2023-03-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Skribenten syftar nog på förundersökningen, där den tjej som var medsittare till MH under ett par veckor har förhörts.
Såg ut som svar på att det var sånt pådrag redan dagen efter försvinnandet
Citera
2023-03-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popupcoffee
Det påverkar uppsåtet och uppsåt är avgörande för att bli dömd för mord. Hon är inte åtalad för vållande/dråp.
planering och motiv spelar också in.
Citera
2023-03-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Giraffen tutar nog i Johanna nu att hon inte kan anklagas för mord då giraffen själv har kommit på hur oskyldig JJ är. Ser verkligen fram emot imorgon och hoppas att stryperskan får riktigt obekväma frågor som också visar vilken psykopat hon är.

Ska också bli spännande att se om Maja fortsätter med sina sovhistorier och om hon ifrågasätts om detta. Hennes advokat verkar ju vara inne på samma linje och tycker att något piano stått lägligt så hon inte kunde höra Toves förtvivlade kamp om livet. I själva verket satt Maja i badrummet och hjälpte sin gode vän att döda Tove. Fan om inte båda dom här får livstid då dom är otroligt grymma.
Ja helt otroligt att dom försökte få till att det inte skulle ha hörts. När det hördes ner och det plingar på dörren. Argumentet blir nästan komiskt
Citera
2023-03-28, 12:42
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Angående det här med intelligens nivå och diagnoser som dyskalkyli och ADD behöver inte betyda att man är " dum "bara pågrund av det. Jag har två barn med diagnos utredningar och i dom har man sagt att barnen är smarta dom är inte osmarta för att dom har dom diagnoserna. Och kan funka precis som vanligt i samhället bara med extra stöd och kämpa lite hårdare när det gäller vissa saker som andra får " gratis" men man kan få mer styrkor när det gäller andra saker som väger upp. Exempelvis är man blind förstärks hörseln. Har man dyslexi blir man en fena på komma ihåg det som berättas för en.

Tack för det , exakt så är det !
Citera
2023-03-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Hon va delaktig i att vänta ut Tove från nattklubben, väl medveten om att Johanna ville skada henne.
Det var t.o.m. prat om att dem tillsammans skulle slå henne.

Att T skulle misshandlas på vägen till J kan vara en efterkonstruktion av JJ för att försöka trycka på att Toves död handlar om en misshandel och inte mord.
Citera
2023-03-28, 12:44
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Jof|83967754]
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Skumt att Tove vill träffa psykopaten och hennes kompis- medhjälpare.
Inte sett nån trolig hypotes om det.
För att reda ut och bli kompisar igen är den som florerar.
Slipper kompisen långt straff gör åklagaren dåligt jobb.

Det närmaste man kan koma där är väl förmodligen från Toves syster M*y.
Även vad A*lbin berättar.

I rätten igår berättatde M*y att hon inte tyckte att det var konstigt att Tove förljde med. Hon var en sådan som ville reda ut bråket.
Och till A*lbin som varnat Tove att följa med, så verkade inte Tove lyssna på det, utan tyckte att det var ok.
Någon av tjejrna berättade (JJ?) att när de väntat ut Tove på Nöjet och frågat om hon ville med hem till JJ, så hade hon sagt ok, men ändå sagt något om "bara det inte blir misshandel" eller liknande. Nu kan man inte lita på tjejrerna alls, men det är väl inte osannolikt att de lurat henne geon sina ursäkter om det som hänt och att Tove på något vis ändå varit lite på sin vakt.

JJu mer jag läser, desto mer tror jag att JJ var målmedveten efter det som hände på Nöjet och att allt var bara en tidsfråga innan det skulle ha hänt, bara rätt förutsättningar gavs.

Att JJ visste att bråket noterats genom hennes prat till vakt/polis, att de syntes vänta på Tove (L*ouise mm), att Tove snackar med A*lbin strax innan de går upp, det tror jag inte är något hinder för en person som J*ohanna.

Hennes har ligger så djupt, och hon kan bara inte bärga sig när hon blir kränkt. Det tar överhanden och hon agaerar precis om när hon känner att hennes "ägodelar", dvs killar som hon har haft en relation med eller t o m bara haft ett ligg med, har minsta lilla med någon känner att göra.

