2023-03-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Säker källa?
Tillåt mig tvivla.
Förundersökningen är klar och åtal inlämnat.
Har dom något mer att säga så blir det under huvudförhandlingen på onsdag när de är schemalagda att förhöras.

Är det ens möjligt för dem att göra det?
Citera
2023-03-27, 23:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det sista där Maja säger att A*lbin kört hem henne, är observant av dig!

Ja, varför säga det om hon ljuger, när Maja vet att Tove hade cyklen med sig.

Jag blir inte klok på Maja, hennes delaktighet eller inte. För jag går inte med på det hon säger heller, att Tove var "iskall" och det var så hon förstod att hon var död.

I en version där Maja inte har deltagit, men hört oljud, anat att det inte stod rätt till, men inte agerat; skulle JJ vairt ensam om mordet och Maja frågat just denna fråga: Var är Tove? Och JJ ljuger.

Mänsklig försöker JJ vara ofta, men den äkta varan saknas. Därför blir det konstiga vändningar ibland, där hon väver in sådant som ska verka mänskligt, men det blir påklistrat.
Det här med att hon säger "iskall" tror jag inte man behöver fästa sig vid för oavsett hon var med eller ej så kan inte kroppen ha hunnit bli iskall. Inte då. Möjligen var det hon själv som blev kall inuti av att få se en kropp, inlindad i ett lakan?
Citera
2023-03-27, 23:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Snarare visar skadorna att de är förenliga med ett sådant händelseförlopp, men jag tror inte det står att skadorna "talar starkt" för att de uppstått på det viset. Och "talar starkt för" är nog den grad som är mest förenlig med att något är bevisat/visat.

Som du säger, att de är förenliga med ett sådant händelseförlopp, betyder bara att det kan ha gått till så. Det kan finnas andra möjliga händelseförlopp också.

Och det är ju lite det jag är inne på vad gäller vem som hjälpte JJ, om det nu överhuvudtaget var någon alls, att det kanske kan finnas alternativa förklaringar, och det är den tveksamheten som kan fria MH.

Och nu visar det sig då (för mig eftersom jag inte hängt med riktigt här måste jag medge) att det även är så att de "bevis" som talade emot MH, bara är en möjlig förklaringsmodell. Och en möjlig förklaringsmodell är väldigt långt ifrån tillräckligt för en fällande dom.

Hmm, jag börjar plötsligt luta lite åt GWs prognos för MH, om bara hennes advokat sköter det där snyggt.
Citera
2023-03-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Tror det blir svårt faktiskt att få det här "utom rimligt tvivel" faktiskt, har sagt de hela tiden... det kan vara som JJ säger

Jag kände också det när jag läste att Clea sa luftvägarna och inte lungorna...har hon ändrat den biten idag?
Citera
2023-03-27, 23:24
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Je en liten cykeltur blev det nog om man ska försöka tolka hur Apples algoritm med sluten källkod funkar.

När de är på McDonald’s så blir ST1 macken som ligger precis bredvid sparad som en ”viktig plats”. Och precis på samma sätt så blir den där rekondfirman, som är skriven i grannens lgh några meter från JJ, då också tolkad av algoritmen på samma sätt.

Kikar man i sina egna ”viktiga platser” i en iPhones inställningar så kan det dyka upp många ställen man inte har besökt med kanske passerat på stan. Oviktiga platser helt enkelt.

Okay, det var enbart en tanke som dök upp i min skalle.
Jag gillar inte slumpen...

Vi får väl se om några dagar i rätten om det dyker upp något intressant.
Tack för ditt svar på min teori
Citera
2023-03-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Det kan bli otroligt mycket tydligare. Till exempel vittnen, videoupptagningar mm. Alla vet vi ju att JJ velat se TT död. Men mördade hon henne och kan det bevisas? Inte lika säkert. Även om jag, till skillnad från GW, tror att JJ döms.

Ok. Förstår, delvis.
Men videoupptagning från mord är väl inte så vanligt, om det då inte skett under övervakningskameror.
Isåfall kan det ju aldrig dömas till mord om det skett i ett hem?
Och vittnen ser man väl till undvika o ha om man vill ”mörda någon diskret”
Citera
2023-03-27, 23:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
De har handlats hos en mjölkbonde tidigare under dagen, snälla vi utesluter samtliga teorier om grannen nu.
Johanna har ju t.o.m. i sitt erkännande sagt att det plingade på under tiden och efter dunsarna, grip inte mer efter halmstrån.

