2023-03-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Smart av dom att planera en ledig dag efter gårdagen med fotografier på kroppen, åklagarens bevisning som berättas för hela svenska folket, och de anhörigas berättelser/tårar.
De har alltså 40 timmar på sig av minnesbilder och att reflektera.
De har garanterat snack med sina försvarsadvokater idag iallafall.
Menar du att åhörarna får se fotona i rättssalen eller? Trodde sådant var strängt sekretessbelagt
Citera
2023-03-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Hur man än vrider sig har man röven bak.

Visste Maja att Johanna ville se Tove död-ja!
Visste Maja att Johanna ville skada Tove den aktuella kvällen-ja!
Gjorde Maja något för att förhindra Johanna -nej!
La Maja korten på bordet hos polisen när hon hamnade på häktet-nej!

Maja är medskyldig till planerat mord.
Så bör detta bedömas
Citera
2023-03-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men för att var slug krävs det väl ett lite mer skarpt intellekt?
Som du säger, verkar hon i vissa situationer inte all dum. Och generellt inte så ointelligent som man kan få uppfattningen av P7:an. Hon har ju naturligtvis gått igenom ett IQ- test, så jag ifrågasätter inte det. Men hon är definitivt inte utveckligsstörd. Verkar vara lite mer av ojämn begåvning?

Jag ser dock inte samma typ av duperande i lögnerna som jag kan se hos Johanna, där Johanna strategiskt kan fabulera ihop en situation från ingenstans för att få ihop ett mål.

Jag tror nog på Maja här, utan att riktigt veta varför, mer en magkänsla.

Jag pendlar också väldigt mycket vad gäller Maja.

För mig kan hon vara alltifrån helt oskyldig till mordet, till delaktig på det sätt JJ beskriver det.
Jag tror att Majas hela person har blivit uppfuckad av JJ så hon kan ha känt exakt det som JJ vill, att Tove måste bort.

Men hon kan också ha känt att det inte var ok, och att hon precis som hon beskriver vid bränderna inte vill delta, men samtidigt varken anmäler eller hindrar. Hon kan bidra med att vara typ budbärare, hjälprerda till mindre delar, men samtidgt åskådare ungefär. Blir JJs högra hand.

Maja kanske hörde, förstod vad som stod på, men ingrep inte? Därför frågar ho Johanna vad som hände. Eller så gick hon dit och kollade vad som hände? Och såg, med ingrep inte? Eller så ingrep hon.

Inte går hennes historia ihop och det kan bero på att hon både skyddar JJ, men också sig själv.

Jag önskar att Maja får berätta sin historia med JJ och åhörare i annat rum, därför att jag misstänker att det inte bara är av rädsla som Maja vill ha avskildhet. Jag tror att det som hon vet kan sitta långt inne, är kanske skamfyllt och svårt att bära. Om hon får chansen, kanske hon kan öppna upp lite mer?

Hon har gjort mycket dumt genom att vara JJs hantlangare och åt helvete gick allt till slut. Men jag tror faktiskt inte att "ondskan" kommer från henne sälv, utan att hon har äntligen trott sig vara sedd för den hon är (helt felaktigt, typisk en narcissist att få dig att känna dig speciell, men i själva verket är du bara ett redskap för h*ens ego).

Maja har på ett vis blommat upp, på ett annat tappat sin moraliska kompass helt.

Tänker på någon kompis som berättar om att kompisgängert splittades, från att ha varit flera till att en efter en (Tova var en av dom) falla av som vän med gänget. Det blev osämja dem emellan också.

De träffades någon gång och började prata om det här, och varför de blivit ovänner. De kom på att det var Johanna som fått dom att bli ovänner med varandra. Så klokt och insiktsfullt av så unga människor.

Och det är så en naricissist arbetar.
Hon har haft chans berätta så många månader. Hon har tyvärr inte nog samvete mot tt och hennes familj att berätta tyvärr för hon ser till sig själv först. Det går även före vänskapen till jj. Jag tror att JJ sista förhör är så nära sanningen vi kommer. MH drar inte ihop lika invecklade lögner det håller jag med om. Det kan ju också bli till en fördel på ett sätt. Hon har lyckats komma undan med ett bättre utgångsläge nu än vad JJ gjort. Jag tror hon är smart när det gäller vissa saker mindre när det gäller andra. Det hon berättade om JJ i sista förhören tyder inte på rädsla. Bara vilja rädda sig själv. Så nog kan hon reda sig själv.
Citera
2023-03-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cactuslime
Angående advokatens framlägga om aspiration. Även om Tove dött av aspiration så är ju JJ orsaken till det. Har hon fällt Tove så hon slår i huvudet så hårt att hon får hjärnskakning och kräks så är hon ju fortfarande vållande. Tar man dessutom stryptag i det läget istället för att kontakta vården så är man ju helt likgiltig för utgången. Jag förstår inte hur det skulle kunna spela någon roll i sammanhanget. Då skulle man lika gärna kunna slänga nån i sjön och säga vaddå, jag har inte dränkt nån, hen andades in vatten själv.
ja precis det är bara halmstrån. JJ sitter så länge svenska lagar tillåter henne sitta. Tyvärr är det inte nog länge ändå.
Citera
2023-03-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cactuslime
Angående advokatens framlägga om aspiration. Även om Tove dött av aspiration så är ju JJ orsaken till det. Har hon fällt Tove så hon slår i huvudet så hårt att hon får hjärnskakning och kräks så är hon ju fortfarande vållande. Tar man dessutom stryptag i det läget istället för att kontakta vården så är man ju helt likgiltig för utgången. Jag förstår inte hur det skulle kunna spela någon roll i sammanhanget. Då skulle man lika gärna kunna slänga nån i sjön och säga vaddå, jag har inte dränkt nån, hen andades in vatten själv.

