2023-03-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Ok. Förstår, delvis.
Men videoupptagning från mord är väl inte så vanligt, om det då inte skett under övervakningskameror.
Isåfall kan det ju aldrig dömas till mord om det skett i ett hem?
Och vittnen ser man väl till undvika o ha om man vill ”mörda någon diskret”

Syftade på mord som sker på öppen gata.

Och jo, det är vanligt att folk döms för mord i hemmet. Men den tekniska bevisningen kan då vara tydligare också. Dessutom är ju de flesta mord inte planerade utan de är oöverlagda. In the heat of the moment så att säga.
Citera
2023-03-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du har missförstått poängen här. Det handlar inte om vad som faktiskt hänt eller vad JJ påstår. Det handlar om vad som kan ha hänt, och om MH's möjligheter att bli friad på alternativa gärningsmän som inte kan uteslutas.

Att JJ inte anklagar grannsonen är inget bevis för hans oskuld.
För allt i världen kanske han var med och mördade Tove när pappan trodde att de var på McDonalds, och så åkte de till McDonalds så fort de dödat Tove. Osannolikt. Ja visst. Låter helt osannolikt. Men kan det uteslutas bortom allt rimligt tvivel?

Jag förstår vad du menar, men tycker bara att det inte stämmer med JJs kataktär i övrigt, om hon försöker dra andra med sig i fallet (MH), varför skulle hon då skydda grannen? Vilket motiv skulle finnas till det?

Citat:

Tack för det! Men jag var av uppfattningen att det också fanns skador på underarmar/handleder. Var det inte så? Ovan nämns bara hals, armbågar och rygg. Kommentaren gäller den "sammanlagda skadebilden" och skador på huvudet omnämns som referens för medvetandepåverkan, men listas inte i uppräkningen av de skador som kan vara förenliga med en ensam gärningsperson. Då uppstår frågan vilka fler skador som inte anges i den uppräkningen, och om det beror på att de skadorna INTE är förenliga med en ensam gärningsperson.

Det verkar inte finnas fler skador på armarna förutom brännskador som uppkommit efter döden. (Har du läst FUP?) I paragrafen innan det jag citerade finns rättsläkarens förklaring till huvudskadan och hur den kan ha uppkommit. JJs förklaring till vad hon gjorde när hon ströp TT tycker rättsläkaren stämmer. Du får läsa själv, orkar inte skriva av allt. S. 100.
Citera
2023-03-27, 23:36
Medlem
Jääävligt långsökt men KAN det vara så att JJ tagit MHs mobil de aktuella tidpunkterna för när den rört sig? Typ för att kolla om någon skrivit något/hört av sig kring Tove eller om MH skvallrat?

Långsökt jag vet, bara spekulerar.
Citera
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Men var skulle Toves kropp varit om Maja inte ser den i lägenhteten på väg till toaletten? Så stor var ju inte lägenheten, M måste ha passerat den. Var skulle Johanna ha flyttat den under tiden innan transporten? Förstår det som att den ligger kvar på toaletten till dess de båda bär ut den till bilen, eller har jag missat något här??
Märkligt att det inte har gjorts någon rekonstruktion på platsen. Jag tror att MH är medskyldig men får tre personer verkligen plats i badrummet? Tycker att badrummet måste vara relativt litet med tanke på att det är en 1:a
Citera
Medlem
Citat:
Det är du som borde sluta ta det en åtalad mördare säger för sanning, bara för att du vill att det skall vara så.

Detta handlar inte om att gripa efter halmstrån. Detta handlar om att se till att alla möjliga flyktvägar för MH är stängda. Och det verkar de inte riktigt vara. Allt för många verkar ha fokuserat allt för mycket enbart på dessa två tjejer, och blundat för de alternativa möjligheterna. De som försvararna kommer att ta till när DE griper efter halmstrån. Halmstrån som kanske kan väcka tvivel. Och är tvivel väckt, då faller inte fällande dom.

Om du tror dig veta allt, då är du den enda som fantiserar.

Jag har otroligt svårt att tro att försvararna kommer att ta till teorin om en tredje, okänd gärningsmän. De vet att den teorin är för svag och inte håller tidsmässigt med vare sig MH:s eller JJ:s version och att försvaret endast skulle tappa i trovärdighet om de skulle åberopa en sådan teori. Det är för mycket som talar emot den helt enkelt.
Citera
2023-03-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Maja måste ha varit med! Varför erkänner annars JJ? (kanske för hon är säker på att Maja redan berättat att det var JJ som gjorde det, men då åter igen har Maja i så fall varit med. Kan inte få det till något annat pga just den detaljen.

