2023-03-28, 12:25
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Medhjälp till misshandel?

Mord, medhjälp till mord med likgiltighetsuppsåt. Även om det är ovanligt, så kan en misshandel spåra ur och leda till död. Detta borde hon vara medveten om. Uppenbarligen var hon likgiltig inför detta perspektiv och tänkte sig kunna delta i akten, samt agerade också aktivt "spanare" inne på nöjet för att
sätta upp hela arrangemanget med att man skulle "tala ut" och "få ett slut" på fejden mellan JJ och TT, vilket i själva verket handlade om att locka TT avsides för att kunna misshandla henne ("slå på henne").
Citera
2023-03-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Man kan ju hoppa att de förstått att loppet är kört, och nu kommer att lägga fram allt. Har vi strafflindring i Sverige, om man kör med raka rör?

/AI

Om de skall in på förhör i dag handlar det inte om TT-målet. Fallet avslutas polisiärt när FUP är klar. Har man något att säga därefter får man tillfälle till det under rättegången.
Citera
2023-03-28, 12:27
Medlem
ziggarillens avatar
Giraffen tutar nog i Johanna nu att hon inte kan anklagas för mord då giraffen själv har kommit på hur oskyldig JJ är. Ser verkligen fram emot imorgon och hoppas att stryperskan får riktigt obekväma frågor som också visar vilken psykopat hon är.

Ska också bli spännande att se om Maja fortsätter med sina sovhistorier och om hon ifrågasätts om detta. Hennes advokat verkar ju vara inne på samma linje och tycker att något piano stått lägligt så hon inte kunde höra Toves förtvivlade kamp om livet. I själva verket satt Maja i badrummet och hjälpte sin gode vän att döda Tove. Fan om inte båda dom här får livstid då dom är otroligt grymma.
Citera
2023-03-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cactuslime
Angående advokatens framlägga om aspiration. Även om Tove dött av aspiration så är ju JJ orsaken till det. Har hon fällt Tove så hon slår i huvudet så hårt att hon får hjärnskakning och kräks så är hon ju fortfarande vållande. Tar man dessutom stryptag i det läget istället för att kontakta vården så är man ju helt likgiltig för utgången. Jag förstår inte hur det skulle kunna spela någon roll i sammanhanget. Då skulle man lika gärna kunna slänga nån i sjön och säga vaddå, jag har inte dränkt nån, hen andades in vatten själv.

Det påverkar uppsåtet och uppsåt är avgörande för att bli dömd för mord. Hon är inte åtalad för vållande/dråp.
Citera
2023-03-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Hon kan väl inte ha haft medsittare från dag 1 som dessutom har förhörts dag 1 ?

Nej inte dag 1. Tror hennes medsittare förhördes 28 december.
Citera
2023-03-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, hela hennes agerande efter mordet känns väldigt otäckt.

Kalkylerande och låååångt ifrån panikreaktion.

Killen i bilen sa väl också om jag inte minns fel, att de bara var ytligt bekanta (inte bästa vän som hon sa till grannen).

En annan sak som Maja berättade i förhör är ju det mycket, mycket otäcka sättet hon beskriver att Johanna har

A153/1275
"F: Nej. Du säger att du upplever Johanna som lättad och trött. Vad är det som, vad är det som
gör att du får den uppfattningen?
M: Ja hon hoppar, ja går in i bilen och sätter på musik och så där och diggar med lite. Eh, ja.
"
//
"F: Nej. Dagen efter sen när ni träffas.
M: Mmm.
F: Hur upplever du henne då?
M: Eh, när jag kliver in i bilen så först frågar hon så här hur jag mår och jag säger så där. Eh,
jag frågar hur hon mår och hon, och hon liksom ja men säger högt och ljudligt att hon är
jättelättad och att hon mår bättre än på länge och alltså jag har nästan aldrig sett någon så, vad
säger man? Euforisk. Eh…
F: Euforisk?
M: Ja precis. Eh, och ja hon tyckte livet var på topp.
F: När du använder det ordet euforisk, förklara hur du tänker kring det ordet bara så att det
blir tydligt.
M: Eh, ja men sprudlande och hög på livet.
F: Mmm. Okej.
M: Mmm.
"
Det är ju helt sjukt.
Vem som helst skulle må otroligt dåligt av allt.

När det gäller våld i nära relation, är det inte ovanligt att mordet kan föregås av ett extremt dåligt mående hos förrövaren. Ångest av förlorad kontroll, inte ovanligt att man söker hjälp för såsom Billy (mordet på Tova) sömnvårigheter, hjärtklappning och allmänt dåligt mående.
Men efter mordet kan det innfinna sig et lugn, precis som med Billy. Han fann sig väl tillrätta i häktet, verkade opåverkade av situtaionen (häktad, misstänkt för mord) och sov gott om natten.

