2023-03-27, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Fan, det har jag inte tänkt på, ISK räknas ju till garantins tak, då ligger jag över taket hos den banken (och har låst likvider på tre månader). Får flytta till en annan bank direkt när cashen släpps. Varför chansa liksom.

Dagen går annars bra, Intrumköpet börjar bra. Samt fyllde på Handelsbanken som jag varit lack över, nytt GAV 90,25
Har du gått Bull och lämnat björnarna nu?
Mm kan medge att det finns mycket där ute som börjar se riktigt aptitligt ut och med fin utdelning men lite hedge kan ju vara bra att ha ändå.
Citera
2023-03-27, 20:12
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Har du gått Bull och lämnat björnarna nu?
Mm kan medge att det finns mycket där ute som börjar se riktigt aptitligt ut och med fin utdelning men lite hedge kan ju vara bra att ha ändå.

Haha, näää, fortf toklikvid (well låst till ränta) och björnar igång på Netflix, Nvidia, Nasdaq, DAX, SP500 och Russell2000, om än väääldigt neddragna björnar efter senaste bankkaoset. Jag kör försiktiga köp på vad jag tycker är intressanta svenska utdelningsaktier (till byrålådan) samt månadssparande i billig global indexfond (som jag nollställde slutet av 2021 när pumpen körde sitt crescendo).

Försöker rulla på lugnt och fint i inväntan på ThE CRaSh...

Edit: Finns ju råvaror, energi, vapen, käkrelaterat, telekom, guldet såklart, och fan och hans moster i portföljen men orkar inte rabbla allting.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2023-03-27 kl. 20:29.
Citera
2023-03-27, 21:44
Medlem
Citat:
Haha, näää, fortf toklikvid (well låst till ränta) och björnar igång på Netflix, Nvidia, Nasdaq, DAX, SP500 och Russell2000, om än väääldigt neddragna björnar efter senaste bankkaoset. Jag kör försiktiga köp på vad jag tycker är intressanta svenska utdelningsaktier (till byrålådan) samt månadssparande i billig global indexfond (som jag nollställde slutet av 2021 när pumpen körde sitt crescendo).

Edit: Finns ju råvaror, energi, vapen, käkrelaterat, telekom, guldet såklart, och fan och hans moster i portföljen men orkar inte rabbla allting.
Okej! Det låter vettigt och har också en fet blandning med guld såklart och nu även med Goldman Sachs som kanske kan göra en del bra trades om tiderna blir sämre. Diversifierad ska man vara men blir ett långt ämne att gå igenom för mig med. Likvider är väl lite underskattat kanske men väldigt viktigt för helheten.
Citera
2023-03-27, 22:18
Medlem
Citat:

Om alla inväntar ThE CRaSH ökar sannolikheten eller minskar den för utfallet?

Hur ser inflationen ut i USA? Nedåtgående 8-9 månader i sträck eller utom kontroll?

Lutar det åt att den amerikanska staten backar banksystemet eller inte?
Citera
2023-03-27, 22:23
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Om alla inväntar ThE CRaSH ökar sannolikheten eller minskar den för utfallet?

Hur ser inflationen ut i USA? Nedåtgående 8-9 månader i sträck eller utom kontroll?

Lutar det åt att den amerikanska staten backar bank systemet eller inte?

Jag kör det simpelt, tvååringen och tioåringen har varit (still is) tokinverterade toklänge, och det är toktokigt. Never ever har det slutat lyckligt. Har noll intresse av något "all in" på börsen nu.
Citera
2023-03-28, 10:31
Medlem
Citat:
Tack, efter obligatorisk dubbelkoll, stämmer, det är bara de "ickeinvesterade" likviderna på ISK som man måste tänka på. Värdepapper är separerade från bankens tillgångar.

KF får någon annan kika på, not applicable

KF ligger i typ Avanza Pension. De måste aktivt försnilla i bokföringen för att det skall gå åt pipan. Någon får dubbelkolla.
Citera
2023-03-28, 11:21
Medlem
Citat:
Jag kör det simpelt, tvååringen och tioåringen har varit (still is) tokinverterade toklänge, och det är toktokigt. Never ever har det slutat lyckligt. Har noll intresse av något "all in" på börsen nu.

Börsen befinner sig i det här läget pga inflationen.

Styrräntan höjs för att bekämpa inflationen.

Inflationen har tämjts och är på väg ner. Varit så i 8-9 månader redan.

Banker fick problem. Stater löste det.

