Ja, hela hennes agerande efter mordet känns väldigt otäckt.
Kalkylerande och låååångt ifrån panikreaktion.
Killen i bilen sa väl också om jag inte minns fel, att de bara var ytligt bekanta (inte bästa vän som hon sa till grannen).
En annan sak som Maja berättade i förhör är ju det mycket, mycket otäcka sättet hon beskriver att Johanna har
A153/1275
"F: Nej. Du säger att du upplever Johanna som lättad och trött. Vad är det som, vad är det som
gör att du får den uppfattningen?
M: Ja hon hoppar, ja går in i bilen och sätter på musik och så där och diggar med lite. Eh, ja. "
//
"F: Nej. Dagen efter sen när ni träffas.
M: Mmm.
F: Hur upplever du henne då?
M: Eh, när jag kliver in i bilen så först frågar hon så här hur jag mår och jag säger så där. Eh,
jag frågar hur hon mår och hon, och hon liksom ja men säger högt och ljudligt att hon är
jättelättad och att hon mår bättre än på länge och alltså jag har nästan aldrig sett någon så, vad
säger man? Euforisk. Eh…
F: Euforisk?
M: Ja precis. Eh, och ja hon tyckte livet var på topp.
F: När du använder det ordet euforisk, förklara hur du tänker kring det ordet bara så att det
blir tydligt.
M: Eh, ja men sprudlande och hög på livet.
F: Mmm. Okej.
M: Mmm."
Det är ju helt sjukt.
Vem som helst skulle må otroligt dåligt av allt.
När det gäller våld i nära relation, är det inte ovanligt att mordet kan föregås av ett extremt dåligt mående hos förrövaren. Ångest av förlorad kontroll, inte ovanligt att man söker hjälp för såsom Billy (mordet på Tova) sömnvårigheter, hjärtklappning och allmänt dåligt mående.
Men efter mordet kan det innfinna sig et lugn, precis som med Billy. Han fann sig väl tillrätta i häktet, verkade opåverkade av situtaionen (häktad, misstänkt för mord) och sov gott om natten.
Det här måste handla mer om en slags personlighet (störning), mer än om vilken typ av relation det handlar om tänker jag nu.
Johanna upplevde kanske att Tove satte hennes upphöjda roll ur spel, genom att kränka henne. Och precis som många förrövare som mördat i nära relation (finns mycket forsknng på detta), har mordet föregåtts av mörka mordiska tankar under en längre tid innan mordet.
Mordet kommer inte som blixten från en klar himmel, även om det kan verka så.
Den gemensamma nämnaren måste handla om narcissistiska(psykopatiska) personlighetsstörningar tänker jag nu i både våld i nära relation och vad gäller liknande konflikter med vänner(ovänner).
Ångesten släpper (över att äntligen fått totla kontroll över Tove) och Johanna känner sig lyckligare än på länge.
Usch.