Det här måste handla mer om en slags personlighet (störning), mer än om vilken typ av relation det handlar om tänker jag nu.

Johanna upplevde kanske att Tove satte hennes upphöjda roll ur spel, genom att kränka henne. Och precis som många förrövare som mördat i nära relation (finns mycket forsknng på detta), har mordet föregåtts av mörka mordiska tankar under en längre tid innan mordet.

Mordet kommer inte som blixten från en klar himmel, även om det kan verka så.

Den gemensamma nämnaren måste handla om narcissistiska(psykopatiska) personlighetsstörningar tänker jag nu i både våld i nära relation och vad gäller liknande konflikter med vänner(ovänner).

Ångesten släpper (över att äntligen fått totla kontroll över Tove) och Johanna känner sig lyckligare än på länge.

Usch.

Intressant Ja man undrar om J ångrar sig nu eller om hon tycker det är värt åren i fängelse för att se Tove död?
All den energin JJ la på hatiska tankar och att skapa konflikter hade hon ju kunnat använda till något konstruktivt istället. Om vuxenvärlden tidigare blivit medveten om hennes beteende och kunnat nå hennes känsloliv kanske det inte behövt sluta med mord i alla fall. Dock har ju narcissistiska människor nästan alltid svårigheter av olika grad i relationer..(DN har haft en artikel om det tidigare).
Citera
2023-03-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Hon kan väl inte ha haft medsittare från dag 1 som dessutom har förhörts dag 1 ?
Skribenten syftar nog på förundersökningen, där den tjej som var medsittare till MH under ett par veckor har förhörts.
Citera
2023-03-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
MH är skyldig till skyddande av brottslig.
Nej, MH är mer skyldig än så ska du se. Sist jag tittade så har hon erkänt att hon flyttat kroppen bland annat. Sen skulle det förmodligen inte förvåna någon annan än dig om hon döms till att ha varit delaktig i själva mordet också. Även om du inte vill något hellre än att enbart JJ ska bli dömd för precis ALLT i det här fallet, ty hon som är så ond.
Citera
2023-03-28, 12:33
Medlem
[quote=FMR|83967927]
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag tror hennes självskadebeteende i samband med alkohol bidrog tyvärr. Inte rädd om sig själv 😞 Naiv också eftersom doms bråk "löst sig" tidigare och en hat kärlek mor JJ. Hade hon vetat att branden utanför hennes dörr var till 100% JJ kanske hon tagit ett annat beslut. Jag tror hon sa det utanför nöjet , bara det inte blir slagsmål och dom lovade nej det blir det inte lugnande och smickrande. Rakt i fällan bara 😕 TT har haft turen tidigare att tt:s syster sett efter henne samt pojkvännen. Men denna kvällen var hon tyvärr ensam. Ser det som ett obehagligt tecken att dom såg det där rådjuret på natten. Hojja.

Hon visste till 100 % att det var Johanna som låg bakom branden, hon satt i skogen i ett tält och väntade medans Johanna gick iväg utförde dådet.
Citera
2023-03-28, 12:34
Medlem
Jag misstänker att MH har blivit gaslightad av JJ , så att hon blir väldigt osäker på vad som faktiskt hänt och sin egna verklighetsuppfattning.
JJ har knullat hennes hjärna , upphöjt henne ibland och säkert nedvärderat henne så mycket att hon tvivlar på sig själv så mycket att hon tror hon är galen och utvecklingsstörd .( Liksom Stefan Ds fru Hanna , hade han sagt till henne att hjälpa han gömma LW så tror jag att hon hade gjort det . )
Hon har sagt att när hon var hemmasittare var hon mycket i sina egna tankar . Hon kan ha varit med , men tyckt det varit så hemskt och så overkligt att hon har helt gått in i sig själv . Men att ta kommandon och fysiskt hålla eller bära .

Men om det var en olyckshändelse ( har MH sagt något om vad hon tror om det ? )
Så borde båda ha mått skit efteråt och varit helt förstörda . De borde oxå ha haft panik på att bli oskyldigt dömda . Och borde direkt ha berättat precis allt hur det gått till för att förklara ,rentvå och för TTs anhörigas skull .
Citera
2023-03-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det borde inte påverka åt endera håll att blanda dessa faktiskt. Käkade oxå stetralin för väldigt många år sedan och fick uppfattningen att dom inte kan påverka varandra

Jag upplevde tvärtom, när jag käka sertralin fick jag nästan alltid konstiga fyllor, ökad impulsivitet och stora minnesluckor
Citera
2023-03-28, 12:35
Medlem
[quote=A.Stalker|83967993]
Citat:
Ursprungligen postat av FMR

Hon visste till 100 % att det var Johanna som låg bakom branden, hon satt i skogen i ett tält och väntade medans Johanna gick iväg utförde dådet.
jag pratar om tt. Dom misstänkte ju JJ men dom visste det ju inte till 100% tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in