2023-03-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Inget magsäcksinnehåll i lungorna är det korrekta.

Sangborn talar om aspiration där magsäcksinnehållet sätter sig i luftstrupen. Men för att kvävas krävs det att personen är medvetslös vilket T inte va inledningsvis. Hon anses avlidit av strypning.

Flera gånger har man hört att personer dött av sina spyor antingen höggradigt berusade och i sömnen eller i medvetslöst tillstånd. Det är sällan man kvävs av sin spya annars.

Det är väl ganska troligt att TT var på gränsen till medvetslös kanske iofs. Jag tycker rättsläkarnas utlåtande är halvflummigt men man är ju bara lekman.
Citera
2023-03-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men här var det lokala killar/IT-brottscentrum RC3 i Linköping som täcker Jönköping va om jag inte missförstått
Tänkte mest att det inte står nåt om NFC nåstans men däremot om NOA som kontaktas för full file system när den första (som verkar ha gått upp i rök protokollmässigt?) har felat och då pga nån uppdatering vad det verkar så kunde den inte göras alls? Det är väldigt oklart i protokollen.

Ja. Blev aningen konfunderad av det också.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med ”fungera” så menar du att komma in i mobilen eller själva extraheringen?

Jag menar jailbreaka (komma in i telefonen). MHs telefon undrar jag f.ö. om de verkligen lyckades jailbreaka. Där verkar det som de endast hänvisar till "positionering" men aldrig till "positionering med GPS" som de gör med JJs telefon på flera ställen. Inga koordinater alls presenteras för MHs telefon. Nu skall jag ödmjukt erkänna att iPhone är inte mitt område även om jag varit med och jailbreakat några ggr.
Citera
2023-03-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men knäna måste ju vara någonstans, så varför skulle det inte gå? Särskilt om Tove varit delvis medvetandesänkt av ett hårt slag på huvudet.

JJ är dessutom både mycket längre och tyngre än Tove.

Jag får väl fråga min dotter om hon är villig att vara statist under en sk rekonstruktion här hemma

Om hon sitter längre ner (på buken) tänker jag att knäna hamnar på sidorna av bålen mot golvet, krävs långa ben för att nå upp till armarna annars om hon sitter på rumpan (om armarna är i huvudhöjd dvs). Sitter hon högre upp på bröstkorgen blir det mer naturligt att ha knäna på armarna med mycket tyngd. Men svårt att se framför sig, jag kanske tänker fel 😄
Citera
2023-03-27, 23:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det jag menade var att om en 2-3 cm stora matrester hittades i luftvägarna, hade detta kunnat täppa till och stoppa inandningen utan att det hade krävts att någon manuellt trycker på halsen för att hindra dom att åka ner. Nu var bitarna såpass små plus vätska som T hade kunnat dra in i lungorna om inte något hade tryckt på halsen.

Ja, Clea är ju bakbunden av sin klient som håller fast vid sin gärningsbeskrivning. Men hon går över gränsen när hon ljuger om vad som står i obduktionsprotokollet och låtsas som att det saknas information för att utesluta kvävning av egen spya. Henne teatraliska utspel gör det inte lättare att få sympatier för hennes klient heller.
Håller med, får nästan lite kväljningar när jag hör henne. Visserligen är det hennes jobb att försvara sin klient. Men hon kan upplevas som väl påstridig när hon gör allt och lite till för att förminska gärningen.

C är ute och cyklar när hon liknar dödsorsaken vid drunkning och att det således måste röra sig om kvävning. Alveolerna var fria från spya, det var i halsen och i luftvägarnas större förgreningar som matrester hade återfunnits.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Inget mikroskopiskt inandat magsäcksinnehåll i lungorna
Ja nu ser jag att läkaren sagt så...MEN Clea säger inte lungorna, hon säger "Inandning av magsäcksinnehåll i luftvägarna"
Jag tycker det känns oroande.... men jämförelsen med drunkning är ju att det dock kommit ned i lungorna.
Om Clea påstår det som rättsläkaren säger som är att det finns rikligt med kräks i luftvägarna...kan det bli så att det håller? Eller går rättsläkarens utlåtande om att hon dog av kvävning från annan person före i bevis samt att syret till hjärnan var påverkat?
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerarter
Förr brukade alla bilder vara tillgängliga i en fup, om det inte handlade om minderårig.