Styrräntan har gått från 0,75 till 0,5 och höjs nu med endast 0,25 per tillfälle. Snart höjningsstopp. Vilket historiskt har gett skjuts uppåt för börsen. Sedan sänkningar.

Vad är det exakt som du är orolig för som gör att du blankar?

Blanka skulle man ha gjort i början av 2022. Du förstår att ju längre tiden går desto mer osannolikt är det att dina bets går in? Björnmarknader är kortvariga. Stor risk att du bränner dig.

Dessutom, att endast titta på EN varibel (inverted yeild curve) är ju extremt konstigt.
Citera
2023-03-28, 13:30
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Börsen befinner sig i det här läget pga inflationen.

Styrräntan höjs för att bekämpa inflationen.

Inflationen har tämjts och är på väg ner. Varit så i 8-9 månader redan.

Banker fick problem. Stater löste det.

Styrräntan har gått från 0,75 till 0,5 och höjs nu med endast 0,25 per tillfälle. Snart höjningsstopp. Vilket historiskt har gett skjuts uppåt för börsen. Sedan sänkningar.

Vad är det exakt som du är orolig för som gör att du blankar?

Blanka skulle man ha gjort i början av 2022. Du förstår att ju längre tiden går desto mer osannolikt är det att dina bets går in? Björnmarknader är kortvariga. Stor risk att du bränner dig.

Dessutom, att endast titta på EN varibel (inverted yeild curve) är ju extremt konstigt.

Konsekvensen av inflationsbekämpning brukar inte sluta lyckligt, du blir farligt semikränkt av att jag björnar (t ex Nvidia med PE typ 150, minskande vinster och ökande kostnader), samt hedgar, men glömmer alla andra innehav. Det lirar inte i mina öron

Själv då, hur ser portföljen ut nu? Är det köpa Nvidia eller vad är på G?
Senast redigerad av MrLevaLivet 2023-03-28 kl. 13:33. Anledning: Stavfel
Citera
2023-03-28, 13:57
Medlem
Det går fort i hockey, snabbare i pingis... men börsen är snabbast av dem alla!!

Jag tror det är ett gammalt kinesiskt ordstäv faktiskt? Rätta mig gärna på den punkten.

Jaha, jag har grottat ned mig i SBB igen, det brann på Renewcell och Eric har fått polio och rör sig inte ur fläcken... ni vet de mutade ISIS va?

Jo då... så att eeehhh.. det händer en del.
Citera
2023-03-28, 14:46
Medlem
Citat:
Konsekvensen av inflationsbekämpning brukar inte sluta lyckligt, du blir farligt semikränkt av att jag björnar (t ex Nvidia med PE typ 150, minskande vinster och ökande kostnader), samt hedgar, men glömmer alla andra innehav. Det lirar inte i mina öron

Själv då, hur ser portföljen ut nu? Är det köpa Nvidia eller vad är på G?

Konsekvenserna av inflationsbekämpning visar sig snabbt på S&P500. Inom 20 månader har 95% av alla nedgångar bottnat. Vi är där snart tidsmässigt. Vändningen därefter är skarp.

Men självklart - this time it's different. Eller hur?
Citera
2023-03-28, 14:54
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Konsekvenserna av inflationsbekämpning visar sig snabbt på S&P500. Inom 20 månader har 95% av alla nedgångar bottnat. Vi är där snart tidsmässigt. Vändningen därefter är skarp.

Men självklart - this time it's different. Eller hur?

Haha, nice, så kontrar jag med denna graf så har vi fått med allting, FED har inte kört sin pivot ännu.

https://images.app.goo.gl/vjHXK9UEZwHCK7Kb9
Citera
2023-03-28, 14:59
Medlem
Citat:
Haha, nice, så kontrar jag med denna graf så har vi fått med allting, FED har inte kört sin pivot ännu.

https://images.app.goo.gl/vjHXK9UEZwHCK7Kb9

Japp. Men du har missat den viktigaste detaljen.

Den här nedgången BÖRJADE med bara HINTEN av annalkande räntehöjningar.

Vad betyder det jämfört med tidigare räntehöjningscykler? Jo, tidigare så gick EJ börsen ner under räntehöjningarna. Se din graf. DET HAR VI GJORT DENNA GÅNG.

SÅ HELA BÖRSKRASCHEN HAR REDAN VARIT. VI HAR SKJUTIT BAK DEN JÄMFÖRT MED PIVOT.

PIVOT KOMMER ISTÄLLET LEDA TILL BÖRSRUSNING!!!
Senast redigerad av Hochpanna 2023-03-28 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in