Hon agerar aggressivt, hotfullt och gränslöst.
Som att hon skulle ha någon slags rättighet till andras liv.
Citera
2023-03-28, 12:45
Medlem
Citat:
planering och motiv spelar också in.

Mycket som spelar in, men det är uppsåtet hon vill åt när hon går så hårt på spåret om att hon kvävts. Och uppsåt är avgörande.

Motiv skulle jag inte säga påverkar nämnvärt i förhållande till mord. Motiv brukar vara det allmänheten är mest intresserade av för att man försöker förstå händelsen, men viktläggs inte nämnvärt. Motiv är subjektivt och kan komma ur sjuka tankar från en person. Den enda som vet det riktiga motivet är gärningspersonen och såvida inte den berättar om sitt motiv vet man i stort sett ingenting om motivet. Man kan givetvis spekulera, men det är ganska ointressant egentligen.
Citera
2023-03-28, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Som jag förklarade - vad du anser om vad som står i FUP, har ingenting att göra med vad åklagaren och resten av världen anser. Om du inte hade sådant tunnelseende för dina egna ideer, så hade du känt till åklagarens egna ord om att motivet är oklart. Att de har försökt utreda motivet är självklart och inget som ifrågasatts. Det är det som lett fram till att motivet är oklart, då utredningen inte gett klara besked. Det fattar vilken normalt funtad person som helst. Men lev du i din fantasibubbla.

https://omni.se/aklagaren-om-toves-d...ktigt/a/8JX2Qx

De har inte kommit fram till det specifika motivet som gjorde att J satte händerna runt Ts hals den natten, det är jag såklart enig om. Men i motivbilden ingår ju också vem som har motiv att döda henne, alltså vill se henne död, och där har de inte kommit fram till någon annan än J. Du hävdar att det kan finnas andra än J som har denna önskan. Något sådant har inte förundersökningen kommit fram till. Jag drar slutsatser utefter det jag läser.
Edit. Uppsåt kanske är ett bättre ord än motiv här när jag tänker efter.
Senast redigerad av cyally 2023-03-28 kl. 12:48.
Citera
2023-03-28, 12:46
Medlem
[quote=A.Stalker|83967993]
Citat:

Hon visste till 100 % att det var Johanna som låg bakom branden, hon satt i skogen i ett tält och väntade medans Johanna gick iväg utförde dådet.
Jag syftar på TT. Hon visste inte till 100% om branden var utförd av JJ. Dom misstänkte det dock.
Citera
2023-03-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popupcoffee
Mycket som spelar in, men det är uppsåtet hon vill åt när hon går så hårt på spåret om att hon kvävts. Och uppsåt är avgörande.

Motiv skulle jag inte säga påverkar nämnvärt i förhållande till mord. Motiv brukar vara det allmänheten är mest intresserade av för att man försöker förstå händelsen, men viktläggs inte nämnvärt. Motiv är subjektivt och kan komma ur sjuka tankar från en person. Den enda som vet det riktiga motivet är gärningspersonen och såvida inte den berättar om sitt motiv vet man i stort sett ingenting om motivet. Man kan givetvis spekulera, men det är ganska ointressant egentligen.
bevisen vad hon gjort tidigare för att skada henne och sagt spelar in.
Citera
2023-03-28, 12:52
Medlem
Citat:
bevisen vad hon gjort tidigare för att skada henne och sagt spelar in.

Men snälla nån. Allt i FUP spelar in. Men för att bli dömd för mord, måste man styrka att det fanns uppsåt. Eftersom åtalspunkten är mord, är bristande uppsåt det CS vill åt genom att köra på kräks-spåret.
Citera
2023-03-28, 12:53
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ja helt otroligt att dom försökte få till att det inte skulle ha hörts. När det hördes ner och det plingar på dörren. Argumentet blir nästan komiskt
Men hon hörde när hon fick sms om hamburgaren. Fast hon var visst vaken då en kort stund och klev omkring i den lilla lägenheten utan att se ett lik ligga i hallen. Värsta sovlögnen är nog ändå den då Maja sa att hon somnade i bilen med huvudet i sitt knä den stunden som Johanna tände eld på Tove. Har försökt att lägga i huvudet i knät men känner att det vore den mest obekväma ställning som finns att sova i. Bara att komma på en sån grej och jag skulle önska att dom bad henne visa hur det gick till. Hatar folk som ljuger i vanliga fall och att höra dessa två ger rysningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in