2023-03-27, 16:28
Medlem
Jag hittar det inte så får fråga. Har åklagaren yrkat på något straff? Eller när göra det?
Citera
2023-03-27, 16:28
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Men ja. Jag försöker svara på vad försvarsadvokaten försöker lägga fram. Tror absolut JJ och MH dödat TT. Så vad vill du med ditt inlägg?
Det var inget illa ment! Ett dåligt "skämt" från min sida bara!

Sorry...
Citera
2023-03-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Jag hittar det inte så får fråga. Har åklagaren yrkat på något straff? Eller när göra det?
TT 160cm
JJ ca 180cm

Edit, citerade fel. Svar till DreamTwister
Citera
2023-03-27, 16:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Vid slutpläderingen
Citera
2023-03-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har uppenbarligen fått fel bild i hjärnan av de inblandades kroppsstorlek? Det var nån bild som susade förbi där TT såg ut att vara huvudet högre än JJ, vilket inte synkade med att JJ skulle väga +70

Det går ju inte ihop så ungefär, vilken längd har respektive kvinna?
(jag vet, det står redan någonstans menar lite probs med min laptop nu)

TT 160 lång och 60kg. JJ 180 lång, minns tyvärr inte vikt men gissar på runt 70.
Citera
2023-03-27, 16:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZetaReticuli
TT 160
JJ ca 180
Tack, såg ut att vara ungefär tvärtom på den bild jag hade i minnet; kanske var ett montage
Citera
2023-03-27, 16:31
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Blir lite många olyckor där.

Först slagit sig så illa att hon kräks och dör. Det låter som att slaget ändå ska varit väldigt hårt. På det sätter sig då JJ och stryper henne. Då kräks hon. Är det så hon menar?

Svt:

"Hon menar alltså att slaget i huvudet inneburit att Tove har kräkts och därmed dött. De skadorna som finns på halsen är samma vid icke-dödligt våld som vid dödligt våld.

Det är för många fynd som saknas för att ha varit kvävning genom strypning, säger Sangborn.
- Det är mer troligt att denna kvinna har dött av aspiration.
"

Försvaret gör vad de kan utifrån klientens berättelse. Alla invändningar som går att göra måste man försöka med.

Jag kan också tänka mig (gissar) att Clea Sangborn har diskuterat resultatet av den rättsmedicinska undersökningen med en sakkunnig, eftersom det måste annars vara väldigt svårt att kunna ifrågasätta en rättsläkare utan egen medicinsk kunskap.

Att Johanna inte ska ha gjort något hävdar Johanna ju med att hon blev chockad. Undrar om rätten kommer att köpa det, särskilt efter att de får veta allt hon gjort så snart efter döden.

Elda en andra gång, säger väl allt. Blir 18 år/livstid för Johanna.
Citera
2023-03-27, 16:35
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Har Clea försvarat någon kändismördare och vunnit mål innan? Jag kan inte se henne framför mig i något mål och vill gärna veta vem hon är? Ingen har svarat hitills fast jag ställde samma fråga tidigare. Jag känner igen henne och det måste bero på att jag sett henne på TV i nåt sammanhang. Varför valde stryparen just henne?
För länge sen var hon med i en TV-serie som hette Försvarsadvokaterna om jag minns rätt. På byrån arbetade även Johan Ericsson, Björn Hurtigh, Sanden etc. man fick följa advokaternas arbete och vissa mål. kanske det är från det programmet du minns henne? Man fick även följa Clea i hemmiljö och hon var iaf usel på att laga pannkaka. Hoppas hennes försvar även det blir pannkaka!
Citera
2023-03-27, 16:35
Medlem
Inget obduktionsprotokoll?

Citat:
Undersökningsfynden från obduktionsrapporten talar starkt för att Tove dog av kvävning till följd av yttre våld mot halsen. De mjukdelsblödningar som hittats på hennes rygg och armbågar talar också för att armarna har tryckts mot en hård yta av en annan person, enligt det rättsmedicinska utlåtandet som åklagaren läser upp i rätten.

https://omni.se/rattslakaren-toves-skador-utesluter-olyckshandelse/a/gErKo0

Eftersom åklagaren har gjort det känt i media och läst upp obduktionsutlåtandet skall domstolen lämna ut protokollet.
Senast redigerad av Browser 2023-03-27 kl. 16:42.
Citera
2023-03-27, 16:38
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Är My och Tove tvillingar? Tvåäggstvillingar då eller? Inte alls lika.

Märktes Js hat mot My idag?
Citera
2023-03-27, 16:38
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Så tänker även jag, hon lär fejka för att kunna ljuga fritt utan J närvarande.
De har ju innan händelsen umgåtts ofta, M har vetat om kriminella händelser och de bestämde ju i samförstånd att få med T från Nöjet för att kunna ”slå henne”
Någon oskyldig rädd liten flicka är hon inte
Maja verkar både smartare och listigare än stryparen JJ. Därför blir det ännu mer patetiskt då folk här ska ställa egengjorda diagnoser på Maja och tala om exakt hur hon fungerar och tänker. Tror det är tvärtom att hon kommer ljuga sig fri och den andra mördaren får sitta på livstid. Det är vad jag tror och nog fan kan hon klockan bättre än dom flesta.

Ska bli intressant att se om hon lyckas med att få ut Johanna ur rättsalen och säga något som kan bli en överraskning. Rätten har ju inte bestämt sig än utan vill se hur svårt lilla tafatta Maja har att uttrycka sig först. Maja kanske till och med har mycket högre IQ än genomsnittet och alla hobbypsykologer i tråden.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-03-27 kl. 16:45.
Citera
2023-03-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Har så svårt att förstå att hon förklarats psykisk frisk. Låter som klockren psykopat i mina öron.

Nu vet vi inte om JJ är psykopat, men:

En psykopat är inte psykiskt sjuk i lagens mening. De är födda så. Det har bevisats genom bl.a datortomografi att psykopater har ett tomrum i hjärnan, där känslor finns.

Det går inte att tillföra empati/känslor hos en psykopat, för hur skulle det gå till? Genom terapi blir de bara ännu värre, de lär sig spelets regler sas. Själva tycker de inte att de är vridna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in