När JJ mördade TT ströps blodflödet i blodkärlen till de vitala organen genom att JJ satt på mordoffrets bröstkorg och höll ett dödade strypgrepp runt mordoffrets hals där mördaren med sina bara händer och tummar ströp blodflödena i blodkärlen som leder till de vitala organen.

TT kunde inte andas eller hosta eftersom hon hade en tung kvinna ovanpå sig.

TTs lungor och diafragma komprimerades, revben bröts osv- med 70+ kg på din bröstkorg och någon som stryper dig hårt är det omöjligt att syresätta sig= dödsorsaken

(Att det fanns kräks i TTs matstrupe är fullt normalt när man blir mördad på det sättet som JJ mördade TT på.) (Eftersom mördaren satt på mordoffret vad det omöjligt att andas och att hosta upp kräket efter mördaren blockerade såväl lufttillförsel och blodtillförseln hos mordoffret med sin tunga kroppsvikt och med handen/händerna som hon ströp ihjäl mordoffret med).
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 2023-03-28 kl. 12:11.
Citera
2023-03-28, 12:08
Medlem
[quote=notknapparen|83961363]Usch, jag får nästan svårt att andas av att höra det.
Tycker att jag hört det här tidigare, men det kanske var från någon annan i tråden? Liknande iaf?

Hursom, skönt att det gick bra!

Rättsläkaren skrev, att JJ suttit på buken och delvis på bröstkorgen, och att det kan ha bidragit till att Tove dog, men att strypningen var strypning:

—-

Möjligen kan jag skrivit o berättat det tidigare i tråden, kommer inte ihåg.
Det jag upplevde då, med sån svår dödsångest gör att jag kan förstå hur fruktansvärt det måste ha varit för Tove…
Vilken hemsk dödsångest hon måste ha haft…
Den pressen o trycket av att nån sitter på ens bröstkorg, buk, trycker ihop lungorna o diafragma så det är omöjligt att dra ett andetag.
Greppet om halsen stänger av blodflödet till hjärnan samtidigt

Såå obehagligt att tänka på hur Tove fick kämpa, därför sparkade hon vilt omkring sig( enligt ljudet som grannarna hörde)

Tankarna går till Toves anhöriga…❤️
Citera
2023-03-28, 12:10
Medlem
Citat:
Hur man än vrider sig har man röven bak.

Visste Maja att Johanna ville se Tove död-ja!
Visste Maja att Johanna ville skada Tove den aktuella kvällen-ja!
Gjorde Maja något för att förhindra Johanna -nej!
La Maja korten på bordet hos polisen när hon hamnade på häktet-nej!

Maja är medskyldig till planerat mord.

MH är skyldig till skyddande av brottslig.
Citera
2023-03-28, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
MH är skyldig till skyddande av brottslig.
Hon va delaktig i att vänta ut Tove från nattklubben, väl medveten om att Johanna ville skada henne.
Det var t.o.m. prat om att dem tillsammans skulle slå henne.
Citera
2023-03-28, 12:15
Medlem
Jofs avatar
[quote=VilloVet9|83967684]
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Usch, jag får nästan svårt att andas av att höra det.
Tycker att jag hört det här tidigare, men det kanske var från någon annan i tråden? Liknande iaf?

Hursom, skönt att det gick bra!

Rättsläkaren skrev, att JJ suttit på buken och delvis på bröstkorgen, och att det kan ha bidragit till att Tove dog, men att strypningen var strypning:

—-

Möjligen kan jag skrivit o berättat det tidigare i tråden, kommer inte ihåg.
Det jag upplevde då, med sån svår dödsångest gör att jag kan förstå hur fruktansvärt det måste ha varit för Tove…
Vilken hemsk dödsångest hon måste ha haft…
Den pressen o trycket av att nån sitter på ens bröstkorg, buk, trycker ihop lungorna o diafragma så det är omöjligt att dra ett andetag.
Greppet om halsen stänger av blodflödet till hjärnan samtidigt

Såå obehagligt att tänka på hur Tove fick kämpa, därför sparkade hon vilt omkring sig( enligt ljudet som grannarna hörde)

Tankarna går till Toves anhöriga…❤️
Skumt att Tove vill träffa psykopaten och hennes kompis- medhjälpare.
Inte sett nån trolig hypotes om det.
För att reda ut och bli kompisar igen är den som florerar.
Slipper kompisen långt straff gör åklagaren dåligt jobb.
Citera
2023-03-28, 12:16
Medlem
Angående det här med intelligens nivå och diagnoser som dyskalkyli och ADD behöver inte betyda att man är " dum "bara pågrund av det. Jag har två barn med diagnos utredningar och i dom har man sagt att barnen är smarta dom är inte osmarta för att dom har dom diagnoserna. Och kan funka precis som vanligt i samhället bara med extra stöd och kämpa lite hårdare när det gäller vissa saker som andra får " gratis" men man kan få mer styrkor när det gäller andra saker som väger upp. Exempelvis är man blind förstärks hörseln. Har man dyslexi blir man en fena på komma ihåg det som berättas för en.
Citera
2023-03-28, 12:16
Medlem
Citat:
Hon va delaktig i att vänta ut Tove från nattklubben, väl medveten om att Johanna ville skada henne.
Det var t.o.m. prat om att dem tillsammans skulle slå henne.

Medhjälp till misshandel?
Citera
2023-03-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Medhjälp till misshandel?
Hon visste med säkerhet att Johanna ville döda Tove och att hon misslyckats tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in