JJ kan ju ha berättat att hon gjorde det.
Citera
2023-03-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Jääävligt långsökt men KAN det vara så att JJ tagit MHs mobil de aktuella tidpunkterna för när den rört sig? Typ för att kolla om någon skrivit något/hört av sig kring Tove eller om MH skvallrat?

Inte alls långsökt. Det är ju precis detta advokaten hävdar såklart, att någon annan flyttat den.
Citera
2023-03-27, 23:38
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama

När exakt menar du? Dagen efter?
Citera
2023-03-27, 23:40
Avstängd
Citat:
Det är du som borde sluta ta det en åtalad mördare säger för sanning, bara för att du vill att det skall vara så.

Detta handlar inte om att gripa efter halmstrån. Detta handlar om att se till att alla möjliga flyktvägar för MH är stängda. Och det verkar de inte riktigt vara. Allt för många verkar ha fokuserat allt för mycket enbart på dessa två tjejer, och blundat för de alternativa möjligheterna. De som försvararna kommer att ta till när DE griper efter halmstrån. Halmstrån som kanske kan väcka tvivel. Och är tvivel väckt, då faller inte fällande dom.

Om du tror dig veta allt, då är du den enda som fantiserar.

Jaja, sätt du rimliga tvivel i Flashbacktråden (trots att du inte riktigt hänger med) så ägnar vi andra åt det som är rimligt icketvivel istället.

Börja med att förklara vad han gjorde i Johannas lägenhet när Johanna inte ens visste vad hennes hjälpsamma granne hette?
Varför har inte Maja sagt något en 4:e aktör i lägenheten?
Är det för att han rakt av är en MENA och dem från MENA är mycket mera mördare för att de är MENA män och MENA män har massa bollar i luften och grannen är MENA mafiosokung i VOLVORAGGARVETLANDA och stämplade mord på Tove och hennes familj för att de hade mage att avvika från normen och bli antagna till högskola i Linköping?

Berätta nu, berätta om grannens motiv, om sanningen nu äntligen ska fram!
Citera
2023-03-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Kanske branden av huset som skulle renoveras/ byggas ut-om.

Förmodligen är försäkringsbolaget sugna på att få igen utbetalda pengar (om det nu var försäkrat)

De ansågs väl som 'misstänkt' försäkringsbedrägeri om jag minns rätt. Men jag vet inte om det gick att bevisa.
Citera
2023-03-27, 23:41
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Har vittnet/grannen uttalat sig nydligen om att han inte minns?

Det finns flera grannar.

Jag tänkte med på grannen sidan om.

Inte han som bor undertill (donken grannen)

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-03-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Ja. Blev aningen konfunderad av det också.

Jag menar jailbreaka (komma in i telefonen). MHs telefon undrar jag f.ö. om de verkligen lyckades jailbreaka. Där verkar det som de endast hänvisar till "positionering" men aldrig till "positionering med GPS" som de gör med JJs telefon på flera ställen. Inga koordinater alls presenteras för MHs telefon. Nu skall jag ödmjukt erkänna att iPhone är inte mitt område även om jag varit med och jailbreakat några ggr.

Läste i en artikel på SVT att de i region öst tömmer 400 ”nallar” i veckan.

https://svt.se/nyheter/lokalt/ost/it-forensikern-en-telefon-ar-mer-komplicerad-an-en-dator

Och där nämns också utmaningen med att ta sig in i mobilerna. Att det blir mer och mer komplicerat.

Men i det här fallet så hade polisen koderna har man förstått så då ska det varit öppet mål.

Har inte kikat så mycket på MH:s mobil än. Tänkte vila på stället tills åklagaren och försvaradvokaterna haft sin baluns i rätten och hur de tolkar stegen från Hälsoappen osv så har man nåt att utgå från sen.

Men jag antar de menar samma där med positioneringar. Även om viktiga platser nödvändigtvis inte behöver vara baserat på GPS utan även mobilmaster, Wi-Fi och annat så har GPS snudd på blivit synonymt med koordinater.

Visar det sig att utredarna ”misslyckats” att ta fram koordinaterna i tid så vete tusan om man inte skulle åka till nåt ålderdomshem (eller vad det heter nuförtiden) i Småland och lära någon dam där hur man ”jailbreakar” lite och installerar typ gratisprogrammen Acquire och iLEAPP bara för att göra ett statement.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in