artikeln tror jag att han slår huvudet på spiken:

https://www.svenskdam.se/kungligt/jo...verige/9241145

Det är något som skaver i hela den här historien. Chris och Madeleines barn är för långt ner i tronföljden för att någonsin bli regenter. Därför verkar det långsökt att de ska behöva uppfostras i Sverige av den anledningen. Uppriktigt sagt förstår jag inte varför de rycker upp barnen med rötterna från USA som varit deras hem hela livet.

Både Madeleine och Chris är ju kända för att ogilla uppmärksamhet. Nu kommer de inte att få något annat.

Vidare undrar jag om inte pressen på Madeleine att representera kommer att öka när hon flyttar hem? Hittills har det ju varit en behändig ursäkt att resan över Atlanten var för lång.

Allt detta gör att beslutet ter sig allt mer obegripligt. Att Madeleine skulle ha sådan fruktansvärd hemlängtan köper jag inte heller...jag tror nog att den anonyma lyxtillvaron i soliga Florida dämpar eventuell saknad efter hemlandet. Och att hon skulle längta hem till sin familj...hon har ju en egen familj nu.

Det här forumet brukar kunna få fram information som de berörda vill dölja så förhoppningsvis får vi fler detaljer här framöver...!
Tror det handlar om kungen!! Hur mår han egentligen och varför gjordes det titthålskirugi i hjärtat på honom?
Mycket av slottets vår planering är inställt och kungaparet är just nu på privat resa och Madde är på väg hem i samma veva. Frågan är vad är problemet med vår kung? Något stämmer inte!!
Citera
2023-03-25, 12:47
Medlem
Madeleine har inte tröttnat på Florida hon har tröttnat på gubben hon är gift med. Honom kommer vi inte att få se i Sverige i någon högre utsträckning, om än alls.
Kungen hänger nog med ett tag till... känns mer osäkert med Silvia, hon ser ganska sliten ut och är snart 80.
Citera
2023-03-26, 18:28
Medlem
PrincessAnnes avatar
Det är ett konstigt system det här att man bokstavligt talat ska dö på sin post och efterträdaren nästan hunnit flytta in på åldersdomshemmet innan det är dags att ta över. Titta bara på Charles som kröns ett halvår före sin 75-årsdag. Hans son lär vara över 60 innan han tar över. Det verkar mycket bättre att göra som i Spanien, Belgien m fl monarkier och abdikera till förmån för den yngre generationen. Både i Norge och Danmark är regenterna skröpliga och tronföljaren får ta över allt mer. Varför inte ta steget fullt ut och abdikera? Då kan ju alla "spares" också få något vettigt att göra.
Citera
2023-03-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Tror det handlar om kungen!! Hur mår han egentligen och varför gjordes det titthålskirugi i hjärtat på honom?
Mycket av slottets vår planering är inställt och kungaparet är just nu på privat resa och Madde är på väg hem i samma veva. Frågan är vad är problemet med vår kung? Något stämmer inte!!
Känner också att det är något som skaver här. Men det är ju inte ovanligt att kungaparet åker på privata semesterresor, det gör de ju flera gånger per år. Ingen flygskam där inte precis...
Citera
2023-03-28, 13:16
Medlem
Ska Madde få del av apanaget nu? Och börja "jobba"? Näää.......?
Citera
2023-03-28, 15:25
Medlem
PrincessAnnes avatar
Problemet är väl att hon kommer att få kritik om hon inte jobbar. När hon bodde i USA var det ingen som hade insyn i vad hon gjorde, men om hon ska bo i Sthlm och aldrig syns på uppdrag kommer hon garanterat att få kritik för det. Om inte annat måste hovet dementera att hon får del av apanaget. Men frågan är varför hon skulle vilja representera nu när hon aldrig trivts i den rollen...?! Om nu USA är för långt borta för att kunna komma hem ofta eller om hon nu inte trivs där av andra orsaker finns det väl europeiska metropoler som ligger mycket närmare Sverige men där hon ändå kan leva ett anonymt liv. Jag tycker att Sverige i allmänhet och Sthlm i synnerhet är ett obegripligt val för Madeleine och Chris. London känns som en mycket naturliga boplats för honom och då kan M resa hem på ett par timmar. Varför ska barnen behöva gå i svensk skola...att ha svenska som modersmål är väl knappast någon konkurrensfördel på den globala marknaden?! Titta bara på Joachim av Danmark vars två yngsta barn växer upp i Frankrike och den numera avlidne holländske prins Frisos barn har växt upp i London. Förr hette det att Sverige var ett tryggt land att växa upp i men så är det knappast längre. Och den svenska skvallerpressen är väl snart i samma klass som den på kontinenten...
Det finns ingenting i deras beslut som verkar logiskt.
Elak som jag är ser jag fram emot Johan T Lindwalls kommande krönikor. Han har ju "sååå många källor vid hovet". Hans senaste artikel i SvenskDam handlar om hur Madeleine kommer att peta Sofia som Victorias förtrogna och bollplank. En sak måste man i alla fall säga om den mannen och det är att hans fantasi saknar gränser. Det kan komma mycket underhållande därifrån när M och C flyttar till Sverige.
Citera
2023-04-18, 09:12
Medlem
Madeleine som festfixare på Gröna Lund. (fiskar intäkter)
För att få gå på den exklusiva festen måste de som är bjudna betala
7 000 kronor till drottning Silvias World Childhood Foundation.

https://www.svenskdam.se/kungligt/sv...-miami/9481149
Citera
2023-04-18, 09:22
Medlem
Madeleines svärmor Eva har varit gift fyra gånger och har tre barn med tre olika män.

Den första maken var Wolfgang Schoeller, 82, en tysk affärsman med bas i München som också fungerat som Indonesiens honorarkonsul i staden. De var gifta en kortare period och fick tillsammans dottern Tatyana.

Kort tid efter det äktenskapet gifte sig Eva O'Neill för andra gången med Hermann Loeb, som hon fick dottern Natascha med. Han var affärsman.

När det äktenskapet tagit slut gifte hon om sig igen - den gången med finansmannen Paul Cesario O'Neill, som hon fick sonen Christopher.

Efter skilsmässan från O'Neill gifte hon sig en fjärde och sista gång med amerikanen James E Stewart i juli 1988.

https://www.expressen.se/noje/kungli...oneills-mamma/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in