Det var kontroversiellt redan när FUP:en från Arbogamorden dök upp på The Pirate Bay. Man maskar för att inte bilder på ens döda dotter, flickvän eller kompis ska spridas runt på nätet.
Citera
2023-03-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Kan inte denna desinformation lämna tråden de ska höras i rätten på onsdag.

Det är inte desinformation.

Kan inte alla som säger att det är desinformation vänta till imorgon eller onsdag innan de uttalar sig?
Citera
2023-03-27, 23:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Grannen har ju alibi via sin familj. Men visst kan de ljuga. Polisen verkar dock inte gått vidare med det, de anser alltså att det inte finns sådana iakttagelser. Dessutom säger varken MH eller JJ att grannen var där. Varför skulle de utlämna en sådan sak? JJ vill ju lägga över hela mordet på honom först dock. Varför fortsätter hon inte att anklaga honom sedan om han verkligen var medhjälpare?

Du har missförstått poängen här. Det handlar inte om vad som faktiskt hänt eller vad JJ påstår. Det handlar om vad som kan ha hänt, och om MH's möjligheter att bli friad på alternativa gärningsmän som inte kan uteslutas.

Att JJ inte anklagar grannsonen är inget bevis för hans oskuld.
För allt i världen kanske han var med och mördade Tove när pappan trodde att de var på McDonalds, och så åkte de till McDonalds så fort de dödat Tove. Osannolikt. Ja visst. Låter helt osannolikt. Men kan det uteslutas bortom allt rimligt tvivel?

Citat:
S. 100 i obduktionsrapporten:
”Den sammanlagda skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet.”

Tack för det! Men jag var av uppfattningen att det också fanns skador på underarmar/handleder. Var det inte så? Ovan nämns bara hals, armbågar och rygg. Kommentaren gäller den "sammanlagda skadebilden" och skador på huvudet omnämns som referens för medvetandepåverkan, men listas inte i uppräkningen av de skador som kan vara förenliga med en ensam gärningsperson. Då uppstår frågan vilka fler skador som inte anges i den uppräkningen, och om det beror på att de skadorna INTE är förenliga med en ensam gärningsperson.
Citera
2023-03-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det är inte desinformation.

Kan inte alla som säger att det är desinformation vänta till imorgon eller onsdag innan de uttalar sig?
Okej vi får se 👍👌
Citera
2023-03-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Inget magsäcksinnehåll i lungorna är det korrekta.

Sangborn talar om aspiration där magsäcksinnehållet sätter sig i luftstrupen. Men för att kvävas krävs det att personen är medvetslös vilket T inte va inledningsvis. Hon anses avlidit av strypning.

Flera gånger har man hört att personer dött av sina spyor antingen höggradigt berusade och i sömnen eller i medvetslöst tillstånd. Det är sällan man kvävs av sin spya annars.

Ja fast rättsläkaren säger att hon kan ha varit påverkad i medvetandet....
Dock har ju Johanna sagt att Tove pratar efter ha slagit i huvudet så....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ja nu ser jag att läkaren sagt så...MEN Clea säger inte lungorna, hon säger "Inandning av magsäcksinnehåll i luftvägarna"
Jag tycker det känns oroande.... men jämförelsen med drunkning är ju att det dock kommit ned i lungorna.
Om Clea påstår det som rättsläkaren säger som är att det finns rikligt med kräks i luftvägarna...kan det bli så att det håller? Eller går rättsläkarens utlåtande om att hon dog av kvävning från annan person före i bevis samt att syret till hjärnan var påverkat?

Tror det blir svårt faktiskt att få det här "utom rimligt tvivel" faktiskt, har sagt de hela tiden... det kan vara som JJ säger
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men knäna måste ju vara någonstans, så varför skulle det inte gå? Särskilt om Tove varit delvis medvetandesänkt av ett hårt slag på huvudet.

JJ är dessutom både mycket längre och tyngre än Tove.

Jag får väl fråga min dotter om hon är villig att vara statist under en sk rekonstruktion här hemma
Det var någon här i tråden som testat med en MMA-kille och konstaterat att det gick att hålla armarna med benen.
Du brukar vara en fena på att söka. Läs inlägget! Det är mycket intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in