Det var någon annan hejacklacksmedlem till Johanna som försökte skylla på grannen också och det ganska länge här i tråden, sen kom erkännandet och då blev Volvoraggaren tyst, nu inträder du så jag säger stopp, sluta fantisera.

Det är du som borde sluta ta det en åtalad mördare säger för sanning, bara för att du vill att det skall vara så.

Detta handlar inte om att gripa efter halmstrån. Detta handlar om att se till att alla möjliga flyktvägar för MH är stängda. Och det verkar de inte riktigt vara. Allt för många verkar ha fokuserat allt för mycket enbart på dessa två tjejer, och blundat för de alternativa möjligheterna. De som försvararna kommer att ta till när DE griper efter halmstrån. Halmstrån som kanske kan väcka tvivel. Och är tvivel väckt, då faller inte fällande dom.

Om du tror dig veta allt, då är du den enda som fantiserar.
Citera
2023-03-27, 23:29
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Vilket annat ärende skulle kunna bli aktuellt i ett fall som detta?
Kanske branden av huset som skulle renoveras/ byggas ut-om.

Förmodligen är försäkringsbolaget sugna på att få igen utbetalda pengar (om det nu var försäkrat)
Citera
2023-03-27, 23:30
Medlem
Maja måste ha varit med! Varför erkänner annars JJ? (kanske för hon är säker på att Maja redan berättat att det var JJ som gjorde det, men då åter igen har Maja i så fall varit med. Kan inte få det till något annat pga just den detaljen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Ok. Förstår, delvis.
Men videoupptagning från mord är väl inte så vanligt, om det då inte skett under övervakningskameror.
Isåfall kan det ju aldrig dömas till mord om det skett i ett hem?
Och vittnen ser man väl till undvika o ha om man vill ”mörda någon diskret”

Och om hon ”endast” velat misshandla Tove o sedan låta henne gå hem.
Hur skulle hon kommit undan det ?
För hennes plan verkar inte varit att misshandla Tove för att hon sedan skulle gå hem och sova och ringa polisen dagen efter o anmäla JJ för misshandel. Hur skulle det det ut i JJ:s värld tro
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Som du säger, att de är förenliga med ett sådant händelseförlopp, betyder bara att det kan ha gått till så. Det kan finnas andra möjliga händelseförlopp också.

Och det är ju lite det jag är inne på vad gäller vem som hjälpte JJ, om det nu överhuvudtaget var någon alls, att det kanske kan finnas alternativa förklaringar, och det är den tveksamheten som kan fria MH.

Och nu visar det sig då (för mig eftersom jag inte hängt med riktigt här måste jag medge) att det även är så att de "bevis" som talade emot MH, bara är en möjlig förklaringsmodell. Och en möjlig förklaringsmodell är väldigt långt ifrån tillräckligt för en fällande dom.

Hmm, jag börjar plötsligt luta lite åt GWs prognos för MH, om bara hennes advokat sköter det där snyggt.

Ja precis. MH:s skuld är tuffare bevisa. Jag har tidigare varit inne på att åklagaren kommer gå på att det är en story som är så tunn att det är uppenbart att den är ihopdiktat. Du kan läsa min sammanfattning av MH:s story här och varför det nästan blir komiskt hur MH faller i sömn till och från vid mycket lägliga tillfällen.

Dessutom har det ju visat sig att mycket av det MH, i vart fall initialt, har berättat stämmer väl överens med den version som JJ sa att de gemensamt hade kommit överens om att dra. Det talar mot hennes trovärdighet. Dock kanske inte tillräckligt för en fällande dom.

Sedan har jag sett att du nämner en möjlig tredje gärningsman (eller ja, en annan än MH) och i det avseendet är jag helt övertygad att domstolen kommer att se det ställt bortom rimligt tvivel att det skulle kunna vara så.
Citera
2023-03-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Nu börjar jag bli lite små skum.

Hennes grannen (mitt emot) som hon anklagade i en av fupparna är kanske något man ska titta på.

Han har 3 företag. Han är 23 år gammal.

Man har sagt tidigare att JJ lade TT i ett förråd utanför dörren...

När jag sedan ser i en av fupparna så var JJ´s mobil i ett område där grannens företag finns.
Enligt hennes GPS.

Nydalavägen 6, Ideal Rekond Sweden.

Såå.. lite konspiratoriskt kanske...

Han har tappat minnet och kommer inte ihåg nånting av vad som hände mordnatten.

Detta är något för mig som är alldeles för mycket för att vara en slump.

Vad tror ni. Är jag ute och cyklar nu?
Har vittnet/grannen uttalat sig nydligen om att han inte minns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in